Fairplay V restauratie

Aftoppen zou ik niet doen.
Lood om oud ijzer.

Maar om af te toppen?
Kan ook zonder draaibank.
Net zo goed.

Vaseline die je aan je fiets smeert is vaak wat dikker.
Algemeen... aardolie restproduct... parafines...

Uierzalf is wat vloeibaarder dan de dikke smeer maar aan je fiets vaseline.
En cosmetische kwaliteit.

Naam Vaseline komt van Unilever. En is net als VIM verworden. Unilever... Die gasten met boter op het hoofd en nu naar de UK verkassen.
 
Laatst bewerkt:
Zal maandag dan eens kijken voor dat spul ipv vaseline.
En jawel het werkt nog steeds niks mee.
Heb je een motor / schroefas koppeling van krick derop zitten van 4 mm.
Zou ik ervan uit kunnen gaan dat de as die dikte is.
Dus niet 5mm dik, andere schroef gaat dus niet passen.
Begin zo langzaam een lichtelijk pe.. hekel te krijgen van het ding.
 
Dank voor de correctie. Bijkans gaat zo een prop toch slingeren.

Zelf zou ik een drieblads bestellen. Het zit tegen schaal aan. Schaalvermogen had ik al uitgerekend. Het zit er dicht op. Hoe mooi wil je het hebben? [emoji39]


Dan... laatste herinnering... ik had nog een cardan liggen...
van G.Ratis... is maar een weet...
Gr Bas
 
Hier ligt nog een nieuwe 3 blads plastic Graupner schroef met M-4 draad. Niet gebruikt, maar wel uit de vorige eeuw. Zeg het maar. Gr. Klaas.
 
Hier ligt nog een nieuwe 3 blads plastic Graupner schroef met M-4 draad. Niet gebruikt, maar wel uit de vorige eeuw. Zeg het maar. Gr. Klaas.

Ben bang dat die niet past Klaas, volgens mij was zijn uitgaande diameter M5. Vandaar dat mijn schroef ook niet paste...
 
Heb je een motor / schroefas koppeling van krick derop zitten van 4 mm.
Zou ik ervan uit kunnen gaan dat de as die dikte is.
Dus niet 5mm dik, andere schroef gaat dus niet passen.


Hier maak ik uit op dat de as verder 5mm is, en enkel bij de koppeling 4mm.
De schroef die ik hem stuurde was voor M4 draad..
 
Heb hier nu 2 stuks 60mm 3 blads 5mm schroeven liggen.
Beide mooi rood plastic.
Na creatief gekonkel wat heen en weer berichten, nog een idee.
Heb de rest van de oude meuk er al uit op het torretje na.
De bak blijven we horen, oplossing ook dat eruit en direct drive er in.
Dan wel iets met laag toerental, tis geen speedboot.
Dat heeft geen haast dus gewoon afdeling ali zeg maar.

Ga me niet beginnen om de schroefas compleet te vervangen , heb ik de kunde niet voor, en men kadaver werkt daar niet goed genoeg meer voor mee.
Gaat me dus niet om perfectie, meer van skon scheepje met goede vaar eigenschappen.
 
Ik ben een volger van je vorderingen bij de restauratie van de Fairplay.
Ondertussen ben ik het spoor een beetje kwijt.
1 - Je had problemen met de Monoperm, tandwielkast gedemonteerd en opnieuw van vet voorzien, vrij draaiend nog niet geluidloos.
2 - Door het gebruik van een cardan met één kruiskoppeling, ontstond opeens meer geluid, ontstaan door de koppeling.
3 - Aangeboden een koppeling met 2 kruiskoppelingen, voor een schroefas van ø4mm. Alleen de motor verplaatsen.
4 - Problemen met de schroef. Schroefas ø4mm, schroefdraad rechts M4. Nieuwe schroef ø60mm, heeft een inwendige schroefdraad M5 en deze krijg je niet op de as met schroefdraad M4.

Voor mij zijn dit de problemen aardig op een rijtje.
De eerste drie problemen zijn reeds opgelost of oplosbaar, denk aan de cardanas.
Blijft de laatste. Een draadbus op de draad van de schroefas, inwendig M4 en uitwendig M5 passend in de mooie messing schroef.
Overigens, je moet wel bedenken, dat schroeven boven een bepaalde grootte voorzien worden van M5 schroefdraad.

Laatste opmerking over geluid. Als het schip 5 meter uit de kant is hoor je dit niet meer.

Groet.
Henk
 
Heb nog eens naar het filmpje gekeken en als het nu goed begrijp heb je een 5 mm as met een verjongd voor en achtereind naar 4 mm.
Je zou kunnen overwegen om een 5 mm Raboesch reserveschroefas te kopen. Heb ik nog wel een 5 mm kruiskoppeling voor je. Daar wip je het eind af en die wissel je met de koppeling die Bas voor je heeft. Ben je voor ongeveer 15 Euro klaar. En de herrie van die vertragingskast valt erg mee.
Niet teveel in investeren. Eerst probleem oplossen met de middelen die je (bijna) hebt. Laat eerst even weten of ik het goed zie. Gr. Klaas.

https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000345&aid=69511&lang=nl
 
Vanmiddag een tapsetje geregeld, dus kan de boel voor de schroef passend maken.
Als ik het verpruts, dan nieuw asje makenen opnieuw beginnen.

En qua geluid kan ik het sneller stil krijgen, als het maar hogere tonen zijn.
Doe gewoon men stereo's uit, is het plots een stuk stiller.
 
Bart, Begin niet aan die schroef te tappen. Daar is die veel te duur voor. Probeer eerst eens mijn vragen te beantwoorden, opdat duidelijk wordt waar het probleem ligt.
Hoe goed bedoeld ook, we proberen met 3 man je te adviseren. Allicht dat je dan de draad kwijt raakt. Dus even resetten, de boel opmeten en daarna slaan we spijkers met koppen.
En geen hekel aan je bootje krijgen. Die kan er niets aan doen en is overgeleverd aan een aantal goedwillende fanaten, of hoe je ze ook wilt noemen. Wees blij met de hulp die je wordt aangeboden, maar zet het wel in het juiste perspectief. Bas, Henk en ik kijken door een heel andere bril dan jij. Aan jou om alle aangedragen oplossingen op een rijtje te zetten en daar het beste uit te filteren.
Je hebt met een hoop liefde je Fairplay V een beter aanzien gegeven. Dat is je aardig gelukt en nu even doorbijten om je technische problemen één voor één op te lossen. Meet even de maten van schroefas en schroefdraad op. Heb je geen schuifmaat gebruik dan een Bahco of ander verstelbaar sleuteltje en meet dat met de rolmaat na. Kom met die gegevens en dan komen wij met één of meerdere oplossingen. Succes! Gr. Klaas.
 
was ook niet van plan aan de schroef te rommelen maar aan de schroefas.
Maar de maten bij de schroef as. 4mm ene kant andere 5 mm (schroefzijde)
Vandaar dat ik de mist in ging met de maat van de schroef.

Ga me nog een keer die bak bekijken.
Zoals ik in het draadje vermelde, zat bij het oude ook maar 1 kruiskoppeling.
Kwam er wel achter dat degene van krick heel erg stug is met bewegen.
Had er nog 1 van raboesh maar die is 2/4mm sluiting en als ik die aan 1 zijde vasthoud hangt de rest meteen in een hoek.
Bij die van krick dus absoluut niet veelte stug dus.
Dat hielp ook al niet mee.
En al heb ik nu de schroefjes iets in gekort kan nog op die wijze de motor nog wel verzetten.
Die ruimte heb ik gelaten.
En het niet echt vermogen hebben, denk ik toch of het motortje of in de vertragingsbak.
Vandaar dat ik nu probeer eerst de rest goed te krijgen.
Zodra de boel los ligt klinkt het wel aardig.
En lijkt die ook best redelijk te draaien.
Bouw de boel in, dus hij krijgt wat weerstand, het idee van vermogen weg.
En de bak maakt meteen een stuk meer herrie.
zowel op het droge als in water, al heb ik het idee dat die in het water nog meer fut verliest.
Dit in vergelijk met men neptun en men blauwe uitleen hok.
beide kleinere schroef en de blauwe heeft een klein 380 of een 280motortje erin, met een 2 blads 20mm schroefje.
Die zal vermoedelijk de fp zo weg trekken, kan nooit de bedoeling zijn.
 
Tevoren alles goed meten en opschrijven.
Anders komt het nooit goed. Mensen sturen je wat toe, en blijkt het niet te passen.
Dat gaat niet werken natuurlijk.

Ik weet niet wat er met die Monoperm aan de hand is. Kan zijn dat deze al voor jouw tijd
misbruikt is geweest met een verkeerde montage... en is de Pile beschadigd. Motor overbelast geweest.
Ding is al zo oud. Kan van alles mee gebeurd zijn.
Dan moet er een nieuw onderdeel in, of een hele andere motor.

Dan kan er niet pardoes een 27 turns motor in uit een auto. Die motor in een modelauto staat in bijna
alle gevallen ook op een gearbox. Dus ik zou er zeker geen automotor in zetten.. want er gaan
hele vreemde zaken gebeuren.

Dan kan je beter opteren voor een passende Buhler, die belast met een 60mm Raboesch
drieblad zo een 2.000 tot 2.500 toeren draait.

Schaaltoerental berekend naar origineel was 1.500 toeren!

Brushless zou ik niet kiezen, omdat de regelaars meer zingen en het lage toerenbereik niet
optimaalaf te stemmen is... en nog zoveel meer... etc... je reeds een bruikbare regelaar hebt...
Die je goed zou kunnen inzetten.
 
Gewoon netjes opbouwen met een kardankoppeling en dan zien wat er gebeurt. Naar mijn idee zit het euvel in de uitlijning. Natuurlijk zal de Pile-bak onder belasting wat meer geluid gaan geven. Dat zou ik gewoon accepteren. Als de boot verder maar lekker vaart en dat zal dan best wel. Het is altijd leuk als je een sleper aan het werk kunt zetten, maar bedenk wel dat het een vrij ranke boot is. Gevolg daarvan is gauw water aan dek en in de boot.
Zou je het willen optimaliseren met een nieuwe motor, dan zou ik er ook een nieuwe schroefas met koker in zetten. Op het binnenlager bespeur ik enige ruimte. Aangezien het een koker is waarbij de einden zijn ingerold om een lager te vormen kun je er ook niet even een paar nieuwe lagers inzetten. Voor iemand met een draaibank(je) moet het wel mogelijk zijn om de ingerolde einden van de koker te verwijderen en nieuwe lagers te maken. Er is ook een optie om de ingerolde einden af te zagen en er overmaatse bussen met lagers op te zetten. Maar dat zijn klussen waarbij je wel moet weten wat je wel en niet kunt en de spullen daarvoor aanwezig zijn. Gr. Klaas.
 
Bart,
Had je hier al naar gekeken?

Het stroeve geluid komt van de tandwielkast.
Deze is te vast aan gedraaid waardoor de planetair gaat klemmen.
Mogelijk omdat de rode bus te ver naar voren zit op de motoras.
Groetjes Ebro.

Op het moment van inbouwen in de boot, draai de 4 bouten van de motor eens niet strak vast!
Draait de motor dan niet beter?

Wat de schroef betreft, ken je niet iemand met een draaibank?, mogelijk kan die een bus draaien met M4 voor in de schroef.
Je zal dan op een draaibank de M5 eruit moeten draaien, en de bus er in lijmen of solderen.
Een verloop van binnen M4 naar buiten M5 is wat kritisch om te maken, maar misschien kan iemand dat fiksen.

Al vind ik de 5 bladen wel heftig, mogelijk moet je een grotere vertraging aanbrengen.

Een rode plasticschroef is voor directe aandrijving, maar in de achteruit vaart blijven deze een probleem.

groetjes Ebro
 
Back
Top