Finish verslag Top-flite p-47

:teacher:

Danny, NIET naar de Gamma of een andere bouwmarkt gaan. Die hebben niet wat je wilt, namelijk de 2k lak die er over moet, althans, de bouwmarkten in mijn omgeving niet (die kijken of ze water zien branden als je ze vraagt om 2k lak).

Gewoon naar een verfspeciaalzaak gaan. Die kan je vanaf de 1e laag tot de laklaag het juiste spul leveren, in elke kleur die je wilt. Het mooie daarvan is dat je spullen krijgt die op elkaar afgestemd zijn, dus waar je zeker van weet dat je geen problemen gaat krijgen.

toen ik bij ons in de bouwmarkt naar 2k lak vroeg werd mij verteld dat het niet voorradig was maar dat het wel besteld kon worden :wink:
de enige verfspeciaalzaak waar ik van wist hier in de buurt is vertrokken... zo goed waren ze sowieso niet want toen we daar een keer verf hadden laten mengen hadden ze de blikken voor ons in een tasje gedaan, maar de deksels bleken niet goed vast te zitten dus heel die tas zat vol verf... ook klopte de kleur niet helemaal met wat we besteld hadden :roll:

Danny Mulders zei:
dan wel welke soort verf ik moet hebben aangezien ik het met een airbrush wil spuiten...
:teacher: Danny,
Hezik heeft gelijk, voor dat soort verven moet je dus absoluut niet bij de gamma zijn!, en bovendien een vliegtuig spuiten met een airbrush????????
Dat gaat dus echt niet lukken! :nooo: , een airbrush is voor kleine vlakken en accenten, om zo'n kist te spuiten heb je een verfspuit nodig, geschikt voor grote vlakken.
Die spuiten zijn vrij kostbaar in aanschaf, (maar gaan bij goed onderhoud ook lang mee) vandaar dat ik in het begin van dit draadje jou aanbood om te assiteren met spuiten, de goede verf te regelen, en een plek om te spuiten!

Frank

Christiaan Vis zei:
ik denk dat je te veel verf per laag hebt gebruikt. In dunnere lagen opbrengen...het onder je tape door lopen van de verf kun je voorkomen door eerst een laag verf op te spuiten (over het masker dus) die dezelfde kleur heeft als de ondergrond...

dat is de enige en juiste reden.
te dikke lak, ik te dikke lagen, te vlug na elkaar.
de lak moet eerst uit kunnen dampen, de olie, lak of water (afhankelijk van de soort) moet er uitkunnen.

Danny Mulders zei:
Mwah, ik laat gewoon de goede kleur mengen, geen probleem :wink:

dat met de scheurende verf heb ik ook gehad op de plastic delen van mijn harvard, de verf lost voor een deel het plastic op en trekt het uit elkaar... ik denk dat het op de romp van jpuw p47 hetzelfde is maar dan dat de primer oplost...

dat komt bij jou waarschijnlijk door verf op thinnerbasis op de originele topflight abs kap.

hezik zei:
:teacher:

Danny, NIET naar de Gamma of een andere bouwmarkt gaan. Die hebben niet wat je wilt, namelijk de 2k lak die er over moet, althans, de bouwmarkten in mijn omgeving niet (die kijken of ze water zien branden als je ze vraagt om 2k lak).

Gewoon naar een verfspeciaalzaak gaan. Die kan je vanaf de 1e laag tot de laklaag het juiste spul leveren, in elke kleur die je wilt. Het mooie daarvan is dat je spullen krijgt die op elkaar afgestemd zijn, dus waar je zeker van weet dat je geen problemen gaat krijgen.

volg hier henry zijn advies, het is het perfecte advies.
een goede lakboer kan zelfs 2K lak voorje in spuitbus doe die 3 dagen goed blijft.
op elke ral kleur of kleurenstaalkleur die je maar wil.

Frank Hartog zei:
[ Danny,
Hezik heeft gelijk, voor dat soort verven moet je dus absoluut niet bij de gamma zijn!, en bovendien een vliegtuig spuiten met een airbrush????????
Dat gaat dus echt niet lukken! :nooo: , een airbrush is voor kleine vlakken en accenten, om zo'n kist te spuiten heb je een verfspuit nodig, geschikt voor grote vlakken.
Die spuiten zijn vrij kostbaar in aanschaf, (maar gaan bij goed onderhoud ook lang mee) vandaar dat ik in het begin van dit draadje jou aanbood om te assiteren met spuiten, de goede verf te regelen, en een plek om te spuiten!

Frank

hoi frank, met een goede airbrush gaat dat prima hoor, wel is het als amateur sprayer (zeker iemand die zoiets voor het eerst onderneemt) niet te doen om de kleuren mooi egaal dekkend te krijgen op bv een grote romp.
het evt aflakken als hij hoogglans moet worden gaat idd niet, dat komt er te schraal en droog op.
ellende ;)

overigens heeft verspaget in eindhoven een erg mooi beker lakspuitje.
kost maar 70 euro.
erg goed voor grotere vlakken als een vliegtuig.

hij stuurt ook op eventueel.

gerard.

Om een kleur helemaal schaal te maken is moeilijk, zo kun je een vliegtuig met exact dezelfde kleur spuiten als het origineel en door de ondergrond kan het er nog anders uit komen te zien. Daarom leg ik de lat ook niet te hoog om de kleur precies te spuiten zoals het origineel het heeft. Warbird Collors heeft heel veel schaal kleuren verf en heeft zelfs speciale kleuren voor de FW190D9!!! Als je de grondverf van warbird colors zelf gebruikt en niet te dikke lagen spuit denk ik dat de scheurtjes heel goed te voorkomen zijn. Ik zou voor warbird collors gaan en dan spuiten met een wat grotere verfspuit. Frank heeft al aangeboden je te helpen dus als je die niet hebt is dat geen probleem meer! :wink:

Vandaag weer gevlogen, maar helaas maar één vlucht (alweer). Ik had alles getest, dus motor aan, liep perfect en dus maar de lucht in. In de lucht begon hij echter steeds in te houden, hij liep terug maar pakte wel weer op. Dat gebeurde een aantal keer en ik wilde dus landen, helaas was het veld op voor dat hij op de grond en wou ik door starten. De motor pakte goed op maar liep een paar seconden goed en pakte niet meer op en viel uit. Meteen verloor hij hoogte en moest ik landen op het land van een boer naast ons veld. Maar omdat daar een dijk tussenin stond verdween hij achter de dijk en kon ik hem niet meer zien, moest dus puur op gevoel landen. Dat ging dus niet zo goed maar de schade valt nog mee.

Bouten zijn er uit gerukt:

Scheurtjes in de motorkap

Vleugeltip is beschadigt

Ook in de romp scheuren

En het andere pootje is nu ook kapot :wink:
Verder zitten er hier en daar nog wat scheurtjes en deukjes, gelukkig is het allemaal te reparen dus heb weer wat te doen de komende tijd.
Ruben

ai... toch altijd weer jammer :(

helaas word het vaak niet zo mooi als het eerst was voor de reparatie.. en vooral met die panellines..

maar veel succes met de reparatie en de volgende keer gaat het vast beter :wink:

Auw. Toch nog een aardige redding voor een landing zonder zicht.

Succes met de reparatie!

oh,oh,oh, broertje toch...pijnlijk om te zien, maar snel beginnen met reparatiewerk! Als je nog plamuur en epoxy nodig hebt dan hoor ik het wel? Enig idee trouwens waarom de motor aan het inhouden was? (te rijk, geen druk, te arm?)

De oorzaak van de crash was dus uitval van de motor en dit kwam denk ik door een verkeerde afstelling of een te hete motor. Ik had de kap er maar eens opgezet omdat ik dacht dat de motor wel goed afgesteld stond. Helaas bleek dit toch niet helemaal gunstig te zijn voor de prestaties van de motor. De lucht uitlaat bij de kap is vrij klein, hierdoor kan het zijn dat de motor te weinig koeling krijgt. Ook is het nog mogelijk dat hij te weinig zuurstof had gekregen. Nu denk ik toch eerder een overhitte motor aangezien hij op de grond nog goed liep.
Hij is blijkbaar op de vleugeltips geland en daarna over de kop geslagen, vandaar die grootte deuk in de vleugel tip.
Ik heb hier het kappotte deel eraf gezaagd en een nieuw blokje voor ingelijmt:

Daarna afgeschuurd en opgevult met redelijk veel balsa vuller:

En hier ook nog weer een deeltje terug gelijmt en gevult:

Vooral veel geschuurd en de deukjes weer gevult met balsa vuller. Als ik daarmee klaar ben heb ik het meeste wel gehad en daarna moet er dan glasmat overheen. Insoppen met g-4 en daarna nog wat schuren en plamuren zodat ie weer glad genoeg is om opnieuw geverfd te worden.
Enigste probleem is dat de groene verf bijna op is, en dat is gelijk het nadeel van het bestellen vanuit het buitenland. Een beetje bijbestellen wordt gelijk weer zo duur :(

Hoi Ruben.

Toch nog de gelegenheid gehad om een paar plaatjes te schieten van mijn P47D.
Spec's zijn, totaal gewicht 3800 gram met een dikke 400 gram's buitenloper BM4130/8 380 KV, trekt 3,5 kilo bij 22,2 volt en een 16X10 prop. (gaat denk ik als een engeltje met heimwee).
O ja, deze motor slaat niet af hoor :wink:
Lipo 6S, 4 amp, retract's en flap's zijn functioneel, droptank's en sliding canopy komen later wel, eerst effe invliegen.
Waarschijnlijk gaat ie ook mee naar de elecrtro meeting in Waddingsveen GMVC Gouda.

De plaatjes.

electr%20P47D%20003.jpg

electr%20P47D%20001.jpg

electr%20P47D%20004.jpg

electr%20P47D%20005.jpg

electr%20P47D%20006.jpg

electr%20P47D%20007.jpg

electr%20P47D%20008.jpg

Deze kist neem ik in ieder geval mee naar de schaal meeting in Oss, kunnen Robke en ik die 'pfeil' van Berto op z'n staart zitten.

Groet Ger Kovacs.

Deze kist neem ik in ieder geval mee naar de schaal meeting in Oss, kunnen Robke en ik die 'pfeil' van Berto op z'n staart zitten.
En dan hoef ik geeneens te simuleren dat de achtermotor uitvalt :lol: (al hoop ik wel dat probleem op Oss verholpen te hebben)

Ziet er goed uit, gewicht is ook netjes!
Ger Kovacs zei:
Lipo 6S, 4 amp, retract's en flap's, droptank's en sliding canopy komen later wel, eerst effe invliegen.

Op de foto's zie ik volgens mij de flaps al uitstaan, dan werken ze toch al? En heb je je retracts al getest? Ik zie dat je ook wieldeuren gebruikt, geeft dat geen problemen? Bij mij komen die namelijk niet gelijk te liggen met de vleugel, de dikte van het geheel is te dik. En ze komen al tegen de beplating van de bovenkant aan :| Ik zou dan kleinere wielen moeten gebruiken maar hij valt al erg snel voor over tijdens het taxiën, kleinere wielen zullen dit dan niet beter maken. Retracts zijn dus erg lastig, ben benieuwd hoe dit met die van jouw zit :?:

@Ruben.

Flaps en retract, ook de staart, hebben deuren die functioneren, zijn dus aangepast net als de wheel bay's, (grote wielen) en alles past als een 'glissie' zoals ze bij ons ook wel roepen.
Drop tank's en sliding canopy maak ik later nog wel.
Zou zeggen kom effe naar Gouda op 5 mei of naar de schaal meeting, kan je alles goed bekijken, in en uitwendig.

Grt Ger.

Netjes gedaan met die wieldeuren, ik weet niet wat er op 5 mei in Gouda is maar ga oefenen voor de wedstijd op 6 mei :wink: , ook erg leuk om langs te komen :D Ik ga trouwens de eerste wedstijd mee doen met de harvard want dit wordt wel erg kort dag.
Hij moet het eerst 100% goed doen voordat hij naar de wedstrijd mag. Ik ben alweer wat opgeschoten, zo goed als klaar eigenlijk. Hier wat plaatjes zoals hij er nu uit ziet:

Ik ga trouwens de eerste wedstijd mee doen met de harvard want dit wordt wel erg kort dag.
Hij moet het eerst 100% goed doen voordat hij naar de wedstrijd mag

Da's jammer....... :cry:

Gelukkig dat je de luxe hebt van een tweede model, kun je op je gemak eea goed maken! Heb in het verleden ook vaak met dat bijltje gehakt, schade gevlogen een week voor de wedstrijd en dan de hele week hollen en rennen om het model weer op tijd klaar te krijgen......soms gekkenwerk....aldus de vriendin :lol:

Tsja, voor deze ziekte...heu, hobby moet je in de wieg gelegd zijn....of zoiets....... :?

Tot 6 mei!

Groetjes,
Gerald

@ger: kwijl kwijl ;)

@ruben: je verhaal klinkt mij bekend in de oren, in mijn geval was het het te arm staan van de motor wat dit probleem veroorzaakte. Zonde van de schade maar zo te zien komt dat wel weer goed :)

Back