Floriske.nl's heli avontuur

Gisteren de spacers er tussen gezet, tussen de collar en het bovenste lagerblok.

Had 0,3mm nodig om de speling er volledig uit te krijgen. 1 dezer dagen de pitch instellingen nog even nalopen/goed zetten en dan eens kijken of ik dit in het vlieggedrag ga merken.

Gisteren de spacers er tussen gezet, tussen de collar en het bovenste lagerblok.

Had 0,3mm nodig om de speling er volledig uit te krijgen. 1 dezer dagen de pitch instellingen nog even nalopen/goed zetten en dan eens kijken of ik dit in het vlieggedrag ga merken.

Zolang je geen extreme G-wisselingen hebt, waarschijnlijk niet noemenswaard verschil, mogelijk loopt je rotor wat rustiger.

Maar wat ik mij afvraag: is die collar niet verstelbaar dan? Bij alle heli's die ik tot nog toe gehad heb, was die collar een eenvoudige klemring om de as, die je wat hoger of lager kon zetten....

Groet, Bert

dat vroeg ik mij ook af nu ik dit las inderdaad.

Collar los, as omhoog trekken aan de kop, collar naar beneden drukken en vast zetten.

Mij m'n compass is 't net andersom omdat de collar onder de bovenste lager zit, maar het principe is hetzelfde.

nee dat is wat ik al gezegd had align heeft van die nieuwe met een vaste ring waar je nada noppes, nothing, aan kan verstellen.

17800x450_zps21fd4282.jpg

nee is gewoon zaad:D

wel slim van align want dan verkopen ze in 9 van de 10 gevallen ook weer spacers.

maar er zijn gelukkig wel clone MS's te koop waar nog gewoon een collar op zit.....pffffff en die zijn dan weer goedkoper als die spacers:rolleyes:

ik begrijp alleen de gedachte van align niet.
dan moet je al die onderdelen tot op de 10e van een mm nauwkeurig produceren ... niet haalbaar.
Dus dan maar extra spacers fabriceren ...

ze hebben ook wel gewone hoor(op de 450wel , op de 500 geloof ik niet), maar geloof dat bij de kits en combo nog die met vaste ring zit en later hebben ze ook die met collar gemaakt. want toen ik spacers nodig had zag ik eigenlijk alleen die met vaste ring, en moest ik ook met de spacers op mijn 500 te vogelen.

Buiten dat is het een constructie die niet helemaal je van het is, want ze moeten ook zorgen dat die ring die eraan zit exact recht zit anders zit hij niet plat op de lager.

nou ja, ideaal is anders inderdaad.

maar wat bert ook zegt ... zolang je nog geen hoge g-krachten er tegenaan gooit zal die speling je nog niet meteen problemen opleveren.

yep maar ik hou niet van speling.....lol

het gevaar van spacers is altijd dat men het in veel gevallen te strak doet en das ook weer niet goed.
Ach ik heb gewoon daarna bij onze overzeese vrienden eentje met collar gekocht just incase

mijn main gear heeft ook een mm speling, maar dat komt door de vrijloop constructie. Kan ik niks aan veranderen. De as is daarin tegen wel gewoon strak.
Nou ja die mm speling neem ik maar voor lief, de pinion loopt er hoe dan ook goed tegen aan. En in 't vliegen merk je het echt niet.

Ik heb al wel geleerd dat je je soms niet te druk moet maken om kleine mierenneuk dingetjes ... gewoon vliegen met die handel. :D

mijn main gear heeft ook een mm speling, maar dat komt door de vrijloop constructie. Kan ik niks aan veranderen. De as is daarin tegen wel gewoon strak.
Nou ja die mm speling neem ik maar voor lief, de pinion loopt er hoe dan ook goed tegen aan. En in 't vliegen merk je het echt niet.

Ik heb al wel geleerd dat je je soms niet te druk moet maken om kleine mierenneuk dingetjes ... gewoon vliegen met die handel. :D

Ach... die speling op je main gear, die kun je negeren, want die kan geen kwaad: dat tandwiel kan een beetje op en neer, meer ook niet. Als het je dwars zit, kun je hem uitshimmen, maar afgezien van een heel licht verlengde levensduur van maingear en pinion (de boel loopt beter op elkaar in als de tandwielen niet steeds net een tikkeltje anders staan) zul je daar niks van merken.

Wat een beetje raar is, is dat gewone kogellagers niet bedoeld zijn voor axiale krachten, en dan ook ALTIJD een beetje zullen uitlubberen in die richting. Ze kunnen het wel hebben, maar die speling, die is gewoon niet constant. Je zult dus zo nu en dan na moeten stellen.
Bij die kleine apparaatjes is het uitlubberen binnen de grenzen van een shimdikte, dus niet relevant, maar constructief gezien is dat nu eenmaal een eigenschap van die constructie.
Nu hebben veel grotere heli's precies om die reden een taatslager onder het dragende lager (bij T-rex het onderste lager, geen taatsplaat, maar bijvoorbeeld Vario plaatst een taatslager onder de domplaat) en hier komt het gekke: ik heb nog nooit een heli gezien, ook niet de speciaal voor 3D ontworpen machines, waar voor beide richtingen zo'n lager zit.
En dat terwijl bijvoorbeeld bij Vario dat onderste lager veel lichter uitgevoerd is als het bovenste. Inverted krijgt het zwakste lager zonder enige axiale bescherming alle klappen.

Ofwel: maak je er niet te druk over, en doe alleen wat aan die speling als je er echt last van hebt bij het vliegen. Anders is het gewoon verspilde moeite...

Groet, Bert

Voor mij was de belangrijkste reden om die speling er uit te halen het afstellen van de kop. Bij het afstellen komt deze verticale speling op de as in alles terug.

Edit: net even terug gezocht hoeveel afwijking dit bijvoorbeeld bij 0º pitch afstellen opleverde, dat was 1º verschil puur door die 0,3mm speling op de as.

Het blijft inderdaad een stom systeem zo met die vaste collar.

Laatst bewerkt:
Ja, maar je hebt er geen last van zolang je nog normaal RSU vliegt (Right Side Up).

Ik heb een paar jaar met een MFA sport 500 Collective gevlogen (.50 brandstofheli, collective pitch), en die had onderin bij het tandwiel een kogellager, bovenste hoofdlager was een glijlager en een collar was niet eens in de tekening opgenomen.
Aangezien de tweede trap van de overbrenging haaks was (horizontale tussenas naar verticale rotoras) rustten de tandwielen bij stilstand en opstarten gewoon stijf op elkaar, met de tandtoppen in de tandkuilen.

Nooit last mee gehad, in elk geval niet met speling tijdens het vliegen, en ook niet met afstellen van de kop. En het ding vloog absoluut niet onaardig eigenlijk.... Heb er twee jaar lang in weer en wind heel erg veel mee gevlogen, en hoewel er verder veel mis mee was (erg vaak scheuren in de motordrager bijvoorbeeld) heeft die rotor plus overbrenging zich altijd prima gehouden. Het enige waar je om moest denken, dat je geen negatieve pitch gebruikte, vooral niet aan de grond.

Nogmaals: zolang je nog niet ondersteboven vliegt, doet die speling eigenlijk niet ter zake, ook niet voor het afstellen.

Groet, Bert

Dat het zonder inverted te vliegen niet veel uit maakt begrijp ik, maar het maakt het wel lastiger als je bij het afstellen de speling uit je as moet drukken (aangezien als de heli in rust staat de as als het ware naar beneden hangt, maar bij het vliegen juist omhoog komt.

Dan kom je eigenlijk een hand te kort, of je moet ergens iets tussen gaan steken.

Het was me die paar euro wel waard om die extra hand weer vrij te hebben/niet te hoeven prutsen ;-)

Voor zover ik kon vinden heeft align voor de 450 Plus DFC geen main shaft met losse collar helaas. Het part nummer van de main shaft voor de 450 Plus is H45166

Edit: Je hebt wel de H45H001XXW voor de SE/Sport, die zal vast dezelfde lengte/afmetingen hebben, toch?

Edit 2: Nu dus niet meer nodig, maar mocht ik ooit een nieuwe nodig hebben ga ik die gewoon proberen.

Laatst bewerkt:
Back