F5J 2500mm full composiet zelfbouw.

Even in de cad file geneusd...

2.8cm hoog en 3.2cm breed is de neus waar ik de prop ongeveer zou willen.
Dan blijft er 14 cm over tot aan de vleugelvoorrand (vleugel kan nog naar achter)
Bij het begin van het zadel is de romp 3.6cm breed en 2.0cm hoog.

Ik kan eens digitaal een poging wagen wat erin zou moeten passen.
Ik heb zelf een Dualsky... 2830EA7 1350 KVgeloof ik. Kan op 3S met 9*5 prop.

Zouden die Rhino accu's (met dunne kabels) 19A aan kunnen?

Is dit misschien iets voor jullie:

Modely Ho?ej?í

Voor het geld dat deze rompboten kosten is zelfbouw eigenlijk niet meer lonend.

Weegt 30 gram. Horejsi schrijft dat er 14 inch propellors op kunnen. Dat betekent dat de afstand spinner-vleugel minstens 17 cm is. Mijn eigenbouw, waarmee ik dit seizoen in F5J400 wil meedoen, is iets langer, maar is eigenlijk wat te lang want de accu kan niet helemaal voorin liggen. Ik overweeg ook om zo´n rompje te kopen.

Hier zie je de rompjes van bovenaf. Ze zijn echt goed gemaakt, een vriend hier kocht er een en daar zag ik hem. De Q12 wordt hier in RC-E7 ingezet (een moderne versie van de oude 7-cellen-klasse; erg populair in Oostenrijk).

Modely Ho?ej?í

Als jullie bestellen, dan is het aan te bevelen om ook de tailbooms erbij te kopen. Ze zijn bij mijn weten gelijk aan die van TopmodelCZ (en die gebruik ik in veelvoud).

Groet,
Juun

Uit de voorwaarden van de site vis ik dat de verzendkosten ongeveer 17.- zullen zijn.
Rondsturen van zoiets in Nederland? 6.-?

Dan zouden er aardig wat lui mee moeten doen wil het voordelig zijn.
Of ophalen in Nijmegen ;)/meegeven aan vrienden of bekenden.

Indien mogelijk graag Even een apart draadje starten over een evt inkoopactie. Houden we het hier overzichtelijk.

hulsen voor de ligger/vleugelverbinder is inmiddels gemaakt. vleugelverbvinder wordt een 8mm carbon staaf die beide vleugelhelften in gaat. hulsen gemaakt van glas, deze worden in de kernen verwerkt zodat de vleugel deelbaar is. een vleugel van 250cm is een beetje lastig te vervoeren in een fiat seicento :mrgreen:

servo's voor de vleugel heb ik inmiddels besteld. Voor de layup van de vleugel twijfel ik nog een beetje. Kan gaan voor volledig glas (licht), volledig carbon (spread tow100gr) of een combinatie daarvan (Bdox). weer een afweging wat handig is qua sterkte en gewicht. Wil natuurlijk altijd zo licht mogelijk.

staartjes worden in ieder geval glas (25gr) met UD tape als ligger.

vleugelverbinder stap 1

voor de vleugelverbinder gebruik ik een 8mm carbon buis. Daar omheen wordt een glas huls gerold en deze word in de vleugel verwerkt. direct balsa wortelrib gelijmt voor het baggen.

20150306_131609.jpg

20150306_133234.jpg

20150306_143242.jpg

20150306_152713.jpg

20150306_153530.jpg

middeldeel is al bijna klaar om te baggen. Liggers 3*1mm zitten erin. Koorde 20cm en een span van 1 meter. Vleugelverbinder voelt solide aan. Helaas alleen de carbon buis vastgelijmd met het inlijmen van de vleugelhulsen. dom foutje maar niet ernstig.

20150307_212822.jpg

20150307_213337.jpg

middenpaneel incl vleugelverbinders en buis, liggers komt op 79 gram.
20150308_111135.jpg

20150308_111123.jpg

tot nu toe staat de teller om 7 uur bouwtijd. Misschien wel eens interessant om bij te houden hoeveel uren er eigenlijk in een vliegtuig gaan zitten.

Mooi!
Hoe maakte je de ronde gaten voor de vleugelverbinding in de schuimkernen?
Het lijkt erop dat je een tweedelige vleugel bouwt.
Waarom? Een driedelige lijkt mij steviger en korter bij vervoer.
Misschien zijn er zelfs lichtere verbinders mogelijk waardoor je gewicht wint...

Mooi!
Hoe maakte je de ronde gaten voor de vleugelverbinding in de schuimkernen?

mijn vleugelverbinder is 50cm lang. Ik heb 2 hulsen om te buis heen gerold. De kernen doorgesneden in de lengte, en daar de hulsen ingeschuurd en verlijmd.
zoals hier te zien:
liggerhuls.jpg

Het lijkt erop dat je een tweedelige vleugel bouwt.
Waarom? Een driedelige lijkt mij steviger en korter bij vervoer.
Misschien zijn er zelfs lichtere verbinders mogelijk waardoor je gewicht wint...

2 delig leek mij makkelijker bouwen. qua vervoer maakt het niet zoveel uit. 1 vleugelhelft word 125cm, normaal vervoer ik ook mijn dlg's, welke een vleugel hebben van 150.
Er zullen vast lichtere vleugelverbinders zijn, maar het hele doel was om zo budget mogelijk te gaan. Zoveel mogelijk gebruiken wat ik had liggen, en kijken wat we daarmee kunnen produceren.

genoeg geschuurd eerst. Vanavond eens de mylars onder het stof weghalen, waxen en spuiten. Het plan is om de gehele vleugelhelft in 1x te baggen, zodat direct de v-stelling erin komt. hier wil ik achteraf niet nog eens mee bezig. v-stelling wordt 7 graden bij de overgang vanaf het rechte middenpaneel naar de tip.

vanavond ook maar eens kijken hoeveel materiaal er nog op de rol carbon zit, en dan een keuze maken over de layup..

20150309_160649.jpg

20150309_162230.jpg

paar knopen doorgehakt.

V-stelling in de tippen wordt 7 graden. Ingeschuurd en kernen verlijmd. Tevens servokabels naar de tippen getrokken. Gaan mee in de vacuumzak maar dan hoef ik niet achteraf nog met kabels te klooien.

20150309_205006.jpg

Ten tweede moest natuurlijk de lay-up nog gekozen worden. FF checken op de rol carbon, YES er zit nog genoeg op. een vleugelhelft van 125cm past precies onder 45 graden.

20150309_210658.jpg

De mylars van de dlg vleugel (tippen) verlengd zodat de gehele helft in 1x kan worden gebagged. Direct maar gekozen voor 2 witte strepen van 25cm onderop per helft voor het contrast met het zwarte carbon.

20150309_201553.jpg

Mooi!!
Je hebt flink de vaart erin. :thumbsup:
Dat baggen met 7 graden wordt nog wel een uitdaging denk ik, maar is wel te doen.

Ach, ik hou wel van een uitdaging. Vanmiddag op het werk even wat plankjes zagen om de v-stelling in te kunnen bouwen/baggen.

Lekker bezig,ben benieuwd straks

Dan ben je niet de enige. Ik gebruik relatief zwaar carbon (100g\m2). Simpel omdat ik dit heb liggen en daar goedkoop aan kan komen. Zal misschien iets zwaarder zijn, maar wel lekker sterk. Ik verwacht rond de 140 gram per vleugel helft uit te komen.

Back