Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vandaag gevaren in de “oude” setup zonder wellenkast met het oude roer. Strak rechtuit zonder afwijking! Na een paar rondjes de motor gevoeld.... kon de warmte door het hout heen voelen. Waterinlaat vol met kroos (grrr). Met een boortje leeggepeuterd en weer gevaren. Daarna een Tenshock 37x1.4 alu prop erop. Whoaaah! Dat vaart!! Helaas niet meer accu’s bij me en geen filmpje. Maar wordt zeker vervolgd :)
    Heb ook de 38mm nog :D

    Vraag: de prop zit nu enkel klem met de contramoer. Raadzaam om er iets van threadlock tussen te doen?
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.078
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, niet doen.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Nog een keer gevaren...:rolleyes:



    Hierna de “tunnel” eraf gehaald en de wellenkast (nu 3D geprint) er weer op. Geen filmpje (camaraman had andere verplichtingen), maar nu was duidelijk te zien dat de spiegel uit het water kwam en de boot op de schroef en de wellenkast liep.
    Bij de heel fraaie HK rigger uit een ander topic zag ik dat de wellenkast daar lager en breder is. Dat kan meer lift geven en meer snelheid omdat de wellenkast dan minder in de aanvoer van de prop zit.

    Paar foto’s van de wellenkast in hout en 3D print in 2 versies.

    Zo is het nu

    Hout en 3D in 2 versies



    De lage brede versie binnenkort erop zetten en proefvaren. Het dunne roer komt weer terug als ik de juiste plaats voor een spray pickup gevonden heb. Beugeltje is in de maak.

    Blijft leuk, zo’n riggertje!
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.078
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooie corkscrew! En mooi loslopende drijvers...ook al slaat de rigger wel 'ns om, je wilt niet dat er "iets" hardnekkig aan het water kleeft. Meet na het varen en bijladen van de LiPo ook 'ns de gemiddelde stroom (op basis van vaartijd, bijgeladen mAh). Ben benieuwd...
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  6. rolandcube

    rolandcube

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Hoogerheide
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    671
    Locatie:
    Lent
    Bouwen valt wel mee, afstellen en goed varend krijgen is lastiger ;-)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    dinsdag
    Berichten:
    2
    Locatie:
    "sGravenzande
    Ik wil een Fast4ward gaan bouwen en heb hierover wat vragen.
    Ih heb een inrunner 2980 t/v 78 gram als ik deze op 4 cellen gebruik doet deze net zo veel als een 4000 t/v op 3 cellen maar met minder stroom .Wat voor aandrijving een dog drijf of een 4mm draad as?
    Kantel kamer , sluit ik de bovenkant af dan een opening en een opening onderin de achterkant ?
    Wat voor afmetingen moet het roer hebben , ik wil dit maken van 1mm rvs met een water pu van messingpijp
    1,2 x 0,7
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.078
    Locatie:
    Zwolle region
    2980kV en 3s is een prima combi, niet 4s. Op 4s moet je te klein proppen == dag rendement en dat gaat de motor niet meemaken (magneten laten los, kogellagers gaan kapot). As: 1,5mm verenstaal, 2,3 - 2,5mm flex-as. Kantelkamer? Je bedoelt: één holle drijver. Heb ik zelf nog niet gedaan, maar waar een wil is, is een weg. Roerblad: begin 'ns met 65mm x 20mm. RVS lijkt me niet zo geschikt, 1mm carbon plaat zou mss kunnen.

    Sowieso is RVS niet zo populair onder modelbouwers. Het klinkt als een goede combi: roestvrij en water. Kijk maar 'ns naar treksterkte van RVS in vergelijking met verenstaal.
     
  10. joop ovk

    joop ovk

    Lid geworden:
    dinsdag
    Berichten:
    2
    Locatie:
    "sGravenzande
    bedankt voor de reactie even voorstellen ik ben een oude modelbouwer vroeger FSR-E gevaren met 1,2 Amp nicad verder brandstof en daarna elekrto gevlogen tot er in de buurt geen plaats meer was nu wil ik weer gaan varen met Fast4
    ik wil een flexas van 3,2 mm gebruiken en een as met M4 vanwegen de verkrijgbarheid props.
    ik heb de info gelezen en vraag mij af wat een wellkast en ridepad doen ik lees verhoogd de snelheid maar waarom.
    een kantelkamer achterin hoe maak ik deze .
    Het roer welke te koop is wat is hiervan het nadeel ik lees 1mm koolstof
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.078
    Locatie:
    Zwolle region
    M4 eindstuk is goed, 3,2mm is naar mijn smaak wat te fors. Kies 1,5mm verenstaal (drpsychoteam) of iets van Tenshock of ETTI (maar wat een r@k websites). Ridepad is vooral efficiency... zorgt ervoor dat prop niet onder water verdwijnt. Vergeet de kantelkamer, uithollen drijver is ook een gedoe. Als het roerblad maar niet flext en onnodig dik is. 1mm titaan wordt veel gebruikt, maar oh wat laat het zich slecht bewerken :).
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020 om 22:09

Deel Deze Pagina