F3A B/C wedstrijden 2009

Discussie in 'F3A' gestart door NoLimit, 27 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Bij landingen idd, wat ik ook al zei. De rest van je vlucht zou je sowieso hoog genoeg moeten zitten :)
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Je 2(B) of 3(C) slagen tolvlucht mag toch verwaaien? Dat had ik ooit gehoord...

    Wat ik wel wil gaan doen is juist naar het veld gaan als het hard waait om te oefenen, dan is het lekker rustig en kun je wennen. Maar ik vlieg wel vaker met wind en met modellen die makkelijk verwaaien, hoe vaak ik al wel niet achteruit meskant ben gegaan met een shocky, die verwaait 10 X zo erg als een normale balsa kist. heb niet zoveel last van wind zenuwen...

    Nou hebben we wel een lekker veld wat betreft turbulentie en bomen, die enkele die op afstand staat merk je niks van. :D
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, zitten wel weer specifieke eisen aan.

    Vooral mijn stallturn verwaaide; op het moment van stallen zag je de kist megasnel zijdelings verplaatsen:D
     
  4. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ik denk dat ik nu een discussie ga starten maar we zien wel waar we uitkomen.

    wat ik ondervonden heb op wedstrijden betreffende het opsturen in tolvlucht en stalturn.

    Hetgeen ik van Hennie geleerd heb is dat hij wil dat de kist recht hangt net voor de tol en turn. Dat wil dus zeggen dat je hem echt met de wind mee zult moeten opsturen op het laatste moment en daardoor meer verwaait wordt. Echter, in Belgiƫ krijgen we daar dan weer aftrekpunten voor. Zo zie je maar dat er verschillende meningen omtrent zijn. Ik heb dus de gewoonte om voor een winderige wedstrijd bij nieuwe juryleden te gaan vragen hoe zij het zien. Ze bijten echt je neus er niet af en zo weet je waar je aan toe bent.

    dus in de vertikale / horizontale lijnen vlieg je recht op je vlieglijn, al moet je je toestel daar enorm voor opsturen, net voor je het maneuver doet moet je je kist oplijnen.

    Redenering van Hennie is dat indien je zeg maar 30 graden opstuurd voor een tolvlucht van zeg maar 1 slag, en er zo ook ingaat, je geen 360 graden draait, maar slechts 330 graden. Als je weet dat je per 15 graden een punt kwijt speelt kost deze handeling je zowiso al 2 punten.

    hetzelfde met een stal, als je 30 graden moet opsturen en dan naar vertikaal draait, doe je geen 180 graden maar 150 graden.

    Alex, als je tijdens de turn een beetje gas erop houd(op voorwaarde dat je in de wind draaidt tenminste) kun je hem zo een beetje tegenhouden.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan heb je wel sneller het risico van een wing-over.....
     
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Gedoseerd gasgeven Alex, niet alles of niets.

    Zoals alles vergt dit een beetje training.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bedankt voor de uitleg, of iig de verschillende visies.

    Gelukkig is er binnenkort een jury cursus waar ik bij zal zijn ('k rij met Robin mee).
    Lekker veel uitleg krijgen en vragen stellen.:teacher:
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Als er wind is die voor het verwaaien van een stallturn van belang is, is het crosswind. Dan is het de truuk om je stallturn tegen die wind in te draaien. Als het hard waait, kun je er dan nog best wat gas op houden, immers tegenwind, dus het wordt geen wingover.

    In de jurycursus wordt inderdaad gedoceerd dat je bij een stallturn je toestel niet 'de wind in' moet sturen, maar moet laten verwaaien, maar dat je wel binnen de box moet blijven. Als je dus bv. een harde crosswind naar je toe hebt staan, moet je voordat je aan je tolvlucht begint wat dieper gaan vliegen ter compensatie hiervoor.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat had ik gisteren; crosswind naar mij toe, voordat ik de stallturn inging zat ik uitstekend op lijn, maar zodra ik stallde zat ik haast achter de (als die er zou zijn) jury, hehehe....
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dan draaide je 'm toch ook de verkeerde kant op... bedenk je goed, rudder de andere kant op ;)
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nope, ik draaide hem goed:D Zodra hij ff stilhing met de stall, zag je hem meters wegdrijven, naja, zal ook wel training zijn:D
     
  12. hezik

    hezik Guest

    kijk, en op dat moment geef je dus even wat (WAT) gas bij ;)

    Niet dat ik dat altijd goed doe hoor, maar dat is wel het truukje..
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ben je er ondertussen klaar voor Wilfred?:D
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Oei, krijg net het modelvliegsport-blaadje binnen; "Voor 2009 kunnen er weer wedstrijden aangewezen worden waar door de Dopingautoriteit een dopingcontrole uitgevoerd zal worden"

    [​IMG]
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Tsja, wiet valt ook onder doping en ik heb nou zo vaak van Derk het advies gehad om voor de wedstrijd een blowtje te roken.. nu snap ik waar die resultaten vandaan komen :p
     
  16. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Energydrinks en koffie zijn gelukkig wel legaal :p
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2009
  17. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Als ik je vertel dat ik a.s. zondag m'n eerste trainingsvlucht voor 2009 ga maken dan weet je het antwoord al denk ik...:cool:

    Door een combinatie van slecht weer en andere verplichtingen is het er eerder simpelweg niet van gekomen dit jaar...anyway... we gaan er gewoon voor! :D
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    De eerste keer dat ik C vloog had ik ook maar 3x het programma gevlogen, dat moet je niet weerhouden, het is een instapklasse he:p (al zou je dat niet vermoeden door alle 2 meter volbloed F3A-kisten.....)

    Nu moet ik wel eerlijk zeggen; mijn laatste C wedstrijd viel in een weekend dat we op de zaterdag ook daar waren (vlissingen) en ik heb op de zaterdag 12 trainingsvluchten gemaakt toen. Het ging op de wedstrijd wel ineens een heel stuk beter dan de 3 wedstrijden daarvoor, maar goed, dat terzijde......:)

    Effe kijken of ik Bas en Roel op een "redelijk" niveau kan krijgen zodat ze ook de eerste wedstrijd in Oss al meedoen in de C:D
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Joh, mijn eerste wedstrijdvlucht was ook gelijk de 1e keer dat ik het programma vloog.. leek ook nergens op, maar who cares, iemand moet laatste worden :)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, en het voordeel daarvan is dan; doorstijgen naar een hogere plek is goed te doen:D
     

Deel Deze Pagina