F5J Een nieuwe wedstrijdvorm ?

@Jacob: dat kan, alleen een doellanding zonder speedbrakes / welfkleppen lijkt mij niet eenvoudig. Ik heb zelf nog een Junior sport liggen die heel goed zweeft. Ik heb daar een extra vleugelset bij die waar ik flaps in ga bouwen (misschien maak ik er een vierkleppenvleugel van). Een ander simpel kistje voor deze klasse is de Graupner Club Star (nieuwe versie). Het lijkt mij in ieder geval zeker leuk om op de door Gerben beschreven wijze wedstrijden te vliegen.

Willem,

Zouden we daar met een man of 15 terecht kunnen?
Ik dan aan ergens in Maart-April 2011.
Is dat veld in de buurt van Oudenbosch?

Idee zou zijn om met een wedstrijd in eenvoudige vorm de belangstelling af te tasten.
Tegen die tijd zal ook duidelijk zijn of en hoe F5J eruit zou gaan zien en kunnen we een s inventariseren of er voor de full-on versie ook belangstelling staat. Maar dat is loopt op de zaken vooruit, eerst maar eens een leuk vliegdagje waar we als electrozweefvliegers onder elkaar samen een mooie dag kunnen hebben.

Groet,
Gerben

Toen ik de openingspost las dacht ik eindelijk een goedkope instap wedstrijdklasse, echter toen ik verder ging met lezen bleek al snel dat het toch niet gaat lukken om hier met simpele modellen straks in mee te gaan doen.

Ik had gehoopt dat dit een klasse zou worden waar je zelfs met een Easyglider in mee zou kunnen doen. Met een easyglider is het makkelijk mogelijk om vanaf 200 meter uitgangshoogte die 10 minuten vol te maken en een mooie doellanding te maken.

Maar start nu maar eens met de gegevens van Gerben en kijk wat er dan over blijft. Misschien dat ik ook wel langs kom om mee te doen met een heel simpele zwever, misschien wel met mijn fun-easystar.................

Zoals ik het lees kan dat wel degelijk. En maak je als je goed vliegt bij fatsoenlijk weer ook echt een kans. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die mooier/beter/duurder materiaal gebruiken maar in deze opzet is dat geen enkele garantie op succes. Misschien onder slechte vliegcondities maar dat hou je altijd.
Mij spreekt het ook wel aan, zeker als je met een aantal mensen bent die er op dezelfde manier in staan.

De opzet van Gerben in post 79 lijkt me OK.
Een kist met veel stijgvermogen zal misschien minder moeite hebben om de 10 minuten te halen, maar iedere redelijke kist en vlieger zou het moeten kunnen.

Van belang voor een brede interesse lijkt mij dat je toestellen moet kunnen gebruiken waar je ook buiten wedstrijdverband graag mee gaat vliegen.
Een F5B voldoet hier voor de meeste mensen niet aan, dat is een puur op wedstrijd gerichte machine.

Eén verplichte lage doortocht tussen de 3e en 7e minuut is misschien een goed idee.

Maar bij iedere wedstrijd blijft dat degene die er het meeste aandacht en talent in steekt zal winnen. En dat is geen schande.

Groeten, Rick Ruijsink

Hoi Rick, leuk je weer even te zien op het forum, alles goed?

Het aardige is dat een kist met veel stijgvermogen in het nadeel is. Stel toestel A doet er 10 seconden over om op 200mtr te komen en toestel B doet daar een minuut over, dan moet toestel A effectief 50 seconden langer zweven.

Deze simpele opzet kent allerlei voor- en nadelen. Met als belangrijkste voordeel dat iedereen mee kan doen, met ieder type electrozwever EN dat de wedstrijd gemakkelijk bij te houden is zonder hoogte of vermogenslimiters en ingewikkelde puntensystemen. Er zijn ook meerdere manieren om binnen deze simpele regels te boel te "saboteren". Ik ga echter uit van de INTEGRITEIT van de deelnemers en het feit dat iedereen komt om hier plezier aan te beleven.

Op een langere termijn is het wel de bedoeling richting F5J te denken en de daarbij behorende (nog niet eens officieel bekende of bevestigde) reglementen. Eerst maar eens vliegen en kijken wie het leuk vinden om zich te meten met andere collega electro-zwevers.

Groet,
Gerben

De simpele opzet met als doel een gezellige competitie is precies wat mij aanspreekt. De olympische gedachte dus. Misschien moeten we voortaan spreken van van de Fun5J. ;)

Jacob

Er mag maximaal 2x gestegen worden op de motor, zo hoog als je zelf wilt.

Gerben.

Ik wil hier even op reageren. De laatste keer dat ik electroduur heb gevlogen was in 2001.
Wij hadden volgens de regels 1 minuut motorloop tijd. De stijgvlucht was soms zo hoog dat je je kist bijna niet meer zag. Er is in die tijd zelfs een hotliner geweest die in de wolken verdween. Nooit meer terug gevonden. Dat zijn heel gevaarlijke situaties.

Nu zullen de meeste van jullie wel zeggen: dit zal mij niet gebeuren.
Maar een wedstrijd is toch anders. Sommige zullen onbewust meer risico nemen dan dat ze normaal doen. Dus hier wil ik voor waarschuwen.

Hoi Superior,

Ik ken het fenomeen, zo stonden wij soms met z'n 3en een Surprise 3 of dergelijke hotliner te zoeken, die weer verdwenen was voor een seconde of 5 a 10. Goede billenknijp momentjes. Afgelopen zomer in F5B competitie op 585 mtr gezeten (puur op thermiek), dat was ook wel spannend.

Vandaar ook bewust de keus om 2 stijgvluchten toe te staan, om excessen te voorkomen. Als je geen 5 minuten kunt zweven vanaf een redelijk goed zichtbare hoogte, heb je naar mijn mening geen goede zwever....
(extreme sink e.d. daargelaten, daar kun je die 2e motorloop weer voor gebruiken en op andere stek thermiek zoeken).

Groet,
Gerben

Willem,

Zouden we daar met een man of 15 terecht kunnen?
Ik dan aan ergens in Maart-April 2011.
Is dat veld in de buurt van Oudenbosch?

Idee zou zijn om met een wedstrijd in eenvoudige vorm de belangstelling af te tasten.
Tegen die tijd zal ook duidelijk zijn of en hoe F5J eruit zou gaan zien en kunnen we een s inventariseren of er voor de full-on versie ook belangstelling staat. Maar dat is loopt op de zaken vooruit, eerst maar eens een leuk vliegdagje waar we als electrozweefvliegers onder elkaar samen een mooie dag kunnen hebben.

Groet,
Gerben

Ja Oudenbosch, 50 man kan ook nog, of 1:1:D,velen op dit forum weten over welk veld ik het heb.

75044a2bc824b4e5c.jpg

Bovendien rondom bijna vrij van opstakels,en.....de echte Oudenbosche Thermiek gegarandeerd :D:D.
Voor sommige uit het hoge Noorden wel ver rijden

Het lijkt mij een leuke testcase...en in het najaar de revance

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kom dan naar Oudenbosch met een Graupner Junior uit 1986. Wel met een Lehner motor maar met slechts iets meer vermogen dan de oude Mabuchi.
Rick

Ik durf wel een poging te wagen met mijn elektro Cirrus. Daar zit precies 200W in, geeft me een minuut motorloop en daar kan ik makkelijk 10 minuten mee boven blijven.

Volgens mij is het moeilijker om precies 10 minuten te vliegen en een doellanding te maken dan om met 200Wmin 10 minuten boven te blijven.......

En als ik zo even door redeneer is een Easyglider, Mosquito of alles rond de 2,5 of 3m span prima te gebruiken.

Mark, neem je ook je vader mee?

Zelf moet ik even kijken waar ik mee zal vliegen.
Het is aantrekkelijk om met de Surprise 16 te vliegen maar ik wil toch nog een ander leuk model erbij.
ik denk dat we wel aan een mannetje of 20-25 kunnen komen voor de introductiewedstrijd.
Het veld is groot genoeg...

GJ

Back