F86K Sabre(ARF URmodelle)38 flight's tot dusver.

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Het lijkt meer op een super sabre Ger, kan dat kloppen?

ap40.jpg

He Ger ook al op het forum ;-)

Dus als ik het goed begrijp zien we binnenkort op vliegbasis Gilze-Rijen jouw Sabre vliegen :D

Groeten,
Marcel

Marcel zei:
He Ger ook al op het forum ;-)

Dus als ik het goed begrijp zien we binnenkort op vliegbasis Gilze-Rijen jouw Sabre vliegen :D

Groeten,
Marcel
Ja Marcel, je hebt de beschikking over een "leuk" baantje dus zoek je er een leuk vliegtuigje voor.
PS wel de bedoeling dat dat ding van gras af kan te zijner tijd.
Wordt het voorjaar 2005 hoop ik.

Groet Ger.

Ger Kovacs zei:
Ontvanger PCM of PPM? PPM dus in mijn geval, zolang ik vlieg (10 jaar) vlieg ik met alles in de PPM modus probleemloos en dus kies ik voor de PPM IPD multiplex 9 kanaals ontvanger nieuwe generatie.
Geen Multiplex IPD toepassen in combinatie met elementen met een clock en processor zoals een ECU, Gyro etc. Bewezen een probleem op te kunnen leveren. Dan liever een gewone klassieke analoge PPM.

Ger,
Ziet er strak uit.
Ik zal je draadje met interesse volgen.

Jaap

Hans Meij zei:
Ger Kovacs zei:
Ontvanger PCM of PPM? PPM dus in mijn geval, zolang ik vlieg (10 jaar) vlieg ik met alles in de PPM modus probleemloos en dus kies ik voor de PPM IPD multiplex 9 kanaals ontvanger nieuwe generatie.
Geen Multiplex IPD toepassen in combinatie met elementen met een clock en processor zoals een ECU, Gyro etc. Bewezen een probleem op te kunnen leveren. Dan liever een gewone klassieke analoge PPM.

lijkt mij niet verstandig om een ppm ontvanger in de buurt te gebruiken bij je turbine electronica een clubgenoot heeft dat ook geprobeert maar had mega storing toen heeft tie toch maar een pcm ontvanger gekocht.

Bert van Didden vliegt ook met Multiplex en haalt van die absurd hoge snelheden met zijn Turbine kist. Volgens mij gebruikt hij ook een normale Multiplex ontvanger. Maar misschien dat Sandor ook nog een tipje van de sluier kan lichten.

Klopt :!: mijn plaatje is een F86-A Sabre.

Het toetstel van Ger is een F86D Dog Sabre , en geen supersabre.

Maar wel een fraai toestel Ger.

Ger Kovacs zei:
... ik wil dus digitale servo's ... ... ik heb er zo,n 14 nodig, even meetellen, 2x rolroeren, 2x flap's, 2x hoogteroer, 2x remkleppen uit de romp, 1x rudder, 1x neuswielstuur, 2x voor de hoofdwiel en neuswieldeuren, 1x lucht ventiel intrekbaar, 1x remluchtventiel waarschijnlijk nog wat vergeten maar dat zien we dan wel weer ...
Waarom de servo's in schuinschrift hierboven ook digitaal, is dat niet overkill Ger?

Theo Coenen zei:
Bert van Didden vliegt ook met Multiplex en haalt van die absurd hoge snelheden met zijn Turbine kist. Volgens mij gebruikt hij ook een normale Multiplex ontvanger. Maar misschien dat Sandor ook nog een tipje van de sluier kan lichten.

ja bert vliegt ppm
waarom weet ik niet maar hij zweert erbij
alhoewel als je mooi wil crashen is pcm het beste daar de "afstort" mooiere bewegingen heeft.
ik heb in ieder geval alles op pcm
zolang je maar het een en ander gescheiden houd is het wel ok
ik vind 13 kilo thrust toch behoorlijk veel voor zo een kist
wat gaat de sabre ongeveer wegen?
normaal is 1:2 genoeg

Ger Kovacs zei:
Hoi Sandor.

Ben in mijn oneindige onnozelheid en onervarenheid ervan uitgegaan dat je de 130 Newton stuwdruk natuurlijk kan terug regelen en de motor op lager max rpm kan laten draaien en dan in de toekomst eventueel de motor voor een zwaardere/grotere kist kan gaan gebruiken, heb zo'n beetje de totaal gewichten van de diverse op de markt zijnde turbine-unit's vergeleken en gezien dat je met een 8 of een 13 kilo turbine geen of weinig gewicht's verschil hebt, scheelt 100 tot zo,n 200 gram op de totale unit en dan met twee of drie liter peut aan boord.
Totaal dus +/- één kilo.
De Sabre gaat de kant op van 13 kilo totaal vliegklaar,(hoop ik).
PS de motor had al 4 minuten en 42 seconden gedraaid zag ik op de ECU,(electronische controle unit).
En hierbij een max rpm gehaald van 117.000 rpm's p/m, bij een max egt (uitlaat temp) van 900 grd.
Afijn ik heb de motor ook aan de praat gehad en de volgende bevindingen ervaren, starten? volgens het boekje (projet cycle) de eerste keer, bij de 2e poging liep de motor, reactie tijd? van 32.000 naar 117.000, 2,8 tot 3,2 sec, dit varieerde steeds, is dit normaal?,verbruik? toch wel veel (aaaarch) gemeten 117.000, 460 ml p/m.
Kun je misschien iets zeggen over het gedrag van een turbine als deze een straalpijp achter zich heeft?, bij deze motor zit namelijk een straalpijp van 70 cm.
De mix heb ik op 5% olie gemengd, (je weet wel die met die MIL-PRF specificatie) en hierbij de Zibro Kamin kristal brandstof genomen.
10 liter opgestookt in 35 minuten, gebruikt dus (veel)meer als z,n baasje.
En dan het geluid, schitterend, hier doe het ook voor onder andere.
Maakt een diep bulderend geluid op max rpm, geen gegil.
Hopelijk in het voorjaar 2005 tot ziens bij jullie in de buurt.

Groet Ger Kovacs.

zo te zien betreft het een frank turbine?
zover ik weet moet je de projet calibreren omdat sinds de laatste keer af fabriek de waarde,s waaronder je slanglengte is verandert
maar wat mij een beetje zorgen baart is het feit van die 900+ graden
die is veel te hoog!

de Thrustpijp zal inderdaad in de frankconstructie iets verlies hebben
maar dit is op te lossen door simpleweg een ander voorstuk te maken dat over een lengte van 20CM met 2cm moet worden vergroot
dus bijv de ingang 80 cm en na 20cm moet hij 82 bereikt hebben .
in jouw geval dus weer naar de oorspronkelijke groote
dit resulteerd tot geen stuwverlies (tenminste bij ons)
wij hadden zelfs iets meer
wat mij ook nog zorgen baart is dat door de vrij smalle ingang van je romp je te weinig doorstroom zult hebben om uberhaupt 13 kilo te halen
gezien de lengte tussen inlaat en neus is deze te groot
mischien kom je onder een zogenaamde bypass te maken
om de motor te laten ademen!
in ieder geval mocht je hulp nodig hebben ook voor tanks setup
of iets anders laat maar iets weten

grt Sandor

Back