Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Dan is het handig, dat de gaatjes er al in zitten...

    Welke zwever is dat?

    Groeten, Jan.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Eigenbouw omgekeerde Vstaart op basis van de vleugel van de InsideF5j van Hoellein
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Middendeel klapprop is inmiddels binnen:
    Klapprop open.JPG

    De bladen op de foto zijn de Schulze 1031.7x4.

    Klapprop dicht.JPG
    Er is zelfs draad over voor een moer, waar dan een plaatje onder kan om de bladen vrij van elkaar te houden.
    Bij het middendeel worden ook twee zelftappers geleverd, die in de twee gaatjes passen die Justus ook gebruikt heeft, waar die voor kunnen dienen is me niet duidelijk, het vastzetten van een spinner o.i.d.?

    Bij de draairichting van de vaste prop ben ik uitgegaan van de draad op de as, zodat de prop zichzelf niet kan loswerken; bij de bladen die ik erbij had besteld niet opgelet, dus de bladen hebben de verkeerde draairichting (rechts i.p.v. links), die moet ik opnieuw bestellen.
    Vanwege gewichtsreductie zitten de motordraden rechtstreeks op de regelaar gesoldeerd (bedoeld voor een tricopter/quad), dus even twee stekkers omdraaien in het veld bij een propwissel is er niet bij.

    Ik heb dus een setje CAM props 7 x 4 (bestelnummer 7234/08) en een setje Schulze 7 x 4 (bestelnummer 1031,7x4) voor een rechtsdraaiende set-up liggen...
    De Schulze props zijn iets langer en breder dan de CAM props, de aanduiding 7 x 4 is ook niet meer dan een aanduiding, blijkbaar.

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Een paar mailtjes en wat zoekwerk later, ben ik er achter dat linksdraaiende klapprops bijna niet verkrijgbaar zijn, en wat er wél is, is een klein formaat.
    Dan toch maar twee draden op de regelaar omsolderen en een rechtsdraaiende starre prop prepareren voor als de klapprop niet voldoet.

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Maiden Flying Wing 840!

    We zijn inmiddels anderhalve maand verder en ik ben tijdens de zomer niet meer wezen lessen op de club, dus relatief weinig gevlogen.
    Aangelokt door het mooie rustige herfstweer mijn vliegerveld een paar keer opgezocht met mijn Lidl schuimpje, dat vliegt lekker rustig.

    Vanochtend alle drie toestellen die, gerepareerd, afgebouwd, of van een grotere prop voorzien waren, vliegklaar gemaakt en de hele handel in de auto geladen.

    Eerst de gemotoriseerde Lidl, dat vliegt nu super mooi en een beetje wind is door de grotere prop ook geen probleem meer.

    Vervolgens de Parkfun Fusion, voor de zoveelste keer gerepareerd, dit keer een carbon buis in de (voor de tweede keer) afgebroken staart. Zwaartepunt iets naar voren, vanwege het carbon en glasweefsel, en gaan. De overgang van twee naar drie assen vereist enig omdenk werk, want hier zitten de ailerons op de plaats waar de tweekanaals Lidl het roer heeft.

    Na een paar rondjes valt dat ook weer op z'n plaats en lukken de gecoördineerde bochten weer als voorheen. Ook had ik er aan gedacht de ingebouwde gyrostabilisatie in te schakelen...
    Zoals te verwachten was, wordt het toestel met elke reparatie zwaarder en neemt de startsnelheid navenant toe, ik moet een flinke zwaai maken om vrij van de grond te blijven bij de start. Geen probleem als je er rekening mee houdt.
    Voor m'n gevoel wordt ook de laagste snelheid, zelfs met flaps neer, ook steeds hoger...
    De telemetrie, die deze ontvanger levert, is handig, kun je het Voltage op je display bijhouden.

    Als laatste de Flying Wing 840 uit dit topic.
    Ik heb eerst een glijvlucht uit de hand gedaan, gelijk alles aan de voorkant groen, want de daalhoek was fors.
    Een beetje up getrimd en de gok genomen, gas erop!
    Het vliegen met de tweekanaals Lidl heeft geholpen, want ik hield de FW nog in de lucht ook, wel slingerend als een dolle, teveel stick input, rustig aan...

    Zelfs met een gekortwiekte prop is het vermogen fenomenaal; met de up trim wat gereduceerd gaat het 'ongelimiteerd vertikaal' zoals ze dat zeggen, ik ben dat niet gewend en wist niet hoe gauw ik het gas moest reduceren om dat kleine stipje in de lucht weer onder controle te krijgen.
    De afstemming was redelijk goed, met enige oefening in het maken van kleine uitslagen is deze FW een genot om te besturen.

    Ik heb me, na de eerste verticale klim, niet laten verleiden tot rolls en loopings, iets wat op de sim probleemloos gaat, maar ben braaf met half gas m'n rondjes blijven vliegen, meestal op hoogte, maar ook een paar low passes, waarbij ik voor de bocht eerst weer hoogte won, je weet het per slot van rekening maar nooit...

    Man, wat gaat dit hard, als je wat gas geeft.(Voor iemand die z'n gerepareerde Easystar snel vind...)

    Het zal de oplopende hoeveelheid stick time zijn, maar ik heb vandaag staan vliegen, zonder dat ik stond te schudden van de adrenaline, da's ook wel eens lekker.
    En alles heel weer mee naar huis.
    Als eerste nog wat expo op de besturing van de FW zetten, dat zal de boel wat temmen.
    Ik heb nog een gyro liggen, maar of ik die inbouw?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2021
    Thedo en helixer vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag weinig gevlogen, ik wou nog een 'motor uit' op een schakelaar programmeren in mijn TX16S, ik heb dit in al mijn vliegtuig programmeringen, dat voorkomt schade aan toestel en vingers...
    Hoewel ik dit dus vaker gedaan heb, was het al weer een poosje geleden, dus dacht ik de data van een ander model over te nemen, dat ging voor 99,9% goed, alleen had ik bij het testen geen motorcontrole, niks, nada, nop. De regelaar werd niet aangestuurd.

    Als je dat weet, wordt het foutzoeken in de zenderinstellingen en het duurde even voor ik doorhad dat ik het verkeerde symbooltje voor throttle had aangeklikt, grmbl, grmbl...

    Daardoor pas rond de klok van drie naar het veld, waar het stille weer inmiddels plaats gemaakt had voor 3-4 Bft, met dreigende luchten aan de horizon.

    De Lidlvlieger was tegen deze omstandigheden niet opgewassen, te weinig vermogen en de wind smeet het toestel alle kanten op, dus die ging weer in de kofferbak.

    De flying wing is zwaarder en heeft voldoende vermogen, dus die kreeg ik wél in de lucht, al maakte de turbulentie vlak boven de grond het nog lastig om uit het gras te blijven.

    Eenmaal op hoogte geen probleem, alleen had ik dit toestel nog niet met wind gevlogen; weer een nieuwe ervaring, want zelfs met half gas gaat het vóór de wind ontzettend hard en moest ik er om denken niet te ver te vliegen, want dan wordt het heel snel een streepje en verlies ik de oriëntatie (wat bijna altijd in een crash en een eind lopen uitdraait...).
    De kleurstelling helpt hierbij enorm, maar die moet ik dan nog wel kunnen onderscheiden.

    Na twee lipo's leegvliegen, begon ik het koud te krijgen en was het wel weer mooi voor vandaag.

    Groeten, Jan.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat is een felicitatie waard, want het is voor de meeste mensen een absoluut keerpunt zodra dat gebeurt. Een soort van "het kwartje is gevallen" en de kans is tamelijk groot aanwezig, dat vanaf nu in redelijk vlot tempo steeds meer dingen "als vanzelf" gaan.

    Dus; gefeliciteerd!
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Dankjewel.

    Dat is ook de reden dat ik het vandaag met meer wind aandurfde te gaan vliegen, een paar maanden geleden waren de spullen in de auto gebleven en was ik weer naar huis gegaan.

    Het scheelt ook dat deze flying wing bijzonder robuust ontworpen/gebouwd is, die steekt een 'ongelukkige landing' zonder schade weg.

    Groeten, Jan.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Voor de Lidl stond er vandaag teveel wind, dus alleen vier lipo's 'leeggevlogen' (tot 3,7- 3,8V C / cel) in de flying wing. Gemiddeld ruim 10 minuten per lipo.

    Overwegend half gas vlakke rondjes gevlogen om te wennen aan wat de wind met dit toestel doet, bizar, hoe het vliegtuig soms finaal uit de koers geblazen wordt door de turbulentie.
    Gelukkig gebeurde dit op voldoende hoogte, dus geen paniek.

    Met de laatste lipolading wat sneller gevlogen en op hoogte m'n eerste halfbakken looping gedraaid, het vliegtuig kan dat (nog ) beter dan ik...

    Rolls zijn gemakkelijker, maar ook dat doe ik voorlopig met mate, ik heb geen zin aan schade.

    Vol gas runs laten een 'ander' vliegtuig zien, het sturen wordt veel strakker dan bij het rondvliegen op half gas, vooral de bochten lukken veel mooier, als je wat meer snelheid hebt.

    Ik snap onderhand wel dat ook deze hobby verslavend kan zijn...

    Groeten, Jan.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit soort kistjes wil Uberhaupt graag met flink wat gang gevlogen worden...
    Dat de bochten wat mooier lukken met meer gang, komt omdat je geen richtingsroer hebt en wat meer snelheid je ook dwingt wat meer hellingshoek te geven, en daar reageren ze goed op, want in feite kun je met elevons eigenlijk alleen maar loopings vliegen, en een snel en steil gevlogen bocht is in wezen niet zo heel veel meer dan "een looping op zijn kant". Door gebrek aan staartboom en kielvlak wil het ding met kleine hellingshoeken nu eenmaal slechts met tegenzin de neus in de nieuwe richting steken.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Waarvan akte.

    Groeten, Jan.
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Flying wing is leuk. Ik moet wel zeggen dat ik er niet zo heel veel mee vlieg hoor, druk met andere toestellen. Ik heb er nog geen spiraalvluchten mee gevlogen, ben daar een beetje bang voor i.v.m. oriëntatie verlies.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Spiraalvlucht?
    Ik heb wel een idee, maar, leg eens uit.

    Groeten, Jan.
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Met je toestel door rollen. Ik noem dat spiraalvluchten, maar misschien heet dat wel anders hoor. Meestal doe ik dat terwijl ik hem recht omhoog laat vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Jan, neem ‘ns een action-cam mee naar het veld voor wat opnames. Dat is leuker om naar te kijken dan hele ooggetuigen-verslagen :).
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Wordt aan gewerkt, maar camera dochter is niet altijd bij de hand.
    Even afgezien van het feit dat ik geen 'action cam' heb, tenzij een Mobius telt, maar die gebruik ik meestal voor onboard video, daar die geen zoeker heeft.

    Groeten, Jan.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Zelf heb ik ook een Mobius en gebruik 'm zowel op een vliegend model als statisch vanaf afstand. Het mooie aan de Mobius is dat je ook 120fps kan schieten voor mooie slow-motion beelden.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren gepiepeld door de wind (te sterk) en mijn keuze om te vliegen op een veld waar door de windrichting veel turbulentie was.
    Eenmaal in de lucht geen probleem, maar de landing, die inmiddels steeds beter lukt, met een flare op het eind, zodat het toestel bijna 'zachtjes' in het gras neerkomt, werd door een vlaag getransformeerd in een 'radslag' landing, waarbij beide aileron scharnieren gesneuveld zijn.
    Nu waren dat schuim draaipunten, dus al niet vreselijk sterk om te beginnen, maar tegen deze krachten waren ze niet bestand.

    Vandaag een reis strijkboutje gevonden bij de Blokker (€9,99), de lamineer folie had ik al in huis, dus de komende dagen eens aan het bekleden en folie scharnieren aanbrengen.

    Groeten, Jan.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Iets wat iedereen natuurlijk al weet; lamineren is een tijdrovende bezigheid, ik ben het grootste deel van de middag er mee onder de pannen geweest, nou ja buiten, want koud was het niet:
    Ironing.jpg
    De hysterese van het Blokker boutje is redelijk, maar ik controleer wel elke keer vóór ik de bout op het laminaat zet, de temperatuur met een digitale thermometer, better safe than sorry...

    First attempt.JPG
    Toch nog twee plekken in de fuselage waar ik te lang ben blijven hangen, dan smelt het schuim dus wel degelijk.
    Gelukkig zijn de vleugels wel strak gebleven.

    Bottom..JPG
    Morgen nog wat bijwerken en de ailerons nog lamineren, daar zie ik een beetje tegenop, dat kleine dunne spul...

    Groeten, Jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Wat kan een mens toch lekker bezig zijn. Leuke foto, ik had daar zomaar kunnen zitten.:)
     

Deel Deze Pagina