Fietsbel outrunnner + vliegtuig

mijn zwarte fietsbel geeft 510 gram trekkracht bij 6 amps en 11 volt, met een 8*4 gws prop. Iets minder trekkracht dan die zilveren, maar ook een berg minder ampjes. :D

Ron, Bedankt voor die info..dat wist ik niet.
En ik zal het dan nog maar eens testen en kijken wat het doet. Hij zal er prima mee vliegen..maar een beetje vermogen in mn funtana mag wel.
Het is niet het kleinste en lichtste model.

Tevens zou hij voor mijn skippy zijn, zodat ik kleine zwevers kan slepen.

Jullie horen nog over mijn bevindingen.

Tim Broeke zei:
mijn zwarte fietsbel geeft 510 gram trekkracht bij 6 amps en 11 volt, met een 8*4 gws prop. Iets minder trekkracht dan die zilveren, maar ook een berg minder ampjes. :D

Dat zijn toch hele andere waardes dan ik heb ervaren en ook de website van aeronuts aangeeft.

Voor een collegavlieger heb ik toevallig ook de zwarte getest en kom bij 12V aan een stroomopname van 4,3A en met een GWS 8x4 prop aan de 383 gram thrust.

De website zegt ongeveer hetzelfde...
EP8040 8.00v 2.10A 169g
EP8040 11.30v 3.60A 350g
HD8060 7.56v 2.80A 184g
HD8060 11.03v 5.10A 352g

Hebben we het over dezelfde motor en prop, anders is die 510 gram bij 66W wel iets te mooi...

rbc verkoopt de zilveren fietsbel nog wel, maar hoe moet je daar bestellen? Of moet je niet bestellen, maar hebben ze die motor dan in de winkel?
Dus weet iemand hoe ik nog aan een zilveren fietsbel kan komen?

Groeten Robert

Ik twijfel aan alles eigenlijk, ik ga nog een keer meten, dan zullen we zien. Ik was bekend met de waarden van andere sites, en stond dan ook versteld over dit resultaat. Ik houd jullie op de hoogte.

Edit.
dit keer een betere proefopstelling gemaakt.
resultaat met gws 8*4 duwconfiguratie:

9.3 V
3.8 Amp
310 gram

11.2 V
5.3 Amp
410 Gram

11.9 V
5.8 Amp
480 Gram

Iets te voorbarig vrolijk geweest. Maar nog steeds niet ontevreden.

Tim

Vandaag m'n Sharky (quasar-achtig) gemaidend:
span 1m lengte 1m
gewicht 400 gr
motor zilveren fietsbel+bijbehorende regelaar
prop GWS 8X4.3
accu graupner 3s 1500 mah 110 gr 10C

Hij vliegt STRAK, trekt lekker strak in hover maar heeft dan niet meer genoeg power. Dat betekent dus dat de fietsbel + GWS 8X4.3 prop minder dan 400 gr stuwkracht levert. Er is dan iets dat niet goed zit...
Mogelijke oorzaken?

Greetz, PCM

Trekkracht metingen worden altijd gedaan met een kale motor. Als je er een vliegtuig achter knoopt verlies je een aanzienlijk deel hier van door de luchtwrijving van de propwind op het model. Om goed uit een hover omhoog te kunnen moet je dan ook streven naar een trekkracht/gewicht verhouding van meer dan 2 op 1. (Of minimaal 1,5 op 1 als je de trekkracht in het model hebt gemeten.)

@Bert

"Als je er een vliegtuig achter knoopt verlies je een aanzienlijk deel hier van door de luchtwrijving van de propwind op het model"

Ik kan me voorstellen dat dit helemaal afhangt van het model. Voor een shockie verwacht ik dat dit (verwaarloosbaar) klein is , terwijl dit voor een Diablotin met zijn dikke vleugelprofiel wel veel uitmaakt.
Dit vind ik wel interessant om te weten omdat ik ook een trekkracht meting wil gaan doen aan de motor van mijn Diablotin in het model zelf, mbv een (digitale) hangweegschaal.
Als ik op een factor 1.5 kom zou het dus goed iit een hoover omhoog moeten komen
Dat betekent overigens voor mijn model : 3.2kg x 1.5 = 4.8kg trekkracht.

Ik heb zelf een BM2410-09Y (van aero-nuts) op een troll (300 gram)gemonteerd.
Op de motor zit een 11x4.7 met een 3s 1000 ELE (15c) pakket. Motor heeft een trust van +/- 600 gram bij 9.5 ampere. Regelaar is een BLC-18A.

Ik moet zeggen dat het best leuk vliegt voor die 16 dollar.

Met vriendelijke groet,

HOi,
ik heb de zwarte bel geprobeert op mijn Funtana.
Met een 10x4.7 gws en 2 cellen lipo kun je hem voor je hangen maar heb je geen gas over om er weer uit te klimmen.. Met 2 cellen een leuk vermogen waar goed mee te vliegen is. Lekker rustig kunstvlucht etc. Mijn axi 2208/34 doet echter op 2 cellen meer en kan wel klimmen uit torque.

Ik kan nog een 11x4.7 prop proberen of een aantal 3 cellen paketten aanschaffen. Dan heb ik toch wat meer vermogen :)

Groeten Vincent

@Yeti:

Nee hoor, ook bij een shockflyer gaat een groot deel van de trekkracht verloren aan luchtwrijving met het model. Dit komt omdat de propeller de lucht niet lineair naar achteren versneld, maar er een draaing aan geeft, zodat de luchtstroom de rompdelen, vleugels en staartdelen onder een hoek treft, wat veel meer weerstand opleverd dan je op grond van het frontaal oppervlak zou verwachten.

Tel daar bij op de weerstand die de roeren ondervinden bij het stabiel houden in een hover en je komt al snel aan de benodigde 1,5 op 1 trekkracht/gewicht verhouding om goed gecontroleerd te kunnen hoveren.

@Bert: Thanx voor de info! Ik wist wel dat het wrijving veroorzaakt, maar had er geen rekening mee gehouden dat de prop de lucht aan het draaien brengt. Maar een 8X4.3 prop draait toch wel hoge RPM's en ik denk niet dat die de lucht echt veel aan het draaien brengt, maar het heeft dus wel invloed.

Als ACW de 9X4.7 en de 10 X 4.7 props binnen heeft, zal ik eens kijken of ik met grotere props wat meer trekkracht kan krijgen. 9X4.7 is de optimale prop voor een Typhoon 6/3D, en ik denk dat ik ook wel wat meer trekkracht uit de fietsbel kan krijgen met een 9X4.7. Dan kan ik beter ook gelijk even de 10 X 4.7 testen he...

Hoi hoi,

Vandaag mijn zwarte fietsbel in de Bucker ingebouwd. Als eerste de oude motor verwijdert :oops: . Met deze had ik het helemaal gehad, een zelfbouwertje, met continu magneten los, en onverklaarbaar lagertjes vreten.
Oude%20motor.jpg

Vervolgens de fietsbelas iets doorgetikt, een spantje geprutst, en met rubber o-ringetjes in het spantje gelijmt. Een "normale" propmeenemer voor een 3mm as neemt de zelfbouwprop mee.
Nieuwe%20motor.jpg

Hier het geheel gemonteerd. De motorspant wordt t.z.t. nog eens vervangen, maar hier kan hij woensdag i.i.g. mee indoren :wink: . Het modelletje weegt nu 255 gram, met 2S1P 2000 milli's lipo's, piloot, en spatbordjes :wink: , maar heeft ruim voldoende power om verticaal te kunnen klimmen (iets meer dan de vorige motor). Prop zal een 11*4,7 benaderen.
Nieuwe%20spant%20gemonteert.jpg

We kunnen weer rustig, zonder bijgeluiden, erg langzaam lekker rondtuffen in de hal 8) .

Groetjes A.

Hee ik heb gister die fietsbel besteld met 2 8*3,8 APC propjes. Maar als ik nou de "zwarte" krijg moet ik dus een andere prop hebben (10*4,7 of 11*4,7) om ongeveer op dezelfde thrust uit te komen. Nadeel, ik kan niet gelijk vliegen, voordeel ik zag in het tabelletje dat het iid een hele berg amps scheelt (10*4,7 10.34v 8.30A 544g/11*4,7 10.22v 9.20A 616g tegen 8*4 10.01v 11.40A 596g/8*6 9.57v 14.60A 565g wat iteindelijk weer in een langere vliegtijd resulteert :lol:

Nou eerst maar eens kijken wat ik binnen krijg (gistert besteld en gister d.m.v. internet geld overgemaakt dus vandaag of morgen krijg ik me pakketje) Nu moet ik dus ook rekening houden met de bodenvrijheid als ik eventueel een propje met diameter 10 of 11 moet monteren i.p.v. 8.

De nieuwe zijn weer de zilveren modellen.

Volgens mij zijn die zwarte veelzijdiger, met die lage amps.
Inderdaad lijkt dat langere vluchttijden te gaan opleveren..
Of lichtere lipo's of paketten..

alleen wat ik me af vroeg, die zwarte is zo'n IRK motor. Ik had die animaties bekeken (dat de binnenpolen 7 keer sneller "draaien" dan de buitenloper, maar dat betekend dan toch ook dat de RPM's lager zijn dan de zilveren fietsbel? Alsof je een elektonische overbrening heb, of mag ik het zo niet zien? Hij is duidelijk efficieter dan de zilveren en ondankt dat ze er nagenoeg hetzelfde uit zien zijn het totaal andere motoren.

Nou ik ben benieuwd!

Ik weet weinig van electronica en motoren, maar door te spelen met de polen en de windingen kun je hele andere eigenschappen krijgen uit iets wat er hetzelfde uitziet..

Back