Faillissement Graupner een feit...

Een failliesement met een doorstart is inderdaad een veel voorkomend scenario om makkelijker en sneller te reorganiseren. Maar als een Graupner dit kan overkomen hoe dan met Robbe, Multiplex en nog wat van die namen die in een precies dezelfde markt zitten?

yep, hoorde dat gisteren bij m'n modelbouwboer.
en hoorde toen (heb geen bewijs) dat Hobbyco er achterheen zit....
die groep is ook al in Amerika bezig, en 't lijkt erop dat ze zoveel mogelijk namen onder één dak proberen te krijgen...

jammer dat 't gedaan is met Graupner :(

Oftewel, Hobbyco is waarschijnlijk de volgende die omvalt, gezien hoe dat meestal gaat (bedrijf krijgt plots zin veel andere bedrijven op te kopen, schiet daarin door, komt zelf in de problemen, en gaat failliet - leren lijken ze nooit te doen :rolleyes:)

@Thomas: tja, en misschien is dat ook weer niet zo'n slecht scenario.
één bedrijf dat ''alle'' RC beheert, komt niet ten goede van onze portemonnee ;)
ze zullen zich idd wel verslikken, maar als 't ze toch weet te lukken zal de wereld van RC hobby wel heel erg snel gaan veranderen.....

Ik vraag me nu wel af wat er gaat gebeuren voor de mensen die een Graupner Hott zender systeem hebben. Ik vraag me af of een ander bedrijf de productie van ontvangers overneemt, of dat het vrijgegeven wordt zodat bijvb OrangeRX ermee aan de slag kan.

Orange gaat er ook zonder vrijgave mee heen hoor...
reverse engineering.

Ben benieuwd wanneer Orange een all in one ontvanger maakt,
1 voor alle systemen.

1 voor alle systemen.

Dat heeft toch geen zin? Wie gaat er nou naar het veld en denkt; Goh, met welke zender zal ik vandaag eens gaan vliegen?

Kunnen ze beter een paar aparte modellen uitbrengen voor één systeem die wss ook goedkoper zijn. Athans, dat lijkt mij.

Ik vraag me nu wel af wat er gaat gebeuren voor de mensen die een Graupner Hott zender systeem hebben. Ik vraag me af of een ander bedrijf de productie van ontvangers overneemt, of dat het vrijgegeven wordt zodat bijvb OrangeRX ermee aan de slag kan.

Graupner maakt(e) deze zender en ontvangers niet zelf ... als "iemand" handel ziet in "Hott" producten, maar dat is nog maar de vraag, er zijn op dit moment wel erg/te veel verschillende 2,4GHz systemen in de markt, dan wordt de productie ongetwijfeld voortgezet ... tenzij die "iemand" natruurlijk bewust het product van de markt wil laten verdwijnen (ten gunste van hun eigen producten) ...

Dat heeft toch geen zin? Wie gaat er nou naar het veld en denkt; Goh, met welke zender zal ik vandaag eens gaan vliegen?

Kunnen ze beter een paar aparte modellen uitbrengen voor één systeem die wss ook goedkoper zijn. Athans, dat lijkt mij.

Dat heeft juist heel véél zin: veel mensen hikken tegen een overstap naar andere zender aan, vanwege het feit dat dan de hele vloot van nieuwe ontvangers voorzien moet worden.... (ik ook bijvoorbeeld).

Met één type ontvanger, wat met meerdere systemen overweg kan, kun je makkelijker een andere zender kopen als de huidige niet meer bevalt of niet meer toereikend is, en toch al je oudere modellen ook met die nieuwe zender bedienen.

Het is voor mij de reden voorlopig nog aan die 35 MHz vast te houden: alle Futaba ontvangers kunnen met alle zenders overweg, en een hoop "vreemde merken" werken er ook gewoon goed mee....

Groet, Bert

En ik dacht me nu net een Graupner MC-20 HOTT aan te schaffen... geen goed id dan?
Ik zou er maar eventjes mee wachten, tot er meer duidelijkheid is ...

Er zijn een aantal scenario's ... of Graupner maak een doorstart, al dan niet in afgeslankte vorm ... of "een" (niet Europese) partij neemt Graupner over om zo "makkelijk" toegang te krijgen op de Europese markt en last but not least ... Graupner verdwijnt voorgoed naar de geschiedenisboekjes slechts herinneringen nalatend ...

Bij een doorstart in het maar de vraag of er voldoende middelen beschikbaar zijn/komen/blijven om een zo'n eigen product in stand te kunnen houden ...

Bij een overname is het ook nog maar de vraag of die partij nog "iets" ziet in deze producten ..

En het zelfde geld bij een "verdwijnen" ... dan zal er toch een partij moeten zijn die er "brood" in ziet en bereid is dit uit het faillissement te halen (en dat zal niet gratis gaan) ...

Zou mij niet te veel zorgen maken over het verdwijnen van Graupner.

Marklin bestaat ook al jaren niet meer, werd destijds overgenomen door het Engelse Hornby.
Waren op het forum ook allemaal zulke berichten en veronderstellingen te lezen zoals hier.
We kopen de dag van vandaag nog steeds Marklin en het word nog steeds verfijnt in afwerking en electronica.
Zo zal het met de HOTT zenders en andere producten ook wel verder lopen.

Johan.

Volgens mij is Märklin nog steeds Märklin ... weliswaar van 2009 t/m 2011 in slecht weer verkeerd (insolvent), maar er nu weer bovenop aan het komen ... alleen de productie is weg uit Duitsland (naar China en Hongarije)

Twee zelfde draadjes over het zelfde onderwerp?
Ergens een foutje bij de mods?, natuurlijk kan je niet verwachten dat ze alles onder de aandacht hebben, het zijn ook maar mensen, maar het zou wel wenselijk zijn dat het een gezamelijk draadje word.

Johan.

Nee hoor.... dit draadje gaat over Märklin die alweer uit het dal omhoogkruipt.... (En een heel klein beetje over Graupner)

Dat andere draadje gaat over of Vario om gaat vallen of niet. (en of Schulze en Grupner nu wel of niet failliet zijn)

:D :D :D :D

Groet, Bert

Dat andere draadje gaat over of Vario om gaat vallen of niet.

Ik hoorde bij mijn plaatselijke speelgoedwinkel trouwens dat Bart Smit ook aan het randje van de afgrond staat:confused::D.
Het is niks, maar waar moet k nou m'n Playmobil gaan halen.......

Groet,

Ad

Ik hoorde bij mijn plaatselijke speelgoedwinkel trouwens dat Bart Smit ook aan het randje van de afgrond staat:confused::D.
Het is niks, maar waar moet k nou m'n Playmobil gaan halen.......

Groet,

Ad

Nou... bij de Blokker natuurlijk....
Of je gaat op zoek naar een internet adresje wat vanuit HongKong levert... :p

Groet, Bert

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was.
Maar volgens mij was: faillissiment Graupner een feit, hetzelfde als het draadje van Schultze en Graupnerfailliet.
Een zaak waar eenieder onnodig zich over opwind, denkt men nu echt dat de ontwikkelde technologie gaat verloren gaan die goede resultaten geeft?.
Weet er trouwens nog iemand de naam van die op 2,4 Ghz is beginnen werken?
Ik weet het niet van 27, 35 of 40 mHz hoor, net zo min als van 2,4 gHz, volgend jaar zitten we misschien al aan 5,50 gHz, we moeten gewoon zien uit het bereik te blijven van al die I pots, Smartphone en weet ik veel wat heden ten dage aangeboden wordt.
In 1980 waarschuwde men ons enkel dat ambulances gingen gebruik maken van 27 mHz, en het zo beter was om een andere band te zoeken, zo werd 40 mHz populair, tijdens mijn afwezigheid in de hobby is het 35 mHz geworden.
Wie weet wat word het morgen?
Normaal dat een gerenommeerde firma kosten doet om zijn product op de markt voor jaren wil veilig stellen.
Ben zelf geen Graupner fan om bepaalde persoonlijke redenen, maar ik hoop dat de naam blijft, wie het ook beheerd.

Johan

Niet te serieus opvatten Johan, het is hier per slot het café he?

wat die frequenties betreft: daar was niet iemand "de eerste", niet op 2.4 gieg, en ook niet op 27, 35 of 40 MHz.... Die frequenties zijn gewoon via landelijke en internationale overeenkomsten vastgelegd.

En die technieken, nou, die kunnen dus WEL zomaar verdwijnen: Futaba had vlak voordat Spektrum met de eerste 2.4 gieg setjes aankwam, een heel mooi coderingssysteem in de 35 MHz uitgedokterd, wat vrijwel gelijkwaardig, wat ik begrepen heb zelfs in sommige opzichten superieur was. Ben de naam even kwijt, maar het werkte ook met een coderingssysteem en zender-ontvanger binding, tenminste, de ontvangers hadden geen kristallen en ook geen kanaalinstellingen, net als de 2.4 Gieg ontvangers.

Is volledig verdwenen omdat Spektrum de markt overspoelde met goedkoop spul, wat ondertussen al weer vier keer verouderd is.
Vermoedelijk had dat systeem van Futaba nu gewoon nog functioneel geweest.....

Groet, Bert

Back