Flybarless waarom wel of niet?

Hoi,

Ik vlieg al enige tijd met Vstabi, en ben er zeer tevreden over, zeker voor de electro variant.

- meer stabiliteit
- minder gewicht
- meer wendbaarheid
- langere vliegtijd

Natuurlijk zijn er ook nadelen
- moeilijkere setup
- aanschaf kosten (worden ook steeds lager)

Maar waarom hoor je in nederland vrij weinig over flybareless? Het wil geen reclame maken voor Vstabi / AC-3X / Gyrobot / Helicomand / CSM etc, maar ik persoonlijk vind het een enorme sprong vooruit net als van NiCD cellen naar Lipo's.

groeten
Roel

PS vstabi-mijn-mp-e
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat de belangrijkste factor toch geld is.
Een goede flybarless setup kost bijna evenveel als een heli.
Dan moet je ook nog de kop aanpassen, wil je het mooi doen.

Al met al zit je snel aan de 600-700 Euro.
Dat is een enorme drempel om te "kijken of het wat voor je is".
Ikzelf wacht nog even hiermee.
 
Hoi Walter,

Daar heb je natuurlijk gelijk in. De heli moet natuurlijk ook aangepast worden. Maar bij aanschaf van een nieuwe heli, is het bij somige merken toch al een optie of flybarless te nemen?

Maar 600-700 Euro is natuurlijk veel geld daar ben ik het met je eens.

groeten
Roel
 
Hoi Roel,
Ik vind het ook prachtig.
Maar de rede dat ik het nog niet doe is ook de aanschafprijs.
En ik vind dat ik er op dit moment (vliegniveau) nog te weinig voordeel van kan hebben.
De iets langere vliegtijden, instelmogelijkheden, en misschien wat meer beschikbare kracht komen vind ik pas echt tot zijn recht als ik volledig intuitief in alle 3D orientaties op mijn gemak ben.
Dan ga je het verschil ook pas echt merken.... denk ik tenminste.

Grt.
Eric
 
Ik had de keuze voor mijzelf gemaakt tussen:

- Mijn 1e Vibe 50 ombouwen naar flybarless
- Mijn 2e Vibe 50 vliegklaar maken


Ik heb voor de eerste optie gekozen omdat:

- Optie 2 toch wel duurder is.
- Vibe 1 toch al een nieuwe motor nodig had.
- Vibe 1 toch niet lekker vloog. (door eigen slechte afstelling)
- Ik toch al een 2e heli heb staan die ook vliegklaar is. (600N)
- Ik (nog) niet 3 vliegklare heli's kan onderhouden.
- Ik geïnteresseerd ben in de techniek van flybarless en revolutionaire dingen.
- Ik benieuwd ben wat het extra vermogen mij te bieden heeft.
- Het is een hebbeding.


Hoop hierbij verantwoording te hebben afgelegd.

Groeten,
Tjerk ;)
 
Tja, flybarless gaan mag dan wat kosten, maar de 3 as van de v-stabi en je hebt geen gewone gyro meer nodig. Een goeie staart gyro is ook niet goedkoop, dus die kosten kun je ervanaf trekken.
Sommige modellen kunnen met een flybarless kop geleverd worden zoals de Logo's.
Anderzijds kun je de kop zelf ombouwen met relatief lage kosten.

Ik vind het de moeite waard iig. Mijn Trex 600e heeft de v-stabi en dat vliegt erg goed.
Mijn Xtreme 50 ga ik ook uitrusten met een vbar.

Enige grote nadeel mijn inziens is de complexiteit van de afstel parameters van de vbars, maar zodra je daar een beetje ervaring mee hebt is het afstellen ook niet moeilijk.

Ron
 
idd , het is een heel groot verschil tussen een heli al hebben zoals ik , en er 1 gaan aanschaffen .
ik las dat een ac3x nog maar 500 is , trek daar je gyro vanaf en tel daar je kopaanpassing bij op en je komt op , wat , 350? ik heb 2 klare helis en denk dus hetzelfde als walter , maar als ik er een bij zou kopen , ging ik er wel voor denk ik.
is het verschil in power goed merkbaar of is dat alleen theoretich ?
mvg ferry
 
Hoi,

Tja ze zeggen dat je het verschil merkt. JA en dat doe je ook :-) Wat merk je dan??

- Duidelijk meer power (kunt iets meer maximum pitch instellen)
- wendbaarheid (paddelgewicht) door software
- stabiliteit is ook instelbaar.

maar inderdaad het kost helaas wat, maar ik ben overtuigd..
 
Die van mij heeft € 495,00 - € 150,00 gyro kosten, + € 5,00 Kop ombouw.
Is totaal ergen rond de € 350,00

Waarom? Omdat ik het straks veel mooier vindt in mijn schaalromp Bell-222.
 
Laatst bewerkt:
De Vbar kost tegenwoordig nog maar 400 euro. Ik ga de overstap ook doen om te kijken hoeveel verschil het nou daadwerkelijk uitmaakt.
 
Is die Gaui dan zoveel slechter ? Wordt hier niet over gesproken, en kost maar de helft van de prijs...
 
Veel? Je kunt langer vliegen.
stel normaal 8 minuten. Dan kun je nu 9 tot 10 minuten vliegen. Maar het is lastig te meten. Maar het is toch wel logisch. De paddels maken een flinke hoek, en hoge toeren = veel weerstand. En deze is weg!!!

Groeten
 
Mijn ervaringen met de Gaui staan in dit forum, er is blijkbaar weinig interesse voor en betaald men liever meteen de hoofdfprijs.
 
Mooi verslag,
Die komt inderdaad qua prijs, als de staartgyrofunctie van de Gaui goed werkt, in de buurt van wat ik er voor zou uitgeven op een nieuwe/andere heli.
Het ombouwen en testen van de kop is gewoon hobby, en moet je niet rekenen vind ik.
1x je bladen kapot bij een kusje met de grond en je hebt de ombouw er al uit ;)
Er zijn nog veel ontwikkelingen onderweg die ik graag even afwacht...
De "Probar" zit er nog aan te komen, en Skookum zal met de tijd ook wel met verbeterde versies komen.
Ben benieuwd :)
 
Neem dit niet verkeerd op.
Maar ik wil eerst hardcore 3D resultaten met een dergelijke oplossing zien voordat ik zo iets zou aan durven.
De V-satbi = 3D bewezen
CSM = 3D bewezen
AC3X = Bewezen.

Maar de AC3X achte ik pas bewezen na de reports van Jurien.
Dus even wachten op 3D evaluaties.
 
eric w , wat zeg je , probar ? isdat een gewoon flybarless systeem of weer wat anders ?
heeft trouwens futaba nog niet iets in de pijpleiding zitten ?
en hoe zit het qua bedrading , gaan alle servos in het systeemkastje om vervolgens met een kabeltje naar ontvanger te gaan ?
mvg ferry
 
Back
Top