MCPX (en maatgenoten) is dus exact degene waar je niet naar moet kijken als je een gestabiliseerde heli wilt proberen ;-)
servo's zijn traag, worden snel vuil. speling, zwaar, weinig vermogen etc..
Was nou niet net datgene wat ik beweerde:
Durf niet te zeggen hoe dat voordeel afhangt van de kwaliteit van servo's en FBL...
Kan me zo voorstellen dat het ene systeem meer beweging laat zien van turbulentie, dan het andere, en je moet als piloot niet gaan corrigeren op de dingen die het systeem zelf ook al corrigeert, want dan gaat het wel raar aanvoelen.
en gewoontes..
zou je die werkelijk zo snel kwijt zijn?
ik merk nu zelf bij mijn eigen non estab heli, dat ik 1 accu ff weer een beetje "in" moet komen, daarna gaat het redelijk vanzelf.
Jouw non estabs zijn groter, in principe zouden die wat netter moeten vliegen dan de mijne ;-)
Wacht maar tot je, net als ik, in de buurt van de 50 aanbeland.....

Is natuurlijk ook geen kwestie dat je om "moet"
maar proberen met een wat grotere heli is misschien wel eens leuk.
heb je een correct beeld bij wat je wel of niet wil in een heli.
Misschien vind je het wel zo geweldig dat je meteen een estab op al je heli's zet![]()
Nee.... daarvoor hoef ik niks te proberen... Ik zie genoeg E-stab spul vliegen, en een simpel Action quadkoptertje aan de tand voelen geeft me al voldoende idee van hoe het vliegen zal. En dat is domweg NIET waar ik nu naar op zoek ben.
Mischien in de (hopelijk verre) toekomst, als mijn reflexen echt minder worden, maar het gaat mij echt om de bezigheid van het vliegen, niet om de bezigheid van "een ding is in de lucht, ik kijk er naar en, goh, wat leuk, als ik aan dit knopje kom, kijk, dan doet hij dat... grappig he?"....
Ik weet niet hoe ik dat anders uit moet leggen, maar ondanks dat ik met zo'n quad absoluut niet "vlekkeloos vlieg" (in tegendeel, die dingen vliegen op hun manier absoluut niet makkelijk en ik klap regelmatig overal tegenop, deed ik met de MCPX overigens ook regelmatig), maar het is het gewoon niet.... Ik ben met zo'n ding aan het sturen, alsof ik een video spelletje aan het doen ben. ik ben niet aan het vliegen...
Op het moment dat ik dan de SIM erbij pak, heb ik onmiddelijk het MCPX/QUAD/E-stab gevoel, en andersom.
En ik wil model VLIEGEN, want dat is mijn hobby. Niet het "in de lucht brengen van een vliegend model"...
Groet, Bert
Laatst bewerkt: