Floriske.nl's heli avontuur

qua throttle lekker de handleiding wegleggen ;-)
pitch curve trouwens ook

pitch gewoon lineair, overal hetzelfde.
Alleen in normal de negatieve pitch beperken.
ga je in iedere fase een andere curve instellen, gaat de heli stevig bokken als je vliegenderweg schakelt

Throttle, ff kijken of je soft start werkt !!!!!!!
als deze werkt (1 keer lineaire curve optoeren, dan weet je meteen voldoende, 2e keer curve goed zetten), lekker eerste punt 0, tweede punt meteen 75 oid.
en verder vlakke lijn.

idle up 1 2 etc ook gewoon een vlakke lijn.

Ga je met oplopende curves werken, gaat een heli alleen maar raar springen en doorzakken.
Die gas curves zijn er alleen maar om het toerental op 1 waarde te houden.
onder belasting beetje meer, zonder belasting beetje minder.
maar bij electro kom je regelmatig goed weg met een vlakke curve.

Die normal curve was ik verder ook niet van plan te gebruiken, enkel even voor de eerste keer optoeren. De idle up curves heb ik gewoon naar eigen smaak ingericht.

Bij de 450 gebruik ik deze ook echt nooit, maar deze staat nog wel in de Tx. In plaats daarvan moet ik daar eigenlijk ook maar eens een 2e vlakke curve in zetten (T6J heeft maar twee flight mode standen) omdat ik toch altijd met -11º/11º vlieg en nooit met beperkte negatieve pitch, vlieg nu op 90% vlak met de 450 (ca. 2900rpm), maar wil eigenlijk nog eens wat experimenteren met wat andere toerentallen.

Edit: net nog even naar de specs van de BL450MX van de 450 gekeken en daar gaan we weer op zijn Oosters: In de manual staat 3400KV, online vind ik tevens 1700KV. Das nogal een verschil ;-)

ik denk dat dat de 3s en 6s versie motoren zijn.. de 450l dominator verkopen ze met 3s en 6s setup, 6s heeft lagere kv waarde dan de 3s..

RCM-BL450MX HML45M01 -> 3400Kv -> eerder voor 450 size op 3S
RCM-BL450MX HML45M02 -> 1700Kv -> eerder voor 450 size op 6S

Ah ok, dat verklaart een hoop.

Dat ze het ding dan ook een ander typenummer geven en niet alleen een ander artikelnummer :rolleyes:

Nieuwe HD420F bladen zijn binnen en heb ze tussen de middag meteen even vlug op de balancer gezet, volgens mij hoef ik daar weinig tot niets aan te doen!

Zijn ook nog eens mooier dan de 3G bladen, niet dat dat iets afdoet aan de prestaties, maar toch.

Oud (HD420ET - 425D 3G):
1363cc45510218155f670afcbb4eef8b.image.488x488.jpg

Nieuw (HD420F - 425 3K):
5e24cc35d43116039fde0972eaf9af9e.image.500x250.jpg

Wat Align over deze bladen zegt:

The 425 3K carbon fiber main blades are designed specifically for extreme 3D flying, featuring both high agility and excellent stability characteristics. The blades have brand new airfoil design, coupled with new painted graphics. In addition, the blades' rigidity have been increased for better anti-torsion characteristics during flight. The new airfoil design effectively minimizes turbulence at the blade tips, reducing blade noise and power loss.

Ze zijn ontworpen voor knalhard 3d
doorgaans een teken dat ze dus gemaakt zijn voor een vliegstijl waarin een heli vlot van richting moet veranderen.

Er bestaat dus een goede mogelijkheid dat de heli een beetje onrustig aan gaat voelen, en zodoende de estab een beetje verder af moet stellen
kan zijn dat je het niet merkt..
maar als je er ooit eens wat anders op zet, zul je het verschil met een set zwaardere bladen goed merken

kan ook zijn dat ze perfect bij jouw vliegstijl / gewenst gevoel in de heli passen ;-)
dat is erg persoonlijk..
ikzelf heb liefst zware bladen. maar ik weet ook zat mensen die lichter lekkerder vinden.

Tjah ik zal het er in eerste instantie toch mee moetne doen ;-) Het zijn de opvolgers van de 3G bladen die standaard bij de kit geleverd worden, maar welke niet meer geleverd worden (wel nog verkrijgbaar, maar Sam had ze niet meer). Of ze dezelfde vliegeigenschappen hebben daar heb ik geen idee van.

Kijk ik naar de specs:

Oud
Shape: Symmetrical wing
Length:425x42x5.6mm
Width:10mm
Shaft Diameter:3mm
Weight:Approx. 130g/set
Nieuw
Shape: Symmetrical wing
Length: 425x42x5.6mm
Width: 10mm
Shaft Diameter: 3mm
Weight: approx. 120g / set
Dan kan je daar niet veel meer uit halen dan dat ze 10g lichter zijn.

Helaas, ook deze set is niet geweldig :-( een stuk beter, maar nog steeds niet geweldig.

Qua gewicht/op de balancer wel, maar om het balanceerpunt gelijk te krijgen heb ik alle drie de meegeleverde stickers nodig waardoor het gewicht natuurlijk ook weer veranderd.

Ga maar proberen ze zo goed mogelijk te krijgen.

Grrr!

2 stickers aan het uiteinde nodig om het kantelpunt goed te krijgen en daarna moet ik een vol velletje stickers (inclusief backing folie) op het balanceerpunt van het andere blad leggen om het gewicht weer goed te krijgen op de balancer :-(

Wat zouden jullie doen/hebben jullie nog gouden tips?

Ik weet het zo niet meer.

De bladen zijn qua gewicht dus goed in balans alleen het kantelpunt is niet gelijk. Om kantelpunt én gewicht goed te krijgen moet ik nogal wat plakken.

wat bedoel je met kantelpunt floris?

ik heb vanavond ook een nieuw setje op de atom gezet, rechtstreeks uit de verpakking... even op de balancer ( zelfde als jij hebt ) en gewoon zo recht als 't maar kan.

Als jou nieuwe bladen dan net zo slecht zijn zou ik ze lekker terug sturen en zelf op zoek gaan naar een setje edge o.i.d. en 4 tientjes retour vragen van sam.

wat bedoel je met kantelpunt floris?

ik heb vanavond ook een nieuw setje op de atom gezet, rechtstreeks uit de verpakking... even op de balancer ( zelfde als jij hebt ) en gewoon zo recht als 't maar kan.

Als jou nieuwe bladen dan net zo slecht zijn zou ik ze lekker terug sturen en zelf op zoek gaan naar een setje edge o.i.d. en 4 tientjes retour vragen van sam.

kantelpunt is denk ik COG.

dat laatste is mijn idee! setje edge(failliet), radix of rail blades en je vliegt ook een stuk fijner, vind ik van edge althans..

ah wacht, ik was even in de war.. ik snap wat hij bedoelt.

maare heel simpel, die dingen moet je op een balancer gooien en dat moet gewoon goed zijn.
Ik ben niet zo van dat plakkertje hier, plakkertje daar.

ik ook niet, maar ik check wel en de edge setjes(2) die ik gehad heb waren spot on en perfect in balans zonder stickertje hier of daar..

Kantelpunt = COG inderdaad.

Om dat goed te krijgen moeten er 2 stickers op het uiteinde van 1 van de bladen, maar om het gewichtsverschil dat dit veroorzaakt weer op te vangen moet er dus een heel velletje stickers (3 stuks) op het COG van het andere blad :-(

ja maar ben je uitgegaan van het cog van het zwaarste blad? dus dat je bij het lichtste blad de cog verschuift naar de cog van het zwaarste blad

edit: ik bedoel het blad dat op de foto naar beneden hangt als zwaarste blad

tape gebruiken zo dicht mogelijk bij gaatje en dus niet naar uiteinde toe, waarom, omdat hoedichter naar binnen hoe minder bij effecten omdat daar de snelheid het laagst is. Als ik het zo lees plak jij juist aan het einde

filmpje van jjdehaan is de manier, tenminste zo doe ik het ook. je kunt inderdaad je cog ook verschuiven door een tapeje bij het gaatje te plakken maar dit gaat alleen als het zwaartepunt van het lichtste blad naar de tip toe zit tov het cog van het zwaarste blad.

andersom als je eerst het zwaarste blad zwaarder zou maken moet je nog meer rondjes met je taperoller om het zwaartepunt van het lichtste blad heen.. das inefficiënt..

Back