F3F Typhoon Race Longpan Taiwan

Goede reis mannen! Bedankt voor de zeer interessante verslagen. Indrukwekkend hoe het jullie aldaar is vergaan. Tot snel!
 
25 m/s klinkt nog cryptisch en zegt niet zo veel, voelt nog niet. 10 Beaufort is serious business.
Bij die wind pak ik lekker een warme chocomel en rij naar huis.


Erik
 
Gaaf die Sportube, goede reis!!
Kun je thuis ns laten zien hoe de inhoud in die sportube past of passend gemaakt is?
 
Hier nog een linkje naar een video van de laatste vlucht van Mr.O
Als ik het reglement goed interpreteer, vliegt ie 10 rakken van A naar B over een afstand van 100m (=1km) in 25-27sec! Slaat die tijd op heen en terug tussen de rakken of slechts 1 kant op? In het eerste geval dus dik over de 120km/h - anders ruim 60km/h. Wow (en dat bij 10Bft). Aparte jongens, die F3F'ers!
 
Als ik het reglement goed interpreteer, vliegt ie 10 rakken van A naar B over een afstand van 100m (=1km) in 25-27sec! Slaat die tijd op heen en terug tussen de rakken of slechts 1 kant op? In het eerste geval dus dik over de 120km/h - anders ruim 60km/h. Wow (en dat bij 10Bft). Aparte jongens, die F3F'ers!
Ja, je vliegt 10x100 meter, theoretisch gezien dan. In de praktijk vlieg je meer.
Als je uitgaat van een bochtstraal van 12 meter wat haalbaar is en je vliegt maximaal 5 meter voorbij het rak, wat ook haalbaar is kom je op: 9 bochten van ieder 37 meter + 8 rechte stukken van 86 m + 2 rechte stukken van 93 meter is 1207 meter bij elkaar en dat in 25.3 seconden is 47.7 m/s of 171 km/h gemiddeld. En het levert een belasting op van gemiddeld ruim 19 g in de bochten.
Stefan zal niet echt veel langzamer hebben gevlogen, want hij vloog iets ruimer.

Gaaf die Sportube, goede reis!!
Kun je thuis ns laten zien hoe de inhoud in die sportube past of passend gemaakt is?

De sportube is met stappen van 15 mm verstelbaar. De serie 2 die ik heb, tussen 123 cm en in theorie 224 cm. Voor ski's die zelf sterkte hebben zou dak kunnen, maar voor vliegtuigen zou je naar mijn smaak niet verder moeten gaan dan ~200 cm. Al deze maten zijn buitenwerks, aan de kant van de wieltjes is de hoogte minder dan over de rest van de lengte. De voorkant is redelijk afgerond (stroomlijn ;)).
Sportube.jpg


Al mijn scherpe gereedschap dat niet in de handbaggage mag heb ik in bubbelplastic opgerold in het nauwere deel waar de wielen zitten laten zakken/vallen. Daarna wat kleren die op de maat van de doorsnee van de tube heb gevouwen erop. Dit geeft een zachte buffer voor de gevoeliger inhoud. evenzo heb ik de 'kop' van de tube opgevuld met kleren als buffer.

De vleugels heb ik in de hoezen per set om en om samen geplakt met brede tape die weer redelijk te verwijderen is. En wel zo dat de tippen niet zover komen als de wortel. Daarmee beperkt je de kans om de kwetsbaarder tippen te beschadigen.

Vleugel-samen.jpg


Tape om de 2 vleugels bijeen te houden, maar ook tape in (bijna) spanwijdte richting om verschuiven te voorkomen.
De rompen in hun hoezen en een extra laag tape en shuim om de pennen voor de staartvlakken, zodat deze de rest niet beschadigen.
De stabilo's heb ik voorzien van een bescherming van 5 mm geslotencellen schuim om te voorkomen dat de roerheveltjes door de vleugels heen zouden gaan.

Stabilo.jpg


Daarna de stabilo's in de hoezen en alles gesandwiched in de tube laten zakken op de heenweg zaten er bij mij 3 set's vleugels plus stabilo's en 2 rompen in. De verbinders pasten er bij mij niet meer bij, die gingen in de handbaggage.
Stefan en ik hadden één vliegtuig bij de ander in de koffer zodat bij schade of verlies niet een van ons niets meer had. Een voorzorg die misschien wel verstandig, maar niet noodzakelijk gebleken is. Stefan heeft een grotere Sportube serie 3 en daarvoor een binnenkist gemaakt omdat hij eerder een keer naar Noorwegen vanuit zijn vliegtuigraampje zijn koffer wel erg in de knel op de baggage kar zag liggen. Mijn Pace romp met zijn hoge kielvlak pastte trouwens niet in mijn tube, dus die ging er bij Stefan bij.
Nu is alles zonder problemen gegaan, we hadden beide alleen de sportube als ruimbaggage en de rest als handbaggage. Het voordeel van gerenommeerde maatschappijen is dat ze in het algemeen zeer coulant zijn bij sportuitrusting, beide hadden we op het totaal van de baggage overgewicht, maar dat werd niet opgemerkt omdat de handbaggage (met de meeste van de ballast) niet gewogen werden.

Alles bij elkaar dus een beetje plannen en dan lukt het!
 

Bijlagen

  • Sportube.jpg
    Sportube.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 274
In het kader van de Sporttube misschien wel leuk om te laten zien hoe eenn ´insert´ eruit kan zien.
Hier een fototje van de insert voor m´n F5B modellen, destijds gebruikt om naar het Wk in Roemenie te gaan (2012). Foto gemaakt in de hotelkamer, net na het opnenen van de Sporttube, wat best spannend was na een eerste vliegreis op die manier. Ging perfect, de modellen waren onbeschadigd overgekomen.


DSCN3504.JPG
 
Ja, je vliegt 10x100 meter, theoretisch gezien dan. In de praktijk vlieg je meer.
Als je uitgaat van een bochtstraal van 12 meter wat haalbaar is en je vliegt maximaal 5 meter voorbij het rak, wat ook haalbaar is kom je op: 9 bochten van ieder 37 meter + 8 rechte stukken van 86 m + 2 rechte stukken van 93 meter is 1207 meter bij elkaar en dat in 25.3 seconden is 47.7 m/s of 171 km/h gemiddeld. En het levert een belasting op van gemiddeld ruim 19 g in de bochten.
Stefan zal niet echt veel langzamer hebben gevlogen, want hij vloog iets ruimer.

Daar ontbreekt dan nog de wind. Ga eens na hoe ver je word weg geblazen als je precies haaks op de wind zou vliegen.
25 sec x 25m/s is 625 meter. Die moet in die bochten allemaal tegen de wind worden afgelegd
maakt de vliegsnelheid ruim 1.5 x zo hoog.
 
Leuk verslag en indrukwekkend om te zien :cool:
Ik zou onder deze condities zelf geen moment aan vliegen durfen denken maar kan mij goed indenken dat het inderdaad een ervaring is geweest om niet te willen missen.

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten! :thumbsup:
 
De sportube is met stappen van 15 mm verstelbaar. De serie 2 die ik heb, tussen 123 cm en in theorie 224 cm. Voor ski's die zelf sterkte hebben zou dak kunnen, maar voor vliegtuigen zou je naar mijn smaak niet verder moeten gaan dan ~200 cm. Al deze maten zijn buitenwerks, aan de kant van de wieltjes is de hoogte minder dan over de rest van de lengte. De voorkant is redelijk afgerond (stroomlijn ;)).
Goeie tip van deze Sportube series 2, heb er één op de kop weten te tikken via MP. Ik ga eens kijken of het goed werkt met de volgende vakantie.
 
Back
Top