Fly eagle jet trainer met P120 SE

Tadango

Forum veteraan
Even een kist opgehaald om de vakantie door de komen :) Hij stond vliegklaar bij de verkoper (nooit gevlogen) maar de motor en ontvanger zijn eruit gehaald. Aangezien er 409 gram aan lood in de neus was gestopt (naast de 3 lipo's) en de hoppertank in het midden lag is de kist nu leeg ;) Ook de carbon dek platen icm met een 2.4g ontvanger leek me geen goed idee. Dat wordt triplex met een carbon look folie :) De hoppertank komt voorin boven de neuspoot.

Servo's zijn hyperions (12kg op rol en hoogte en 4kg op rudder).
Motor wordt de P120 SE. Dat moet gaan als een speer ;)
Ontvanger is nog niet bekend, 9000 met de power switch en 2 x lipo OF een 9100 met 1 x A123

Eerste punt wordt het inbouwen van de hopper edg. Als dat op zijn plek zit krijgen de schakelaren een accu's een plek. Daarna alles een plekje geven en zondag hopelijk een maiden :)

CIMG6487_JPG.jpg

CIMG6488_JPG.jpg

CIMG6489_JPG.jpg

CIMG6490_JPG.jpg

CIMG6491_JPG.jpg

CIMG6492_JPG.jpg

Dankje. Inbouw moet nog even mooi gebeuren ;) Wel overal electronische ventielen en digitale druk meter edg. Nu de voorste plaat uit 2.5mm triplex zagen, carbon folie ligt al klaar ;)

Dankje. Inbouw moet nog even mooi gebeuren ;) Wel overal electronische ventielen en digitale druk meter edg. Nu de voorste plaat uit 2.5mm triplex zagen, carbon folie ligt al klaar ;)

Gefeliciteerd Herman met de nieuwe Jet,schitterend kleurenschema ,hou je nu nog wel woonruimte over?heel veel vliegplezier er mee.
groetjes Rene.

Nauw....... dat is nu wel een probleem ;) Wel 1 kist verkocht maar die nam toch heel wat minder ruimte in. De staartbomen zitten ook vast zonder stekkers in de kabels. Is ook heel wat monteer werk dus dat wordt niet demontabel maar was ik wel vanuit gegaan...... eens de boel wat anders rangschikken ;) Gelukkig mogen kisten in aanbouw op de tafel staan dus ik hem nog even ;)

fly eagle

full

Gefeliciteerd met je nieuwe jet lijkt mij wel een erg snel jetje Herman
veel plezier er mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Gerrit Jan, Dat is de 3D versie :) Is een stukje groter.

Vandaag de hele dag bezig geweest en het resultaat is er al aardig. Ik liep nog tegen problemen aan die ik niet had verwacht:
- Lekkage, die slangen sluiten aardig aan maar niet perfect
- Onderstel hing, uit 1 poot miste schroeven!! Dus alles uitelkaar.....
- Bec wordt heet. De ventielen ook aardig warm
- Rudder Servo's klapperen, grote roeren vereisen een grotere deadband denk ik. Morgen de programmer er aan

Todo lijst:
- Vleugel servo's aansluiten met stekkers
- Alle aansturingen controleren en afstellen op de juiste uitslagen
- Brandstof systeem ontluchten
- Alles 3 x nalopen, mechanisch en electrisch
- Motor testen

Nog eens goed nadenken over de uitslagen op hoogte....... 50mm!!! Rol heeft 15mm, dat lijkt wel goed. Wellicht dual rate inzetten op 30mm oid. Toch is het geen breed roer maar wel vrij lang. In een high-alpha landing wellicht veel uitslag nodig. Expo op -30 maar om te beginnen :)

Volgensmij weet ik al waarom dat hoogteroer zo veel uitslag heeft. Ik kreeg net een tip dat de achterpoten wat ver naar achteren stonden..... de druk op de neuspoot wordt zo erg groot. Als alles straks inelkaar zit ga ik eens kijken of het nodig lijkt om de poten aan te passen. Ik denk dat met het vermogen van de P120 en ons hobbelige veld de kist zoiezo wel snel los is ;)

Ook even totaal gewogen..... 10.3kg droog :( Da's wel veel. Dat wordt 12 getankt. P120 maar vol open gooien dan ;) Wel veel massa bij het aanduiken ;) Zal ook wel lekker doorzakken in de landing zodat hij met een hoge neusstand niet meteen stijgt.

Toch heb ik weer al het lood (409 gram) nodig in de neus :(:( Ze geven een veeeeeeeel lager gewicht op (7.7kg) maar dat ga je zelfs met een P60 niet halen.

Mhhh, voor zo`n kissie klinkt dat vrij fors, maar met een 120èr erop ;-)

Gaan.......................... :yes:

CIMG6495_JPG.jpg

CIMG6496_JPG.jpg

Zo, schiet al aardig op zo. De tank aansluiting naar de hopper wordt even tijdelijk want daar komen mooie sluitingen op. Die neem ik mee uit ganderkesee. Er komt tijdelijk een kraantje in zodat hij zaterdag wel getest kan worden :):)

Net even stekkers aan de rolroeren gezet en de uitslagen bekenen........ vol in de hoek? Een 3D kist wordt er jalours van :) Even aanpassen mechanisch en de servo's anders programmeren.......

Dat moet ook niet want er is zoveel te controleren en dat moet allemaal goed gebeuren voor zaterdag.

De rolroeren zijn inmiddels klaar, van het buitenste gaatje op de hevel naar de binnenste en de servo naar 20 graden omgezet. Nu krijg je 15mm uitslag. Servo's hebben het veel makkelijker dan.

Hoogte moet 15mm krijgen...... damn, eens kijken hoe dat het beste aangestuurd kan worden.

De roeren zijn klaar maar nog niet perfect :( Rol en hoogte werken perfect maar de rudders flutteren, tenminste 1 nog. Met een kortere hevel geen probleem maar dan loopt de boel aan. Met een langere gaat hij resoneren als je hem aandrukt en los laat flippen. Servo langzamer maken of de deadband aanpassen heeft geen effect. Via de usb kabel heb ik er geen last van, lagere spanning is geen probleem? Zou dit in de lucht ook kunnen gebeuren of dempt de lucht het roer? Kan dit zelfs flutter uitlokken?? Je zet er ook niet zomaar een andere servo in, zijn van die platte wing servo's........

Tank aansluiting zit er ook op en de accu's zijn getest en geladen. Nu nog even de powerswitch configureren (dacht dat dat kon) en dan kijken hoe het weer is de komende dagen :)

Compleet klaar hangt hij ook mooi in zijn veren. Voor net iets in en achter 1/3 ongeveer. Ik ben benieuwd hoe dat gaat op gras.

Rudder flutter wordt nu onderdrukt door een stukje brandstof slang wat in het scharnierpunt is gedrukt. Dit merk je zo goed als niet maar dempt genoeg om het flutteren te stoppen.

De bec wordt toch nog aardig heet (net aan te raken) dus ik ga de idle stroom eens meten. Het retract ventiel wordt ook warm, nadeel van electronische ventielen........

Back