Floriske.nl's heli avontuur

Ik wilde eigenlijk een Parkzone BNF plank met AS3X (Spektrum) kopen, maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Dus nu is het gewoon een experiment geworden. En gelukkig lijkt dit vooralsnog dus geslaagd te zijn.

Het is vooral makkelijk omdat je gewoon met 1 zender kan blijven werken waarmee je ook al bedreven bent in het programmeren en welke (in mijn geval) veel meer opties heeft dan bijvoorbeeld een DX6i.

Voor mensen die altijd zitten te rommelen met het solderen van connectoren en net als mij een "3e handje" maar een onhandig ding vinden:

25167%288%29.jpg

Mr Grippy Soldering Jig (EU warehouse)

Ik heb voor de grap dit ding meebesteld en ben er nu al blij mee, lekker compact en makkelijk- en stabiel in gebruik. Wel even opletten dat je niet beide connectoren van je lipo tegelijk in klemt want het ding is van Carbon en dat is geleidend ;-)

Laatst bewerkt:
Ok, nu ben ik in de war :confused:

Mij is "geleerd" dat je je vluchttijden bepaald op het stroomverbruik tijdens een vlucht. D.w.z. dat je niet meer dan 80% van de capaciteit van je Lipo mag verbruiken. Ofwel bijvoorbeeld bij een 2200mAh Lipo niet meer dan 1760mA. Verder kijk ik na de vlucht ter extra controle altijd even naar het celvoltage, of dit niet lager is dan ca. 3,7V/3,8V.

Op basis van die vuistregel heb ik tot nu toe altijd mijn vluchttijden bepaald.

Echter lees ik net op RC Groups dat het andersom is en dus stroomverbruik juist "ondergeschikt"- en celvoltage leidend is. Daar wordt verteld dat je een Lipo simpelweg nooit onder de ca. 3,1V per cel mag trekken onder load.

CAPACITY is USELESS.
There are a few reasons for that.

Firstly, a NEW battery is not even what they say it is. They CLAIM it is the MINIMUM it has - but in reality many are less OR more. So you do not even have a STARTING point to base Capacity from really.

The next issue is that EVERY TIME you USE a battery it destroys Ions(?) - where the charge stores and comes from. This is why batteries wear out.
So your Capacity - even if you worked it out at the start, or whenever, is REDUCING every time you use the battery! You can be at 50% Capacity after 50 uses. Or even sooner!
I am sure people, will have seen how they CAN'T fly as long anymore... and the battery cannot provide the Amps anymore, as it gets 'older'.
When those Ions 'die', there is less Capacity AND there is also less Current available. Your "2200mAH 30C" battery effectively reduces and reduces... it can now be a "1100mAH 15C" battery.

So EVERY flight completed, your next one is not capable of as much as the one before.. so the TIMER... Capacity... system is incorrect then.
BUT it just so happens that the CELL VOLTAGE for FLAT remains the same always. So you can always still use that accurately! If it hits 3.1v under load... it is flat...or you at least should not be using it further.
But remember, that "3.1v" is LOAD dependent so the RESTING 3.7v is a better number to use because that is always correct... except you can't use it whilst flying very easily. Thus the need to know THAT plane and setup and what LOADED Volts will give the 3.7v unloaded/rest later. IE maybe 3.4v loaded in that plane will give 3.7v rested. And that will be more the case for a worn battery.

The worn battery will drop those Volts sooner... after the 1100mAH now (instead of 2200mAH)... but that is ok, as long as you KNOW that via VOLTAGE measuring (Telemetry nice again!)
And also note that WORN battery, with less Capacity and thus its effective C rating now, will not be able to Power that plane the same as when it was 'good'. It doesn't mean you can't use it, but check how it IS working... heat, enough power to fly etc.
That worn 2200mAH is pretty much the same as if you bought a NEW 1100mAh 15C.... and how that would run in the plane.

Edit: als ik overigens google op dit onderwerp dan wordt in 99% van de gevallen aangegeven dat capaciteit leidend is en voltage secundair (zoals ik het nu ook doe dus). Wat doet vermoeden dat bovenstaande gebruiker een mooi verhaal heeft, maar het niet bij het rechte eind heeft.

Laatst bewerkt:
Het is beide.

Je celvoltage mag niet onder de 2,4 volt per cel komen.
die 2,4 is meteen de dodelijke grens, dus raad men (ook de leveranciers) hoger aan.
3,1 tot 3,5 zie je dan voorbij komen.
daarnaast valt het voltage van een lipo onder de 3,5 volt ook erg hard omlaag.

Leuk als je met telemetrie vliegt.

Maar, logische oorzaak van het zakken van de celvoltages is verbruik.
als jij weet hoeveel je verbruikt, en daar een marge op zet, weet je dus exact wanneer je moet stoppen.
Bij een normale accu zul je dan zien dat ook de voltages mooi op orde blijven.

De "samen" komt wanneer je een oude of kapotte accu pakt met een rotte cel.
bij die accu zal misschien op 50% van je normale vliegtijd opeens die ene cel in elkaar donderen, en dus het eindvoltage van de accu dondert in elkaar.

Dat is ook meteen het nut van de lipo savers en lampjes, alarmen etc om een dergelijke situaties kenbaar te maken aan de piloot.
Als je eenmaal weet dat je accu een beetje slechter wordt, pas je de vliegtijd op de accu aan.
Of je gebruikt de accu in minder belastende apparaten.
meestal zit de capaciteit er nog wel in, alleen haalt hij zijn C waarde niet meer.

Dus zodoende moet je bij DIE accu's ook op je voltage letten.
ikzelf luister naar mn toerental, en hoor vrij vlot wanneer mn accu instort.
ik haal dan een minuut van mn vliegtijd af, en meestal gaat het dan wel goed.
gaat het dan nog niet goed, hoort die accu gewoon niet meer in de heli.

vind ik.
Ik vlieg nog steeds op mijn berekening. En als achtervang een lipo saver voor wanneer de lipo kapot gaat.
maar dat gebeurt ook niet helemaal dagelijks als het goed is..

bij de weg.
Zit ff het stukje te lezen, hij zit vrolijk te vertellen dat de Capaciteit (dus ma) minder wordt door gebruik.

Dat klopt dus niet.
De C waarde wordt minder, de accu kan dus minder amperes tegelijk leveren.
capaciteit blijft hetzelfde.

Als beeldvorming, accu als benzinetank, met een afvoerleiding.
benzinetank gebeurt weinig mee. de leiding raakt verstopt, dus kan de tank minder snel van zijn inhoud af.

het is wel waar dat men een accu te hoog inzet, maar dan qua C waarde.
in het begin zal hij meer amperes kunnen leveren dan na bv 100 vluchten.

Maar, maak je het verbruik lager (door de accu in een klein vliegtuig te stoppen ipv in de heli) zul je merken dat die accu het net zo lang volhoud als een verse accu die nog wel presteert in de heli.

zo'n gevalletje had ik afgelopen weekend. een combinatie van amp en voltage.

na 1 minuut vliegen ineens slow down van de motor en de alarmbellen van de regelaar sloegen aan.
snel naar de grond.

toen de accu aan een goede lader gehangen, en bleek dat de onbalans zodanig groot was in de cellen dat we er maar meteen een schroevendraaier in hebben gestoken en afscheid genomen van de lipo ;)

1 minuut?
Dat is wel heel rigoreus..
Misschien dat de kou nog een beetje roet in het eten gooide..

Tot nu toe ben ik allee pakketten tegengekomen die langzaamaan de geest geven.
Eerst red ik het nog met een minuut minder vliegtijd (meestal exact wat mijn idle 1 en 2 scheelt)
Daarna zijn ze voor de startkoffer.

Maar van 6,5 minuut vliegtijd naar 1 is vrij abrupt.

nou vooruit, 1 min 20 sec dan.. veel meer was het niet.

Nu zijn / waren de pakketten ook wel zodanig oud dat je het een keer kon verwachten. Ook geen idee wat de vorige eigenaar er mee uit gespookt heeft.
En ik vlieg met redelijk wat headspeed. Volgens mij kwam ik ook net uit een looping zetten en werd het ineens even heel stil.

dus inderdaad een combi van oudheid / wellicht kou en nog te veel willen vragen van de lipo.

nieuwe verse accu's al wel op het oog, maar wacht nog heel even met bestellen tot ik er wat meer info over heb.

Vandaag eindelijk weer eens gevlogen (was alweer een week of 4 geleden).

Zowel m'n 500, 450 als Bixler weer eens uitgelaten :-) (en heel gehouden ;-))

Daarbij kwam ik (helaas) wel achter de gevolgen van een lipo te lang op de plank laten liggen. 1 van mijn 2200mAh 3S packs was al 4.5 maand niet gebruikt zag ik in mijn log. Dus "voorzichtig" geprobeerd en na nog geen 3 min. greep de low voltage protection al in. Jammer aangezien er pas 13 vluchten op zitten.

Laatst had ik er ook al eentje met maar 9 vluchten waarbij de heli na ca. 4 min. inkakte.

Wellicht zijn ze voor de Bixler nog prima en anders weg er mee. Heb ook 6 stuks dus ze worden daardoor gewoon te weinig gebruikt. Nu nog 4 stuks over en dat is ook ruim voldoende aangezien ik toch niet aan 1 stuk door vlieg.

Verder een tijdje terug mijn Tx van de bank af laten "stuiteren" waarbij ik dacht dat de schade wel mee viel omdat het niet heel hard ging (klein schilfertje van de lak), maar zag vandaag dat er toch ook 2 switches gesneuveld zijn. Gebruik deze wel nooit, maar toch maar even vervangen.

Balen, maar wel lekker gevlogen vandaag!

Bij de 500 moet ik wel de roll rate maar eens wat op gaan krikken, dat mag wel wat feller inmiddels.

Gisteren nog een "oeps" momentje vergeten ;-)

Ik kwam er namelijk gisteren achter dat ik al die tijd de schaalverdeling van de windmeter op de club verkeerd gelezen heb :rolleyes:

De schaal waar ik naar keek blijkt namelijk x10 m/s te zijn ipv Beaufort :cool: Bft staat er onder.

Wat ik dus al die tijd dacht dat het windkracht 5 tot 7 was blijkt dus windkracht 4 te zijn en 8+ is windkracht 5+

Oeps ;-)

ach .. windkrachten .. als je er niet meer tegen in kunt lopen, is vliegen ook geen goed idee.

tot die tijd ... let's fly and have fun :-)

Zonde van je lipo, toevallig niet vol op de plank laten liggen?

Dat is helemaal waar Sven, maar ik voelde me wel even erg blonT ;)

Mijn 2200mAh 3S packs heb ik inderdaad altijd gewoon vol op de plank liggen. De turnigy packs laad ik niet graag op meer dan 1C. Heb er 1 keer eentje op 2C geladen en die kon meteen in de prullenbak, kan goed een rotte appel geweest zijn, maar neem het risico niet meer. Dus als ik ze dan op storage zou leggen duurt het laden me te lang voor ik kan vliegen.

Voor de komst van de 500 werden deze regelmatig genoeg gebruikt en geladen, maar deze 2 had ik gewoon te lang niet gebruikt.

Gelukkig zijn ze niet heel kostbaar ...

Dat scheelt. 2c laden is niet zo'n probleem hoor. Doe ik nu ook.
5200mah laden met 10,4 amp :-) meeste pakketten kunnen tegenwoordig wel tot 5c geladen worden, maar of je dat moet willen... Ik doe dat niet.

Wat een vliegmaatje van me doet. Hij heeft 4 1kw lampen in serie aan elkaar gezet met een accu stekker eraan. Als je dan thuis komt met een volle accu, hang je m daaraan en met een accu tester op de balanceer kabel, zo kun je het voltage in de gaten houden.

En dan na 10 a 15 min heb je je 6s pakket leeg getrokken tot 3,8v of iets minder en dan kun je m snel naar storage laden.

Scheelt weer lang wachten tot je lader de accu leeg heeft getrokken :-)

Maar probeer inderdaad je accus niet voor lange tijd vol weg te leggen.
Ik doe het ook wel eens een weekje, maar niet veel langer.

Tjah, die ene keer 2C leverde meteen een bolle en onbruikbare lipo op, met de Turnigy packs neem ik dus geen risico meer en laad ze netjes op 1C.

Ik vlieg mijn packs gemiddeld tot ca. 3,8V per cel leeg dus dat is al vrijwel op storage.

Ik heb ooit 1x turnigy geprobeert.. Hmwah, werd er niet echt blij van. Snel onbalans in de cellen en prestaties vond ik ook niet top.

Dus daarom ook maar besloten om in t vervolg alleen nog lipos te nemen van gens, revolectrix of pulse. Heb je op den duur gewoon meer plezier van :-)

Ik heb een stel turnigy 4s 1300 die aldus de specs op 10c kunnen worden geladen, wel handig als je niet lang wilt wachten. Eerder ook mindere ervaringen mee maar voor de fpv mini quad vind ik ze prima.
Met grotere capaciteit lipo's voor een bv een heli en een lader op locatie heb je dan maar een paar nodig.
Gewoonlijk laad ik 2c en meer, lader kan max 20a per poort en dat beperkt de laadstroom met meerdere lipo's. Ik probeer ze niet langer dan een dag of twee opgeladen te bewaren en laad ze gewoon in een 15 a 30 min voor ik ga vliegen.

Onbalans heb ik dan weer totaal geen last van. Ook met de 6S packs nog helemaal geen problemen gehad. Alleen met de 2200mAh 3S packs wel dus, eentje gesneuveld met laden en 2 door te lang geladen laten liggen (eigen schuld dus eigenlijk).

Ik ben gewoon te enthousiast geweest met aanschaffen van 3S packs, 6 stuks (waren er eerst zelfs 7) is gewoon teveel, als ik er 3 of 4 heb is dat meer dan genoeg.

Maar ach, zelfs de 3S pack met maar 9 vluchten op de teller heeft me dan nog maar € 1,5 per vlucht gekost ;-)

wel apart trouwens.
dan heb je echt een rotte gehad.

normaal laad ikzelf ook gewoon 2C.
meestal wanneer de accu versleten raakt/ouder wordt, zie je dat hij naast de leverproblemen (dus dat hij minder amperes kan geven) ook balanceerproblemen gaat krijgen.
Zet je hem dan op 1C ipv 2C heeft de balancer meer tijd om te balanceren, en regelmatig gaat het dan wel goed.

Die accu's zijn dan natuurlijk wel getekend, die balanceerproblemen met opladen zijn er doorgaans ook met ontladen in de heli...

Zal mezelf wel eens aan gaan wennen de 3S packs op storage/niet direct na het vliegen te laden en kort voor het vliegen dan toch met 2C. Kijken of het inderdaad een rotte appel was.

weet ik eigenlijk wel zeker. dan moet hij al meer problemen hebben gegeven, zonder dat je het doorhad..

2C kunnen ze gewoon goed tegen. hoger ga ik niet, vind ik niet prettig.
5C en hoger zetten ze wel op de verpakking, maar die waardes kunnen ook weer de levensduur gaan verkorten.
heb ik wel eens ergens gelezen.

Back