Zo we gaan weer verder met een update bij de Tromp:Yeaaaaaaaaaaaaaah,mijn schroeven en mijn relingpaaltjes als etsdelen zijn gekomen vandaag,de ankers ook maar die zijn jammer genoeg te klein(verkeerde best.nummer doorgegeven).
De schroeven zien er natuurlijk klasse uit,hier een foto waar ze eronder zitten maar nog niet vast,er moet nog een messingmoer tussen:
Gelogen?
Zo,na de problemen met de patrijspoorten had ik nog fotos van het voordek gemaakt met nog de "oude"patrijspoorten,dus een ieder niet schrikken ;-)
Het gehele dek bestaat uit 2 mm MDF waarbij de achterste helft is beplankt met Teakhout en het voorste deel wat ook hoger ligt als normaal plaatdek.
Om dit weer te imiteren heb ik er horgaas opgelijmt,de eerste laag lijm dun erop en een paar minuten laten drogen.Dan het gaas erop gestreken met de hand en na droging nogmaals voorzien van een laag lijm.
Nu alles goed droog was het overtollige gaas met een Stanleymes weggesneden en het dek alvast in het donkergrijs te schilderen.
Als volgende begon ik met het midden/achterdek,dit werd voorzien van zwart karton,daar hier het Teakfunier opgelijmt word en de zwarte naden als het "kalfaterwerk"dient.Dit voor zover ze te zien zijn.
Als Teakhout nam ik dat wat nog over was van de beplanking op de 7 Provincien,zeker een ieder zal het zeggen dat het op schaal niet past,ze zijn zeker te breed maar Teakhout is hier te lande schaars en zeker niet goedkoop,dus het mag worden vergeven ;-)
Eerst ging het om de 2 dekshuizen om,
En zo verder met de rest;
(en vanaf hier weer normale patrijspoorten )
De dekshuizen zijn ook gemaakt van 2 mm MDF en zijn met 2-K Filler in de grond gezet,en aansluitend 1 maal lichtgrijs-schuren-lichtgrijs,klaar.
Daarnaa ben ik begonnen met het bovenste dek waar later de kranen,sloepen,het Fokker C-XI(W) vliegtuig plaatsvind en ook de Bofors geschutsstellingen.
Ook dit dek werd met horgaas voorzien en ook in donkergrijs geschilderd en zover aangepast.
Nu kon ik verder met het voorste dekhuis,de gaten werden geboord voor de patrijspoorten 4 mm,de deuren erop,deze zijn van karton 0,5 mm.De leuningen zijn van messingdraad 0,8 mm.
Dit dekhuis is een belangrijk verbindingsstuk tussen onder en bovendek,het is een steun voor het ene dek en een prakties dek voor mij daar later bijna het gehele dek afneembaar word.
Op het moment ben ik bij het achterste dekshuis aan de gang,de deuren,patrijspoorten enz.
Als deze klaar is komt het bovendek erop gelijmt.
By the way,het Teakhouten dek is in de olie gezet,waarom geen lak?Welnu teakhout is van natuur uit een houtsoort met een hoog vet/olie aandeel en een lak hecht wel op dit hout maar is alleen de vraag hoelang,en olie(slaolie of whatever)is de betere oplossing en mooi waterafstotend.
Zo dit was het eerst even,de volgende dagen minder tijd te veel afspraken bij de Revalidatie.
Groet,John