Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je aan 1 kant vlakt, bestaat de kans van die schuinte.
    Echter als je met de schuifmaat een center had afgekrast, en daar toe de tapering had geslepen
    daarna werkstuk keren, en stutten met vlulmateriaal, dan wordt de 'restfout' van het afschuinen
    gecentreerd...
    De rode lijn is mijn begrenzing. Dat kon ook zo, omdat ik het houtwerk laminaat heb opgebouwd.
    De rode afzoming is direct ook het minimale aan hout,
    dat ik wilde hebben voor het aanhechten van de folie...

    DSC_2737-LR.jpg

    Je kunt je hoogte ook doormidden nemen.
    Dan richten.

    Omdat de Cloud Dancer 60 2 afzonderlijke elementen heeft, een U-staaldraad veel flex
    kan geven, en zich kan lossen in het balsa door inklinken...
    De houten verbinder uit multiplex bedacht. Gestapeld vliegtuigtriplex en epoxy als verlijming.
    Daarna in vorm gezaagd met de elektrische figuurzaag.
    Een brace. Geeft een zeer sterke verbinding, stukken minder flex op de enkelvoudige aansturing.
    Zelfde eerder toegepast in mijn herbouw Rascal 40...

    DSC_2722-LR.jpg DSC_2742-RL.jpg

    Een brace kan ook nog in de achterlijst. Midden deel gaat rijkverzadig met epoxy tegen elkaar aan.
    De lijmnaad masker je af met blauwe tape, en komt er geen lijm op het oppervlak.

    Moet goed komen Jan...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2022
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Hoe ingewikkeld kan het zijn? . . .

    Ik heb gemeten hoeveel mm. er over de diepte van het hoogteroer af moet, in het midden en aan de tip, en op basis daarvan berekend hoe hoog de steunlatjes bij een bepaalde afstand moeten zijn: wederom in het midden en aan de tip.

    Zijaanzicht.

    upload_2022-5-25_14-8-30.png

    Klopt niet helemaal, maar de bedoeling zal toch duidelijk zijn.

    In het midden 5 cm. schuurpapier, daarnaast dik (0,5 mm) plastic, dat glijdt mooi over de steunlatjes.

    Dit doe je dus twee keer: links en rechts.

    Maakt niet uit of het boven of onder is.

    Zaakje ondraaien:

    upload_2022-5-25_14-13-13.png

    Weer uitrekenen, tafelrand afgeplakt met dik tape, om een beetje extra speling te hebben.

    Schuren schuren schuren, tot er vrijwel niets meer af komt.

    Klaar.

    Maar dus een assymetrisch eindresultaat . . .

    Even scharniertjes er in gezet: dat gaat goed, want alle slots in de achterlijst van het stabilo cq. voorlijst hoogteroer liggen op één lijn.

    upload_2022-5-25_14-28-46.png

    Eerdaags voorlijst afronden en die dingetjes voor de dynamic balance er aan: komt helemaal goed.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moeilijk... weet niet... schud het net zo als jij uit de mouw. Improvisatie van het moment.
    Mijn geduld is groter dan het hout zullen we maar zeggen...
    volgt er straf... gaat het balsa in de pijnbank...

    Ja, ga je de hele strip buigen, klopt de aansluiting weer niet.

    Hier de basic opstelling voor de roeren voor de KAOS 60
    Ik bereken het niet. Ik markeer de grenzen die nagestreeft moeten worden.
    Leg dat wel vast in werktekening die ik opgemaakt heb.
    Daar werk ik naartoe. Zo een model is veel grover gestoken dan jou schaalmodel
    met totaal andere eindafwerking. Ik moet bij deze aan folieverwerking denken.
    Jou eindlijst is straks messcherp als het is afgewerkt...komt geen brandstof bij kijken.

    Hier steun ik met rondstaf uit mijn metaalvoorraad... moet maar net uitkomen
    Het schuurvlak is gering, en de doorloop van de lat is opgehoogd
    met tape. Hoogteverschil van het schuurpapier.
    De schuinte calibreer ik met een kaars rechte lat of schrapstaal. En kan je
    de posities van de ondersteuning bijstellen.
    Alles bij de rand van het blad. Dan blijft mijn werkslag zuiver.
    Nog een reden... beter zicht op het werkstuk. Want je kan de 'horizon' op het oog
    controleren...

    Na de schuurbewerking volgde de indekking...

    IMG_3790.jpg
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zijn we weer.

    De dynamic balance stukjes onder dezelfde hoek aan het roer lijmen.

    upload_2022-5-29_23-34-26.png


    Alles even los 'in elkaar gestoken' . . .

    upload_2022-5-29_23-35-45.png

    upload_2022-5-29_23-36-26.png

    Blij! :)

    Van dit deeltje misschien maar even een plastic vormpje maken.

    Hoop dat het hoog genoeg is . . .

    upload_2022-5-29_23-36-52.png

    Nu verder met de kap en de 'motorkap'.


    jan.
     
    MicropropSport en Johan C. vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Vanavond maar eens even de zaak 'in elkaar gestoken'.

    Gaatjes in de bodem gemaakt voor de plastic huls van de bowdenkabel.

    upload_2022-5-30_23-27-3.png


    upload_2022-5-30_23-28-32.png

    Beetje paniek: allerlei zaken zaten niet haaks . . .

    Hoe kan dat nou???

    Aha!

    De boosdoener . . .

    upload_2022-5-30_23-27-33.png

    upload_2022-5-30_23-31-1.png


    Romp direct op de metalen plaat: het zit toch behoorlijk goed.

    upload_2022-5-30_23-31-34.png


    Eén 'probleem' (al eerder geconstateerd): de duct zit te laag.

    upload_2022-5-30_23-32-20.png

    Aan de onderkant is de kier plm. 8 mm; aan de bovenkant 4 mm.

    Boven 2 mm er af, onder 2 mm erbij (6 - 6) en het komt goed.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter, Bart83, freekt en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Foei Jan! Bouwen op wortelschietende spaanplaat. Haha.
    Wel… oogt zeer indrukwekkend! Top!
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Kleine update.

    De opening in de romp voor de duct zat niet helemaal goed, en indachtig de plaatjes van Henri: precision sanding.

    upload_2022-6-2_13-26-51.png


    Retestrak!

    upload_2022-6-2_13-27-30.png


    En nu de boven en onderkant.

    upload_2022-6-2_13-28-40.png


    jan.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dat stuk romp achter de cockpit heeft een lastige vorm.

    Hier is enigszins te zien hoe het zit ((g)een foto te vinden waar dit duidelijk op staat):

    upload_2022-6-7_23-37-33.png

    De luchtinlaat zit aan de bovenkant van de vleugel bevestigd! . . .

    Dan moeten we dat eerst maar eens in orde maken.

    Bijna de mist ingegaan (zie de serie speldeprikken) . . . :hammer:

    upload_2022-6-7_23-39-3.png


    Maar komt goed: de binnenste lijn moeten we hebben.

    upload_2022-6-7_23-40-19.png

    Vleugelhelft 1 duurde nogal; vleugelhelft 2 ongeveer de helft.


    jan.
     
    strutter vindt dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Rare knijpers heb je.......:p
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hier nog wat scherpe foto`s (edit, die heb je al):

    [​IMG]

    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022
    Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Goede tip Ramses!
    Ik kan heel veel kisten zo goed bekijken!
    Je moet het maar net weten allemaal
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dag Ramses,

    Die foto's uit je tweede post heb ik allemaal, die zijn vrij eenvoudig te vinden.

    Maar zoals je ziet: er zijn bijna geen foto's waarop te zien is hoe die luchtinlaat er nou precies uit ziet.

    Deze:

    upload_2022-6-8_9-29-9.png

    Moet uit balsa, en deels afneembaar: lastige klus.


    Die walkaround kende ik nog niet, dank daarvoor! :)

    (Maar ook daar: amper een foto waar de basis van die luchtinlaat goed op staat (fotgraaf had geen trapje bij, denk ik . . .))

    Wel een schat aan mooie foto's!

    (Voor de goede orde: wat ik probeer te bouwen is amper semi-schaal.)


    jan.
     
    Arnold 85 en ramses vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Lastig hoor . . .

    Maar het begint er (enigszins) op te lijken.

    upload_2022-6-9_15-26-33.png

    upload_2022-6-9_15-26-58.png


    jan.
     
    MicropropSport, jmk1 en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ziet er goed uit Jan.
    Wat ik me afvraag, zet je ook domping op de motor? Hij leek me redelijk haaks te staan.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Zal er wel domping nodig zijn met de motor op die positie en gelijke hoogte met vleugel?
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik bouw alles haaks, en zo staat het ook op de tekening.

    Alles 0 graad: stabilo, motor, rompdelen achter de vleugel, behalve de vleugel zelf (1,5 graad).

    Achteraf was 1 graad denk ik beter geweest . . .

    upload_2022-6-10_13-20-39.png

    'Als op rails', is vaak de opmerking . . .

    We gaan het zien.


    jan.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  18. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Zal dan vast goed gaan. Is het voordeel van een profen concept.
    Ben zelf bezig zonder tekening, dan moet je alles onthouden.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Met wat?

    De Yak!


    jan.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Toch maar even dat wat ik had een beetje 'opgedikt', de vorm stond me toch niet helemaal aan.

    upload_2022-6-14_23-42-39.png

    Zie de potloodlijn, zo moet het volgens mij ongeveer zijn.

    Dit ding bestaat nog steeds uit twee helften (twee maal balsa van 20 mm; moet er straks ook nog in kunnen zagen met de Dremel . . . ).

    Ben er alles bij elkaar wel even zoet mee geweest!

    (Typisch voorbeeldje van the extra mile.)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2022
    Vale Ouwe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina