Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja hoor, ik denk er net zo over. Heb nog nooit een scharnierpunt gescheurd of iets dergelijks.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Als jullie het niet erg vinden, wacht ik een dag met weinig wind af, om te zien wat de servo's er van maken.
    Aanpassen kan altijd nog, desnoods nieuwe ailerons van balsa, die zijn een stuk stijver.

    Groeten, Jan.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En na één landing in het vochtige gras een stuk krommer. Dan nog liever Depron. De plakband scharnier over de gehele lengte zorgt voor ruim voldoende stevigheid.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Haha…. Dat ga ik proberen :yes:
    Is dat trouwens breder dan normaal “kadootjes inpak plakband”. Want dat is voor skarniertjes wat smal
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Niet zo moeilijk hoor. Hier even een voorbeeld hoe ik het doe. Aan de kant van het roer snij ik een hoek van 45 graden. Het vlak waar het tegenaan komt gewoon recht afsnijden. De twee delen tegen elkaar leggen en fixeren met plakband. Desgewenst kan het ook met breed plakband. Bij de Bruna verkopen ze prima doorzichtig plakband wat je haast niet ziet. Wil je het roer iets stijver maken kan je gewoon een stripje carbon over de lengte plakken. Moet er wel even bij vermelden dat ik mijn depron meestal plastificeer met breed plakband. Je kan natuurlijk ook het plakband met bijvoorbeeld uhu por er op lijmen. Succes verzekerd.


    Lachen...............:worship:
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2021
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    En heb je nou eerst uhu por op t skuim gesmeerd ?
    Ik heb dit eens geprobeerd met 2 cm brede doorzichtige tape van een boekwinkel, maar dat liet vrij snel los van het schuim, eerst uhu por smeren waar de tape komt ga ik ook eens proberen…… idd, hoe simpel kan het soms zijn :thumbsup:
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Bij mij niet nodig, omdat ik mijn depron eerst bekleed met breed plakband. Maar met uhu por zit het helemaal goed vast natuurlijk.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Het balsa zou dan wél ingepakt zijn in lamineerfolie, of geverfd.

    Groeten, Jan.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vlieg jij met kaal onafgewerkt hout dan?
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :D Brutus, jij vliegt niet met wings dat merk ik al. Die land je zo plat als een pannenkoek in het (altijd iets vochtige) gras. Leuk die covering en houtbehandeling, maar het trekt altijd krom. Helaas... Tenzij je de elevons verpakt in dertig lagen GFK natuurlijk, maar dan wordt het te zwaar. Depron neemt geen enkel druppeltje vocht op.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, maar ik heb er wel mee gevlogen, vroeger, toen er nog geen Depron was. Nooit last mee gehad. Laat ook wel eens noodgedwongen vliegtuigen in (lichte) regen staan, en dat trekt ook niet krom...
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb je die flying wings nog ergens staan dan? Mss ergens op zolder? Kijk maar 'ns hoe de elevons er nu bij staan/ hangen... :D
    Enfin... Mijn advies: lichtgewicht en ongevoelig voor invloeden van vocht => Depron, EPP.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    nou...... dat ga ik even tegenspreken als je dat goed vind :D
    ik heb diverse balsa toestellen staan, de oudste is zeker 15 jaar oud en vliegen ook wel eens in ietwat vochtige omstandigheden, ze nog keurig recht... eenmaal goed in de folie gebeurt er niks mee !!
    heel toevallig pakte ik mijn multiplex EPP indoor toestelletje en raad eens hoe de vleugel er uit zag :oops: ...... krom!!!!!
    zet een epp toestelletje maar eens weg met 1 vleugel op een verhoging zodat hij met n vleugel ergens op leunt.... paar dagen later blijft het zo staan ..
    ennuh, ik heb sinds kort een Dancing Wings adelaar en bij dat ding gaan de epp vleugels vanzelf doorhangen door zn eigen gewicht o_O
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, die bestaat allang niet meer.

    Maar ik zeg je dit: als Balsa krom gaat, heb je je model niet goed afgewerkt. Zo simpel is dat....Minstens twee kisten van 40 jaar oud, beide hebben bij vorige eigenaren jaaaaaaren in vochtige schuren of op zolders gelegen, beide zijn gewoon recht.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Even back on topic. Het gaat niet om eender welk model, maar flying wings. De elevons komen regelmatig in contact met planeet Aarde. Inpakken met covering kàn, maar maakt het geheel wel weer zwaarder. Over-engineering ligt op de loer en achter wil je zo min mogelijk gewicht. Mijn elevons zijn van XPS20, in profiel en niet extra versterkt met carbon (enkel plakband dat tevens dienst doet als scharnier).

    @brutus Heb je niet nog een foto van jouw flying wing van weleer? Gewoon om een beetje een indruk te krijgen?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    als dat model een spanwijdte heeft van 60 cm en de rolroeren zijn 10 cm breed dan hebben die een opp van 0.6*0.2 = 0.12 m2 dat vermenigvuldigen met het gemiddelde gewicht van oracover 70 gr/m2
    maakt een gewicht toename van 8,4 gram ..... met oralight kom je op 4.5 gram

    dat valt reuze mee ofnie
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas niet.... dat was nog ver voor het digitale tijdperk (in elk geval MIJN digitale tijdperk... Ik heb pas sinds 7 jaar een smartfoon, en de digitale camera slechts een paar jaar eerder. Die wing zal toch minstens 25 jaar geleden zijn...
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Moment = Kracht x Arm ==> kortom er moet een veelvoud in de neus bij ivm CoG.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Eergisteren van het mooie weer gebruik gemaakt om de gelamineerde vleugel te vliegen.
    Dat viel me niet mee...

    Door het lamineren is het oppervlak gladder geworden en vliegt de vleugel sneller dan vóór het lamineren, dat is iets waar ik aan moet wennen.
    Wat minder is, is het feit dat de vleugel direct na de start véél input nodig heeft om recht de lucht in te gaan. Eenmaal op hoogte is 'ie vliegbaar, maar onvoorspelbaar, alsof 'ie een eigen wil heeft.

    Na een paar minder mooie landingen vond ik het wel mooi en ben de boel thuis eens nagelopen.
    Tot mij verbazing hebben de Tower Prop MG90S servo's speling op de tandwielen, waardoor de ailerons iets van 4-5 mm op en neer kunnen zonder dat de servo wordt aangestuurd, geen wonder dat 'ie redelijk beroerd vliegt.

    Ik heb destijds een partijtje van deze metal gear servo's aangeschaft en bij inspectie hebben ze allemaal speling. Is dit normaal?
    Ook een paar Tower Pro SG 90 die ik gebruik voor een draai en pan camera gimbal zijn niet spelingsvrij, maar daar valt het niet op..
    Hetzelfde formaat servo van Racerstar met kunststof tandwielen hebben géén speling.

    Het lijkt er op dat ik de servo's moet vervangen door exemplaren zonder speling. Helaas moeten de vleugels daarvoor opengesneden om toegang tot de vlak liggende servo's te krijgen.
    Als het meezit kan ik de kabels iets naar buiten trekken en de nieuwe servo's er aan solderen, zodat er minder in de laminaatfolie gesneden moet worden en ik geen stekkers door krappe gaten hoef te wurmen.

    Neem ik kunststof tandwielen, of leggen die te gauw het loodje?

    Groeten, Jan.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Servo’s laten zitten en eerst maar ‘ns een filmpje schieten met de Mobius ter verdere analyse alhier.
     

Deel Deze Pagina