Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het gaat om de koppeling van flex naar motor... komen de schroefjes niet rechtstreeks op de flex-as?
     
  2. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    "sGravenzande
    De koppeling is ingezaagd over het asgat hiet zitten aan beide kanten van het asgat een bout welke na aandraaien de as klemt
    Dit is een complete koppeling van conrad (duur) 20200827_132508.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er uit als een prima oplossing. Het prijskaartje veklapt hopelijk dat de koppeling met de nodige precisie is gemaakt :) ... Goed bezig in ieder geval.
     
  4. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    "sGravenzande
    de bouw is gereed het gewicht zonder accu is 530 gram .
    Ik denk dat dit gewicht is ontstaan door div. onderdelen welke per stuk steeds wat toevoegen
    Ik wi een 3s accu gebruiken en kan tot 2.6 AHr kwijt maar deze is 220 gram.
    In hoeverre speelt het accu gewicht een rol op de max snelheid.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HeliKoper vindt dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er netjes uit! LiPo-gewicht speelt niet zo'n grote rol. Nu heb je flink wat vermogen aan boord. Eerst 2 min testen en kijken of de temperatuur van ESC, motor en LiPo acceptabel blijven.
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Strak bootje geworden. Gewicht van de accu kan hooguit het starten wat tricky maken als de neus net onder water ligt. Kwestie van een dotje gas en dan als de neus weer boven komt het gas er echt op.
    Komt vast goed.
    Succes met de maiden! :thumbsup:



    Succes met de maiden!
     
  7. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    "sGravenzande
    bedankt voor de reactie de warmte zal wel mee vallen de ESC is 70 Amp dit is een ouder type met veel fet's en de accu worden 40 of 45 C
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ben wel benieuwd naar het filmpje...
     
  9. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    "sGravenzande
    Ik heb hem getest in bad en de neus licht vrij diep ik ga de dijvers vergroten met depron.
    een accu van 2,6 Ah is te zwaar het zwaartepunt is te ver naar voren.
    Tevens een keerring op de as gezet
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    EDIT: ik lees nu pas goed. Er staat “in bad” :frustie:Dit is niet hoe een rigger werkt. Die wil volle snelheid, over het water-oppervlak suizen. Daarom: volgas vertrekken, vóór de bocht iets gas terug en vervolgens volgas verder.

    :oops: Heb je ‘m wel volgas gevaren dan? Lichtere LiPo lijkt me goed plan. Drijvers vergroten kàn, maar niet op de plek zoals op foto afgebeeld. Dat heeft namelijk geen effect. Kijk ook even naar bouwverslagen hier op het forum en youtube-filmpjes op mijn kanaal (elaermans).

    Ietsje breder maken drijvers kàn, ietsje meer Angle-of-Attack eveneens. Maar per sé nodig is het niet. Dit is een standaard Fast4ward met Hydro 1 setup (maar wel lichtere LiPo). Vaart als de brandweer:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Houdt er ook rekening mee dat de flexas krimpt onder last, daar moet dus wel ruimte voor zijn aan de propas-zijde... Beetje speling houden daar!
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Met @eric_laermans: een rigger moet varen, niet stil in bad liggen. Dat doet je zelf maar ;)

    Als je een paar bliepjes gas geeft, krijg je de boel wel boven water. Is een handigheidje.

    220 gram lipo is imho best veel. Ik vaar op 2S 2600mAh (met ander Kv motor uiteraard)
    Die weegt 120 gram: ongeveer evenveel als een 3S 1300mAh.
     
  13. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    "sGravenzande
    De test was met LOOD met het gewicht van een accu om te kijken wat er in kan betreft zwaartepunt en hoe diep hij in het water licht ,180 of 220 maakt niet veel uit in diepte.
    met 180 gram is het zwaartepunt waar opgegeven , met 220 gram (2,6a/h) te ver naar vorenen de accu kan niet verder naar achteren.
    Met een 2.2 kan dat wel
    deze daarna besteld.
    Betereft krimp van de flexas hoe zit dat ,als er ruimte bij de prop zit word de kracht door de gebogen flexas opgenomen (wrijving }en over gedragen op het motor lager
    hoe kan ik deze ruimte bepalen /inschatten er zit een druklager voor het kogellager.
    Bedankt voor je reactie
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Even tussen ons gezegd en gezwegen.... een rigger heeft geen waterlijn. CG moet iets achter de turnfin zitten. Maar dat kan bijna niet anders met deze layout. Ik zeg: volgas varen en kijken wat er gebeurt. Niet van het voorzichtige. Dat schiet niet op. Natuurlijk wel vastleggen op video ter leering ende vermaack.

    ik heb zelf nog nooit een druklager in de strut gehad, maar in Duitsland wordt het soms wel gedaan. Bij een mini-hydro zijn de krachten niet extreem, dus zonder druklager kan ook. Voor zover ik weet komt het druklager helemaal achter.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020

Deel Deze Pagina