Floriske.nl's heli avontuur

nee maar als preventie kost het ook niet de wereld.. ik had er ook geen problemen mee maar de 450 heb ik er gewoon mee uitgerust hoor..

ik denk dat het een rotte lipo cel is..

Als een cel inzakt, zakt ie ook meteen weer in als hij weer wat moet gaan doen.
En dan zakt ie langer in dan 1 tel, en hij komt dan doorgaans ook vrij moeilijk op het oude toerental.

Dingen die ik hier niet heb gehoord
Stroomvoorziening is niet mijn eerste verdachte
Zou ook niet weten wat dan wel... misschien toch een statische vonk...

Heb ook 1 keer een cel van een 6s in horen kakken waar we onze twijfels over hadden. Zet m dan maar snel neer, want die accu doet echt niks meer

En dat geluid klinkt echt anders dan een inkak momentje van 1 sec

Even vanuit het topic van pa4tim:

betreffende je 450:
...

Je hebt flybarless, als ik me niet vergis...

...

In de setup modus (stand waarin de stabilisatie absoluut niets mag doen..) moet je 8 graden cyclic hebben (cyclic is aileron en elevator beweging)

...
Even vanuit mezelf gekeken met de 3GX MRs, daarbij moet in de Tx de swash op H1 gezet worden dus er is geen CCPM beschikbaar om de cyclic op 8º in te stellen. In de 3GX MRs manual staat ook specifiek vermeld dat aileron en elevator instellingen (end points) in de Tx niet aangepast mogen worden.

In plaats daarvan stel je op de 3GX MRs unit de roll rate in welke de cyclic beweging beperkt, maar het aantal graden is hieruit (ook in setup mode) niet echt te herleiden.

Ik heb ook nergens kunnen vinden hoe je dit kan controleren. Als de heli in rust staat en je beweegt de cyclic stick dan gaat deze gewoon over het volledige bereik, terwijl in vlucht de beweging toch echt beperkt wordt.

Deze stabilisatie ken ik niet.
Feit is wel, dat deze unit ook op andere heli's toegepast moet kunnen worden, en hij dus niet alleen op die ene 450 is afgesteld.

andere heli's, dus andere geometrie, dus moet je dat in kunnen stellen.
Zolang de regellus van de stabilisatie meedoet, verziekt hij jouw gradenmeting. Dus moet deze uit...

Of er moet een voorziening voor zijn oid, dat ie na 2 tellen stopt met de correctie oid.
Maar de regellus moet uit.

Trouwens. H1 houdt alleen in dat er eigenlijk geen swashmixer actief is.
Uitslagen kun je nu aanpassen, door domweg de endpoints in de zender aan te passen.
Elevator en aileron zitten vanuit de vliegtuigjes standaard op hun eigen kanaal.
De reden dat dit niet aangepast mag worden, ligt mogelijk in het heading hold deel van de stabilisatie.. op de staart pas je er de piro snelheid mee aan, dus misschien is dit bij deze stabilisatie ook op de andere kanalen het geval..

Maar nog steeds moet de unit wel een 0, en 100 kunnen zien, en weten dat er dan ongeveer 8 graden wordt gehaald bij 100% uitslag...

floriske.nl, moet je de 3gx niet instellen op 120 ccpm en dan in DIR mode de swash instellingen en subtrim instellingen doen in je zender? Alleen in DIR mode mag dit.
Volgens mij heb ik dat bij mijn 3gx zo in moeten stellen. dan doe je na DIR de richting en de endpoints van je cyclic instellen in hetzelfde setup menu, 3gx aan met knopje ingedrukt. .
tevens geeft de 3gx standaard 8° pitch als je hem in de pc op waarde 0 laat staan, welke waarde ben ik ff kwijt.
Misschien is de mrs versie anders.. dat kan..

De 3GX MRs kan enkel gebruikt worden op de Trex 250 Plus - 450 Plus, Sport en Pro en de 500 Pro. Voor deze modellen zijn er voorinstellingen aanwezig welke je kan kiezen dmv de Bind plug op het aileron kanaal en een bepaalde combi van inschakelen icm de set button. De unit moet verder op een specifieke manier een plaats op de heli gemonteerd worden.

Buiten deze voorinstellingen kan je aan de unit niet meer instellen dan swash servo center points, rudder center point, rudder end points, roll rate en e-stab gain. Rudder gain gaat via de Tx alsmede pitch end points. Aileron en elevator end points mogen volgens de manual expliciet niet veranderd worden. Swash type is echt H1.

Ik gok dan haast dat de max 8° in de voorinstelling van het betreffende heli type meegenomen is en met de roll rate instelling beperkt kan worden. De exacte hoek bij een bepaalde instelling is volgens mij niet te meten. In setup mode werkt de cyclic stick niet en in gebruiksmode met de heli in rust op tafel gaat de swash bij cyclic input langzaam naar z'n uiterste punt.

hmm vreemd.. is een beetje een lidl uitvoering dan? Ik zou gewoon een 3gx kopen. met dongle stond er nog 1 op het forum, stuurt hem voor 6 tientjes wel op denk ik. Kun je veel meer mee.. probeer je die 3gx mrs voor 6 tientjes te slijten en klaar is Floriske.nl...

Ach, voor nu voldoet deze prima. Hoe minder Ik in kan stellen hoe minder ik fout kan doen ;-) Eerst maar eens leren vliegen, als ik dan tegen beperkingen aanloop kan ik altijd nog overstappen op de 3GX.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet wil weten hoe de vork in de steel zit bij deze unit.

tussen "kan je veel meer mee" en het ook daadwerkelijk begrijpen en gebruiken wat je er mee kan zijn 2 totaal verschillende dingen en is ook per defenitie niet beter;)

en mocht het ooit tijd zijn voor een andere FBL unit zijn er legio andere mogelijkheden:D

Ze worden juist simpel gehouden daar men het over vaak over een beginners setup/heli heeft, neemt niet weg dat ze goed zijn maar elk product dient een doel

ps @servor met alleen een 3gx komt hij er niet want hij moet dan ook nog een RX hebben:rolleyes:

dat van die ontvanger wist ik niet maar ik begrijp uit de posts dat het allemaal wat gemankeerd is allemaal dus dan zou IK liever een 3gx kopen en dan evt een ontvanger.. ik zeg niet dat het beter is en ik heb het bij 3gx gehouden omdat dat een goede, relatief goedkoop alternatief is die qua instellen en instellingen op de pc hartstikke simpel is en ik schat floris wel zo in dat hij dat kan begrijpen en op termijn alleen maar voordelen eruit zal halen. zelf zou ik ook een ander merk unit kopen maar daar gaat het niet om. Ik geef ook aan wat ik zou doen, ik schrijf geen wet.

we gaan erg off topic. Voorlopig heeft floris een variant waar hij zegt voldoende aan te hebben, denk dat dat telt. Wat later komt is voor later :-)

Offtopic mag hier best hoor, kan er alleen maar wijzer van worden ;-)

De 3GX MRs doet tot nu toe prima zijn werk. De "probleempjes" die ik gehad heb waren tot nu toe eigenlijk allemaal kwesties van zaken anders instellen (hogere roll rate, wat lagere e-stab gain, per abuis expo op de D/R switch omgewisseld...).

Voor deze heli ga ik in ieder geval geen 3GX en ontvanger aanschaffen.

Met deze "goedkope" RTF 450 wil ik leren vliegen en er niet teveel geld aan spenderen. Zodra ik van mezelf durf te zeggen dat ik deze goed genoeg onder controle heb om een stapje groter te gaan komt er een 500 size incl. nieuwe Tx.

heb toevallig een leerling met die estab erop.
vliegend gedraagt hij zich eigenlijk heel goed.. op de grond reageert ie net ff een beetje anders dan ik gewend ben..
Maar dat is niet belangrijk, zo'n ding moet vliegen :mrgreen:

iig, als hij het goed doet, lekker laten zitten.
uiteindelijk is het vlieggedrag (en of je er tevreden over bent) het belangrijkste, wat je er ook op hebt staan.

Gisteren even vlug 1 lipo gevlogen met Expo standaard op -30% en met DR aan op -15%. Moet zeggen dat die -15% me beter lijkt te bevallen dan -30%.

Ook maar een setje main shaft spacers besteld om de speling uit de hoofdas te kunnen halen. Vraag me alleen nog steeds af of deze tussen de vaste "shaft collar" op de as en de bovenste lager moeten, of tussen de gears en het onderste lager?

Maakt wel uit, maar het is maar net hoeveel speling je weg moet werken...

Als je de spacers tussen gears en onderste lager zet, gaat je main gear wat lager lopen, en heel theoretisch zou dat problemen op kunnen leveren.
Bij mijn goedkope kloontjes stond in elk geval de grote tail drive gear niet lekker in lijn met het kleine tandwiel op de tussenas, en liep ook zeeeeer dicht langs het frame, dus dan zou shims tussen onderste lager en maingear problemen kunnen geven met aanlopen.

Maar dat moet je denk ik van geval tot geval bekijken.

Zelf heb ik er geen last mee, bij mijn kloontjes kan ik die collar op en neer schuiven en vast zetten, dus dan druk ik de speling er daarmee wel uit.

Groet, Bert

Back