F3J met Lieren ?

Modelzweefvliegers,

Zoals mijn naam al doet vermoeden ben ik een verwoed F3J vlieger, al jaren actief met wisselend succes maar nog lang niet uitgekeken op deze tak van sport.
Toch is er een dalend deelnemer aantal op onze nationale wedstrijden.

Misschien dat velen er wel eens aangedacht hebben om mee te gaan doen, maar nooit daadwerkelijk de stap genomen hebben omdat ........

Één van de redenen die ik dan vaak hoor is dat men vreemd aankijkt tegen de loopstart i.p.v. lieren. Je hebt daarvoor dan een team nodig en het lukt vaak niet om dat te realiseren met bekenden en clubgenoten. Daarom is er vorig jaar een pricipe besluit genomen door de F3J vliegers om met ingang van 2009 ook het lieren toe te staan, om zo een in mijn ogen belangrijke drempel te verlagen en ook om de nu al wat oudere F3J vlieger langer de mogelijkheid te bieden om zijn sport op niveau te beoefenen.

Graag zou ik willen weten of we hiermee meer deelnemers kunnen verwachten.

Daarom is er vorig jaar een pricipe besluit genomen door de F3J vliegers om met ingang van 2009 ook het lieren toe te staan, om zo een in mijn ogen belangrijke drempel te verlagen en ook om de nu al wat oudere F3J vlieger langer de mogelijkheid te bieden om zijn sport op niveau te beoefenen.

Is dit een CIAM of een vliegersvergadering besluit?

Hoe werkt dat dan met een loopstart ?
Nog nooit van gehoord.
Word dan je vliegtuig met een lijn door iemand op getrokken ?
Dat is toch gewoon lieren. Alleen de aandrijving is anders.
Heb wel eens zoiets gedaan. met een lange lijn door een katrol op het verste punt.
Met voldoende wind kon je de lijn tijdens het stijgen laten vieren.
Kwam je lekker hoog los.

Groet Arthur.

Hallo Karel
Modelzweefvliegers,
Één van de redenen die ik dan vaak hoor is dat men vreemd aankijkt tegen de loopstart i.p.v. lieren. Je hebt daarvoor dan een team nodig en het lukt vaak niet om dat te realiseren met bekenden en clubgenoten.

al wat oudere F3J vlieger langer de mogelijkheid te bieden om zijn sport op niveau te beoefenen.

Eindelijk zou ik haast willen zegen.
Wij hebben dat al (wat zal het zijn twintig jaar geleden) toen te thermiek vliegen moest
verdijnen en er F3J voor in de plaats kwam ,al gezegt
Je kan niet van enkelen bekenden of clubgenoten verlangen dat ze de hele dag achter in het veld ( verstooken van alle informatie) blijven staan wachten totdat ze even een model naar boven optrekken.
Dat is later al veranderd geloof ik toen mocht er ook gebruik van een keerrol worden gemaakt, maar dat weet ik niet zeker ,maar waar vind je dat nog een aantal lui.
Maar het moest er komen en werd doorgedrukt de vergadering met de hr Carl.v.vloten
staat nog vast in mij geheugen.
Wij hebben toe direct er voor bedank. maar zullen nu niet meer terug komen op deze beslissing ,jammer misschien maar helaas ,De leeftijd speeld een te grote rol in deze
Succes verder met het hele F3J gebeuren
groetenJan

Ik ben eens nieuwsgierig of dit daadwerkelijk tot hogere deelnemers aantallen gaat lijden.
De extra kosten die hiermee gemoeid gaan zijn niet gering. Je zult 2 genormeerde lieren + accesoires moeten aanschaffen. Al met al toch een kosten post van zo'n slordige 3000 Euro.

Dat is ook een aardige drempel.

Pascal,

We hebben nog niet besloten welke eisen we stellen aan de lieren, ik ben er dan ook een sterk voorstander van om dit erg simpel te houden.

Specificeer enkel de motor ( max. 1.1 Kw) aan de hand van het type nummer, de max. lijnlengte en de accu.

Veel vliegers beschikken overigens al over een lier !!!

Ik ben eens nieuwsgierig of dit daadwerkelijk tot hogere deelnemers aantallen gaat lijden.
De extra kosten die hiermee gemoeid gaan zijn niet gering. Je zult 2 genormeerde lieren + accesoires moeten aanschaffen. Al met al toch een kosten post van zo'n slordige 3000 Euro.

Genormeerde F3B lieren en accu's ter beschikking stellen door de organiserende vereniging. :puppydogeyes:

Bijkomstig probleem is dat de uit te zenden NK ploeg naar EK of WK de handgesleepte starts zullen moeten gebruiken volgens de CIAM norm.
Of de lierstart nu echt een positieve ontwikkeling is voor het NK team blijft natuurlijk de vraag, zeker als je kijkt naar starttijden van 1,5-2 seconden op het WK, een trend die door schijnt te zetten.
In feite is de hele wedstrijduitslag nog alleen afhankelijk van een snelle goede start en een 100 landing op einde werktijd.

Maar positief blijven denken, voor veel wedstrijdvliegers, waartoe ik zelf echter niet meer behoor, is meedoen misschien belangrijker dan winnen. :rolleyes:

Lieren

Hallo Karel,

Ik ben zowel in Deelen als in Borculo wezen kijken naar de F3J wedstrijden.
Ik heb zeker belangstelling om mee te gaan doen, wanneer er gelierd gaat worden.
Een team krijg ik niet bij elkaar.
Om het gelijk niet in de papieren te laten lopen bouw ik momenteel de Climaxx.
Een F3J Einsteiger............maar daar weet jij alles van!

Wellicht tot ziens dus.
Ik word graag op de hoogte gehouden.
Wellicht via een PB de privémail uitwisselen?

mvg,

Kees

Genormeerde F3B lieren en accu's ter beschikking stellen door de organiserende vereniging. :puppydogeyes:

Bijkomstig probleem is dat de uit te zenden NK ploeg naar EK of WK de handgesleepte starts zullen moeten gebruiken volgens de CIAM norm.
Of de lierstart nu echt een positieve ontwikkeling is voor het NK team blijft natuurlijk de vraag, zeker als je kijkt naar starttijden van 1,5-2 seconden op het WK, een trend die door schijnt te zetten.
In feite is de hele wedstrijduitslag nog alleen afhankelijk van een snelle goede start en een 100 landing op einde werktijd.

Maar positief blijven denken, voor veel wedstrijdvliegers, waartoe ik zelf echter niet meer behoor, is meedoen misschien belangrijker dan winnen. :rolleyes:

Of het goed of slecht is weet ik niet. Ligt er aan welke doelen je nastreeft, denk ik.

Karel,
Als je al een lier bezit, wil dit niet zeggen dat je automatisch (meestal niet) aan deze normering voldoet...

In België is het een aantal jaren geleden ingevoerd op Nationaal niveau ... omdat hier de piloten toen ook als lopers fungeerden. Echter er waren een heel deel oudere piloten ... die niet meer liepen en dreigden te kappen met wedstrijdenvliegen en dan zou er slechts een hand vol deelnemers zijn het jaar daarop. Toen is er beslist van de lieren in te voeren. Niemand wil nog terug. Hier heeft iedere piloot gewoon 1 lier ... en als je direkt terug moet starten mag je rustig een andere collega-piloot zijn lier ff gebruiken die niet in jouw slot vliegt. Wordt niet echt moeilijk over gedaan.

Ik meende zelfs al iets opgevangen te hebben dat er op internationaal niveau ook al wel eens over het gebruik van lieren gebabbeld wordt tijdens vergaderingen. Maar hier ga ik morgen nog eens goed achter luisteren. Weet het niet uit de eerste hand.

Mvg
Tim

ik vraag me ook af als er meer deelnemers zullen komen.

ik denk dat er nu juist nog meer vliegers zullen stoppen, maar we wachten wel af.

gr. les

Waarom heb je daar eigenlijk een (dure) gemotoriseerde lier voor nodig ? Mag dit dan niet met een simpele bungee ?

De "bekende" reacties uit het F3J wereldje tot nu toe, maar ook gelukkig veel reacties van andere forum leden. De reactie van 2f@ast4u is precies wat ik bedoel.

Het lieren benadert de voorgeschreven handsleep het beste. Echter dit stelt véél minder fysieke eisen aan de deelnemers. Bungee start zou kunnen, maar geeft vast en zeker veel gedoe met over elkaar vallende lijnen en dat kan niet in een wedstrijd.

Om kosten in de hand te houden en zo breed mogelijk deelname mogelijk te maken moeten er niet te veel eisen aan de lier gesteld worden.

De best presterende landen in WK's, zoals USA, Canada en Australië, kennen in hun eigen competitie niet eens een handsleep start, zij lieren al jaren.

We vliegen dit jaar nog 2 wedstrijden, een reguliere F3J wedstrijd in de buurt van Arnhem/Duiven en een (proef) lierwedstrijd in Romalen. Wie hieraan mee wil doen of eens wil komen komen, zie de info op www.stootkop.nl.

F3J met lieren

Modelzweefvliegers,

Graag zou ik willen weten of we hiermee meer deelnemers kunnen verwachten.

Karel,
Ik zal een enkele keer meedoen, met name als de F3J wedstrijd op ons eigen veld gehouden wordt. Die dag ben ik anders ook betrokken bij de wedstijd (bijv. als tijdwaarnemer o.i.d.). In plaats daarvan kan ik dan meevliegen. Echter ik zie op tegen het gesjouw met lieren.
Ik ben een voorstander van de lier op een toegewezen plaats neerzetten en hem er dan de hele dag te laten staan. De consequentie is dan dat je een eindje zult moeten lopen naar de landings plek. Daar ben ik aan gewend, en vind ik geen probleem.

De eisen die je moet stellen aan de lier dien je equivalent te maken aan de F3B reglementen (anders is het de vraag of er ooit een F3B vlieger zal meedoen)
Omdat de rek in de lijn erg belangrijk is bij een lier start, is te overwegen om ook de lijn diameter voor te schrijven (De lijn is immers 2 x zo lang als de loop lijn).
Lijn lengte zou je aan 100 m kunnen denken, maar dat is een andere discussie.

Succes met jullie evaluatie en de wedstrijd op ?? oktober.

hallo karel

het klopt dan usa, canada en australie hoog eindigde op het WK.

maar die lopers van hun dat waren bijna geen mensen meer, het leken meer op grizzlyberen die ook qauds voortrokken. ;)

gr les

Voor degenen die een F3J wedstrijd willen bezoeken, a.s. zondag is de laatste wedstrijd om het NK. Deze wordt gehouden op een terrein ten noorden van de A12, tussen Zevenaar en Duiven, in de zuid-westhoek van de kruising kerkstraat, schoepikstraat. Het is verstandig om de afslag Zevenaar te kiezen op de A12, dan onder de weg door en meteen links af. Zie google maps.

Hoe kan je een winch of een accu "normeren"?
Met dank op voorhand, Jurgen.

Back