Fietsbel outrunnner + vliegtuig

http://uniform.messageboard.nl/10123/viewtopic.php?t=125

Is dit nou zon planckje? :P
Ziet er vrij simpel uit, dat maak je volgens mij gemakkelijk in n uur of 2. Maar de motor montage ziet er op zn minst gammel uit. :P Et lijkt erop of ze gewoon n gat gebikt hebben, en die motor met n enorme dot tape op een stokje erin hebben geslagen. :P Maar ik zal es verder lezen, mischien vind ik et nog wel, hoe ze dat gedaan hebben.

Gaat zon ding nou nog n beetje vertikaal? Of valt t wel mee? :P

Ja, dat is nu zo'n plankje.

Het is niet " simpel" maar eenvoudig.

Je red het niet in twee uur. Met name de "leadingedge" moet je netjes maken (vindt ik).

Gammel istie niet. Wel flexibel. Vraag maar aan onze crashervaringsdeskundige(n).

Als je het zou zien vliegen...... 8O

Dat is er een ja.

Verder lezen :) de motorbevestiging is verre van gammel. Wel is ie erg licht en supersimpel te maken én ook nog eens herbruikbaar. Planckje stuk ?...gewoon motorstokje eruit en in een nieuw planckje monteren.

De middelste root rib is waar de motorsteun in geplaatst wordt

Voor de maten hanteer ik de gulden snede: rootkoorde=halve wingspan *0.7, rootkoorde*0.7=tipkoorde. Elevons iets taps toe laten lopen.(zie foto)

Lees maar eens verder door ons forum, ik heb op dit forum ook eea aan fotos geupload (zie de fotomap van Franck)

Berrie kijkt of ie vanavond een foto kan plaatsen (of een páár foto's) van montfoortse planckjes

Spaan kan het in 2 uur, ik doe er meestal 3 of 4 uur over incluis monteren. Ik gebruik bruislijm en dat kost gewoon wat meer tijd. totala tijd denk ik 8 uur ? (4 uur bruislijm uitharden)

IK heb een vorige week een speedplanckje gemaakt en die gaat als de brandweer. 70cm, erg "heet" cdrom motortje 3s1p PQ 1100 200 gram..
4,75*6 propje

0001.jpg

0002.jpg

0003.jpg

0004.jpg

0005.jpg

0006.jpg

0007.jpg

Ik bouw al een paar jaar alleen maar planckjes. Misschien een beetje saai. Maar ja, iedere gek zn gebrek. Zonder meskant is ook te leven :) :)

De onderste is voor een 300 watt borstelloos en heeft 1m20 span, de blauwe bovenste is er een met 9polige (zilveren) fietsbel (opnieuw gewikkeld)

0030.jpg

0010.jpg

Franck: Koeling van wat? :P De accu hangt er onder, en de ESC van ele heb ik nog nooit merkbaar warm gehad.

Die "japan" plank is echt bloedmooi. En 300 watt is nietmis. Daar kun je bijna aan gaan hangen. Harold klasseerd dat soort motors als "Geen vleugels meer nodig". :lol:

Maarem, heeft iemand een soort bouw tutorial voor me? Met alleen n paar fototjes kom ik dr niet denk ik.

En moet ik ook perse mijn fietsbel herwikkelen? Is dat moeilijk als je et nog nooit gedaan hebt? Is dat duur om te doen? Als et makkelijk is, en ik haal daarmee meer snelheid met etzelfde verbruik, dan wil ik dat best es proberen. :P

Koeling van de regelaar. Hoeft in princiepe niet (enekele clubleden vliegen zonder gaten......voor koeling),

Maar waarom zou je dat niet doen ? Gaatjes zijn in 10 seconden gemaakt (soldeerbout) Koelen is altijd een goede zaak, zeker als je (zoals ik) het maximale uit je spullen haalt.

De japan planck is een mooi planckje, vind ik zelf eigenlijk ook wel. 6% profieldikte (das redelijk lastig vouwen met depron) Lekker stijf en maar 90 gram zwaar.

Om een bouwtutorial is al vaker gevraagd.....t'moet er misschien toch maar van komen :mad: :D (ok ik maak dit weekend een bouwtutorial..moet je wel beloven dat je er een gaat bouwen :D en de tutorial "test".)

Je hoeft je fietsbel niet te herwikkelen, of je moet de zwarte fietsbel hebben die voor grotere props geschikt is. Herwikkelen is echt een karweitje van niks, als je weet hoe en wat. (20 minuten werk en een paar meter koperdraad nodig) Kosten....paar euro koperdraad, als je echt goedkoop wil zijn, sloop je een oude trafo van een adapter uit elkaar...en gebruik je het koperdraad opnieuw)

Ik heb inmiddels een nieuwe planck bijna af. Ik heb bijna 200 foto's (ik zie dat de helft mislukt is maar goed) gemaakt van de bouw. Ik zal proberen ze in een document te stoppen.

Of weet iemand misschien een simpel programma-tje waarmee ik het verslag als webpagina online kan zetten ? (misschien is dat handiger?)

De depronboer zit hier 300meter verderop en ik heb 40 piek, mijn fietsbel ligt hier maar in de la te stinken, ik heb 2 9rams towerpro servos, een ELE17A regelaar, een Rex5 ontvangertje, 2 stuks 3s 1100mAh. lipos, en een volle tube pur, dus... BRING IT ON!. :P Dit wil ik wel eens proberen, Franck! Ik ben genieuwd of et me lukt met je tutorial.

Mijn motor komt van een speciale aanbieding bij aero-nuts. Ik heb dr wel al een propsaver op zitten, dat is mischien wel handig.

Dat wikkelen dat zien we dan wel weer. :P Tis maar 1 imbus schroefje om erbij te kunnen, dus verbouwen kan altijd.

Franck, als je dat wil kan ik waarschijnlijk wel een word document voor je omzetten naar een website. PB me maar als je hem op wil sturen. (de fotos niet tegroot maken he! :P)

Ik ga van het weekend aan de slag, je hoort van me.
Ik zou in ieder geval een potje bruislijm kopen, ik heb ooit een planckje gemaakt mét oa UHU-por, en dat viel uiteindelijk vanzelf uit elkaar 8O (handig met inpakken)

IMG_2064.JPG

Deze planck is 70 cm geworden, en weer mooi gelukt :banana: . Nu staartje er nog op, electronica + bevestiging accu.

Wauw, die ziet er lekker glimmend uit. :P Waar haal je gekleurd depron? Ik kan alleen wit krijgen geloof ik. Glimd ie zo omdat er oracover ofzoiets op zit mischien?

En bruislijm, heb je een merk ofzoiets? Anders snapt die dozendouwer van de Quartel et weer niet. :lol:

uit elkaar vallen? met uhu por? das gek bij mij kan ik er zelfs met men devine mee crashend pingponge. :lol:
alleen de prop was kapot :wink:

Deze wings worden wel wat harder afgebeuld dan een devine met een armzalig 280 motortje. ;)

Zon Planck warpt volgens mij als een wokkel als je em flink laat rollen en loopen. :lol:

Dat glimmen is de tape (in het midden geplakt, anders wordt ie zo smerig na een paar maanden (daar houd je de planck meestal vast)

Depron is uit Almere parketzaak, zoek maar even hier op leverancier depron.

Bruislijm : (polyurethane lijm) bij Hubo/gamma/formido oid. Merk : Bison professional kunstruktielijm.

Geel flesje (zie foto hierboven) zwarte dop. Geweldig spul. Lijm op depron, natspuiten met bloemenspuit, en aandrukken.

Hmm, zou et een leuk idee zijn om em te coveren als een zagi? Dan maakt de witte kleur niet uit. Ik heb nog een paar rollen geel en blauw. :P Of krijg je dan weer gedonder met gewicht?

Back