Floriske.nl's heli avontuur

@Sven: Ik ben tot nu toe vrijwel alleen maar positieve ervaringen tegengekomen op 1 persoon na die wat range problemen had. Ik ben sowieso van plan een uitgebreide range check te doen voordat er ook maar iets mee de lucht in gaat.

Verder is het in theorie net zo betrouwbaar als een student/trainer verbinding. Mits de OrangeRX module niet de geest geeft.

Wat ik er mee wil gaan vliegen: Ik twijfel over een Parkoze Sukhoi SU-29mm en misschien wel een ultra micro. Vrijwel alle E-Flite/Parkzone toestellen zijn BNF met spektrum. Het is ook een "projectje" waarvan ik de werking wel eens wil testen.

@Easy en Student:

Ik wil het met name proberen zodat ik straks niet met meerdere zenders hoef te vliegen. De 14SG bevalt me super goed, heeft alle mogelijkheden die ik nodig heb of kan hebben en als ik er straks voor 4 tientjes ook Spektrum BNF modellen mee kan vliegen en ik geen DX6i bij hoef te kopen dan teken ik er voor!

@Student: het achterwege laten van die rookwolken komt wel goed ;-) over het algemeen red ik me wel met dit soort zaken. Er zijn overigens wel degelijk meerdere mensen te vinden die deze (of de spektrum DM8 ) module met succes op een 14SG of 8FG toegepast hebben.

Edit: Spektrum had in het verleden overigens ook een DSM2 module voor op de trainer port in het assortiment, die is inmiddels discontinued en niet vervangen door een DSMX variant.

Laatst bewerkt:
Bij mij was het om met de blade 130x te vliegen, heb dan een dx6i dsm2 in occasie gekocht, zero problemen tot hier toe.

Nadien is dan de blade 450 3D gekomen, vliegt niet slecht maar toch niet overtuigd van de kwaliteit.. Was praktisch een nieuwe BNF occasie. Vooral het motortje niet over te spreken, al 2 keer prullen mee gehad. (As gebroken en lagertjes helemaal total loss) alles is ook heel "plastiekerig" draai een vijs niet iets te hard vast of je hebt al probl.

Vliegen doet het wel ok, vooral zuinig.

Gr

Nog geen persoonlijke ervaringen met die OrangeRX DSMX/DSM2 hier.
Maar ik heb hem wel besteld (de JR versie) samen met een sat bij HK voor een BeastX fbl.
Enigste wat ik kon vinden is dat verloop van tijd het zend vermogen van de module terug loopt.
Maar dat kan ook zijn omdat de SWR van de ant die erbij geleverd is niet geweldig is.
Maar ik heb hier een SWR powermeter dus ik ken zo zien of die ant een beetje goed loopt.
Anders prak ik er wat anders op.

Vandaag, ondanks de kou, toch lekker kunnen vliegen. Met de 450 althans. Loops gaan steeds beter, net als statische rolls. FF rolls durf ik nog steeds niet aan. Ook weer eens wat stall turns gedaan, gaat de ene keer beter dan de andere, maar er zit vordering in. Ik merk dat ik steeds meer ontspannen/zonder teveel na te denken ga vliegen en daardoor gaat het steeds beter.

De 500 was helaas niet zo'n succes. Er zit nog steeds een wobble in de staart die ik er niet uit krijg. Ook in FF komt deze naar voren. Gain omhoog resulteert in oscillatie, gain omlaag en de staart houdt het niet meer.

Het is nu geen weer om vanalles uit te proberen/te kijken wat er precies mis is. De staart loopt super soepel dus ik moet het ergens anders in zoeken. Wellicht de servo, maar een nieuwe bestellen om er vervolgens achter te komen dat dat het ook niet was is ook zoiets.

Ik bedenk me net dat ik de servo's/BEC spanning op 6V nog niet geprobeerd heb. Dit zal het wel niet oplossen, maar is wel een (kostenloze) poging waard.

Mocht ik een nieuwe staartservo willen proberen dan vroeg ik me af of er wellicht een beter alternatief is voor de DS525M in ongeveer dezelfde prijsklasse (€ 36,-) welke jullie aan zouden raden?

Edit: aangezien dit probleem zich voordoet sinds de heli op de grond omgetipt is en de mainblades wat gras omgeploegd hebben zou je de oorzaak eigenlijk eerder in de kop/hoofdas etc. zoeken.

• Ik heb 2 cyclic servo's en de mainblades vervangen en de rest nagelopen.
• Featheringshaft is nog kaarsrecht, bladhouders is niks mis mee, hoofdas is nog kaarsrecht, lagers lopen nog goed/soepel, main gear, owb en pinion zijn in orde.
• De nieuwe set bladen is zowel op gewicht als COG gebalanceerd en er is geen sprake van bladspoor.
• Volledige staart gedemonteerd, tail shaft is recht en zowel de TT als de pitch slider lopen soepel, geen ontbrekende of beschadigde tanden aan de cone gears oid.

Het is overigens een duidelijk wobble op rudder, niet op elevator of aileron. Bij wat langzamer FF blijft de wobble zichtbaar op hogere snelheid "lijkt" het minder te worden.

Laatst bewerkt:
Idd een rare zaak.. Met flybar helicopter hielp het soms om de staartservo een millimeter of iets meer te verschuiven op de tail tube, maar bij deze nieuwere 500 zit de staartservo in het frame zeker?

Ik ben net begonnen met rol tijdens de voorwaartse vlucht en.. Je hoeft er echt geen schrik van te hebben om het is te proberen! Wat belangrijk is is dat je je rol begint tijdens een mooie voorwaartse vlucht, niet onder een stijgende hoek ofzo want dat heeft onmiddellijk effect op je rol.

Maar zelfs al is het geen mooie rol, bang om te proberen moet je niet zijn, gewoon wat negatief als hij inverted hangt en alles komt ok :)

Maar als je het iets of wat verkeerd doet krijg je al gauw een kurkentrekker achtige wijde rol en/of het kan ook dat je heli zo goed als al zen voorwaartse snelheid kwijt geraakt. Maar om het te proberen zou ik zeggen, go! :) gewoon doen hoog genoeg en 99 procent zekerheid dat je niet gaat crashen, die heli's rollen echt goed.

Gr

wat bedoel je met "wobble"?
een beetje vaag "kwispelen" toevallig?

het meest bijzondere is eigenlijk dat hij het vrijwel altijd doet.
vaak, als het om een stroeve aansturing oid gaat, zie je het in hoover terug. ga je rondvliegen, wordt het koppel anders, en zit de slider op een ander punt van de as.
zeker fff vliegen zou het er doorgaans uit moeten zijn..

als het bij jou echt continu aanwezig is, ga ik vrij vlot richting een klein vuiltje in de servo denken..
tandjes die net iedere rondgang even een onzedelijkheid tegenkomen.. zodoende een kleine hapering, overshoot
6 volt kan best goed schelen. toch verwacht ik misschien ergens een klemmend lagertje tegen te komen..

@easy: De staartservo zit in het frame inderdaad.

De rolls in ff ga ik eerst in de sim nog een keer oefenen alvorens ze irl te gaan doen.

@student: Kwispelen inderdaad. Ook bij lage snelheid in FF, bij hogere snelheden lijkt het minder te worden.

Het zal uiteindelijk wel neerkomen op een voor 1 zaken uit sluiten vrees ik. Servo vervangen, lagers vervangen ...

Als je maar in de Servo-Lijst kijkt,
oj in de beschrijving van jou servo,
zou je snel zien,
dat een heel grote verschil is tussen 4,8 volt 5 , 6 .. volt,
zowel snelheid en bijzonder kracht..

bij mijn 250er trekt het de servo bij 5 volt niet,
bij 5,5 vliegt die en bij 6 volt is de staart o.k.

Suc6, Uwe

@Uwe: de servo heeft voorheen op 5,5V gewoon goed zijn werk gedaan.

Ondertussen even uitgezocht wat er allemaal aan lagers in de staart unit zit (erg fijn dat Align geen onderdeelnummers in de handleiding heeft staan :()

2x Thrustbearings HS1268: € 4,95
2x Lagers tailshaft 4x9x4 H60103: € 6,99
4x Lagers tail blade grips 4x8x3 HS1032: € 4,99
2x Lagers tail pitch slider 6x10x3 MR106ZZ: € 6,99
6x Lagers met flens tail pitch bell crank 2x5x6x2.3 FMR52ZZ: €6,99 per 2

Stel dat ik ze allemaal zou willen vervangen kom je op net geen € 45,- en dan kan ik net zo goed de hele unit vervangen aangezien die € 37,99 kost

nou, je kan als test de gyro even naar normal schakelen, en zo vliegen.
is hij dan strak, zit het probleem in de heading hold regellus.

oftewel, trilling, of servo te traag. of iets in die richting.
heb je het ook in normal, zit er misschien toch iets in de staart echt niet goed.
misschien gaat er iets klemmen zodra hij op toeren is, druklagers of lagers versleten.

Goeie tip!

Dat is niet meer dan een kwestie van de gyro even van AVCS naar Norm. zetten. (Heb nog nooit in Rate mode gevlogen, maar dat zal me nog wel lukken ;-))

@floris, ga er niet zo van uit dat het weinig verschil maakt want dat is (zeker bij wind) echt niet het geval, wees heel erg voorbereid dat je staart geen hold meer heeft, heb is 2 keer in rate gevlogen en ik doe het nooit meer, veel meer stuurwerk met de staart nodig,niet tijdens het rondvliegen maar zeker wel tijdens het hooveren en achterwaarts vliegen is bijna onmogelijk zonder HH denk ik. geef mij maar heading hold, ik denk dat er maar een zeer kleine minderheid in rate vliegt en dan nog vooral met schaalheli's, pas op ik heb niets tegen rate en wie zo vliegt,alle respect en het kan zeker en ook mooi en goed, maar dan moet je het wel zo aanleren en zo blijven vliegen en niet beginnen "mengen" tussen de 2

Ok voor effe een test maar hou hem kort en wees voorbereid, zeker bij wind.

Het stuurt anders.. dat klopt.
Nu ben ik altijd een vlieger die erg op automatismes vliegt, zie ik de staart verkeerd staan pas ik het aan..

Ik heb 1 heli op normal staan, en het vliegt goed
Al moet je wel opletten met wind inderdaad. En je moet een correctie soms vasthouden, waar je bij heading hold eerder gewend bent kleine tikjes te geven

hmm .. probeer het eens, een grote schaal-heli in HH te vliegen bij veel wind

en zeker komt ens in een bocht de punt, waar de heckrotor geen pitch meer over heeft,
en dan kan jij invullen, wat gebeurt,

3D moet je zeker niet met Rate vliegen,
maar een grote heli, waar je vooruit vliegt,
en de staart rustig achter aan loopt, dat is wel goed.

Groet
Uwe

Precies @Jonkje:

dat bedoel ik,
de staart leuk laten nalopen en in de bochten
iets overdreven naar boven gestuurd,

ik vind het zo mooie bochten !

Groet
Uwe

Rate vliegen gaat uitstekend, als je de Revo maar goed instelt.

Wij hebben onze 450 heli's van de vliegschool een tijd lang op HH gehad, en nu alweer zeker een jaar op rate staan, en ook de leerlingen die voorheen met HH vlogen, melden eigenlijk geen verschil te merken.

Moet wel opgemerkt worden dat we er niet hard mee achteruit vliegen, maar goed afgesteld is er niks moeilijks aan.

Het punt is, dat lang niet alle zenders de revo curve aan de rate/HH schakelaar kunnen koppelen, en dat houd in dat je GEEN revocurve kunt gebruiken omdat HH daar totaal niet mee overweg kan.

Zonder die Revo curve verandert het nulpunt van je hekrotor continue en dat kan inderdaad erg hinderlijk zijn...

Of het een minderheid is of niet, die met rate vliegt, doet natuurlijk nul komma nul ter zake....

Groet, Bert

Dan was het bij mij zonder revo curve en dan is het idd niet simpel te vliegen, wispelturige staart tot en met, met revo curve, heb ik geen ervaring dus daar hou ik men mond over dan :)

Maar dan vind ik een kleine waarschuwing voor floris zeker niet misplaatst geweest, stel dat hij ook toevallig is zonder revo curve opstart.

Mvg

Back