F3A B/C wedstrijden 2009

Discussie in 'F3A' gestart door NoLimit, 27 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Tsja je kunt inderdaad vraagtegens zetten bij of het invliegen het gewenste effect heeft. Aan de top zie je nu wel wat meer puntenverschil, maar nog steeds niet bijster veel en of dat nu het resultaat is van het 'weren' van mensen uit de A, ik vraag het mij af.

    Aan de andere kant.. als iedereen die zich ingevlogen had ook was komen opdagen.. dat is een beetje het probleem. Stel je bv. 2 plekken voor 'buitenlanders' ter beschikking en dan zegt tenminste 1 die zich ingevlogen had op de wedstrijddag zelf al dat ie op geen enkele wedstrijd zal komen. Wat overigens doodzonde is, want de man kon wel vliegen.

    Daarbij.. 3 man van de B nog naar de A toe had niet zoveel uitgemaakt, dan was het alsnog druk geweest op de B & C dagen en je kunt er inderdaad twijfels bij plaatsen of de mensen die niet ingevlogen zijn, niet beter af zijn in de B. Waarschijnlijk wel.

    Het wordt sowieso lastig met de B.. volgend jaar zullen waarschijnlijk wel meer mensen zich invliegen in de A, maar goed, zoals gezegd, die 3 zal het verschil niet zijn.. en het is wel aannemelijk dat er C vliegers zullen doostromen naar de B. Ik denk op z'n minst 2.

    Wat dat betreft zou invliegen voor de B misschien geen raar idee zijn.. sommige mensen die nu B vlogen, hadden misschien beter thuisgeweest in de C. Ideaal zou ik vinden een normaal promotie/degradatie-systeem zoals bij elke sport en dan nog een extra klasse tussen de C en de B in. Tussen de B en de A in zie ik niet gaan werken, omdat die programma's al redelijk dicht bij elkaar liggen. Tussen de C en de B zou perfect nog een klasse kunnen waarbij keerfiguren wel al verplicht zijn maar de basisfiguren nog simpel gehouden worden, zeg een C met verplichte keerfiguren. En dan D en C op 1 dag, en A en B.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2009
  2. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Ben pas beginner in de F3A, dus ik zal heel voorzichtig hierop in gaan:

    Als ik jouw commentaar lees hezik, dan suggereer jij dat het vliegen van turnfiguren in het programma net een stapje moeilijker is dan gewoon een bochtje vliegen (en weer in juiste diepte en hoogte uit te komen!) Naar mijn smaak is dit niet het geval. Ik spreek uit eigen ervaring: Na het figuur vlieg ik zelf altijd een turnfiguur. Ook als ik in een verkeerde diepte zit, dan corrigeer ik dit d.m.v. een turnfiguur waar een kleine aanpassing in zit. Waarom? Mijn ervaring is dat je met een bocht nooit helemaal uitkomt.
    Ik zie dan ook niet het nut van een aparte 'C-turnfiguur' klasse.
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ben het met je eens als je oa mij bedoelt, ik had er ook geen probleem mee gehad als ik verplicht in de C moest beginnen.
    Ik heb mijn redenen al genoemd, mooi turnaround programma. Ik vlieg wedstrijden om mijzelf te verbeteren, ik denk dat ik dat sneller doe in de B dan in de C.
    Als je een nivo lager zit als je wilt zitten en je moet presteren om omhoog te gaan is dat ook extra motivatie om te trainen en je goed voorberijden op een wedstrijd.
    Sorry, maar alle figuren in de B zijn goed te doen voor elke niet beginnende wedstrijdvlieger. Moeilijk durf ik ze niet te noemen. (Om absoluut stak te doen wel natuurlijk, maar dat is bij elk figuur zo)
    B/C is nu teveel om in 1 dag te doen, wat een goede oplossing is weet ik niet.
    4 klassen zou misschien geen slechte zijn, maar dan zou bij D alles wat teveel f3a is geweerd moeten worden, geef een willekeurige C vlieger van de laatste wedstrijd een goed afgestelde echte f3a kist en hij maakt het de top3 (die f3a bakken vlogen) erg lastig. En dan C/D vrij om in te stappen.

    Een andere optie in dat B de juricursus volgt, en rouleert om de C te jureren (eventueel zelfs vrijwillig (als indoor)), vroeger daadwerkelijk beginnen en continu door. Geen pauze, dat is dan ook niet nodig (als indoor, daar ook 2 jury's) misschien kun je dan net 3 ronde kan vliegen.
    Lijkt mij een makkelijkere oplossing.
     
  4. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Henri,

    de animo voor de C en B klasse golft al een aantal jaren heen en weer. Maar er is wel een duidelijk stijging merkbaar qua animo. Dit is opzich natuurlijk zeer positief, met jammer genoeg ook een nadeel. Ik denk dat we er niet onderuit komen om in de toekomst ook de C van de B te scheiden. Iedere klasse zijn eigen wedstrijddag! Ik denk dat dat de enige oplossing is. Langer doorgaan per dag is geen optie, en of je de B nu bij de C of A plakt het is altijd teveel. Dus nu alvast lobbyen voor meer velden volgend jaar!!! En de B vliegers laten jureren bij de C en vice versa.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het is (mijn eigen ervaring) VEEEEEEEEEEEL moeilijker!

    Tuurlijk vlieg je in de C een keerfiguur, das idd makkelijker.
    Maar om te beginnen heb je daar geen box voor, als dat wel zo is heb je als je een figuur iets te groot vliegt of de volgende weer vroeg begint 2X 2 punten aftrek omdat je geen rechte lijn trekt tussen je figuren (gebeurt regelmatig).
    En hoef je niet op de grote te letten, niet een enorme halve cubaan omdat je net een enorme split-s hebt gevlogen.
    Je zegt dat je in je keerfiguur de diepte hersteld, daar krijg je dus aftrek voor. (bv) Figuur 4 waar je afdrijft min 1/2 en figuur 5 waar je terug gaat, doe je dit afdrijven en teruggaan in 1 figuur word als het goed is alleen het afdrijven afgetrokken van de perfecte score. (tenminste zo had ik het begrepen)
    Ik weet niet of je ooit het B programma gecalled hebt, maar die is bijna continu aan het praten, ¾ door het figuur heen moet je de volgende al hebben. Je hebt niet even om een toestel klaar te leggen voor het komende figuur.
    daarnaast heb je niet 10 keer een halve cubaan maar moet je elke keer wat anders vliegen.
     
  6. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Nando,
    Je moet 1 ding onderscheiden van het indoorvliegen. Daar betalen wij een gymzaal, waarbij er niet een gehele modelvliegclub niet kan vliegen. Bij het buitenvliegen ben je altijd te gast op een vereniging/veld waar vaak extra regels gelden. Vergunningen etc. Je kunt van alle vrijwilligers niet verwachten dat zij van 09.00 tot 19.00 aanwezig zijn. Werkt gewoon niet. Te lange dag, voor de juryleden en ook voor de vliegers. Bovendien zal het thuisfront ook niet blij zijn, als we van 08.00 tot ongeveer 21.00 op pad zijn om een wedstrijd te vliegen.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Dat suggereer ik niet, dat is zo. In de C heb je de vrijheid om in je keerfiguren zelf te kiezen hoe/wat je doet en daarmee kun je dieptecorrecties uit de gejureerde figuren houden.. als je bv. je rugvlucht per ongeluk iets van je afvliegt, heeft dat voor je victory-roll geen conseqenties, althans, hoeft het niet te hebben, omdat je dat in je keerfiguur zonder puntenverlies kun corrigeren naar smaak.

    Met vastgestelde keerfiguren (let wel: ik bedoel dus niet alleen omgekeerde cubaanse achten) heb je die vrijheid niet meer. Je moet dan A) binnen de box blijven en B) al je windcorrecties in gejureerde figuren uitvoeren. Dat is gewoon moeilijker.

    Het B programma is, zoals Nando al aangeeft, op zichzelf helemaal geen moeilijk programma. Als je 'de lijn' en 'de box' even laat varen, kan eigenlijk elke modelvlieger in NL dat grotendeels wel vliegen, op z'n minst zodanig dat de figuren ietwat herkenbaar zijn. Het is juist de box, het op lijn vliegen, het gelijk houden van invlieg- en uitvlieghoogtes, enzovoort, oftewel de plaatsing van de figuren, die het moeijlijk maakt.


    Het is een probleem, maar wel een luxeprobleem ;)

    Tsja, van scheiden ben ik al langer een voorstander maar ik dacht dat ik daar een beetje de enige in was, vandaar dit compromis-idee :)

    We zijn het helemaal eens.. en ik hoop dat Utrecht dit jaar als veld bevalt, het is mooi centraal.. en ik blijf lobbyen bij ons bestuur ervoor.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Job,
    Vorige wedstrijd had goed een uur eerder kunnen beginnen, zonder dat er iemand eerder voor uit z'n bed moest komen. Iedereen eerder naar binnen, nu stonden we buiten te wachten.
    En dan tot 17 uur door gaan, pauze ertussen uit, 3 uur winst...mss net 3 ronden, mss net niet... volgens mij had het gekund.
    (Indoor zijn we ook nooit tot 19uur bezig.)
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat ben je zeer zeker niet hoor Henri:)

    Ik ben ook blij dat Job enigzins "om" is, toen ik hem in Oss sprak dacht hij er nog iets terughoudender over....
     
  10. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg

    Er is uiteraard een verschil tussen wat de theoretische oplossing is en wat de praktische uitvoerbaarheid is. Ik heb de afgelopen jaren als F3A SC lid met Winfried de A, B en C wedstrijden georganiseerd. En dat kost iedere keer veel energie. En dan praat je over 8 wedstrijden. Het scheiden van alle klassen betekend, wederom 4 extra velden. 4x5 juryleden. 4 x extra kosten voor de KNVVL voor het beschikbaar stellen van een veld. En 4 extra dagen op de agenda. De organisatie van de F3A wedstrijden rust nu de schouders van Richard en Ed. En ik weet 1 ding zeker, die zitten net zo min op extra werk te wachten als ik dat had. Want het is al veel werk. We zijn immers ook allemaal zelf vlieger en willen ook zo vaak mogelijk trainen, dus nog eens 4 extra dagen is niet een aanwinst.

    Zoals je leest ligt de theorie en de praktijk nogal uit elkaar. Natuurlijk is er voor elk probleem een oplossing, meer enthousiastelingen die in naam van de SC wedstrijden gaan organiseren!!!

    Dus ik zou zeggen, meld je aan bij Richard/Ed en vraag wat je in de toekomst kunt doen. Voor de voorbereiding van een wedstrijd en tijdens een wedstrijddag.
     
  11. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Ik denk dat er een klein misverstandje is over bovenstaande quote.

    Onder 'C met verplichte keerfiguren' verstond ik het C programma, met dezelfde regels, maar waar een keerfiguur gevlogen dient te worden na het figuur, wat beoordeeld word als 'keerfiguur gevlogen' of 'keerfiguur niet gevlogen'. Dus bijvoorbeeld: 2 lussen achterover (punten X) > doorvliegen > 45 graden omhoog, omrollen, drukken en doortrekken. (punten 10)

    Als ik het goed begrijp bedoel jij het vliegen van een keerfiguur waar punten voor worden gegeven, en beoordeeld op dezelfde manier als bij een gewoon figuur, wat dus in de B voorkomt.

    Indien bovenstaand juist is, dan ben ik het ermee eens dat een C programma met verplicht keerfiguur moeilijker is dan de C zoals wij deze nu kennen.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Qua tijd zou je nu nog veel kunnen winnen door 2 juries te hebben en geen 'dagprijsuitreiking' te doen.

    Een uur eerder beginnen denk ik niet dat haalbaar is. Mensen moeten uit het hele land komen en ze moeten hun kist klaarzetten, etc.. het moet ook nog een beetje leuk zijn, even aan komen rijden, je kist klaar kunnen zetten en een bakje koffie drinken voordat de strijd losbarst, moet denk ik kunnen.

    Maar goed, een half uur eerder had gekund. Dan geen pauze's tussen klasses maar gewoon wisselen van jury, en geen dagprijsuitreiking en dan zou je het misschien net redden.. maar of het dan nog leuk is.. en zie maar eens voldoende juryleden te vinden..

    Idd, zo bedoelde ik het.. en dat is inderdaad moeilijker ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2009
  13. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    je kunt het buitenvliegen en de planning niet vergelijken. Een indoor vlucht duurt 2 minuten, een vlucht buiten 8. Je hebt buiten nou eenmaal meer tijd nodig. Als ik het me niet vergis waren we in Oss stipt om 10.00 bezig. En voor diegene die niet zo bekend zijn met deze vereniging, er mag daar normaal gesproken niet voor 11.00 gevlogen worden. Dus er was al een vergunning aangevraagd om een uur eerder te starten. Nog eerder wordt gewoon niet toegestaan. Boven dien heeft Henri gelijk, er komen deelnemers vanuit zuid limburg, noord holland, noord oost Nederland. Eerder beginnen kan gewoon weg niet.

    Dus er blijft maar 1 optie over, wanneer de animo blijft stijgen. Wedstrijden scheiden, en meerdere mensen de handen laten wapperen! En dat niet alleen op het moment supreme, maar het hele jaar door.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Edit, van de regels van de club wist ik niet...

    Hezik, ja , ik denk dat het ook zonder pauze's leuk blijft. bijpraten kan je dan met iedereen doen. ook terweil er iemand in de lucht is.

    Ik heb er geen probleem mee C te jureren. (Als ik die dag B vlieg)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Wat mij betreft: zeg maar waar je mijn handen gewapperd wilt zien :)

    (en voor mij geldt ook dat ik A en C wel wil jureren, als ik op de A-dagen kan, dat is)
     
  16. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Het idee om eerder te beginnen is op zich niet slecht, echter op heel veel velden is het het vanwege gemeente verorderingen niet toegestaan om voor 10.00 te starten. Dit is dan ook de reden dat we om exact 10.00 zijn gestart in Oss, het mocht gewoon niet eerder. En om een voorbeeld te noemen, afgelopen zondag was het voor mij 05.30 dat de wekker ging, een uur eerder maakt het minder leuk en begint op werken te lijken.
    Maar goed ik ben blij dat er ideeën geopperd worden en er wordt meegedacht. Alle hulp is overingens welkom op dit soort dagen.

    met YS meer power en meer fun!

    groetjes Richard
     
  17. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    laten we hopen dat de belangstelling verder groeit. Dat leidt dan tot een verbreding van de B/C (daar je voor A selectie vliegt). In dat geval lijkt het mij dat je dan het beste regionaal B/C vliegt (noord/zuid). Ik zou zelf bijv. niet echt gemotiveerd zijn om als je deelneemt in de C helemaal naar de andere kant van Nederland te moeten rijden.

    Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, overigens, zijn wel weer 4 extra wedstrijden.

    Ik vind het trouwens raar te horen dat iemand die zich kwalificeert voor de A vervolgens besluit niet mee te vliegen. ALS dat betekent dat iemand anders die wel graag had meegedaan afvalt, lijkt me dat knap zuur!

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2009
  18. hezik

    hezik Guest

    Gelukkig was dat in dit geval nog net niet aan de orde, omdat er geen gekwalificeerde buitenlander was die hierdoor afviel.

    Regionale wedstrijden zou mooi zijn maar ik denk dat daar (nog) niet voldoende animo voor is, dat is een brug te ver. Wel zou ik het mooi vinden als bv. de KNVvL zelf wat meer met het ledenbestand zou doen om het wedstrijdvliegen te promoten, er zou bv. bij verstrekking van een nieuw brevet wat mij betreft een folder moeten zitten in de trand van 'gefeliciteerd, nu je brevet, als je zin hebt om jezelf verder te ontwikkelen, overweeg eens wedstrijd te gaan vliegen' ofzo.

    De 2 vluchten per ronde is wel iets wat nu op dit moment eenmaal niet anders kan, alle begrip daarvoor, maar wel iets wat in de toekomst voorkomen moet worden, omdat dat imo wel een doodssteek is.. 3 vluchten is al weinig welbeschouwd, maar als je 3 uur in de auto moet zitten (heen en terug) voor misschien een kwartiertje vliegen en 6 uur rondhangen, dan haken mensen weer af, ben ik bang..
     
  19. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Regionaal zou ook een optie zijn, alleen zit je dan wel met een centrale finale want anders is er geen nationaal kampioen.

    Misschien is het een idee om eens bij de organiserende clubs na te vragen of ze er een probleem mee hebben om twee wedstrijden in een seizoen te organiseren.

    Ik heb begrepen dat er een paar clubs zijn die relatief veel wedstrijdvliegers leveren (Oss, Waddinxveen, Utrecht, misschien nog meer). Misschien willen die wel iets extra's doen. In Utrecht doen we dat dit jaar ook (twee wedstrijden). Vlissingen deed het ook altijd. Someren ook dit jaar. Ook kunnen de wedstrijdvliegers vast wel bij hun eigen clubbestuur lobbyen.

    Je hoeft maar vier clubs bereid te vinden. Misschien is dat wel minder lastig dan we denken.

    Blijft natuurlijk de druk op de subcieleden. Maar misschien kan die dan worden uitgebreid met wat extra mensen. Als je per klasse een duo zou hebben, dus twee die de A organiseren, twee die de B doen, 2 die de C doen. Als dit lukt dan kun je A, B en C op dezelfde datum houden, op verschillende lokaties.

    Wat het 'roostermaken' weer vergemakkelijkt.

    Vele handen maken licht werk.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2009
  20. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    goede ideen, 1 wezenlijk probleem wordt alleen maar groter in jouw voorstel: juryleden. We hebben al moeite om voor 1 dag de stoelen gevuld te krijgen. 2 wedstrijden op 1 dag... 10 juryleden nodig. Of we moeten terug naar 3 juryleden, maar dat is een verarming van onze sport. Moeten we niet willen.
     

Deel Deze Pagina