Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zoals hier te zien is https://www.modelbouwforum.nl/threads/3dhs-slick89-dle61.287538/ wil of wou ik mijn 3dhs slick 89 verkopen. Bedoeling was pas daarna een nieuwe kist kopen, omdat ik moeilijk 2 grote kisten kan stockeren naast mijn kleinere vliegtuigen. :frustie:
    Na veel wikken en wegen toch de Flex Innovations RV8-70cc gekocht. Ik kon helaas niet wachten en ga mijn garage opnieuw indelen om toch 2 grotere kisten te kunnen stockeren. Mijn slick89 mag dus weg maar moet niet meer!
    Hopelijk een goede keuze met deze RV8. Hij schijnt super te vliegen. Ik ga hier een DA70 twin opzetten.
    Daar er ik niet veel grotere brandstofkisten meer zie langskomen dacht ik hier toch even een draadje over op te starten.
    Hier alvast enkele eerste foto's.
    Vliegtuig en vleugels zitten netjes in stevig kartonnen boxen verpakt.
    IMG_20231108_164208_resized_20231108_074848356.jpg

    De vleugels zijn toch wel groter dan gedacht.
    IMG_20231108_165516_resized_20231108_074851572.jpg

    Romp nog netjes in de doos.
    IMG_20231108_170333_resized_20231108_074853126.jpg

    Motorkap er even uitgenomen. Mooie afwerking.
    Voelt nog steviger dan de motorkap van mijn 3dhs slick 89.
    IMG_20231108_171210_resized_20231108_074849165.jpg

    De romp voelt zeer stevig en stijf aan ondanks de lichte bouw. Het hout die is gebruikt is echt van goede kwaliteit! Dit zie ik zo al. Wat bij sommige arf vliegtuigen niet altijd gezegd kan worden.
    De canopy is zeer lang wat ervoor zorgt dat bijna de ganse romp bereikbaar is.
    IMG_20231108_171720_resized_20231108_074853816.jpg IMG_20231108_171904_resized_20231108_074855226.jpg IMG_20231108_172410_resized_20231108_074849955.jpg

    Even de bevestiging van het landingsgestel inspecteren.
    De alu L-profiel is dikker dan normaal. Deze is zeker 3mm dik. Op het eerste zicht nergens een epoxy plaat of carbon als versteviging hierachter te zien. Dit moeten we dan nog zien hoe het landingsgestel zich zal gedragen bij een iets wat hardere landing.
    IMG_20231108_172652_resized_20231108_074852255.jpg IMG_20231108_172724_resized_20231108_074854519.jpg

    Nu eerst nog wat verder sparen voor de rest van de spullen .
    Mvg Wes.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    dat landingsgestel zit bij mijn mamba hetzelfde
    no problemo.

    Ik zie trouwens dat ze bij jouw kist ook een choke servo hebben voorzien :D
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Binnenkort ga ik de servo's bestellen. Nu zit ik nog steeds met een dilemma of ik dit vliegtuig nog met m'n huidige zender (hitec aurora 9) ga vliegen, of een nieuwe zender set ga kopen.
    Deze zender is al van 2012 en werkt nog steeds zonder problemen. Het is een beetje dubbel. Deze flex rv8-70cc vliegen met een oude zender, of toch beter vernieuwen.
    Wel kan ik nog steeds een nieuwe hitec optima 9 ontvanger kopen (deze is tenminste dan toch nieuw) maar de zender blijft wel oud. Is wel een goedkope oplossing dat wel.
    Ik dacht een mooie zender (graupner MZ24 pro) gevonden te hebben, die ook nog relatief betaalbaar is. Maar blijkbaar is graupner niet zo gemakkelijk te verkrijgen op dit moment.
    Ben nogal kieskeurig op het gebied van model zender. Enkele zenders in mijn handen gehad. Futaba en een spektrum, maar voelt niet zo goed in mijn handen zoals mijn trouwe hitec aurora 9. Die graupner MZ24 pro is een beetje gelijkaardig van model als mijn hitec. Dus ja nog wat over nadenken.
    Tips voor goede zender gelijkaardig van model als mijn aurora 9 zijn welkom.
    Mvg Wes.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua veiligheid, dubbel etc, je hebt het over 1 ontvanger
    je hebt ook systemen waar je 2 ontvangers aan elkaar kunt koppelen.
    als er 1 uit gaat of stopt om wat voor reden ook, neemt de tweede over.
    Niks moet, ik persoonlijk vond het een fijne gedachte :D

    qua zender, wat heb je in handen gehad?
    Het is bij futaba per type een beetje anders namelijk.
    ik heb er bv eentje daar kun je de stand van de sticks nog instellen..
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Inderdaad 2 ontvanger heb ik al gezien. Zoal er nog es over moeten nadenken.
    De servo's zullen waarschijnlijk savox SV 1270TG HV worden.
    Voor mij de eerste savox want ik gebruik al jaren enkel Hitec servo's. Dus hopelijk is savox even goed.
    Oei ik zie net voltage 7.4V van deze Savox en een 2s lipo is 8.4V.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2023
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    In mijn slick gebruik ik al jaren een powerbox evolution.
    Mogelijks was ik nu van plan om een powerbox pioneer te gebruiken. Hier kan ik optioneel een powerbox iGyro SAT https://www.powerbox-systems.com/produkte/igyro-systeme/igyro-sat.html op aansluiten. Zou graag deze mogelijkheid hebben omdat ze dit in deze RV8 dit vaak gebruiken om nog iets strakker te vliegen. Deze pioneer heeft dan wel weer geen reguleer functie.
    Op de nieuwe powerbox EVO kan zo'n iGyro SAT volgens mij niet.
    Een andere optie is dan weer om een powerbox Mercury SR2 te nemen. Daar zit volgens ik lees al een Gyro ingebouwd+ reguleer functie. De prijs van een pioneer + een losse iGyro SAT komt ook al op zelfde als een Mercury SR2.
    Dus misschien is die Mercury SR2 dan weer een beteren keuze.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zijn van die dingen die je zelf mag beslissen :D

    Als je graag gyro wilt proberen, ga je gang.
    jij kan al vliegen, en weet hoe het hoort :D
    Weet iig dat het vliegtuig het absoluut niet nodig heeft om goed te vliegen.
    al zal het met rommelig weer vast kunnen helpen.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Blijkbaar moet je alsnog een iGyro SAT bijkopen als ik giro wil gebruiken met de Mercury SR2. Dus dit komt dan wel veel duurder uit dan die powerbox pioneer + iGyro SAT.
    Hmmm dus neig ik dat wel weer terug om de pioneer te gebruiken in combinatie met Savox 1270TG+ servo's. Deze zouden 8.4V aan moeten kunnen. Dus op zich mag dit geen problemen geven.
    Alhoewel ik hoor dat het beter is om toch wat voltage te reguleren. Helaas kan de powerbox pioneer dit niet. Iemand deze pioneer in gebruik waar de servo's ook rechtstreeks gevoed worden via 2s lipo? Dit is mijn eerste overstap naar HV.

    En nu zie ik dat de pioneer waarschijnlijk niet verbonden kan worden met een graupner GR24 ontvanger. Blijkbaar ondersteund de pioneer enkel P²BUS, Futaba S.BUS2, Jeti Ex-BUS and Spektrum SRXL2.
    De powerbox mercury sr2 zou dit wel moeten kunnen want er staat degelijjke graupner tussen.
    Specs van internet: PowerBox P²BUS, Futaba S.BUS2, Jeti Ex-BUS, Spektrum SRXL2, Multiplex M-Link, JR X-BUS and Graupner HoTT
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    Sommigen roepen wel eens dat een 8,4 volt servo, 7,4 volt electronica heeft maar 8,4 wel tijdelijk vol houdt.
    oftewel, hij kan het eigenlijk niet, maar men heeft er wel een soort van vertrouwen in.
    nu verwacht ik dit van savox niet echt..
    daar is de naam een beetje te groot voor, naamschade als ze iets aanprijzen wat niet kan is nogal kritisch
    heb je een chinese prijsvechter, die interesseert dat niet en zetten gewoon alles op hun servo.

    Qua volt: ik heb een heli en een 35cc op HV ongereguleeerd.
    de ene met mks servo's, andere met hitecs. beide 0 problemen.

    enerzijds, op een grote kist zoals dit is 100 euro in procenten niet veel op het totaal.
    gebruik je de meerwaarde van het duurdere apparaat echt?
    is ie makkelijker in te stellen, gebruik je de functies?

    als ik ff snel over de specs heen ga, heeft de mercury weinig meerwaarde tov de pioneer
    Alleen regulering is iets wat je misschien wilt, bij de mercury.
    maar bij deze servo's zou ik niet meteen weten waarom je niet gewoon 8,4 volt gaat.
    Beide kunnen 2 ontvangers aan.

    Qua ontvanger heb je een punt
    dingetje uit de handleiding van de mercury:
    The PowerBox Mercury SR2 can be used with a wide range of radio control sys-
    tems: PowerBox CORE P²BUS, Futaba S.BUS2, Jeti EX-BUS, Spektrum SRXL2,
    Multiplex M-Link, JR DMSS and Graupner Hott. The first four systems share one
    common feature: servo signals and telemetry data are carried on a bus system, and
    this allows the receivers to be connected to the Mercury SR2 using a single patch
    lead each. Multiplex and Hott systems require an additional connection between
    the TELE- output of the PowerBox and the receiver’s telemetry input.

    de mz24 werkt met hott (zegt internet, ik ben geen graupner man:D)
    de pioneer werkt maar met 1 kabel waar het signaal op binnenkomt, de mercury kan 2 aan (waar hott mee werkt)
    dit staat ook vermeld in de handleiding van de pioneer

    Aan de andere kant weet ik niet of ze dan wel gewoon alleen ontvangst van het hott systeem kunnen doen.
    blijkbaar is die 2e draad voor telemetrie.. misschien even een leverancier bellen?
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ga dit even proberen na te vragen bij powerbox forum zelf.

    En intussen zag ik verschillende topics staan op het powerbox forum omtrent pioneer en graupner hott ontvangers.

    Het kan wel via S.bus maar zoals je al aanhaalde slechts aansturen van de servo's. Dus geen telemetry.

    Er staat: the Pioneer works with Hott only with the S.BUS option of the receiver. But you don´t get telemetry.

    Helaas niet echt een ideale combo lijkt mij.
    Hmmm toch uitkijken naar een andere zender of geen pioneer gebruiken...

    Ik zit gewoon een beetje vast omdat ik de mogelijk wil hebben om gyro te gebruiken.
    Dit is op dit moment optioneel voor mij. Zal eerst de RV8 zo vliegen en wil ik het later strakker dan wil ik deze optie gyro kunnen toevoegen.
    Mijn eerste keuze zender is die Graupner MZ24pro. Mooie complete betaalbare zender die naar model goed lijkt op mijn hitec aurora 9.
    Dus wil ik toch gaan voor deze Graupner MZ24 pro kan ik in principe ook nog een graupner ontvanger kopen welke voorzien is van een ingebouwde gyro. Bijvoorbeeld: https://aerobertics.be/en_be/radio-systems/receivers/grau33583
    Niet verplicht waarschijnlijk om dit te activeren maar heb ik ook mooi deze optie als ik het alsnog later wil.
    Dan kan ik terug opteren voor een gewone powerbox evo denk ik. Moet ik nog zien of ik genoeg kanalen heb daar ik nu ook flaps extra heb.
    In mijn slick heb ik trouwens al jaren de voorhanger van de evo. De powerbox evolution en werkt perfect.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Navraag bij powerbox gedaan.
    Nu kan ik met zekerheid zeggen wat er kan werken en niet.
    Zoals hier al eerder is gezegd is de combo PB pioneer + Graupner GR24 ontvanger niet echt perfect.
    Het werkt wel voor de servosignalen maar geen telemetry. Dus ik kan hem niet volledig benutten.

    Dus schiet er nog deze 2 onderstaande mogelijkheden over wil ik toch later gyro functie gebruiken.
    -PB mercury sr2 (ondersteund graupner hott) + Graupner GR24 ontvanger zou ik alle functie kunnen gebruiken. Servosignalen en telemetry. Wil ik later een PB iGyro SAT toevoegen kan dit.

    -PB evo (ondersteund graupner hott) + Graupner GR24 pro ontvanger met ingebouwde 3-axis gyro.
    Hier heb ik ook alles wat ik nodig heb. Uitgezonderd geen mogelijkheid voor 2 ontvangers te koppelen. Maar wil ik dat? Dit gebruik ik trouwens ook niet in mijn slick89 met de oudere versie powerbox evolution.

    Dus neig ik eerder naar laatste optie als de gyro van graupner goed werkt tenminste.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik zou eerder 2ontvangers steken dan een gyro... als je met een slick kan vliegen dan vliegt de rv8 als een trainer in mijn ogen... een gyro is denk ik onnodig in zo een toestel. soit, een zeer mooi toestel! ik volg het even! veel succes ermee!
     
    Wes56 en HansH vinden dit leuk.
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dit zal ik nog overwegen. Wil ik 2 ontvangers dan heb ik geen andere keuze dan de PB mercury sr2 te nemen. Dan heb ik alsnog de optie om later een gyro toe te voegen. Wel een pakje duurder weer...
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zijn hier mensen die dubbele ontvangers gebruiken? Ik vermoed als ik een PB mercury sr2 gebruik dit dan gewoon aansluiten is zoals 1 ontvanger? Dus eigenlijk is de 2de ontvanger een kopie met het aantal functies zoals de eerste als ik het goed begrijp. Soms lees ik iets van splitsen van sommige kanalen op de ene ontvanger en dan de rest op de andere ontvanger.
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.512
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb de sr2 in mn avanti zitten en heb de srs in andere kisten zitten. Gebruik geen gyro. Heb dr ook geen behoefte aan. Als je kan vliegen is het niet nodig zeker met zon kst niet. Of je twijfelt aan je zelf.

    Ik heb in alle grotere kisten 2 ontvangers. Ik heb hem als ex-bus ingesteld (vlieg jeti) en dan beide ontvangers vervangen elkaar dus valt er 1 uit vangt de andere dat op. Of de beste van de 2 zegmaar. Beide zijn wel verbonden met de zender
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Na veel wikken en wegen overweeg ik nu een futaba T16iZ zender met 2x Futaba R7003SB ofwel 2x Futaba R7008SB ontvangers. Beide hebben de S.Bus2 mogelijjkheid welke ik makkelijk kan verbinden met een powerbox pioneer. Alles op HV! Servo's worden Savox 1270TG+ HV. Denk dat ik met deze setup er zou moeten uitkomen.
    Mijn eerste gedacht met de Graupner MZ24pro zender leek me toch wat te omslachtig. De futaba zender is iets duurder dan de Graupner maar dit compenseer ik dan weer met de PB pioneer i.p.v. de mercurySR2. En Futaba hoor ik weinig klachten van.
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.512
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Heb voorheen altijd futaba gevlogen zonder problemen.
    Zou zelf voor een mercury gaan persoonlijk.
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.512
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Op de mercury kan je ook alles zien accu voltage hoeveel mah er uit is. Hoeveel voltage je er uit wil latem gaan
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Mooi maar of ik dat allemaal wil weten weet ik niet. Voor mij is het voldoende om het voltage van de batterijen zien via telemetry al meer dan voldoende.
    Die mercury ziet er idd veelbelovend uit, maar of ik al die extra functies nodig heb weet ik niet. We zien wel.
     

Deel Deze Pagina