F3F?

Ik ben mijn aan het kijken of ik mijn iPhone applicatie ook geschikt kan maken voor andere takken van de vliegsport, naast DLG dus. Daarom ben ik aan het kijken naar F3J, F3B en F3F.

Zodoende kwam ik de F3F discipline tegen. F3F is tamelijk populair in Europa. Er is zelfs een Eurotour. In Nederland is dat volgens mij nog nooit vertoond, zo'n wedstrijd is natuurlijk mogelijk lijkt mij. Bv. op Langevelderslag of Zoutelande.

De grap van F3F vliegen is dat je met je model 10 keer een traject tussen 2 bakens die 100 meter uit elkaar staan moet vliegen. De toppers halen 33 seconden.

Nu de vragen:
  • hoe wordt gesignaleerd dat een model het baken is gepasseerd? Je hoort een piepje. Gaat dat automatisch?
  • zou zo'n wedstrijd in Nederland mogelijk zijn? Waarom is dat nog nooit vertoond?
  • wat voor eisen heb je als F3F vlieger aan je 'timer software'. Alleen de totale vluchtduur meten? Of wil je nog meer?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wubbe,

Qua apparatuur zou je hetzelfde rakkensysteem kunnen gebruiken als bij de F5B gebruikt wordt. Voor meer info kun je contact opnemen met GJVO, die zo'n systeem heeft staan.

Grootste probleem lijkt me een geschikte helling, waar een serieuze lift staat om echt snelheid te creeeren. Dat een helling draagt voor een floatertje is leuk, maar lang niet voldoende voor een spannende F3F wedstrijd. Waar wij vlogen heb je dan zeker een windje 5 a 6 kaarsrecht op de helling nodig. Deze omstandigheid komt echter niet zoveel voor in Nederland, en nog lastiger wordt het als je een wedstrijd wilt houden en dus minimaal 2 weken vantevoren een datum vast moet stellen.

Groet,
Gerben

• hoe wordt gesignaleerd dat een model het baken is gepasseerd? Je hoort een piepje. Gaat dat automatisch?
Aan beide uiteinden van het 100m-traject staat een "scheidsrechter". In het midden staat de piloot. Beide scheidsen hebben een drukschakelaar in de hand. Als daarop wordt gedrukt gaat er een toeter af.

• zou zo'n wedstrijd in Nederland mogelijk zijn? Waarom is dat nog nooit vertoond?
Het is een typische hellingwedstrijd. Omdat er in Nederland erg weinig hellingen zijn wordt het al lastig organiseren. Omdat er ook nog eens de goede windrichting moet staan, wordt het nog lastiger. het zal best ooit wel eens door iemand ergens gedaan zijn, maar voor echte officiële wedstrijden zijn er toch te weinig mogelijkheden.

In Frankrijk weet ik dat er zelfs een 2e variant is: F3F tijdens de Mistral. De mistral is een (Föhn)wind die van N naar Z door het Rhone-dal waait. Zo'n 1 tot 10x per jaar. Het Rhone-dal moet je ruim zien: de westelijke Alpen tot aan de Rhone, maar ook oost-zijde van het Massief Central. En er zijn ook og een paar vergelijkbare Föhn-winden aan de NO kant van de Pyreneeën.
Een zwakke Mistral is 6 Beaufort, meestal 8 of 9. Heftig dus.

Filmpje van Quillan (oostelijke Pyreneeën):

• wat voor eisen heb je als F3F vlieger aan je 'timer software'. Alleen de totale vluchtduur meten? Of wil je nog meer?
[/QUOTE]
Tijdens de wedstrijd geldt alleen de totaal-tijd.
Wat je als team meet, tijdens de wedstrijd en/of trainigen moet je uiteraard zelf weten.

N.B.
Ik heb deze kennis niet als deelnemer, maar ik mail nogal eens met een groep Franssen die dit wel regelmatig beoefenen. En ik heb een keer zo'n wedstrijd meegemaakt (als toeschouwer, ik was toevallig op dat moment op de Banne), en een hoop van die lui kende ik van de mail, dus best wel het e.e.a. besproken.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk plan om eens F3F te gaan vliegen.
Langevelderslag zou kunnen denk ik.

@wubbe, ik zit nu in Indonesie, ik stuur je een PBtje.

GJ

F3F in Frankrijk

Ik heb vorig jaar twee en dit jaar een F3F wedstrijd gevlogen in Frankrijk.
Een maal Notre Dame de Vaulx (avatar) en twee maal Briancon (onze zoon woont daar en overmorgen sta ik daar op dezelfde plek op de ski's). Dit jaar inderdaad 's ochtends 21 m/s gemiddeld en dan op 3000 meter dat vloog best hard, zeker ook bij de landingen waar mijn vleugel ook een flinke schade heeft opgelopen.
Ik vloog met een 60" in de grote klasse en was van de 60" kisten de snelste.
Ik heb nu een Pace VXH van LeskyComposite in bestelling, half januari zou hij moeten komen.
Met 2.5 m. is deze iets kleiner dan een 'echte' F3F maar hij is zeer snel en past beter in mijn auto bij de vakantie bagage.
De VXH is ook ideaal voor de LSV waar volgens mij goed F3F te vliegen is.

Een F5B meet setup is perfect voor F3F, waarbij de timing gemakkelijker is.
Na de start mag je maximaal 45 sec vrij klimmen om hoogte te maken. Je krijgt een signaal wanneer je bij basis A het parcours uitvliegt.
De tijd start wanneer je door basis A vliegt in de richting van B 100 m verder op, of eerder wanneer de 45 sec zijn afgelopen.
Bij de bases krijg je een signaal en na 10 laps (5x heen, 5x terug) stopt de tijd.
Simpel.

Groeten,
Rick

Laatst bewerkt:
Lijkt me leuk eens een F3F wedstrijd mee te vliegen; als er een wordt georganiseerd probeer ik zeker van de partij te zijn!

Laatst op Langevelderslag waren de condities prima voor iets dergelijks. Misschien kan er bij een volgende meeting iemand apparatuur meenemen, om een niet officiele wedstrijd te vliegen. Zo kun je misschien meer sturen aan de hand van wind condities, in tegenstelling tot van te voren uitgeschreven wedstrijden.

Er was geloof ik een maximale toelaatbare vleugelbelasting voor F3F, dus kleinere modellen kunnen ook gewoon meedoen?

Peter

Op afgelopen 13 november waren Loet Wakkerman en Arvaa met F3F kisten op LVS. Ik was zeker onder de indruk van de prestaties. Die dag liet ook zien dat er bij redelijke condities (windkracht vier) goed met dit type kisten op LVS gevlogen kan worden. Het plannen van een wedstrijd lijkt mij lastig, dit zal dan een dag van tevoren besloten moeten worden. Inmiddels ben ik op zoek naar een geschikte kist, mijn Mini Kult is net te klein.
Die kist die Rick bij Lesky Composites is overigens er mooi, Die Pace F4 lijkt mij ook wel wat (ben bijna jarig:D:D)

Omdat de LVS niet zo erg hoog is zullen de echte F3F kisten niet erg in het voordeel zijn. Deze zijn voor meer wind en hogere snelheden geoptimaliseerd dan je op de LVS zal kunnen halen lijkt me.

Ik heb het idee dat je met een lekker geballaste DLG goed uit de voeten kan. Die kunnen van nature ook lekker hard.
Verder heb ik wel de angst dat het op de LSV moeilijk kan zijn de bases op 100 m uit te zetten en te bemannen terwijl je eigenlijk niet in de duinen mag komen.

Misschien is Domburg, Zoutelande (ik ben er zelf nog nooit wezen vliegen) wel beter te plannen omdat het beter op de ZW wind ligt.

Groeten uit de alpen, ik heb mijn Alula mee als er nog een mooie sneeuwfoto te maken is, zal ik hem posten.
Groeten, Rick

Back