Faillissement Graupner een feit...

Futaba pcm3? Daar heb ik wat minder goede (vertragings) gebruikers testen over gehoord. Vele F3A piloten waren daar niet tevreden mee.

Nu er (bijna) niemand meer op de 35 Mhz vliegt is de kans op storing een stuk kleiner geworden in ieder geval. Ik zie het frequentiebord bij ons op de club zielig wegkwijnen. Niemand speelt er meer mee ;-)

Ja ja Brutus houdt een beetje vast aan de 35Mhz.
Nostalgie, of toch verstanding?

Laat ik het zo zeggen:

-Ik heb niet zoals veel anderen, vier keer (of vaker) een nieuwe zender met nieuw protocol hoeven kopen om vervolgens de één jaar oude, verouderde vorige zender aan de straatstenen niet meer kwijt te kunnen....
-Ik heb niet kisten gecrashed omdat ik als consument blijkbaar Bèta-tester was (Spektrum dX8i)
-Ik heb niet voor ieder model wat ik bezit een nieuwe ontvanger moeten kopen, iedere keer dat ik op het nieuwste van het nieuwste overstapte omdat de protocollen niet met elkaar overeen komen.
-ik heb niet d.m.v. schade en schande hoeven uitvinden dat zware digitale servo's brown-outs kunnen veroorzaken.
-idem voor de warmteontwikkeling in de ontvanger, waardoor inpakken in schuimrubber nadelen heeft
-geen problemen met de korte ontvangerantenne en de line of sight
-ik vlieg nog steeds volkomen storingsvrij
-Ik koop tegenwoordig ontvangers in perfecte conditie voor 15 of 20 Euro, dus voorlopig is een paar extra modellen geen enkel probleem.
-Ik HEB geen mogelijkheid tot telemetrie, dus ik loop me ook geen zorgen te maken over mijn motortemperatuur, airspeed of andere zaken die me afleiden van de fun van het vliegen.
-Ik heb dus ook geen geld uit hoeven geven aan alle accesoires die je voor telemetrie nodig bent
-Ik mis telemetrie niet, en heb het ook niet nodig. Ik heb dus ook geen geld uitgegeven aan dingen waar ik niet om vroeg, en waar ik niks mee kan (Ik heb tijdens het vliegen geeneens tijd om op het telemetrie schermpje te kijken)
-Vrijwel alle tegenwoordige zenders zijn handzenders: ik HAAT handzenders. Om een of andere reden zijn pultzenders niet of nauwelijks te koop, ondanks al die helivliegers die vergroeide handen krijgen van de uiterst on-ergonomische "pinch-grip"....:confused:

Daar tegenover staat:
-Dat ik zo nu en dan een frequentieknijper aan mijn antenne heb hangen
-Voor het vliegen een antenne uit moet schuiven, en na het vliegen weer in...
-theoretisch een heel licht verhoogde kans op storing loop, waar ik tot nog toe, op één keer na nog nooit wat van gemerkt heb, en die ene keer was mijn eigen fout.
-euh.... meer "nadelen kan ik niet verzinnen, of in elk geval, die zijn voor mij niet van toepassing....

Kortom, ik vlieg verrukkelijk "ongestoord" met twee zenders die naar mijn smaak alles kunnen wat ik er van vraag (FC-18 en FC-28 ) en heb toch minstens een paar duizend Euro in mijn zak gehouden (Ik lieg: die paar duizend heb ik aan andere modellen uit kunnen geven, mar dat hoeft mijn vrouw niet te weten...:rolling:).

Ik laat het aan een ander om te oordelen of ik verstandig ben of een hopeloos nostalgicus.

Groet, Bert

@ bovenstaand bericht : Een hopeloze nostalgicus ..........die uiteindelijk misschien toch wel verstandig is geweest waarschijnlijk !!!

Ja ja Brutus houdt een beetje vast aan de 35Mhz.
Nostalgie, of toch verstanding?

Ik denk dat de juiste term PPM moet zijn want de protocollen die de huidige 2.4GHz modellen gebruiken zouden ook op 35MHz kunnen. Ook is een 2.4GHz ook niets meer dan een FM zender....

Jammer om dit nostalgie te nomen zoals in de autowereld de 27mhz volgens sommigen per definitie storing moet betekenen. Al vele decennia hebben we deze frequenties gebruikt hetzij met problemen of geheel zonder en nu op de 2.4GHz is het niets anders, het blijft een zender en ontvanger welke nog steeds gestoord kan worden alleen de klungels die zonder een frequentiecontrole hun zender aanzetten worden eruit gefiltert bij de 2.4ghz systemen.

Laat ik het zo zeggen:

-Ik heb niet zoals veel anderen, vier keer (of vaker) een nieuwe zender met nieuw protocol hoeven kopen om vervolgens de één jaar oude, verouderde vorige zender aan de straatstenen niet meer kwijt te kunnen....

-ik vlieg nog steeds volkomen storingsvrij
-Ik koop tegenwoordig ontvangers in perfecte conditie voor 15 of 20 Euro, dus voorlopig is een paar extra modellen geen enkel probleem.
-Ik HEB geen mogelijkheid tot telemetrie, dus ik loop me ook geen zorgen te maken over mijn motortemperatuur, airspeed of andere zaken die me afleiden van de fun van het vliegen.
-Ik heb dus ook geen geld uit hoeven geven aan alle accesoires die je voor telemetrie nodig bent
-Ik mis telemetrie niet, en heb het ook niet nodig. Ik heb dus ook geen geld uitgegeven aan dingen waar ik niet om vroeg, en waar ik niks mee kan (Ik heb tijdens het vliegen geeneens tijd om op het telemetrie schermpje te kijken)
-Vrijwel alle tegenwoordige zenders zijn handzenders: ik HAAT handzenders. Om een of andere reden zijn pultzenders niet of nauwelijks te koop, ondanks al die helivliegers die vergroeide handen krijgen van de uiterst on-ergonomische "pinch-grip"....:confused:

Daar tegenover staat:
-Dat ik zo nu en dan een frequentieknijper aan mijn antenne heb hangen
-Voor het vliegen een antenne uit moet schuiven, en na het vliegen weer in...
-theoretisch een heel licht verhoogde kans op storing loop, waar ik tot nog toe, op één keer na nog nooit wat van gemerkt heb, en die ene keer was mijn eigen fout.
-euh.... meer "nadelen kan ik niet verzinnen, of in elk geval, die zijn voor mij niet van toepassing....

Kortom, ik vlieg verrukkelijk "ongestoord" met twee zenders die naar mijn smaak alles kunnen wat ik er van vraag (FC-18 en FC-28 ) en heb toch minstens een paar duizend Euro in mijn zak gehouden (Ik lieg: die paar duizend heb ik aan andere modellen uit kunnen geven, mar dat hoeft mijn vrouw niet te weten...:rolling:).

Ik laat het aan een ander om te oordelen of ik verstandig ben of een hopeloos nostalgicus.

Groet, Bert

Op zich heb je daarmee helemaal gelijk.
Je moet doen waar je je goed bij voelt
Ik heb zelf wel eens wat meer storingen gehad op de 35MHZ, sinds ik op de 2,4 GHZ vlieg merk ik daar minder van.
Oude zenders nooit verkopen of inruilen. Ik heb 1 keer een zender ingeruild, spijt als haren...
Telemetrie, kijk lezen op een schermpje lijkt mij onderweg ook niet goed maar...
In zo'n Hott aparaat zit ook eine sprachmodule, hier kan je dus een oortje op aan sluiten.
Ik ben nog van plan om een vario module te kopen, een aardigheid in combinatie met een zwever.
En ook het leraar/leerling gebeuren is met telemetrie mogelijk ( bij de HOTT), ik heb dit diverse keren gebruikt met 2 keer MX12 Hott.
Ideaal voor bijvoorbeeld een vliegschool.

Enigste is dus dat de GRAUPNER Hott produkten wel verder in de toekomst verkocht moeten worden.
Trouwens het was ook beter voor Graupner geweest dat iedereen minstens 1 zender gekocht had. En deze zijn niet via de HongKong weg te bestellen.

Trouwens de website werkt gewoon nog van Graupner, dat vind ik op zich dan ook wel weer apart. Die van Schulze ook trouwens.

In zo'n Hott aparaat zit ook eine sprachmodule, hier kan je dus een oortje op aan sluiten.
Ik ben nog van plan om een vario module te kopen, een aardigheid in combinatie met een zwever.

Wil je dat dan? Is niet een deel van de sport het "zelf vinden van thermiek"?
Het lijkt mij juist strontsaai worden, als je iedere keer dat je je zwever aan de lijn hangt, van te voren al weet dat je de thermiek gegarandeerd gaat vinden omdat dat ding je vertelt waar het zit....

Ongeveer net zo spannend als gaan jagen terwijl een jachtknecht alvast om de andere boom een konijntje vastgebonden heeft. Alleen nog maar mikken en schieten....

Het zal heel modern zijn, maar ik kan mij er niks bij voorstellen, en volgens mij is daar gewoon niks uitdagends meer aan.... Het zal ongetwijfeld leuk zijn voor de eerste paar vluchten, en het heeft vast een prima opschep-factor: "Kijk eens wat handig..." maar daarna? Ik zou heel snel hoogst geïrriteerd raken van zo'n duitse stem in mijn oor.....

Ik hoef ook geen motortemperatuur of zo te weten. Eerstens hoor ik zo wel hoe de boel draait, en tweedens vind ik het een veel grotere uitdaging om de boel zonder instrumentarium afgesteld te krijgen. Nog veel beter voor de ontwikkeling van je technische kennis ook....

Maar ieder moet voor zich weten of hij/zij dat wil of niet....

Groet, Bert

Je hebt helemaal gelijk Brutus.
Maar de stem is in ieder geval nederlands.
Dat is het voordeel van de modernere Graupner Hott serie ( en andere moderne zenders) je kan ze updaten. Als ze dan ook nog luisteren naar de gebruiker, wat schijnt te gebeuren, dan kan je nog wel eens handige extra dingen krijgen bij een update.
Graupner News Update- und Revisions-History für GRAUPNER HoTT-Komponenten
Ja en als je eens wat nieuws koopt ondersteun je natuurlijk wel een beetje de firma
fluiten.gif

Wil je dat dan? Is niet een deel van de sport het "zelf vinden van thermiek"?
Het lijkt mij juist strontsaai worden, als je iedere keer dat je je zwever aan de lijn hangt, van te voren al weet dat je de thermiek gegarandeerd gaat vinden omdat dat ding je vertelt waar het zit....

Beste Bert,

Je zal een beste man zijn, en ik zal het zo positief mogelijk proberen te brengen. Niets persoonlijk dus, hou dit even in je achterhoofd.

Uit jouw verhaal maak ik op dat niets van zweven weet, of in iedergeval er niets mee doet. Dat is niet erg, ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat jij een uitstekende helivlieger bent. (verder oordeel ik daar niet over)

Neemt niet weg dat ik jouw verhaal een tikje overdreven vind, waarbij je voor het gemak je voor probeert te stellen hoe het zou zijn als zweefvlieger. Vervolgens kom je met argumenten om het hele vario zweefgebeuren volledig de grond in te boren met ''zogenaamde'' leuke voorbeelden.

Zo leuk zijn deze voorbeelden niet, mits je weet waarover je praat. En dat weet je niet, sterker nog, je zit er behoorlijk naast. Laat mij dat even uitleggen, en probeer je dan pas eens te verplaatsen in de persoon die zweeft met een vario ipv het hele gebeuren met argumenten de grond in boren.

Een vario zegt namelijk niet waar de thermiek zit, die moeten wij nog steeds als zweefvliegers zelf zoeken. Een vario is een leuk instrument als hulpmiddel, mits je de basis begrippen en het onstaan van thermiek weet. Dan pas word een vario aantrekkelijk. Ik zelf het bewust gekozen om de eerste jaar zonder vario te vliegen. Nu ik het hele verhaal van thermiek onder de knie heb, (ik kan nu pas redelijk voorspellen waar deze zich ontwikkeld) heb ik pas zitten denken aan een vario.

En vario neemt thermiek waar als je erdoor heenvliegt, niet meer dan dat. Het ding geeft in iedergeval niet aan waar ik deze moet gaan zoeken, het verhaaltje van de ''knecht met konijn'' gaat hier niet op. Overigens heeft mijn vario een Nederlands ''stemmetje''...

Jouw verhaal over ''opschepfactor'' deel ik niet. Dat verhaal begint voor mij een hoog Telegraaf gehalte te krijgen.

Sorry Bert, maar met jouw verhaal zit je er echt compleet naast. Dat je een persoon van de ''oude stempel'' bent is mij wel duidelijk. Sterker nog, dat kan juist een voordeel zijn. Maar jouw ''veroordeling'' tov van anderen (ditmaal de zwevers met vario) kan ik niet mij niet in vinden. Een verschil van mening blijven we toch wel houden, en dat is ook niet erg. Ik ga er niet meer uitgebreid op in, maar wens jou desondanks veel vliegplezier toe.

Neemt niet weg dat ook ik het jammer vind dat Graupner in deze positie zit.

@ SRS:

Nou nou nou.... kalm aan maar....

Momenteel doe ik niks met zwevers, dat is waar....

En het is ook lang geleden dat ik dat wel deed (Voor het laatst helling zweven op Terschelling, meer dan 20 jaar geleden), maar ik kan je verzekeren dat ik het hele rijtje gewoon zweven, motorzweven, electrozweven (in de begintijd met een 6 NiCd pakket, Mabuchi 540 met vertraging en fikse klapprop en hele grote lichte zwevers zoals Graupner Mosquito), maar ook hellingzweven en thermiekzweven allemaal geprobeerd heb hoor.
Het enige wat ik nooit gedaan heb is sleepstarts achter een ander motormodel, bij gebrek aan sleepkisten in de toenmalige club.

En vanuit die achtergrond zeg ik toch echt nog steeds, dat mij dat niks zou lijken, en zeker niet via zo'n stem in mijn oor. Ik blijf het veel "spannender" vinden om dat op eigen waarneming te doen.
Het boeit me niet of ik daarmee beter of slechter presteer, ik vlieg voor de beleving, niet voor de cijfers.

Groet, Bert

Niet voor niets dat elke 1:1 zweefkist is uitgerust met een heerlijk piepende variometer, toonhoogte veranderd per m/s indicatie ( gemiddelde meter geeft -5 tot +5 m/s aan ) tegenwoordig vaak ondersteund door een 2e elektronische variometer. Welke vaak te vinden is in privekisten. Wij hadden er ook 2 in onze ASW 24E.

Het grote voordeel van een variometer is dat je makkelijker de kern van de bel kan vinden. Echter de bel vinden en er in blijven moet je nog steeds zelf doen zowel 1:1 als model. In dit geval beiden ervaring mee, het laatste wel zonder Vario,

Als je Google Chrome gebruikt kan je het artikel laten vertalen. Klik met de rechter muistoets op het artikel en kies "Vertalen in het Nederlands".

Thnx voor de bevestiging.., was inmiddels al zover met copy and paste, in google translate... Gebruik geen chrome ;)

Dacht al niets nieuws?, maar goed het lag het niet aan de vertaler, want die bakt er ook helemaal niets van!

....(heel verhaal).....

Maar ieder moet voor zich weten of hij/zij dat wil of niet....
Hoi Bert,
Dat laatste zinnetje, daar gaat het om. Ik vlieg wedstrijden F5J zonder al die hulpmiddelen (fantastisch!!!) en in mijn "vrije tijd" geniet ik van de mogelijkheden van de telemetrie, ik heb er van alles aan hangen. Vario, GPS, toerenteller....puur omdat het kan en ik dat fascinerende dingen vind.
Dat leidt mij dus niet af van de fun van het vliegen, het verhoogt juist de fun! (voor mij dan). En ik HOEF niks te kopen, ik WIL die rommel kopen!

Om toch on topic te blijven; met HoTT heeft Graupner een concept wat dit allemaal redelijk betaalbaar maakt en goed werkt. Dat blijkt een schot in de roos, er zijn toch veel vliegers die er erg wijs mee zijn. Wat ik begrijp is dat het onderdeel HoTT (samen met de servo's) zo ongeveer het enige is van Graupner wat nog wel winstgevend is/was. Ik hoop dan ook van harte dat dit behouden blijft.

Ad Bakker zei:
Het nieuws is dat we geen nieuws hebben, en voor de rest ook niets meer te weten zijn gekomen
Nee, maar het is wel de eerste bevestiging die ik ook maar ergens kan vinden dat het in ieder geval waar is.....(want jouw opmerking zette mij ook wel aan het denken)
Maar daarmee zie je denk ik ook gelijk hoe "klein" Graupner eigenlijk is in de wereld; behalve in de lokale krant lees je er verder nergens iets over. Wij denken wel eens dat de modelbouwwereld groot is en dat er veel geld in om gaat maar dat lijkt toch wel wat tegen te vallen. :rolleyes:

Wij denken wel eens dat de modelbouwwereld groot is en dat er veel geld in om gaat maar dat lijkt toch wel wat tegen te vallen. :rolleyes:

Natuurlijk, een beetje relativeren is wel op z'n plaats. Wat stelt een bedrijf met 130 werknemers nou internationaal voor?
Maar voor een zekere groep (zeker die 130) is het wel een belangrijke zaak. Ik vermoed dat de familie Graupner zelf wel hun zaakjes goed geregeld zullen hebben. Het zijn meestal de schuldeisers die de klos zijn.

Groet,

Ad

Back