mijn main gear heeft ook een mm speling, maar dat komt door de vrijloop constructie. Kan ik niks aan veranderen. De as is daarin tegen wel gewoon strak.
Nou ja die mm speling neem ik maar voor lief, de pinion loopt er hoe dan ook goed tegen aan. En in 't vliegen merk je het echt niet.
Ik heb al wel geleerd dat je je soms niet te druk moet maken om kleine mierenneuk dingetjes ... gewoon vliegen met die handel.
Ach... die speling op je main gear, die kun je negeren, want die kan geen kwaad: dat tandwiel kan een beetje op en neer, meer ook niet. Als het je dwars zit, kun je hem uitshimmen, maar afgezien van een heel licht verlengde levensduur van maingear en pinion (de boel loopt beter op elkaar in als de tandwielen niet steeds net een tikkeltje anders staan) zul je daar niks van merken.
Wat een beetje raar is, is dat gewone kogellagers niet bedoeld zijn voor axiale krachten, en dan ook ALTIJD een beetje zullen uitlubberen in die richting. Ze kunnen het wel hebben, maar die speling, die is gewoon niet constant. Je zult dus zo nu en dan na moeten stellen.
Bij die kleine apparaatjes is het uitlubberen binnen de grenzen van een shimdikte, dus niet relevant, maar constructief gezien is dat nu eenmaal een eigenschap van die constructie.
Nu hebben veel grotere heli's precies om die reden een taatslager onder het dragende lager (bij T-rex het onderste lager, geen taatsplaat, maar bijvoorbeeld Vario plaatst een taatslager onder de domplaat) en hier komt het gekke: ik heb nog nooit een heli gezien, ook niet de speciaal voor 3D ontworpen machines, waar voor beide richtingen zo'n lager zit.
En dat terwijl bijvoorbeeld bij Vario dat onderste lager veel lichter uitgevoerd is als het bovenste. Inverted krijgt het zwakste lager zonder enige axiale bescherming alle klappen.
Ofwel: maak je er niet te druk over, en doe alleen wat aan die speling als je er echt last van hebt bij het vliegen. Anders is het gewoon verspilde moeite...
Groet, Bert