Fly eagle jet trainer met P120 SE

Stroom is 340 mAh in rust. Een ventiel verbruikt 250mAh dus ongeveer 100mAh rust stroom voor servo's, ontvanger, bec edg. Hoogteroer servo flink belast vraagt 500mAh houd stroom, valt me mee. Met wilde stuur acties krijg je grote pieken maar dat kan de bec makkelijk aan. Ik las ook dat als hij overbelast wordt hij de accu direct aan koppeld. Mocht hij het niet aan kunnen valt de spanning nooit weg. Mooi systeem :)

Hij staat er nu echt helemaal klaar voor. Morgen 3-4bf perfect over het veld. Eens kijken of dat wil lukken.

Dat ging niet zo als verwacht..... De kiste rolt mooi over het veld en alles leek goed. Hij schiet ook weg met de P120 dus dat zou allemaal geen probleme zijn. Afgetankt een klaar gemaakt voor de start. Mooi naar de hoek van het veld en volgas. Na 10 meter veel snelheid maar de rechterkant sprong even omhoog en de hoofdpoot bungelde los onder de kist :( Gas dicht maar de kist kwam al iets los. Was goed op te vangen en neer te zetten maar dat koste nog wel de pen van de neuspoot.

Wat gebeurde er??? Iemand had een mollen klem geplaatst ZONDER vlaggetje of indicatie...... handig. De rechter poot heeft de klem geraakt en is toen losgebroken om een paar meter verder volledig uit de kist te breken. Omdat de motor iets down staat hield hij de kist op de grond en toen hij uit ging en de achterkant zakte kwam hij even los.

Schade: Neuspoot pen verbogen (al een nieuwe voor gemaakt) en de onderkant van de romp beschadigd. De retract bevestiging zat ook niet super vast, alleen aan de zijkant met een klodder witte lijm. Dat houdt ook echt niets.......

Even epoxy mengen zodat hij morgen weer het veld op kan en dit keer de klemmen omzeilen ;)

Morgen wordt er vroeg gemaaid en dan vallen de klemmen wel op. Nu was er even niet gemaaid en dan was het gras net te hoog om de klemmen goed te zien. Het hogere gras was wel handig in de landing en bij het remmen mocht hij niet loskomen optijd.

Bijna weer klaar. De retract spanten zitten met veeeeeeel epoxy weer tussen de romp spanten in. De cunstructie is echt wel slecht vindt ik. De lijm zit niet tussen de spanten maar alleen eromheen. Weinig contact oppervlakte. Ook zitten (zaten) ze alleen aan de uiteinden maar vast :(

De schade:
CIMG6498_JPG.jpg

CIMG6500_JPG.jpg

Dikke klodders lijm maar het hout is schoon. Dat klopt niet ;) Lijm moet in het hout trekken...... dat kennen ze in het oosten niet blijkbaar.....
CIMG6501_JPG.jpg

CIMG6502_JPG.jpg

CIMG6505_JPG.jpg

De huid laat ook overal los, lijmt ook niet super met epoxy. Eens kijken of dikke secondelijm deze goed vast krijgt.

Dan nog even de pootjes er weer onder en misschien toch de motor weer neutraal erop en morgen kijken of de boel dan heel blijft.

Vandaag ging een stuk beter maar nog niet perfect. De start was lastig want de kist moet echt flink losgetrokken worden. Hij is veel te zwaar voor (en dat is niet erg want lood kan er dan uit :)) en dat was ook goed te zien in de bochten, veel up nodig voor grote bochten. Vol up trim was ook nog niet genoeg. Een paar rondjes gevlogen en de flaps (rolroeren omhoog) getest. Ik had iets down bij gemixt maar nog wou de kist iets omhoog (en dat met die zware neus) dus er moet veel meer down bij. De landing was wat snel maar op de grond reed hij stabiel (hoofd poten naar achteren werken dan in je voordeel). De remmen erop en hij stond direct stil! Man wat werken die remmen goed. Hij trok bijna sleuven in het veld! Dat moest ook wel want anders had ik 2 x het veld nodig.

Helaas stond de neuspoot weer iets naar achteren. Verder leek alles goed dus is er 184 lood (1 stuk) uit de neus gehaald voor een 2e vlucht. De neuspoot was een probleem want recht buigen ging niet zonder gereedschap. Gelukkig was er iemand zo slim om voor te stellen de pen andersom te monteren, met de poot iets vooruit. Waarom niet? Nog een landing en hij staat weer recht ;) Ook is iets naar voren beter omdat de krachten meer op de veer komen.

2e start was al veel beter, hij voelde een stuk lichter. De rolroeren had ik op 80% gezet maar nog waren die redelijk fel. In de bochten nu minder up nodig maar nog steeds iets te veel voor het gevoel. Ook wil de kist wat doorzetten in een boch. Met de flaps was het nog erger en langzamer nog erger. Dat is niet fijn in een trage bocht voor de landing, je bent continu de kist aan het tegen sturen en ik had het gevoel dat hij 1 keer bijna weg viel. Toch had ik geen gas nodig om het veld te halen dus snelheid zat. De landing was weer snel met een luide tik. Weer de hoofdpoot los. Neuspoot stond nu perfect recht! Dat werkt dus goed :)

Nu de grote vraag: Draait hij door in de bochten omdat je veel up moet geven omdat hij nog neuslastig is of zou minder gewicht in de neus het nog erger maken?

Onderstel is nog verstevigd met een triplex plaat en carbon roofing. De neuspoot pen is ook vervangen door een nieuwe hardere. Zo hard waren de landingen niet en dat moet kunnen.

De falcon 120 handleiding zegt ook 330mm, en aangezien dat model identiek is qua formaat zou het best kunnen dat fly eagle met 300mm en 1/3 tank bedoeld. Jammer dat hun handleiding maar enkele plaatjes zijn :( Ook blijft antwoord nog uit.

Originele dek platen waren ook geen echt carbon maar plastic met carbon look. Da's mooi spul, had ik niet eens door!

Jammer dat hun handleiding maar enkele plaatjes zijn
Tja, ze gaan er misschien vanuit dat alleen ervaren bouwers hem bouwen :roll:

Maar nog gefeliciteerd met de geslaagde vluchten, nu nog wat fine tunen en dan weer lekker uren maken.

Bedankt :)

Tja, ik heb even gekeken en het zwaartepunt ligt nu op 330mm. Dat leek al een stuk beter qua gedrag en de rest is wellicht wennen. High alpha landingen zijn nog nieuw voor me dus dat moet nog even geoefend worden. Morgen kijken of dat gaat :)

Zo, terug van een prachtig weekend en ervaring rijker met deze kist. Vrijdag avond met rolroeren up en geen lood een vlucht gemaakt. De vlucht ging goed, kist vloog lekker maar met flaps up werd hij onrustig. Iets te langzaam in de laatste bocht en hij was niet te besturen haast. Hij rolde de andere kant op en met slecht zicht kreeg ik hem van ver maar net terug. De baan over en naar beneden maar het was een dweil met een eigen idee. De snelheid zat er toch nog wel in leek het. Wat hard de baan geraakt en hij stuiterde weer omhoog om hard neer te komen met een klap. Neuspoot pen weer krom (6mm boor hss carbon!!!) maar dat was erg weinig. 1 hoofdpoot was ook krom! Het L stuk was door gebogen, en daarvoor was veel geweld nodig om het weer recht te buigen. Gelukkig was dat de schade maar nog steeds is de kist niet te vliegen met flaps en dus niet te landen.

Dus wat nu? Hij vloog best goed zonder de rolroeren als flaps te gebruiken...... dan dus die niet gebruiken ;) Maar hoe dan wel remmen in de lucht? De kist komt zonder flaps erg hard voorbij. Voordeel van een dubbele staartboom is 2 rudders die gebruikt kunnen worden als air brakes ;) Dit is nu ingeprogrammeerd maar nog niet getest. Ook de motor recht op de kist gezet wat al iets beter aanvoelde.

De vlucht van vandaag was lekker, hij ging als een raket. Verticaal volgas is prachtig snel en ook horizontaal volgas gaat lekker rap. Helaas duikt hij nog wel iets dus de motor moet wel domping hebben, uitlaat omhoog. Dan zou hij achter de kist omlaag drukken dus de neus omhoog. Ook een accu naar achteren om het gewicht nog naar achteren te krijgen. Hoe sneller hij ging hoe meer up erbij moest. Ook met weinig gas moest er nog up trim bij dus gewicht moest nog naar achteren. Waar ik van schrok was dat met hoge snelheid je veeeeeeeel up moet trekken om de neus omhoog te krijgen. 12kg servo moet toch voldoende zijn zou je zeggen al voelt zo'n hyperion niet super sterk aan. Wellicht komt dit door de ontbrekende motor domp en het nog iets neuslastig zijn. Ik zal nog even kijken hoeveel servo weg wordt gebruikt maar dat kan ook een probleem zijn. Ik heb de kortste arm op de servo maar de hevel is ook niet super groot. Wellicht een 20kg erop. De landing was erg mooi al was hij was snel. De kist voelde de hele landing heerlijk stabiel aan dus landen kan hij wel. Nu nog kijken of dat wat langzamer kan.

Na de landing de kist leeg getankt maar dat ging wel erg snel :( En dat voor een 3min vlucht met een 2l tank.......... Hij kan ook niet helemaal vol dus wellicht maar 1900ml. Daar verbruik je bij de start al iets van 300ml van. Je wilt nog iets van 300ml reserve en veel meer zat er ook niet meer in denk ik, max 600ml. 1300ml effectief bruikbaar voor de vlucht en dat is niet veel. Ik wil een 500ml extra tank erbij plaatsen zodat de hoofdtank ook maximaal gevuld kan worden. Dan kan er totaal 600ml bij. Dan wordt het opeens 1900ml voor de vlucht ipv 1300, stuk beter :) dat is ongeveer 6 ipv 4 min. Zo'n P120 SE zuipt wel als je het gas erop houdt en de kist vraagt er wel om.

Morgen wat sleutelen en wellicht dinsdag een vlucht op ons kleine veld van slechts 115m diagonaal. Ik heb wel het vertrouwen erin dat het kan met goede remmen.

Lekker bezig zo Herman.

En ach dat verbruik moet je maar niet naar kijken, gewoon veel voorraad peut meenemen dan valt het niet zo op ;-)

Succes ermee.

Grt,
Berto.

Ja maar als hij na 4 min poef zegt dan ben ik toch niet zo blij ;) En starten met 4l gaat ook nog goed en in de landing is het toch weer weg ;) Morgen de boel eens leeg halen en nakijken......

500ml tank zit er ook in. Doorvoer overal minimaal 3mm (binnendiameter ;)). Hij zit na de grote tank dus als hij niet super werkt heeft hij geen grote invloed. Hij zit direct voor de grote tank dus alleen bij de start wat extra neuslastig maar daarna niet lang meer. Ook wat handiger te zien bij het tanken aangezien de andere volledig in de romp verborgen zit.

Motor heeft ook wat domping gekregen. Ben benieuwd of je dat merkt.

:banana: De kist is af qua trimmen en zwaartepunt edg :) Ik heb nog 2 accu's naar achteren verhuisd en hij vliegt inverted nu met een heel klein beetje down. De motor staat ook aardig goed nu, merk je weing van en dat kleine beetje wordt met up gecorrigeerd. De 500ml tank is ook netjes leeg na de vlucht. Ecu zegt 1440ml verbruikt met een 4min vlucht. Toch fors en die 500ml is nodig. De remkleppen ook gebruikt op ons kleine veld en de eerste landing was te snel. De kist remt aardig af met de kleppen maar hij duikt iets en dat was nog even wennen met overcorrigeren tot gevolg. Neuspootje weer krom maar die was zo weer omgedraaid :) 2e vlucht met pootjes in en ook dan zwaartepunt super. De 2e landing was erg goed al moet ik nog even de balans vinden met de remmen erop. De neus kwam mooi iets omhoog en de achterpoten raakte het veld eerst. Neuspoot nog net als daarvoor :) Ook geen remmen nodig gehad en maar het halve veld. Heeeeel mooi. Toch komt er nog wel een andere neuspoot in met een groter wiel, dat gaat toch beter op gras.

Helaas nog 1 ding: De hoogteroer servo is lang niet voldoende. Bij volgas reageert de kist heeeeeel moeilijk op hoogte. Bij 1/2 gas geen probleem en hij reageert lekker direct en snel maar op hoge snelheden reageert hij veel te weinig op hoogte. Er komt een 20 of 25kg hitec in, morgen even bestellen. 12kg met korte weg (verkeerde hevels in de roeren) levert toch echt te weinig nu. Bij te snel aanduiken kan dat heel verkeerd aflopen.

Video volgt :)

Kijk dat gaat helemaal de goede kant op Herman :yes:

Ben benieuwd naar het filmpje.

Bedankt teus :) Staat er heel mooi op.

Goed te zien dat hij heerlijk zakt met de remkleppen en de neus omhoog wil. Landing kan nog veel langzamer maar was zo al goed genoeg. Met een trailing oleo voor is het helemaal makkelijk.

Ook een nieuwe servo gevonden : HS-7954SH - Hitec RCD Dat moet toch voldoende zijn ;)

Back