Fast4ward rigger

Leuk voor een wedstrijd, waar je zo optimaal mogelijk met je energie om wil gaan. Als je toch half gas door de bochten wil en bang bent voor een flip kun je beter een v rompje pakken met kantelkamer..

Als je toch half gas door de bochten wil en bang bent voor een flip kun je beter een v rompje pakken met kantelkamer..

Ik heb het overigens niet over “halfgas” door de bochten en zo vaar ik zelf ook niet (hoop ik :)). Een rigger kun je overigens na een flip ook laten kantelen. Sommige bouwers kiezen voor een holle drijver (soort kantelkamer) andere kiezen voor een waterdoorlatende achterzijde. Met echt hoge golven is natuurlijk de V-romp in het voordeel.

Intussen gevaren met het nieuwe roer. Helaas is het zoveel lichter dan het alu roer, dat de boot niet lekker over het water scheert. Het COG ligt nu ongeveer een cm verder naar voren. Bij alles onder maximale snelheid duikt ze (onder). Verder ging ze niet goed rechtuit. De wellenkast bleek bijna een mm scheef te zitten :hammer:Dus wellenkast er weer af en het oude roer er weer op. Eerst maar weer kijken of het varen nu weer is zoals het was. De alu props zijn ook binnen. Genoeg te proberen dus.

Het nieuwe roer is prima, maar vermoedelijk zat het CoG nu te ver voor. Wellenkast 1mm scheef ga je denk ik niet merken. Met de Wellenkast en het GFK-plaatje zit er meer lucht onder de achtersteven. Tikkie langer roerblad kan uitkomst bieden. Je meekt in ieder geval verandering in het vaargedrag, nu nog finetuning.

Back