Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt rollen. Voorlopig zijn we het vliegen met F3J modellen binnen de ELC aan het aftasten en wordt er met enkele modellen aan een 0,8 kW lier geoefend. Gebleken is inmiddels dat een beetje F3J model (lierervaringen met o.a. Thermik Excel, Soarmaster, K2 light) de lier tijdens de start "dood" kan trekken.
Er bestaan wel plannen om (voor zover mogelijk) de aanwezige lieren te upgraden naar 1,1 kW (F3B), maar gezien de diverse discussies over de optimale configuratie van een lier voor F3J doeleinden, lijkt me het verstandig nog maar even af te wachten....
Wel is er door een aantal leden de bouw van een zwever volgens F3J specificaties gestart. Een aantal KVK versterkte GVK rompen zijn inmiddels uit de mallen. Binnenkort zal er een koolstof versterkte hoofdligger voor testdoeleinden worden gemaakt. Plan is om deze op doorbuiging en sterkte te testen. Volgens berekening is deze op trek/druk sterk genoeg, echter de zwakke punten zullen zijn het uitknikken van de gedrukte zijde van de ligger (het indrukken van het kernmateriaal van de ligger) en het afschuiven van de koolstof ligger/rovings op de kern (t.g.v. de optredende doorbuiging).
Voldoet de liggerconstructie niet aan de verwachtingen, dan zullen we het ontwerp moeten herzien...
Wat betreft het gebruik van een lier moet ik toegeven dat dit binnen onze vereniging een positieve invloed heeft op het vliegen met zweefmodellen.
Het zweven heeft de laatste 10 jaar vanwege de terreinomstandigheden, waardoor een startelastiek na een paar keer vliegen alweer afgeschreven kon worden, en het beschikbaar komen van goede en betaalbare electromotoren, regelaars en accu's, binnen de vereniging enorm veel terrein verloren aan electromodellen.
Sinds ongeveer een jaar is de ELC in het bezit van een eenvoudige electrolier. Een direkt gevolg hiervan is dat de traditionele zweefmodellen (zonder hulpmotor) weer steeds meer en steeds regelmatiger op het vliegterrein aanwezig zijn. Zeker met een regelbaar voetpedaal is de snelheid gedurende het hele starttraject goed te doceren en kan worden afgestemd op het model wat aan de lier wordt gehangen. Voor kleine, lichtgebouwde modellen een groot voordeel ten opzichte van het startelastiek. Zelfs een beginners-DLGtje is met goed gevolg tot voor een dergelijk model eenzame hoogte opgelierd. Voor F3J/F3B achtige modellen geldt echter "van begin tot eind doortrappen"!
Paul
___________________
www.elc1950.nl