H
hezik
Guest
Ik heb mijn foto's erbij gezet.
Dan wat uitgebreider, te beginnen met de C.
Veel nieuwe mensen, veel niet-2m-F3A-bakken, beiden wat mij betreft postief, de C meer zoals hij bedoeld is. Als jurylid is de C een rotklasse om te jureren. Als je heel strikt en volgens de letters van de regels gaat jureren, zouden er vele mensen met scores tussen de 0 en de 4 naar huis gegaan zijn vandaag, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Voordat ik verderga, kritiek leveren is het makkelijkste wat er is. Het is niet afzeikend bedoeld, maar opbouwend. Iedereen vandaag vloog beter dan ik mijn eerste C wedstrijd buiten.
wat opviel:
* plaatsing van de figuren - niet in het midden
* loopings of delen daarvan: allemaal van verschillende grote. bv. een ruim gevlogen looping en dan een krappe cubaan. Die zouden even groot moeten zijn.
* lusgedeeltes; voorbeeld bij de hoge hoed wel heel mooi omhoog gaan met een ruime kwart lus, maar dan in de top de hoek omdrukken. Al die radii horen gelijk te zijn
* plaatsing rollen, dit noemde Job ook na de wedstrijd, bijvoorbeeld bij de hoge hoed horen de rollen in het verticale gedeelte in het midden te zitten en op gelijke hoogte
Per figuur:
1) start, valt weinig zinnigs over te zeggen. Strikt genomen moet het een 180 graden bocht zijn, vloeiend gevlogen. Je mag dus eigenlijk niet even je toestel rechtleggen, het moet 1 bocht zijn als geheel
2) 2 lussen; bijna niemand vloog 2 lussen van dezelfde grootte op dezelfde plek (is ook verdomd moeilijk). Wat ik het meest als fout gezien heb, waren eieren (hoger dan breed, doe ik zelf ook) en te lang doorvliegen bovenin of te snel eruit trekken onderin.
3) rugvlucht: let op het midden. De afstand tussen het punt waar je begint en het midden, zou gelijk moeten zijn aan het punt waar je eindigt en het midden. Ook veel hoogte-variatie gezien, het gehele figuur hoort op 1 hoogte
4) victory roll: meest gemaakte fout was dat de rol te hoog zat in het verticale gedeelte. Na de rol, moet nog een evenlang gedeelte gevlogen worden. Fout twee was dat de kwart lus onderin vaak ruim gevlogen werd en het toestel bovenin praktisch de hoek om geduwd werd. Ook waren er maar heeeel weinig in het midden
5) cubaanse acht: het kruis, punt hoort in het midden en dat is ook waar de rollen gevlogen dienen te worden. Beide lussen horen even groot te zijn
6) hoge hoed: moet symmetrisch zijn tov het midden, rollen horen in het midden, het figuur hoort eigenlijk even breed als hoog te zijn. Hier ook de opmerking dat de radii ondering gelijk aan bovenin horen te zijn
7) dubbele immelman: wordt soms te breed gevlogen; het horen zeg maar 2 naast elkaar liggende lussen te zijn. Als je 'm dus breed maakt, moet je 'm ook hoog vliegen. NIET aan up trekken voor een rol.
8) lus voorover: werd veel als een soort komma gevlogen en niet zelden uit het midden
9) slowroll: veel variaties in hoogte en rolsnelheid. Het toestel hoort in het midden inverted te liggen
10) spin: is toch een lastig figuur. Het is zaak je toestel echt te laten overtrekken en niet alvast rudder te geven om de kant die hij opvalt te bepalen. Gas eraf, toestel op hoogte houden door steeds meer up te geven, zonder te klimmen. Er komt dan een moment (ja, ook bij jouw kist) dat de neus gaat vallen. Pas als de neus DOOR het midden is, kan er gestuurd gaan worden, NIET eerder. Als je dan je 3 slagen gehad heb, laat het toestel nog doorvalllen, na de spin hoort nog een recht stuk gevlogen te worden
11) landing <-- valt weinig over te zeggen.
Losse opmerking bij de C: een figuur is pas af als ie af is. Dus niet nadat je je toestel uit de victoryroll gedrukt hebt, 'm daarna laten vallen om daarna weer recht te trekken.
Dit klinkt allemaal negatief, zo is het niet bedoeld. Het zijn gewoon de punten waar de jury naar kijkt, dus handig om te weten.
Nog een tip aan alle C vliegers: vergeet bochten. Dwing jezelf om altijd en overal keerfiguren te vliegen. Hierdoor dwing je jezelf om dieptecorrecties te maken en wordt 'de flow' van je vlucht veel mooier. LET OP DIEPTE, want er waren minimaal 6 c-vluchten in totaal die eigenlijk afgebroken hadden moeten worden wegens het overschrijden van de veiligheidslijn, ik heb meerdere malen toestellen achter de jury zien vliegen.
Goed.. als ik straks nog niet gelynched ben door de C vliegers, ga ik de B nog door de mangel halen later.. nu eerst wat huishoudelijke klusjes
Dan wat uitgebreider, te beginnen met de C.
Veel nieuwe mensen, veel niet-2m-F3A-bakken, beiden wat mij betreft postief, de C meer zoals hij bedoeld is. Als jurylid is de C een rotklasse om te jureren. Als je heel strikt en volgens de letters van de regels gaat jureren, zouden er vele mensen met scores tussen de 0 en de 4 naar huis gegaan zijn vandaag, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Voordat ik verderga, kritiek leveren is het makkelijkste wat er is. Het is niet afzeikend bedoeld, maar opbouwend. Iedereen vandaag vloog beter dan ik mijn eerste C wedstrijd buiten.
wat opviel:
* plaatsing van de figuren - niet in het midden
* loopings of delen daarvan: allemaal van verschillende grote. bv. een ruim gevlogen looping en dan een krappe cubaan. Die zouden even groot moeten zijn.
* lusgedeeltes; voorbeeld bij de hoge hoed wel heel mooi omhoog gaan met een ruime kwart lus, maar dan in de top de hoek omdrukken. Al die radii horen gelijk te zijn
* plaatsing rollen, dit noemde Job ook na de wedstrijd, bijvoorbeeld bij de hoge hoed horen de rollen in het verticale gedeelte in het midden te zitten en op gelijke hoogte
Per figuur:
1) start, valt weinig zinnigs over te zeggen. Strikt genomen moet het een 180 graden bocht zijn, vloeiend gevlogen. Je mag dus eigenlijk niet even je toestel rechtleggen, het moet 1 bocht zijn als geheel
2) 2 lussen; bijna niemand vloog 2 lussen van dezelfde grootte op dezelfde plek (is ook verdomd moeilijk). Wat ik het meest als fout gezien heb, waren eieren (hoger dan breed, doe ik zelf ook) en te lang doorvliegen bovenin of te snel eruit trekken onderin.
3) rugvlucht: let op het midden. De afstand tussen het punt waar je begint en het midden, zou gelijk moeten zijn aan het punt waar je eindigt en het midden. Ook veel hoogte-variatie gezien, het gehele figuur hoort op 1 hoogte
4) victory roll: meest gemaakte fout was dat de rol te hoog zat in het verticale gedeelte. Na de rol, moet nog een evenlang gedeelte gevlogen worden. Fout twee was dat de kwart lus onderin vaak ruim gevlogen werd en het toestel bovenin praktisch de hoek om geduwd werd. Ook waren er maar heeeel weinig in het midden
5) cubaanse acht: het kruis, punt hoort in het midden en dat is ook waar de rollen gevlogen dienen te worden. Beide lussen horen even groot te zijn
6) hoge hoed: moet symmetrisch zijn tov het midden, rollen horen in het midden, het figuur hoort eigenlijk even breed als hoog te zijn. Hier ook de opmerking dat de radii ondering gelijk aan bovenin horen te zijn
7) dubbele immelman: wordt soms te breed gevlogen; het horen zeg maar 2 naast elkaar liggende lussen te zijn. Als je 'm dus breed maakt, moet je 'm ook hoog vliegen. NIET aan up trekken voor een rol.
8) lus voorover: werd veel als een soort komma gevlogen en niet zelden uit het midden
9) slowroll: veel variaties in hoogte en rolsnelheid. Het toestel hoort in het midden inverted te liggen
10) spin: is toch een lastig figuur. Het is zaak je toestel echt te laten overtrekken en niet alvast rudder te geven om de kant die hij opvalt te bepalen. Gas eraf, toestel op hoogte houden door steeds meer up te geven, zonder te klimmen. Er komt dan een moment (ja, ook bij jouw kist) dat de neus gaat vallen. Pas als de neus DOOR het midden is, kan er gestuurd gaan worden, NIET eerder. Als je dan je 3 slagen gehad heb, laat het toestel nog doorvalllen, na de spin hoort nog een recht stuk gevlogen te worden
11) landing <-- valt weinig over te zeggen.
Losse opmerking bij de C: een figuur is pas af als ie af is. Dus niet nadat je je toestel uit de victoryroll gedrukt hebt, 'm daarna laten vallen om daarna weer recht te trekken.
Dit klinkt allemaal negatief, zo is het niet bedoeld. Het zijn gewoon de punten waar de jury naar kijkt, dus handig om te weten.
Nog een tip aan alle C vliegers: vergeet bochten. Dwing jezelf om altijd en overal keerfiguren te vliegen. Hierdoor dwing je jezelf om dieptecorrecties te maken en wordt 'de flow' van je vlucht veel mooier. LET OP DIEPTE, want er waren minimaal 6 c-vluchten in totaal die eigenlijk afgebroken hadden moeten worden wegens het overschrijden van de veiligheidslijn, ik heb meerdere malen toestellen achter de jury zien vliegen.
Goed.. als ik straks nog niet gelynched ben door de C vliegers, ga ik de B nog door de mangel halen later.. nu eerst wat huishoudelijke klusjes
