Floriske.nl's heli avontuur

MCPX (en maatgenoten) is dus exact degene waar je niet naar moet kijken als je een gestabiliseerde heli wilt proberen ;-)
servo's zijn traag, worden snel vuil. speling, zwaar, weinig vermogen etc..

Was nou niet net datgene wat ik beweerde:

Durf niet te zeggen hoe dat voordeel afhangt van de kwaliteit van servo's en FBL...

Kan me zo voorstellen dat het ene systeem meer beweging laat zien van turbulentie, dan het andere, en je moet als piloot niet gaan corrigeren op de dingen die het systeem zelf ook al corrigeert, want dan gaat het wel raar aanvoelen.

en gewoontes..
zou je die werkelijk zo snel kwijt zijn?
ik merk nu zelf bij mijn eigen non estab heli, dat ik 1 accu ff weer een beetje "in" moet komen, daarna gaat het redelijk vanzelf.
Jouw non estabs zijn groter, in principe zouden die wat netter moeten vliegen dan de mijne ;-)

Wacht maar tot je, net als ik, in de buurt van de 50 aanbeland..... ;)

Is natuurlijk ook geen kwestie dat je om "moet"
maar proberen met een wat grotere heli is misschien wel eens leuk.
heb je een correct beeld bij wat je wel of niet wil in een heli.
Misschien vind je het wel zo geweldig dat je meteen een estab op al je heli's zet :mrgreen:

Nee.... daarvoor hoef ik niks te proberen... Ik zie genoeg E-stab spul vliegen, en een simpel Action quadkoptertje aan de tand voelen geeft me al voldoende idee van hoe het vliegen zal. En dat is domweg NIET waar ik nu naar op zoek ben.

Mischien in de (hopelijk verre) toekomst, als mijn reflexen echt minder worden, maar het gaat mij echt om de bezigheid van het vliegen, niet om de bezigheid van "een ding is in de lucht, ik kijk er naar en, goh, wat leuk, als ik aan dit knopje kom, kijk, dan doet hij dat... grappig he?"....

Ik weet niet hoe ik dat anders uit moet leggen, maar ondanks dat ik met zo'n quad absoluut niet "vlekkeloos vlieg" (in tegendeel, die dingen vliegen op hun manier absoluut niet makkelijk en ik klap regelmatig overal tegenop, deed ik met de MCPX overigens ook regelmatig), maar het is het gewoon niet.... Ik ben met zo'n ding aan het sturen, alsof ik een video spelletje aan het doen ben. ik ben niet aan het vliegen...

Op het moment dat ik dan de SIM erbij pak, heb ik onmiddelijk het MCPX/QUAD/E-stab gevoel, en andersom.

En ik wil model VLIEGEN, want dat is mijn hobby. Niet het "in de lucht brengen van een vliegend model"...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik kan ook niet vliegen in een sim.. Mis een hoop zicht, gevoel..
In de sim crash ik nog wel eens omdat de grond te dichtbij was, terwijl dit in het echt dus niet gebeurt..

quadcopter heb ik wel eens mogen proberen, ik verveelde me meteen na het opstijgen.
doet veel te veel zelf. inderdaad, het "spel" gevoel.
En ik zie geen kop of kont aan zo'n ding. Maar dat is persoonlijk, en ook maar net hoe je vliegt ;-)
Dat is voor mij ook niets.

Die mcpx bl crash ik ook regelmatig trouwens. Ik heb hem voornamelijk om inverted te leren vliegen, daarbij vergis ik me nog wel eens :mrgreen:. echt "netjes" vliegen is een extreme uitdaging met wat wind.
Klein rotzakje.. maar door zijn schichtige karakter, heb ik met de grotere heli's absoluut geen angst meer om ze op de kop te hangen. ik heb het gevoel dat ik ze de baas blijf, mede omdat ik aan dat kleine ding gewend ben

En bij die grotere dingen, ik breng gewoon wat meer uitdaging in mijn vliegstijl om het spannende erin te brengen ;-)
denk dat de estab heli precies tussen het "spel"gevoel en non estab in zit
mijn ervaring tenminste

Ik kan ook niet vliegen in een sim.. Mis een hoop zicht, gevoel..
In de sim crash ik nog wel eens omdat de grond te dichtbij was, terwijl dit in het echt dus niet gebeurt..

...

Dat vind ik inderdaad ook het grootste nadeel van de sim. Leuk om figuren te oefenen en wat rond te vliegen, maar afstand en hoogte inschatten is erg lastig.

Ben nu bijvoorbeeld met planken bezig in Phoenix, maar landen is behoorlijk pittig omdat je nauwelijks diepte in kan schatten. Vaak raak ik de grond al voordat ik er erg in heb ;-)

Dat is in het echt ook zo...
Uitmelken, en proberen zachtjes neer te komen waar jij hem wilt hebben
daarvoor moet ie iets achterover hangen, wat je in de sim nog wel eens wil vergeten ;-)
Als je hem goed en netjes uitmelkt, komt ie bijna zelf al op zijn wieltjes omlaag

Kom je goed aan, kan het zelfs zo zijn dat je hem omlaag moet "prikken"
Heeft mijn fourstar nogal last van..

Och....

Ik heb mezelf dat indertijd als volgt aangeleerd: op tien foutjes hoog uitzoeken hoe langzaam (hoe weinig gas, bedoel ik) je horizontaal kunt vliegen, en met beleid nog een bochtje kunt draaien zonder al te onbeheerst hoogteverlies.

Dat test je nog een keertje bij een pass over het veld op pak hem beet, 10~15 meter hoogte, en daarna blijf je absoluut van het gas af, dat laat je zo staan als het staat. Als je dan met die snelheid direct achter die pass een rechthoek vliegt, vlieg je al automatisch een circuit.
In de laatste poot van dat circuit kom je dan bijna automatisch op de juiste hoogte aanvliegen (je verliest immers een beetje hoogte in iedere bocht?), maar omdat je met die powersetting veilig horizontaal kunt vliegen, kun je de aanvlucht rekken zo lang je wilt.
Het enige wat je hoeft te doen is op het juiste moment het gas er helemaal af te halen, en je staat op de grond....

Er zijn twee dingen die je absoluut 100% moet onthouden: Je moet GEEN gas bij geven bij tegen de wind in draaien of van de wind af draaien, maar je moet ook geen gas terug nemen.
Je moet je bochten "op gevoel" vliegen, ofwel, een gematigde, constante hellingshoek aan houden, en gewoon het hoogteroer lichtjes en constant trekken, maar NIET proberen een bocht te draaien die er "rond uitziet". Laat het vliegtuig zijn weg zelf zoeken.

Groet, Bert

Punt bij die fourstar is een beetje dat hij bij stationair nog redelijk vlot door blijft vliegen
En ons veld is relatief kort.. met begroeiing rond de rand, dus je hebt een minimale hoogte waarop je binnen moet komen
Fourstar is een goede zwever ;-)
De ultimate daarentegen komt vlot binnen, maar die wil tenminste omlaag ;-)

Dan zou ik voor die fourstar een prop met een iets kleinere spoed kiezen... (of je motor loopt te hard stationair).

En anders kunnen remkleppen of landingskleppen ook uitkomst bieden?

Groet, Bert

Ik wil juist hard;-)

motor loopt erg netjes.. ook laag stationair..

En ik kan idd nog een soort flaps op de ailerons meemixen.
Alleen nog geen zin in gehad.
Als ik er een beetje rekening mee hou, krijg ik hem normaal netjes aan de grond.
Alleen die dagen dat je ff niet zo scherp bent, dan doe ik er wel eens een poging of 3 voor nodig :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Ik wil juist hard;-)

motor loopt erg netjes.. ook laag stationair..

En ik kan idd nog een soort flaps op de ailerons meemixen.
Alleen nog geen zin in gehad.
Als ik er een beetje rekening mee hou, krijg ik hem normaal netjes aan de grond.
Alleen die dagen dat je ff niet zo scherp bent, dan doe ik er wel eens een poging of 3 voor nodig :mrgreen:

Zet dan de boel zodanig, dat de aillerons een tikje OMHOOG draaien: Daarmee vernietig je lift, en wil je kist opeens verrassend goed doorzakken...
Het doet weinig aan je landingssnelheid (die word er zelfs eerder hoger van dan lager), maar als ik jou goed begrijp, wil de kist niet naar beneden bij de gegeven minimum snelheid.... Klein beetje negatieve flaps lost in elk geval dat heel effectief op....

Wel voorzichtig beginnen, want je hebt maar heel weinig nodig....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Was vanmorgen rustig op de club. Waren met z'n vijven en ik was de enige die iets te vliegen bij had.

Het was dan alles bij elkaar ook maar kort droog en van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om met de 450 1 lipo wat loops te oefenen.

Als ik had geweten dat dat zo makkelijk ging had ik dat allang eerder gedaan ;-) Ging goed dus. Wat geëxperimenteerd met pitch en met net wat pitch terug nemen na het eerste kwart en vervolgens weer meer pitch na het 3e kwart ging het mooiste/meest vloeiend.

Weer wat geleerd ...

Je hebt tenminste gevlogen....

Ik zit me hier al weer dagenlang te verbijten....

Groet, Bert

Je hebt tenminste gevlogen....

Ik zit me hier al weer dagenlang te verbijten....

Groet, Bert

Ook hier geen enkele chance, om te vliegen.

Groet, Uwe

(toch naar het warme buitenland verhuizen, tenminste tijdelijk met onz busje)
picture.php

Was vanmorgen rustig op de club. Waren met z'n vijven en ik was de enige die iets te vliegen bij had.

Het was dan alles bij elkaar ook maar kort droog en van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om met de 450 1 lipo wat loops te oefenen.

Als ik had geweten dat dat zo makkelijk ging had ik dat allang eerder gedaan ;-) Ging goed dus. Wat geëxperimenteerd met pitch en met net wat pitch terug nemen na het eerste kwart en vervolgens weer meer pitch na het 3e kwart ging het mooiste/meest vloeiend.

Weer wat geleerd ...

Goed bezig! Zijn ongeveer even lang heli aant vliegen zag ik, heb men 450 vandaag ook wat laten loopen en wat achterwaartse en voorwaartse flips gedaan.

Belangrijk is dat je heli goed afgesteld staat, mijn eerste poging tot een flip nu een 3 maanden geleden ong eindigde direct in een crash, veel te late reactie van de gyro zorgde er voor dat de tail gewoon weg sloeg..

Nu staat alles zoals het moet staan en dan is het een zaak van oefenen, oefenen en nog meer oefenen ;)

@Uwe en Bert: Ik was ook blij dat het een kwartiertje droog was. Veel langer dan dat was het niet.

@Easy: Dat is altijd leuk/interessant om te weten, hoever iemand is die ongeveer even lang vliegt.

Flips heb ik zelf alleen nog maar in de sim gedaan. Statische rolls heb ik al wel met de 450 geoefend. Die vind ik om een of andere reden makkelijker dan flips.

Afstellen heb ik me vooraf goed over ingelezen en daar heb ik tot nu toe dan ook gelukkig nog geen problemen mee/door gehad. Ik wil me wel nog wat meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van de 3GX.

De enige crash die ik tot nu toe met de 450 heb gehad was mijn eigen stomme schuld, goed hard achteruit willen vliegen terwijl ik dat eigenlijk nog niet kon, neus omhoog trekken ipv omlaag ...
Verder is de 500 een keer omgetipt op de grond omdat ik zo stom was met het verkeerde model in de zender te willen gaan vliegen :?

Oefenen doe ik het liefst ook zoveel mogelijk, maar ik vlieg vanwege tijdgebrek/andere bezigheden eigenlijk alleen op zondagochtend en dan met dit weer helaas ook niet altijd.

Grappig hoe het kan verschillen, ik heb dan weer meer angst om een statische rol te doen, wat de flips betreft, de achterwaartse doe ik zonder moeite/angst, de voorwaartse zijn iets moeilijker vind ik.
De achterwaartse stelt weinig voor, je hangt hem in een hoge hoover, trekt hem vol achteruit en dan is het de kunst van niet te snel negatief te gaan, ik wou vooral te snel reageren in het begin (angst vr crash) maar je moet vooral goed kijken naar je heli,kalm blijven en wachten tot hij echt bijna volledig ondersteboven hangt en dan pas een tik negatief geven. Ondertussen blijf je vol achterwaarts nick geven en het is verbazend hoe laat je positief kan gaan als hij terug rechtop komt, mijn ervaring he, hangt ook allemaal af hoeveel graden je pitch hebt enzo.

Is een statische rol ongeveer hetzelfde van (pitch) handelingen?
Ik moet er zelf is dringend werk van maken om men sim terug in orde te brengen..

Gr

Ik doe de rolls vrijwel hetzelfde, maar toch net een tikkie anders.

Ik begin ook met een stabiele hover waarna ik eerst kortstondig positief pitch geef en daarna de heli naar rechts rol. Zodra de heli begint te rollen pitch naar 0° en wachten tot de heli inverted hangt om vervolgens negatief te geven. Ik blijf altijd even inverted hangen voor ik weer naar positief rol.

Door het tikje positief aan het begin eindigt de heli inverted op nagenoeg dezelfde hoogte als toen deze nog rechtop hing. Hoe meer pitch je vooraf geeft hoe langer je de heli in de roll op z'n zij kan houden/hoe langzamer je kan rollen waardoor je ook weer wat rustiger kan oefenen.

Het grote voordeel van rolls tov flips vind ik dat je goed kan zien wat de heli doet. Flips oefen ik met die reden ook side in ipv tail in.

Ik heb vooral veel geleerd van de "freddy can fly" videos.

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat er nogal wat (met name kleinere/goedkopere) heli en vliegtuig modellen BNF zijn met Spektrum ben ik er over aan het denken om dit eens te gaan proberen icm met mijn 14SG:

Spektrumized Futaba 14SG - RC Groups

Dit zou ook moeten werken met de OrangeRX DSM2/DSMX module:

OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4GHz Transmitter Module (Futaba Compatible)

Als het goed is is een trainer kabel, enkelpolige schakelaar, 20K weestand en een 2N3904 transistor icm wat knutselwerk voldoende om Spektrum te kunnen vliegen met een Futaba zender met trainer port. Dat zou betekenen dat je voor minder dan € 30,- klaar bent.

De versie van het schema met schakelaar zorgt ervoor dat je zender inschakelt in "trainer mode" als je de schakelaar aan zet (de schakelaar van de zender zelf laat je dan gewoon uit staan), de interne zendmodule wordt dan niet geactiveerd. Dat bespaard weer accuduur van de tx omdat deze dan enkel de Spektrum module hoeft te voeden.

Hierbij is het wel van belang dat je in je Futaba zender de kanaalvolgorde aan kan passen omdat deze niet overeen komt met Spektrum (Edit: of je moet er een programmer bij kopen om zo de kanalen naar de correcte volgorde te kunnen wijzigen). Verder de trainer functie aan zetten op "Student, 8CH, PPM" en het zou moeten werken.

Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik zou ook gewoon een DX6i aan kunnen schaffen, maar dan ben ik 3x zoveel kwijt, heb ik 2 kanalen minder en veel minder uitgebreide mogelijkheden dan in de 14SG.

Edit 2: Ik heb de gok maar eens genomen en de module en programmer besteld samen met een trainer plug naar JR verloopje van een paar centen voor de plug. Net iets meer als € 39,- inclusief verzending. Weerstand (heb ik nog wel liggen) en transistor er bij en dan blijf ik nog net onder de € 40,-.

Laatst bewerkt:
Als je het als een soort van "bouwuitdaging" ziet zou ik zeker zeggen go maar anders zou ik gewoon een dx6i in occasie kopen voor een beetje meer heb je die al.

maar in elk geval veel succes met de "werkzaamheden" :)

algeheel ombouwapparaten zie je wel..
zo heel specifiek jouw zender en specifiek die module zie ik eigenlijk niet voorbij komen.
Persoonlijk heb ik een dx6 voor het spectrum spul. 1 dingetje wat er mee vliegt..
ga ik mn goede zender niet voor aanpassen

dat het niet veel voorkomt op internet, wil zeggen dat het niet zo gek vaak voorkomt..
of dat de mensen die het doen, niet zoveel op internet zitten..

als je het wilt doen, lekker doen!
Ik heb ook al een aantal zaken gedaan die op internet bijna niet te vinden zijn..
maar het werkt wel!
En dat is de lol ervan.. als je maar weet wat je doet, en wat de risico's zijn.

wel goed opletten dat je geen dingen aan elkaar knoopt waardoor de zender zelf rookwolken gaat geven..

Back