Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nou, hè hè . . .

    upload_2022-1-19_11-27-21.png

    Los van hoe dit verder construtietechnisch moet (kom ik wel uit): hoe werk je dit af?

    Ja, instrumentenconsole, stuk rugleuning, pilootjes, etc., maar dan.

    Poriënvuller en dan 'lakken'?


    jan.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Zoals velen gezien zullen hebben ligt dit (even) stil; ben bezig een zwever klaar te maken (zie 'Zwevende schaalmodellen').

    Maar kwam toevallig deze site tegen, en 'die wil ik jullie niet onthouden'.

    www.dav.ie

    aircraft models, en nog veel meer moois.


    jan.
     
    jmk1 en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Bijna zover om met dit project verder te gaan.

    Mijn doel is om een geprofileerd en licht stabilo-hoogteroer te bouwen.

    Ingedekt met 1 mm balsa.

    Welke methoden zijn daarvoor?

    Ik kan bedenken:
    1. de indekking ondersteunen met latjes of negatieven van de ribben, en daar de ribjes op lijmen
    2. de ribben in de lengte doorsnijden, en twee helften vlak op de plank bouwen.

    Vergeet ik iets, cq. ben ik er niet van op de hoogte?


    jan.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of massief balsa schuren.
    Even zo licht?
    Twee plaatjes op elkaar maakt sterker. 3 op elkaar cross grain. Lijmlagen met getinde lijm of slechts de lijsten.
    Kleur ondersteuning bij profiel schuren.

    Uit een stuk of uit twee helften, en schuurprofielen op de tips en hart.

    Met dun vliegtuig triplex kan je korte liggers maken.

    Of snijden uit schuim. Even GJVO laten snijden.
    Kan het in een envellop op de post?

    Gr Bas
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Massief balsa: wordt toch snel vrij zwaar, ben ik bang.

    :hammer:

    Ik ben bang dat we dat, zo lang ik leef en bouw, niet gaan doen. :)

    Voorlopig opteer ik voor de twee helften.

    Gepruts op de vierkante mm., maar daar hou ik wel van. :)


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat hangt af van zwaartepunt.
    Eerst vleugels opbouwen. Dan ontstaat er iets als CG.
    Daar heb ik altijd naar toe gebouwd.

    Dus stabilo bouw pas op het laatst?
    Wordt het gefixeerd of demontabel?

    Minimum aan lood is het mooist.
    Maar soms opgelost met een sterkere balsa constructie.
    De CG waag of markering waar het moet komen gemarkeerd, en constant gecontroleerd. Nog steeds lastig.

    Veel modellen in kits waarbij het stabilo volledig is opgebouwd uit een plank.
    Dus wacht met een te grote voor-onderstelling.

    Gefriemel en gevlooi is natuurlijk altijd prachtig. Daar kom je wel uit. Ik verwacht niet anders. Top!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2022
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Zo.

    Na het omschakelen naar de nieuwe zender en het opkalefateren cq. vliegklaar maken van een zwever, kunnen we zo langzamerhand weer verder met de Fanjet!

    Het gepruts op de vierkante millimeter is begonnen.

    upload_2022-4-15_23-7-12.png

    De eerste helft van het stabilo vordert, maar het is wel klein allemaal . . .

    (Afstand tussen twee ribben is 22 mm.)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2022
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Zo, eindelijk weer wat verder.

    Een hele kunst om op basis van zo'n tekening 4 identieke halve ribjes te maken . . .

    upload_2022-4-29_13-27-28.png


    upload_2022-4-29_13-27-51.png


    upload_2022-4-29_13-29-47.png

    En lastig om eea. helemaal recht te houden . . .


    upload_2022-4-29_13-28-18.png


    upload_2022-4-29_13-28-37.png

    Identiek? Vrijwel, maar net niet helemaal . . .


    upload_2022-4-29_13-29-15.png

    Lijmen doe ik met UHU Endfest.

    Iets zwaarder, maar heel dun aanbrengen; je hebt dan in ieder geval de mogelijkheid om de twee helften een hele tijd ten opzichte van elkaar uit te lijnen . . .


    upload_2022-4-29_13-30-53.png

    Als je goed kijkt kun je boven in de foto zien dat je tussen de achterlijsten door kunt kijken.

    (Samsung Galaxy A50: waardeloze camera.)

    Dat betekent dat de zaak dus (min of meer) recht aan elkaar gelijmd wordt.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    upload_2022-5-4_21-53-22.png

    Redelijk.

    Altijd fijn, hoe zo'n onderdeel er dan uitziet, na het schuren.

    upload_2022-5-4_21-54-47.png


    upload_2022-5-4_21-51-51.png

    In het bovenste stukje komt het stabilo te liggen; dat wordt dus op het kielvlak gelijmd.

    Wel eerst even een gaatje boren!


    Maar dan nu iets heel anders.

    Ik was eerst van plan het hoogteroer ook van twee delen 1 mm. balsa te maken, met allemaal heeeeele kleine driehoekjes er tussen.

    Lijkt me bij nader inzien toch niet helemaal de ware weg; ik was daarna van plan het uit een massief (licht) stuk 6 mm. balsa te schuren.

    Maar!

    Ik heb geen stuk 6 mm. dat groot genoeg is, en Krikke heeft nog steeds geen balsa.

    Dus.

    Twee stukken 3 mm. op elkaar lijmen?

    Wat is de te gebruiken lijm/lijmtechniek, om te zorgen dat als die onder de gewichten vandaan komt, hij net zo strak en recht is als een gewone plank balsa?

    Dank.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Fliegerfarm heeft balsa.
    Krikke heeft amper nog wat.
    Plastic bouwdozen.

    Lijmen van een hoogteroer…
    6 mm… 3x 2 mm

    Waterhoudende lijm moet onder de pers. Of stapel bakstenen en lang drogen onder een plaat. Het uitdampen heeft tijd nodig. Het water kan amper weg.
    Zelfs bij het maken van een achterlijst.
    Kan krom trekken.
    Ook met aliphatic resin, waar ik het meeste mee werk…

    Lijmen met epoxy. Iets meer massa, maar controle over laminaat.

    Bestel de 30 minuten Z-Poxy bij Hobby In.
    Geeft je werktijd en met +30 minuten kan je verder met bewerken.

    UHU endfest is prijzig en is voor grote klussen onhandig. Sowieso oversterk. Je moet het bijna zien als twee plakken ijs aan elkaar lijmen…

    Nog een optie is de spuitbus met 3M permanente fotolijm.
    Er zijn types die styreenschuim niet oplossen. En die kunnen gebruikt worden om de indekking van piepvleugels met abachi te vervaardigen.
    Met zo een vleugel ram je door de kasteeldeur van het Muiderslot… schuifdeuren… dus check openingstijden… zeer sterk dus!

    Maar een goede fotolijm, permanente… 30 jaar verder zonder een krimp…

    Bisonkit of Bisontix…

    Tapijtlijm… zit water in…

    En de goede oude UHU-Hart… die houdt het 50 jaar vol…

    De bisonkitten zitten instant vast.
    Zorg voor een goede aanleg bij plakken. Een hoekstrip aluminium. Daarna goed aanwrijven.

    Balsa staat altijd iets bol.
    Dus de krommingen tegengesteld, waneer dat kan.

    Voordeel van plank stapelen is meer sterkte, maar ook iets meer massa.

    Drie is meer massa, maar vormstabieler.

    Je kan een lijmvlak kleuren op de contouren. Ga je schuren zie je de centrale plank goed. En geeft een goeie guide voor de schuurlat.

    Schuurlat maak je zelf uit bouwmark hoekprofiel.
    Plak je met strips het papier op. Als de lat haaks en recht is, heb je het beste schuurtool. Ik kan er alles mee bouwen…

    Moet je een lange lat bedekken, dan de strips 45 graad gesneden aansluiten op de overgangen. Schuurpapier met spuitlijmen... met een Proxxonbrandertje stook je vestleten papier ook weer los. Lijm neem ik soms niet eens weg... wel het rest papier...
    Scheelt weer thinner. Nieuwe reep, inspuiten en plakken maar...

    Met zo een lat had je ook de twee helften van het stabilo kunnen vlakken.

    Overigens maken die kleine naden in de bouw geen donder uit.
    Sowieso al sterk in wat je toont op de foto's
    Was zelfs sterk met kleine spotwelds en niet eens door en door verlijmd.
    Om de zoveel stappen is al goed. In een hoekje bij scharnier een gaatje
    Kan er geen drukverschil met de buitenlucht onstaan...
    Alle spanten prik ik door... en ergens een luchtdruk ontlating...

    Voorlijst en achterlijst, indekking geven sterkte.
    En een ligger natuurlijk… de spanten zijn slechts spacers.
    Maar geven wel torsie verband. Een schuimkern doet dat ook.
    Zeker als de oppervlakte goed verlijmd is met de kern.
    Folie er over... en het heeft een stekte van jewelste...

    Tordering is uit te stomen, en eventueel voorbijtsen met ammonia.
    Daarna nat fixeren en 24 uur laten dampen.
    Eventueel met extra tegen verdraaiing. Want soms veert het iets terug... meer dan gewenst...
    Dan herhaal je.. tot het goed is...

    Stapelingen van hout beschreven en met foto's in KAOS 60 draad en Cloud Dancer draad…
    Ook Rascal 40 draad... allemaal goed maakbaar…inspiratie... niet meer...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Kortom, als ik het goed begrijp is die fotolijm een optie, of 30 minuten epoxy.

    Moet zo even naar Bauhaus, dus zal eens even kijken . . .


    jan.
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Fotolijm ken ik niet.
    Gewoon witte houtlijm. Dun insmeren en klemmen.
    Of 30 minuten epoxy.

    Moet het sterk zijn, dan een 50 grams glasweefseltje ertussen (in geval van epoxylijm)
    Heb ik laatst ook gedaan. Voegt aanzienlijke sterkte toe.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ik ga het met epoxy proberen.

    Matje lijkt me niet nodig; zoveel krachten komen er nou ook weer niet op.

    En er komt nog glasvezel omheen, dus.

    Maar eerst straks vliegen.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weefsel Bij 3 laags stapeling geeft het wel sterkte,
    maar 2 laags er tussen... valt zeer tegen, maar wel massa
    Glas indekking van de huid, en verder nergens, is meest optimaal aan sterte in een sandwitch.
    Ook bij servoplankjes...

    Witte waterdragende lijm... kan je bouwsel ruineren...
    Zeer spaarzaam aanbrengen...
    Of je het nu direct hecht, of laat indrogen en dan met hitte strijkt...
    Mwaaaghhhh altijd werking...

    Geen epoxy, dan is UHU-Hart echt een geweldig alternatief...
    Zit je weer in de dampen, en je moet vlot werken...
    Maar geeft geen vervorming...
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Veel mensen zullen zich ondertussen afvragen: En jan, hoe wordt dat nu, met het hoogteroer?

    Welnu, ik ben gisteren (donderdagmiddag), na een te late doorstart (windstil weer hè, dan krijg je dat), met de neuspoot van m'n Calmato door het prikkeldraad van het hek dat aan ons veld grenst gevlogen.

    Niet heel veel schade, maar toch: dat moet eerst weer klaar.

    Gisteravond was ik bij de vriendin (daar kan ik niks doen); en vanavond bij Daniel Arends, maar daarna ben ik er mee aan de slag gegaan, en zie daar, het is al bijna weer klaar. :)

    Binnenkort verder met de de Fanjet. :thumbsup:


    jan.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tijd dus voor een onverwoestbare poot!
    Houdt al 15 jaar vol... Wel zelfbouw en geen Robbe meuk ;-)
    Bewezen onsloopbaar...

    DSC_1376.JPG DSC_1375-Bew.jpg
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nu we hier toch even off-topic zijn . . .

    De neuswielpoot was nogal verbogen, dus die heb ik er uitgehaald en in de bankschroef weer in de min of meer originele positie teruggebracht.

    Maar hoe monteer je zo'n ding correct?

    Moet de poot iets naar achteren staan?

    Aan welke kant moet de spiraal zitten?

    Of maakt dat geen fluit uit?

    Zit nu zo:

    upload_2022-5-7_12-12-27.png

    (Wat doet dat wiel daar? Jaaaa . . . )

    En inderdaad, hij heeft al een keer eerder in het prikkeldraad gehangen . . .

    Gewoon zo maar doen dan?


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het kan er mee door, maar is verzwakt.
    Dat het houdertje nog goed is, is me een raadsel.

    De stikker zou ik iets wegsnijden rond de breuk van de flank. Vol zetten met 30 minuten epoxy iets verdikt met vulmiddel tegen het wegzakken. Dus echt niet te dun… en dan toetapen met blauwe Tesa afplaktape. Wat ik ook overal voor misbruik.
    Daarna beetje af lappen met wat autofolie, stikker. Zelfklevend.
    Desnoods papier etiket en kwakje verf.
    Krijgt immers niet te verduren op vettigheid.

    Beter een nieuwe poot!
    Terugbuigen kan als je landingen in alle gevallen strijkijzermatig optimaal zijn.

    Het is een slappe poot, en standaard is het voorop in het hout ook nog eens zeer zwak. Maar heelgehouden wel mooi licht….
    Zelfs als een goede vlieger zich verslikt. Rats… toch kapot…

    Onze lesavond afgelopen vrijdag demonstreerde dat weer eens.
    Bij de start ging het mis. Grashappen. Nader tot koe.

    En bij twee landingen… mis… de laaste een veel te harde ging de neus mee in de ondergang… forse extra schade.
    Zonde en weer werk… dus daarin wat advies…

    Nieuwe veerpoot. Kopen, of zelf buigen met de Magic Bender, zoals al die pootjes die ik er vrolijk en fluitend mee kon wikkelen… maar… in een goede bankschroef en een stevige werkbank.

    Met een workmate gaat het net.

    De krul moet naar achteren wijzen. De veer trekt dan samen, en geeft daarbij nog iets frictie op de wikkelingen, en dat werkt iets als een schokbreker.
    Een dubbele veerpoot geeft dan extra een iets meer centrerende doorbuiging.

    Omgekeerd wordt de zaak springeriger.

    Minder werk, in jou geval, is een nieuwe poot van Robbe, dat is een betere.
    Iets zwaardere dubbelveer.
    En zelf lockend met kwartslag gedraaid. De sturing via een bowden sullivan naar de roerservo.

    In de KAOS die vrij zwaar is, heb ik er zelfs een servobeschermer in gemaakt na goede tip van CNN, met ervaring in modelauto’s.

    Pootjes inkorten en te solderen met tinsoldeer…

    De poot op mijn calmato is zelfbouw.
    De veren echter uit een slooppoot.
    Heeft massa. Vanbinnen goed versterkt in de romp. En door de constructie in hoogte verstelbaar. En is niet te verliezen door het schroefdraad.
    Verder was het maken de lol…

    Kist weegt 3 kilo, maar land even deftig als een 747….
    Gister nog even gevlogen. Maar na 18 uur mindert het licht snel.
    10 strijkijzers. Per tank zit er zo een riante 20 minuten in…
    gassen iets korter natuurlijk… maar heerlijke kist… oogt doodsaai natuurlijk.
    Toch een fun topper!
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2022
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Okay.

    Ik probeer het voorlopig met de teruggebogen poot.

    Spant versterken is misschien inderdaad wel een optie . . .

    Working on it. :)


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina