Fletcher Class Destroyer

Discussie in 'Marineschepen' gestart door wimo100, 3 sep 2020.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Romp is nu geschilder. Revell had de waterlijn al aangebracht op de romp, dus het was makkelijk afplakken. Onderwaterschip en de zwarte band is met Humbrol olieverf gedaan, zo ook het dek. Dit is een combinatiekleur van matzwart en matblauw. Het bovenwaterschip is gedaan met Vallejo acrylverf.

    IMG_20200911_165832.jpg

    unnamed (9).jpg

    unnamed (8).jpg

    unnamed (11).jpg

    Alle opbouwdelen zitten nog los, ook alle dekken, behalve het voordek, dit is al op zijn plaats gelijmd. De bedoeling is om alle dekken te lijmen, en de grootste dekhuizen verwijderbaar te maken, tbv de accu's en eventuele reparaties.

    Ik heb de standaard die bij het model zit wat aangepast. Ik heb de draagvlakken voor de romp bekleed met "schuimrubber verpakkingsmateriaal" . Dit om beschadiging van aan de bodem aangebrachte verf te voorkomen.

    unnamed (7).jpg

    Morgen de motoren ontstoren en bekabelen. Dan kan het motorspant gemonteerd worden en de motoren aangesloten worden op de regelaar en besturing. En dan wordt het spannend, hoe zal hij in het water liggen?

    Groet,
    Willie
     
    AvdH, reinaart en Peter58 vinden dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er prima uit Willie ! Ik heb geen ervaring met de motortjes die je gebruikt maar vraag me wel af of ze krachtig genoeg zijn. Heb zelf geen goede ervaringen met rubber as koppelingen maar dat zal ook weer afhangen van hoe krachtig de motortjes zijn en het aantal toeren dat ze maken . Probleem met die lange en smalle rompen is dat je een grote draaicirkel zult hebben, ik heb dat ook met mijn 1/35 Schnellboot.

    Heb zo'n kleine 30 jaar geleden de 1/125 Blue Devil Fletcher van Lindberg aangeschaft maar heb em nooit afgemaakt omdat het zo'n beroerd model is.

    Groet,

    Arjan
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Arjan, de motortjes zijn van Ali.... Zouden op 7.2V 25.500 toeren moeten draaien, veel te veel. Zijn eigenlijk bedoeld voor RC vliegtuigjes. Ik heb deze gekozen omdat ik alleen motoren kan gebruiken met kleine diameters, vanwege de bodem van het schip.

    De Blue Devil heb ik ook gehad, alles veel te grof en te zwaar, daar kwam nog bij dat er toen nog geen kleine RC componenten waren en kleine accu's. Ik praat nu over zo'n 35 jaar geleden.

    Groet,
    Willie
     
  4. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb een klein probleem met de koppelingen van de motoren naar de schroefassen. Ik dacht dat mijn rubberen koppelingen wel zouden voldoen, niet dus. Het rubber zit strak om de Ø2 mm schroefassen. De diameters van de motoren assen zijn echter Ø1.5 mm. Het rubber schuift er makkelijk er op. De toerentallen van de motoren zijn dusdanig hoog, dat de motoren assen slippen in het rubber. Ben nu aan het kijken voor koppelingen voor een as van Ø1.5 mm. Mocht ik niets vinden, dan ga ik koppelingen draaien. Gelukkig ben ik draaier van beroep.:)

    Verder heb ik de boot in het water gehad, onze badkuip. Met een accu pack van 7.2V ligt hij bijna op waterlijn, iets te hoog in het water. Dus met het dek er op en de rest van de kit, zal hij precies goed liggen.
    Maar... de accu pack, gaat NIET door de dekopening.:hammer: Dus iets anders zoeken.

    Vandaag is de Bofors gekomen van Shapeways. Ik vind deze versie er beter uitzien dan die van het bouwpakket, ga deze gebruiken voor het schip. Op de foto is moeilijk te zien hoe fijner de Shapeway versie is gedetailleerd.
    unnamed (12).jpg

    Groet,
    Willie
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Kun je op die dunne motorasjes geen stukje isolatiemateriaal van een elektrokabeltje schuiven en daar de rubber koppeling over? Je zou ook nog CA-lijm kunnen proberen. Een vaaraccu zou je ook zelf samen kunnen stellen van 6 AA of AAA oplaadbare cellen. Of 2 Li-ion cellen van 3,7 Volt. Daar zijn passende houders bij te koop. Zie links. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/batterij-en-accu/batterijhouders
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...50-li-ion-batterij-2900mah-8.25a-inr18650-29e
     
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankje Klaas voor de tips. Lijmen wil ik het rubber niet. Heb in de praktijk gemerkt dat door de werking van het rubber, de lijm breekt.

    Ik heb inmiddels accupacks besteld van 5 "penlite", 6V dus. Past altijd.

    Ik was blij verrast dat het gewicht van het schip nog zo laag is, had ik niet verwacht. Geeft te denken om extra functies in te bouwen.
    Groet,
    Willie
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Weet niet of je een regelaar met BEC gebruikt. Soms met een 6 Volt vaaraccu wil dat wel eens een beetje kritisch worden. De BEC heeft een beetje spanningsverschil nodig om te kunnen regelen en als je dan de vaaraccu wat ver onderuit trekt wordt de stuurspanning naar de servo en regelaars kritisch. Maar misschien valt het wel mee. Gr. Klaas.
     
  8. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Klaas, ik heb de BEC van de regelaar uitgeschakeld. Het schip kan het extra gewicht van de ontvanger accu best hebben. Hoef nu niet zo kritisch meer te zijn wat gewicht betreft.

    Groet,
    Willie
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben benieuwd naar het vaarbeeld Willie. Hopelijk worden de hoogtoerige motortjes niet te heet. Gr. Klaas.
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Is voor mij ook een gok, Klaas. Op Ali praten ze over vliegtuigmotoren, dus daarom het hoge toerental, maar ik wil ze natuurlijk niet zo hard laten lopen, het is tenslotte een torpedobootjager, geen raceboot.:)

    Wilde eerst de motoren in serie zetten, maar dit werkte niet goed. Mijn gedachte hierbij was, dat ze dan maar de helft van de voltage zouden krijgen. Ik had een half lege accu aangesloten met als resultaat dat slechts een motor ging draaien, de andere draaide pas nadat ik hem "geholpen" had.

    Groet,
    Willie
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Willie nog een vraag over de kleur van het onderwaterschip. Welk kleurnummer van Humbrol heb je gebruikt en welk Revell nummer wordt er in de bouwinstructie vermeld ? Ik neem aan Revell enamel 37 maar weet het niet zeker. Ik heb bij een aantal van mijn rc bootjes zelf een tint rood-bruin gemengd maar jaren later krijg je dan een probleem als je lak beschadigingen aan het onderwaterschip wilt bijwerken.

    Groet,

    Arjan
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Arjan, ik heb NIET de kleuren gebruikt die Revell gebruikt. Ik moest eigenlijk volgens hen Kaminrot matt 36,60% mengen met Braun matt 85, 40%, Revell verf uiteraard.
    Ik heb 2 lagen Humbrol 153 matt gebruikt. Later als het schip af is, wil ik verdunt wat groen aanbrengen op het onderwaterschip.

    Groet,
    Willie
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de tip, Arjan. Ik hoop dat de motortjes sterk genoeg zijn, anders moet ik grotere motoren inbouwen. Maar dat houd dan wel in, dat ik de schroefaskokers en de assen zelf, moet gaan verlengen. Dan komt er meer ruimte vrij vanaf de bodem van het schip.

    Groet,
    Willie.
     
  15. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb nu de Bofors van Shapeways ook een kleurtje gegeven. Eerst volgens instructies met een beetje water en afwasmiddel schoongemaakt. details zijn veel beter dan die van Revell, oordeel zelf. De linkse is van Shapeways.
    unnamed (14).jpg

    En gemonteerd.
    unnamed (17).jpg

    Groet,
    Willie
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee Klaas, haal ik niet, ik heb nu nog geen millimeter ruimte onder de motortjes. Zoals gezegd, ze zijn Ø12 mm. Kan eventueel nog iets wegslijpen van de bodem van het schip, maar dan red ik het nog niet. Ik ga alles monteren zodra ik nieuwe koppelingen gemaakt heb, en dan ga ik kijken wat de motortjes gaan doen.

    Groet,
    Willie
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag ook een opstaande rand gemaakt voor het voorste dekhuis. Dit is gedaan om eventueel water tegen te houden dat over het dek stroomt. Bovendien houd het het dekhuis beter op zijn plaats. Ook de andere dekhuizen krijgen deze randen.
    unnamed (15).jpg

    De brug vordert ook al. Op de plaatsen van de positielichten heb ik een gaatje geboord, hier komt later een mini-LED in. Op het dek boven de brug is losse verf te zien. Dit is ontstaan nadat de reling is aangebracht, dit is intussen verwijderd.
    unnamed (16).jpg

    Groet,
    Willie
     
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Klaas, jouw advies motoren zijn Ø23.3 mm in doorsnede. Dat gaat zeker niet lukken.:)

    Groet,
    Willie
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Dat had ik al begrepen. Als 12 mm motoren maar één mm vrij liggen dan kom je 5 mm zeker te kort. Maar zou op te lossen zijn met een 5 cm lange cardanas. In mijn avatar zit zo'n tussenasje met 2 rubber koppelingen. Kijk eerst maar eens wat deze motoren doen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina