Brutus, is dat niet op te lossen door elke cylinder een eigen carburateur te geven? Het maakt alles complexer en het is een vracht werk om dat allemaal goed afgesteld te krijgen maar dan zou elke cylinder toch optimaal mengel moeten krijgen.
Alleen in theorie... Het vergt een min of meer onmogelijke hoop werk EN allerlei verbouwingen om dat voor elkaar te krijgen... Met een tweecylinder kom je in de buurt, en haal je ook wel betere resultaten vergeleken met enkele carb, maar met een vijfcylinder reageert de rest van de motor in negatieve zin op een verandering aan één van de carburateurs, en gaat dat min of meer ondoenlijk worden:
Om een voorbeeld te geven: Vrijwel iedereen monteert een ringuitlaat niet alleen vanwege het geluid maar ook vanwege practische redenen (een radial met open uitlaten spettert olie rondom dus schoonmaken aan het eind van de dag is een nachtmerrie), maar om 5 carburateurs afgesteld te krijgen, is het noodzakelijk iedere uitlaat apart te observeren. Dat krijg je met een hoop werk in de buurt van goed (vergeet niet dat een verandering aan één carb het noodzakelijk maakt alle 4 andere minimaal nog een keer na te lopen dus je bent een flink tijdje aan het heen en weer lopen), MAAR.... dan heb je dat allemaal gedaan, en dan monteer je die ringuitlaat... Opeens hebben alle 5 cylinders een uitlaattraject van verschillende lengte, EN beginnen ze elkaar te beïnvloeden... En is dus die prachtig mooie "optimale afstelling" direct weer om zeep, met bijna geen mogelijkheden om dat nog te corrigeren.
Dat zou zelfs met 5 afzonderlijke solenoidklepjes een totale nachtmerrie worden qua afstellen.
Je komt hooguit "dichter in de buurt" maar de winst is de enorme hoop extra werk niet waard.
Want op zich loopt een radial met 1 carb goed genoeg qua zowel motorloop als vermogen, je praat qua winst echt hooguit over meer gelijkheid in cylindertemperaturen, en eventuele roetproductie of olieresidue op het vliegtuig.
En eerlijk gezegd, nu ken ik mezelf een beetje en kan ik een enorme zeikerd zijn als het gaat om het precies afstellen van carburateurs (wordt minder, ik wordt ook ouder...

) maar ik denk dat ik ook gillend weg zou lopen van de testbok als zo'n ding 5 carburateurs zou hebben...