F3J met Lieren ?

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt rollen. Voorlopig zijn we het vliegen met F3J modellen binnen de ELC aan het aftasten en wordt er met enkele modellen aan een 0,8 kW lier geoefend. Gebleken is inmiddels dat een beetje F3J model (lierervaringen met o.a. Thermik Excel, Soarmaster, K2 light) de lier tijdens de start "dood" kan trekken.
Er bestaan wel plannen om (voor zover mogelijk) de aanwezige lieren te upgraden naar 1,1 kW (F3B), maar gezien de diverse discussies over de optimale configuratie van een lier voor F3J doeleinden, lijkt me het verstandig nog maar even af te wachten....

Wel is er door een aantal leden de bouw van een zwever volgens F3J specificaties gestart. Een aantal KVK versterkte GVK rompen zijn inmiddels uit de mallen. Binnenkort zal er een koolstof versterkte hoofdligger voor testdoeleinden worden gemaakt. Plan is om deze op doorbuiging en sterkte te testen. Volgens berekening is deze op trek/druk sterk genoeg, echter de zwakke punten zullen zijn het uitknikken van de gedrukte zijde van de ligger (het indrukken van het kernmateriaal van de ligger) en het afschuiven van de koolstof ligger/rovings op de kern (t.g.v. de optredende doorbuiging).
Voldoet de liggerconstructie niet aan de verwachtingen, dan zullen we het ontwerp moeten herzien...

Wat betreft het gebruik van een lier moet ik toegeven dat dit binnen onze vereniging een positieve invloed heeft op het vliegen met zweefmodellen.
Het zweven heeft de laatste 10 jaar vanwege de terreinomstandigheden, waardoor een startelastiek na een paar keer vliegen alweer afgeschreven kon worden, en het beschikbaar komen van goede en betaalbare electromotoren, regelaars en accu's, binnen de vereniging enorm veel terrein verloren aan electromodellen.
Sinds ongeveer een jaar is de ELC in het bezit van een eenvoudige electrolier. Een direkt gevolg hiervan is dat de traditionele zweefmodellen (zonder hulpmotor) weer steeds meer en steeds regelmatiger op het vliegterrein aanwezig zijn. Zeker met een regelbaar voetpedaal is de snelheid gedurende het hele starttraject goed te doceren en kan worden afgestemd op het model wat aan de lier wordt gehangen. Voor kleine, lichtgebouwde modellen een groot voordeel ten opzichte van het startelastiek. Zelfs een beginners-DLGtje is met goed gevolg tot voor een dergelijk model eenzame hoogte opgelierd. Voor F3J/F3B achtige modellen geldt echter "van begin tot eind doortrappen"!

Paul

___________________
www.elc1950.nl
 
Voorstel voor lieren

Forum'ers,

Zoals beloofd de publicatie op dit forum van het voorstel dat door de Subcie RB- zweef is voorbereid. Zoals iedereen kan zien is het niet zo spannend als het, door de vele discussies, lijkt.
Maar goed alles moet wel goed beschreven zijn en doordacht.

De tekst met blauwe achtergrond kleur betreft de wijzigingen voor het lieren, de tekst met gele en zonder achtergrondkleur is ongewijzigd t.o.v. het huidige F3J reglement.

Uitgangpunt is een extra startmethode voor F3J wedstrijden, die hopelijk meer deelnemers zal opleveren en zal zorgen voor veilige en plezierige wedstrijden.

Hier de link: http://members.home.nl/kbaalen/index.htm/F3J/Reglement%20F3J%20met%20aanpassingen%20voor%20lierstarts.pdf
 
Laatst bewerkt:
Vliegersvergadering F3B - F3J - F3K

Forummers,

A.s. zondag is er weer de vliegersvergadering waarin al het wel en wee omtrent het F3B, F3J en F3K vliegen besproken wordt.

Dus iedereen die geintresseerd is in deze takken van sport:

De locatie is : Sportzaal De Rietebeek; Blekerstraat 2 te Arnhem.

We starten om 14.00h met de vergadering.
 
t F3J met lier omhoog krijgen is een gemak, dat zeg ik niet, maar ik vind t zo unfear...
diegene die goed afhaken bovenaf die raken tot 80m boven het hoogtste punt van de lierhoogte. (als jullie me gebrijpen)
terwijl als je toevallig wat minder kan afhaken, dan zit je om te starten al direct 80m lager.... en op 200m hoogte is dat vaak al een heel verschil.

kvind dat de betere piloten (die beter kunnen lieren) voordeel uithalen, dan omhoog lopen.

maar dat is mijn mening... en zweefvliegen met de gummy-elastiek vind ik echt wel fijn!!! iedere start is 100% verschillend van de andere.
 
maaaaar, ik vind het wel geweldig als je die concurrentie ziet, en de strijd binne de competitie.

niet afgeven, maar knokken voor elke seconde vol te maken.

vind t wel leuk.

ben dan wel weer tegen het "piekeren" (met de neus in de grond planten zodat je een vogelverschrikker krijgt!)

dat is niet meer zweven.
 
Lieren toegestaan in 2009

Afgelopen zondag is definitief bepaald dat er in 2009 met lieren deelgenomen kan worden aan de NK F3J.

Over F3J en andere zweefvliegklassen zal binnenkort meer informatie beschikbaar komen op een sub-forum over o.a. de gebruikte technieken en wedstrijd info.
 
Back
Top