Flamingo!!!

a5avyzu9.jpg

yhuhuzuv.jpg

Zit en ligt mooi flush, maar...

3yza6u7y.jpg

Motortje zit op de plek van mijn ballast tubes!
Zal het uitmaken als ik de boel iets ( cm of 4) tov de tekening naar rechts breng?
Zal toch niet? Of ligt dat heel gevoelig?

Kreeg zojuist melding dat de electrische stoorkleppen " eindelijk " terug op voorraad zijn...
Volgende week zal ik ze wel hier hebben , hoop ik ?
Besteld op 28 november 2012 !!

Off-topic: Ben nu toevallig net ook de elektrische stoorkleppen van HK in mijn Bird of Time aan het bouwen. Echt mooi spul voor het geld!

a5avyzu9.jpg

yhuhuzuv.jpg

Zit en ligt mooi flush, maar...

3yza6u7y.jpg

Motortje zit op de plek van mijn ballast tubes!
Zal het uitmaken als ik de boel iets ( cm of 4) tov de tekening naar rechts breng?
Zal toch niet? Of ligt dat heel gevoelig?

Is het misschien een idee om ze om te draaien? De motortjes richting de tip

Sent from my iPad using Tapatal

Is het misschien een idee om ze om te draaien? De motortjes richting de tip

Zou ik niet doen, op de kleppen zitten nog een paar extra alu-plaatjes die bij kleppen-uit aan de goede zijde zitten: de voorzijde. Bij omdraaien zit dat niet goed: aan de achterzijde.

Waarom verplaats je de kleppen niet 1 rib meer naar de buitenzijde: probleem opgelost en niemand die ziet/weet dat ze iets te veel naar buiten zitten. Bovendien verandert het effect van de kleppen echt niet significant.

Groet,

Jacob Bos

Zou ik niet doen, op de kleppen zitten nog een paar extra alu-plaatjes die bij kleppen-uit aan de goede zijde zitten: de voorzijde. Bij omdraaien zit dat niet goed: aan de achterzijde.
Niet als je links en rechts omdraait :-) (dus niet achterstevoren maar van kant wisselen)

Niet als je links en rechts omdraait :-) (dus niet achterstevoren maar van kant wisselen)

Is ook slim, maar in 'The manual' straat volgens mij dat er een linkse en rechtse zijn.. Weet ook niet waarom, volgens mij is dan het motortje dan aan de binnenzijde geplaatst. Betekent nu alleen maar extra langere kabels. Is dus ook een prima oplossing!

Groet,

Jacob Bos

Weet ook niet waarom,
jawel, dat weet je wel :-) Omdat anders de klep achterstevoren zit en verkeerd aangeblazen wordt....(de meeste mensen zullen immers het motortje aan de binnenzijde willen hebben zodat de draden niet onnodig lang zijn)

jawel, dat weet je wel :-)

Klopt, is wat ik een stukje terug al noteer. Ik bedoelde dat ik geen andere reden kan bedenken voor een linkse en een rechtse dan de lengte van de draad zodat het motortje zo dicht mogelijk bij rompzijde van de vleugel wordt geplaatst.

Jacob

Flamingo / Kranich?

Ik heb vorig jaar een Flamingo overgenomen, die overigens heel prettig en goed vliegt. Na het zien van enige afbeeldingen op internet ben ik me af gaan vragen of wat ik heb niet per ongeluk een Kranich zou kunnen zijn... wat is eigenlijk het verschil?
De spanwijdte van de twee is gelijk, 285 cm. De Flamingo zie ik nogal eens met vleugels met een afwijkende geomotrie, de Kranich eigenlijk altijd met de geometrie die ik ook heb. Mijn Flanich of Kramingo is niet gemotoriseerd, heeft speedbrakes, en winglets; volgens mij lijkt hij heel veel op de Kranich op onderstaande foto (afgezien van de motorisatie). Wie weet het verschil tussen een Flamingo en een Kranich?

Kranich_1.jpg

ik heb jaren geleden ook een Flamingo gekocht.. incl. winglets (werden los geleverd)
en remkleppen... helaas nooit de tijd gehad hem te bouwen en ligt dus al jaren op zolder,,,

maar zoals jij hem beschrijft kan het wel gewoon een flamingo zijn :)

Maar... wat is dan het verschil tussen Flamingo en Kranich? Ik zie ook wel foto's van Flamingo's met een iets getaperde vleugel, maar zonder de schuine kanten die je op de foto ziet, en zonder winglets...
Maar bouwen hoor, die Flamingo, want hij vliegt echt heel lekker! Er zijn lichtere toestellen... dat wel...

Bart als ik op rc network kijk, zijn de vleugels van de Flamingo 2001 en de Kranich hetzelfde, hetzelfde vleugeloppervlak, profiel, Kranich is 600 gram zwaarder.
Romp lengte is anders en de Kranich is een elektrosegler vo'lgens RC network.
Zie onderstaande tekst

Der Kranich von Multiplex ist ein Elektrosegler, dessen reine Seglervariante der Flamingo 2001 ist. Er ist der Vorgänger des Flamingo 2006-E.
In der Nase steckt der Unterschied zwischen Kranich und Flamingo 2001.

Lijkt me een Flamingo 2001 dus:p

Gefeliciteerd met dit moois

Terence

Dankjewel.... tja ik had niet verwacht dat ze de zweef- en de electroversie verschillende namen zouden geven, dat is weinig gebruikelijk!

hallo om effe met de deur in huis te vallen :mrgreen: kennen jullie toevalig ook n variant van de flamingo contest met ribbenvleugels open bouw ! dus beperkt ingedekt ??

Flamingo
De Dassel 751 is een ontwerp van Frits Fridolin, in 1975 gebouwd, voledig GFK als profil Eppler 193. Het was een ontwerp voor aan de hang te vliegen en als er sneeuw op de berg lag, konden ze met de kegel (neus) in de sneeuw pikeren in plaats van de berg kant af te glijden, daar het toestel zo goed vloog en op aandringen van ander zijn ze wedstrijden gaan vliegen, ja een team van 5 mensen waarvan de 3 piloten in de zelfde straat woonde, deze mensen hebben tot en met 1980 alle wedstrijden gedomineerd. Er zijn wedstrijden ook door ander teams of piloten gewonnen, maar dan was het AME team niet aanwezig.

In 1977, mits overleg met het AME team, heb ik dan een kopie gebouwd van de Dassel D751 en het dan Sidewind gedoopt ook met een E193 maar vleugel koorde 210mm en 2200mm spanw.

In 1978 heb ik van vleugel geometrie veranderd en groter spanwijte 2560mm. Echter, dit lag mij zo niet en werd als backup toestel gebruikt.

In 1978 breng ik een bezoek bij Multiplex om mijn zender te laten nazien. Omdat ze op zoek waren naar een zweeftoestel ook goed voor F3B had ik dus mijn sidewind mee in 2.2m, en 2.56m.
De keuze was snel gemaakt 2560mm een ander romp daar de sidewind romp te zeer wedstrijd gericht was en in produktie vertraging zou opleveren plus de hefboom vleugel stabilo was wat te kort , daar is dan in mum van tijd wat geschetst en daar was dan een nieuwe zwever die dan Flamingo zou heten. Van de Eppler 193 is dan afgezien enkel en alleen om dat de E205 makkelijker te bouwen zou zijn door de doorsnee modelbouwer vanwege de vlakke onderkant. Commercieel was dit een goede aanpak.

Ik ben op zoek naar het profiel van de ur-Flamingo. Ik wil t.z.t. een nieuwe vleugel bouwen voor mijn ur-Flamingo rompje. Daar wil ik het een en ander voor uit tekenen met profili en autocad enz. Dit om de boel te kunnen frezen. Alleen kom ik niet echter het juiste profiel. Er zijn meerdere verhalen die de ronde doen. Als ik bovenstaand verhaal mag geloven bezit de ur-Flamingo dus een E205 profiel, en niet een E193? Beide profielen zijn niet aanwezig in de profili database. Iemand een idee, of een file om deze te kunnen importeren?

Back