Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    In de romp dus
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Servo kan je er gewoon inlijmen.
    Ik zou er wel een plaatje dun berkentriplex lijmen en dat als basis gebruiken.
    Of je legt er een weefseltje met epoxy (80gr) als basis.
    Schilderstape om de servo en dan met 5 min epoxy inlijmen.
    Mocht de servo dan stukgaan dan is hij altijd nog te verwijderen zonder de vleugel te slopen.
    Zo doen we het ook in volgfk modellen.
    Voor het monteren wel eerst de servo centreren en de hevel er goed opzetten.
    Bedenkt vantevoren of de uitslagen naar boven en beneden gelijk moeten zijn want als de uitslag naar boven groter moet zijn dan kan je ervoor kiezen om het heveltje iets naar voren te laten wijzen, dan heb je meteen ingebouwde differentiatie.

    GJ
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Het is juist zo handig om de verbindingen tussen de verschillende onderdelen minimaal te houden.

    Alleen een snoertje, dus.


    Ik zie even niet hoe je dat met elkaar rijmt . . .

    Servo zal toch op een soort framepje moeten, dat je vastschroeft aan een paar balkjes. Toch?


    jan.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb wel wat f5b inbouwvoorbeelden op schijf staan... post straks wel effe...
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, waarom moet de servo in een frame?
    Een frame is overtollig gewicht.
    Ik gebruikte alleen maar frames in grote kisten met dikke verbrandingsmotoren of in schaalzwevers.
    In alle "normale" modellen waar de bovenhuid sterk is, dus beplankt of ingedekt lijmde ik gewoon de servo op de huid.
    In de wedstrijdkisten worden minimaal dingen toegevoegd, dus ook geen frame.
    Soms word zelfs een deel van de behuizing eraf gesloopt.
    Ik zaagde altijd de oortjes eraf en schuurde de servo nog wat op, voor betere hechting en nog iets lichter te maken.
    Hier kan je zien hoe een servo ingebouwd wordt.
    En dat is ook zo als je een volgfk model van 1200 euro koopt, dan zit het net zo alleen dan volledig opgesloten in de schaal van de vleugel.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-ion-pro-van-freudenthaler-jp-models.261995/

    Je moet de servo alleen wel een stabiele ondergrond geven, vandaar dat ik aanraadde (dunne) berkentriplex of een weefseltje eronder te leggen.

    GJ
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Hoeft inderdaad niet per sé in een framepje, maar ik wilde de servo op het luikje van de ruimte waar die in ligt, vastlijmen . . .


    jan.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is dan nog veel makkelijker, dan lijm je de servo vast op het dekseltje.
    Of je maakt de ruimte helemaal dicht, dan heb je alleen maar een sleufje onder de vleugel waar je stuurstang door beweegt.

    GJ
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heb je gezien hoe groot de ruime is? :eek:


    jan.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je kan hem toch gewoon over de servo heen beplanken?
    Een servo gaat niet zo snel stuk dus die kan je helemaal wegbouwen.
    In die volschalen bakken zitten ze ook helemaal in de schaal, kom je nooit meer bij zonder de schaal open te frezen.

    GJ
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ja, . . .

    Maar dan moet ik dus nu al de servohevel er op zetten, en die steekt dan vanaf nu door de huid . . .

    Vind ik niet ideaal (met afwerking nog voor de boeg).


    jan.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    je kan de servoarm toch wegdraaien zodat die onder de beplanking blijft?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, je doet het alsvolgt.
    Je centreert de servo, legt hem even in de vleugel en zet de hevel er dan goed op.
    Even controleren of het zit zoals het moet.
    Dan lijm je de servo in zodat de hevel boven de onderkant van de vleugel uitsteekt en verdraait de hevel zodat hij horizontaal ligt, dus niet omhoog steekt.
    Dan teken je even uit met een lijn over de servo, waar de hevel zit, eventueel met een papiertje een malletje maken.
    Dan bekleed je de vleugel zoals je van plan was.
    Na het bekleden en folien pak je je malletje, legt dat op de vleugel.
    Je snijdt een sleufje uit van 5mm breed en maximaal 2cm lang, dan sluit je de servo aan en zet hem in het midden, dan komt de hevel door de huid.
    Dat ziet er ook heel strak uit.

    GJ
     
    femmo vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vouwen van verenstaal om een hoek. Krappe bochten zijn brozer dan ruimere!
    Soms helt een goede tool wel in het gelijkvormig buigen van herhaal werkstukken.
    Goed gereedschap is het halve werk.
    Moet je een pasbusje hebben voor je kruiskoppeling RDS, dan kan ik die wel voor je draaien en boren!

    Zeer korte hevel voor hoogteroer. Nog riant in uitslag, want hoogteroer hoeft maar 3 mm per kant te bewegen...
    Servo is verlijmd met 5 minuten epoxy... de minst sterke soort. Direct op de glasmat. Graupner DES servo... leeft daar thans 10 jaar!

    DSCN2871-LR.jpg


    Deze arm steekt wel uit in de testopstelling... veel korter armpje opgekomen. Ook verlijmd op de vleugel,
    en tegen de ligger aangelegd. Dikste punt van de vleugel. Wel een servokapje, maar schaal is geen issue... en de snelste wezen in de groep... eigenlijk ook niet...

    DSCN2820-Wilco Servo Bay-1.jpg


    In een Enigma F5B heb je ook niet veel ruimte. 9 mm Servo DES... Bouwactie zo rond 2012?

    DSCN5714-Bew-LR.jpg


    Achterop ook weer op krap om in te bouwen... analoog de Hawk F5B... ook weer een verkenning maken...

    DSCN6062-LR.jpg


    Ailerondoorvoer in de vleugel... de punt van de Z-bend heb ik zelfs rondgeslepen.

    DSCN6110-LR.jpg

    DSCN6111-LR.jpg


    Flap aansturing... volledig binnen het vleugeloppervlak onderzijde, boven moest het er echt doorheen... Sleufje in stang?
    Om later te takelen met staalgaren en te borgen met CA. Dat laat alleen los bij standje heipaal op volle snelheid... de grond in.
    Trucje GJVO en Gerben :) Hoe klein en compact wil je het hebben...

    DSCN6106-LR.jpg

    DSCN6135-LR.jpg


    Dat stangetje gaat door de bovenzijde vleugel. Minimalistisch uitgevoerd,
    de flap kan echter een enorme uitslag naar benee maken... (methode Gerben)

    DSCN6105-LR.jpg


    Zo was het eindresultaat... prima voor deze vlieger... functioneel, niet schaal...

    DSCN6413.JPG

    Ter inspiratie Jan...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mooi!

    Verschil met de Fanjet-vleugeltjes is dat jullie daar allemaal zeeeeën van ruimte hebben, terwijl het bij mij echt krap an is . . .

    Maar we komen er wel uit!

    Eerst even slopen.

    9914655305_resized.jpg


    Nieuw stukje ligger plaatsen . . .

    20190928_223616_1569914656949_resized.jpg


    Aan onderzijde ruimte maken voor 1 mm plaatje sperrholz . . .

    20190930_221043_1569914659639_resized.jpg

    Had misschien ook met 4 schroefjes gekund . . . Kan nog steeds!

    En hier moet nog een dun laagje balsa op. En dan maar schuren . . .

    20190930_221059_1569914658333_resized.jpg

    Komt goed.


    jan.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zit ik toch even niet op te letten met de nerfrichting . . .

    20191003_215236_resized.jpg

    Whatever . . .


    jan.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prima zo voor de servo... meeste stijfheid immers. Vleugel lijdt daar niet onder.

    Deezz vleugel is ook een parkerparadijs...al lang weer geheel kaal... want alles moest er toch af... om rampen te voorkomen...

    IMG_2796-LR.jpg

    Tja, zoals altijd.... zaak van al dat moois heeft ook een keerzijde...

    IMG_2043.JPG
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2019
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Vleugels zijn zo goed als klaar om de bovenindekking er op te plakken.

    Is er een moverende reden om dat niet met UHU Endfest te doen?


    jan.
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    zwaar.. duur...

    witte houtlijm werkt net zo goed
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Indekken doe ik ook altijd gewoon met witte houtlijm.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Na aanbrengen lijm (duurt ook altijd even): hoeveel tijd is er nog om de indekking te positioneren?

    Ik heb vaak het idee dat het al bijna hard is . . .

    Da's met Endfest niet zo.


    jan.
     

Deel Deze Pagina