Flottieljeleider Hr.Ms.Tromp 1937

@Paul,

He ik weet dat je het goed bedoelt;-) maar voor mij is de optie de schade aan mijn romp zo gering als mogelijk te houden en wat de patrijspoorten aangaat van schaal af te wijken,dan geloof me het laatste is de beste optie.
Zeker is het zo dat 4-5mm op schaal gezien te groot is maar ten opzichte van hoe het van te voren was ziet het er toch beter uit,denk ik zo.
Natuurlijk kan ik alle gaten weer dicht plamuren en opnieuw boren,maar van binnen lukt dat niet daar het dek er allang opzit en ik er niet meer bij kom.
Van buiten daar ga ik niet aan beginnen,je weet hetzelf dat deze gaten altijd te zien blijven,het is maar net hoe het licht valt.
Ik wil nu ook niet eigenwijs of beterwetend klinken maar zo zeer valt het nu ook niet op,de romp is grijs dus werkt het al iets kleiner.;-)

@ Kuperus en Paul,

De optie van Hars gebruiken voor het afdichten van de patrijspoorten,en het er uit laten zien als glas vind ik oke en ga dat ook proberen.;-)

Ik geloof dat Paul dat bij de HH ook had gebruikt?

Groet John
 
Kun je niet een dikke ring in de nu te grote openingen zetten, nadat je de huidige "ogen" eruit hebt gehaald? Als je die vooraf lakt, en dan monteert, zie je er misschien weinig van. Ik begrijp althans dat P Burghoorn ook vaak dingen vooraf helemaal aflakt, en dan vastzet zonder sporen van lijm op de al aanwezige verf.

Het blijft een lastig dilemma, en je kan redeneren dat alleen iemand die weet dat de gaten te grof zijn, het ziet, maar ik denk dat het in dit geval toch op blijft vallen, en je er later spijt van gaat krijgen het niet "agressiever" te hebben aangepakt.
 
Heren,

Is het een idee om de te groten patrijs poorten er uit te halen, een buisje er in te zetten gelijk met de huid van het schip. Glad schuren, en dan eventueel romp een nieuw laagje verf, als het nodig is buisjes op boren naar de juiste maat voor nieuwe maat patrijspoorten?

Het is maar een ander ideetje.
Gerrald
 
dat had ik ook al aangedragen Gerrald, eventueel zou je de buisjes dan iets uit kunnen laten steken en afronden voor de patrijspoort look.
 
Hallo aan iedereen,

Oke,oke,oke jongens ik heb het begrepen ;-)
Zo buisjes heb ik niet gevonden maar plastic kokertjes met een wanddikte van 0,5mm.
Deze heb ik dan ook genomen om de patrijspoorten te verkleinen van 5mm naar knap 4mm.Meer zit er niet in,jullie spreken van buisjes enz.ik weet niet eens waar ik dat alles vandaan moest halen.
Zo eerst heb ik deze kokertjes afgesneden op een lengte van 5mm,de gaten voor de patrijspoorten met lijm ingesmeerd en vervolgens deze kokertjes erin gezet.




Zo ziet het eruit van een afstandje,








en zo weer in het geheel,




Dit geheel moet nog geschilderd of gespoten werden,en met een goede laag blanke 2K lak ziet de boel er weer strak uit.
Ik denk deze 4mm is een betere optie t.o.v.het geheel van te voren,en ik ga hier ook niets meer aan veranderen ;-)

Ik denk dat een ieder hier vrede mee kan hebben.

Groet,John
 
ziet er strak uit John, ik had zitten denken aan gewoon koperpijp van 4 mm... dit is ook super.

[edit] @ gerrald: geen probleem joh, meer zielen met dezelfde gedachte :)... [/edit]
 
Zo buisjes heb ik niet gevonden maar plastic kokertjes met een wanddikte van 0,5mm.
Deze heb ik dan ook genomen om de patrijspoorten te verkleinen van 5mm naar knap 4mm.Meer zit er niet in,jullie spreken van buisjes enz.ik weet niet eens waar ik dat alles vandaan moest halen.
http://imageshack.us/photo/my-images/707/snc00539r.jpg/
Groet,John


Hallo John,

Dit is een beter zicht. Ik ben blij dat ik je heb kunnen overhalen. Maar de bovenste quote begrijp ik niet zo goed. Er zijn genoeg modelbouwwinkels in Duitsland om even te snuffelen naar messing of kunststof buis oplopend in mm-ers. Haast je niet en maak er een mooi schip van.

Groeten Paul
 
ziet er veel beter uit zo!!

volgens mij is er wel nog werk aan de aandrijving:

-)assen moet je dichter bij de koppeling ondersteunen , gaat anders resoneren en trillen

-)die plastiek schroefjes vervangen ; zijn gewoon zeer slechte schroeven , ze vervormen , hebben amper stuwkracht achteruit maar zijn wel zeer bruikbaar om slagroom te kloppen :-)

-)en ik twijfel of die 500E die op schaalsnelheid gaan krijgen ,lijkt me krap bemeten zelfs op 12 volt

mvg
 
Hey John,

Ik vond het ook erg grof, de oude manier, maar voordat ik kon reageren waren er al zat anderen die hetzelfde erover dachten:cool: Maar dit is echt stukken beter! Ben blij dat je er extra werk in hebt gestoken, je zult zien dat je er geen spijt van zult hebben langs de waterkant.;) Een groot deel van het maken van een mooi model bestaat uit het weten en vinden waar je de best lijkende materialen vandaan kunt halen... Hier ben ik al jaren mee bezig, en ik vind steeds meer mooie dingen.
gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
Dag John,

Ziet er een stuk mooier uit!!!

Lijkt me dat die schroeven niet de laatste zijn die op de assen worden gezet, als je zo'n schip bouwt en je zet er zulke schroefjes op...?

Stiekem al aan de opbouw begonnen? ;)

Groeten,

Ruben
 
Hallo jongens,

Bedankt voor het vastberadeb zijn met het oog op de patrijspoorten en dat zoveel goed gemeende adviesen dan toch worden omgezet.Ik ben er ook blij van dat jullie me hebben overgehaald dit toch te veranderen :-)
Het ziet er stukken beter uit zo,ja daar hadden jullie allemaal gelijk.
Zoals ik al aan het begin van dit bouwbericht schreef:met jullie hulp gaat dit wel lukken ;-)

@Ben44

Dat met het ondersteunen van de assen gaat nog gebeuren,zodra de motoren gaan lopen en de hele elektroboel erin zit.

De schroeven zijn "pro forma"dus niet de schroeven die uiteindelijk eronder komen.
Deze had ik nog liggen en kwamen goed uit bij het uitlijnen van de assen en motoren.
En om later er slagroom mee te gaan kloppen,ik hou van slagroom ;-)
Spreek motoren,je bedoelt de 500E levert niet genoeg snelheid op?Oke,misschien of misschien ook niet maar als je een ander idee hebt dan hoor ik ze graag?!


@ Pim,

Ik ben het helemaal met je eens,ik kijk ook altijd waar ik de beste spullen vandaan krijg,of wat ik nog heb liggen waarvan ik het niet wist dat ik het had.
Je vind altijd wel iets wat past of passend gemaakt kan worden.

@Ruben

Jou ontgaat ook niets he ;-)
Ja in de tussentijd heb ik met mijn manke pootje niet stilgezeten,dat is niks voor mij dit stilzitten.
Ben inderdaad al bij de opbouw,de dekshuizen aangekomen,maar hierover volgt nog een update daat het dek ook al beplankt is enz.
De schroeven worden natuurlijk vervangen,toen ik ze ging bestellen hadden ze niet mijn maat,maar heb bericht gekregen dat ze weer op voorraad zijn dus zullen ze wel in de loop van de volgende week komen denk ik.
Zijn raboesch schroeven 35 mm doorsnee met spitse of puntige naaf.
En dan gaan die plastik schroeven eraf ;-)

Groet aan iedereen John
 
mooie schroeven!!

zou daar een 600eco voor gebruiken , een 500E krijgt zo'n messing schroef niet rond zonder warm te worden en te dalen in toeren

maak dan even een paar openingen in je motorspant dan kan de fan van een 600eco lucht aanzuigen

heb nog 40mm 3-blads messing met een 600 eco op 6 volt gebruikt en dat was ook geen enkel probleem , dus mocht je snelheid wat laag uitvallen dan kan je eventueel nog iets groter gaan

mvg
Ben
 
@ Ben,

Ja daar kun je gelijk in hebben en zal het in mijn achterhoofd houden mocht het met de 500 E een beetje knap worden dan zou ik de 600 kunnen nemen of zoals Sjaak ook al zei die van Igaraschi die hij gebruikt.
Bedankt in ieder geval voor de tip :-)

Groet John
 
Zo we gaan weer verder met een update bij de Tromp:Yeaaaaaaaaaaaaaah,mijn schroeven en mijn relingpaaltjes als etsdelen zijn gekomen vandaag,de ankers ook maar die zijn jammer genoeg te klein(verkeerde best.nummer doorgegeven).
De schroeven zien er natuurlijk klasse uit,hier een foto waar ze eronder zitten maar nog niet vast,er moet nog een messingmoer tussen:




Gelogen?

Zo,na de problemen met de patrijspoorten had ik nog fotos van het voordek gemaakt met nog de "oude"patrijspoorten,dus een ieder niet schrikken ;-)
Het gehele dek bestaat uit 2 mm MDF waarbij de achterste helft is beplankt met Teakhout en het voorste deel wat ook hoger ligt als normaal plaatdek.
Om dit weer te imiteren heb ik er horgaas opgelijmt,de eerste laag lijm dun erop en een paar minuten laten drogen.Dan het gaas erop gestreken met de hand en na droging nogmaals voorzien van een laag lijm.










Nu alles goed droog was het overtollige gaas met een Stanleymes weggesneden en het dek alvast in het donkergrijs te schilderen.




Als volgende begon ik met het midden/achterdek,dit werd voorzien van zwart karton,daar hier het Teakfunier opgelijmt word en de zwarte naden als het "kalfaterwerk"dient.Dit voor zover ze te zien zijn.




Als Teakhout nam ik dat wat nog over was van de beplanking op de 7 Provincien,zeker een ieder zal het zeggen dat het op schaal niet past,ze zijn zeker te breed maar Teakhout is hier te lande schaars en zeker niet goedkoop,dus het mag worden vergeven ;-)

Eerst ging het om de 2 dekshuizen om,








En zo verder met de rest;
(en vanaf hier weer normale patrijspoorten )







De dekshuizen zijn ook gemaakt van 2 mm MDF en zijn met 2-K Filler in de grond gezet,en aansluitend 1 maal lichtgrijs-schuren-lichtgrijs,klaar.









Daarnaa ben ik begonnen met het bovenste dek waar later de kranen,sloepen,het Fokker C-XI(W) vliegtuig plaatsvind en ook de Bofors geschutsstellingen.
Ook dit dek werd met horgaas voorzien en ook in donkergrijs geschilderd en zover aangepast.




Nu kon ik verder met het voorste dekhuis,de gaten werden geboord voor de patrijspoorten 4 mm,de deuren erop,deze zijn van karton 0,5 mm.De leuningen zijn van messingdraad 0,8 mm.
Dit dekhuis is een belangrijk verbindingsstuk tussen onder en bovendek,het is een steun voor het ene dek en een prakties dek voor mij daar later bijna het gehele dek afneembaar word.








Op het moment ben ik bij het achterste dekshuis aan de gang,de deuren,patrijspoorten enz.
Als deze klaar is komt het bovendek erop gelijmt.
By the way,het Teakhouten dek is in de olie gezet,waarom geen lak?Welnu teakhout is van natuur uit een houtsoort met een hoog vet/olie aandeel en een lak hecht wel op dit hout maar is alleen de vraag hoelang,en olie(slaolie of whatever)is de betere oplossing en mooi waterafstotend.

Zo dit was het eerst even,de volgende dagen minder tijd te veel afspraken bij de Revalidatie.

Groet,John
 
Back
Top