Inderdaad de spanning van de beugel houdt de draad gespannen, dit is niet optimaal omdat na en tijdje het hout zijn spankracht verliest. Op de foto kan je het nog niet zien omdat alles toen nog gloednieuw was, tegenwoordig heb ik er een metalen lat tegen getrokken met bandjes om terug genoeg spanning op de draad te krijgen. Mijn nieuwe beugel zal er eentje zijn met bovenaan een carbon-stang ipv van hout.
Verder kan ik nog zeggen dat de snijdraad helemaal niet als een snaar moet gespannen staan zoals dat vroeger het geval was bij het snijden met de hand. Ooit was ik vergeten de draad op te spannen en toch was alles piekfijn gesneden de spanning die op de draad kwam door het gewicht van de beugel bleek al genoeg, dit komt doordat er gesneden wordt zonder contact tussen de draad en de styro, de styro smelt als het ware weg voor de draad. Het zoeken van de juiste verhouding tussen temperatuur(stroom) en snelheid is er eentje van trial and error en is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruikte materiaal. Zelfs de breedte van de blokken speelt daarbij een rol, de rompsegmenten van 45mm die ik meestal snijd voor een romp vergen een andere instelling dan een vleugel van bv 600mm ook al is het hetzelfde materiaal.
Dirk