Fokker D-XXI project nederland

Ik ben al een tijdje geleden begonnen met de voorbereidingen om te komen tot het bouwen van een vliegend schaal model van de fokker D-XXI.
De schaal grootte is 1:4,5., dat wordt dus een wingspan van 2,50 Meter, motor wordt ws. 45CC benzine.
De tekening die ik gebruik is van Yke Rusticus uit het Groningse Exmorra.
Deze man heeft al een respectabel aantal (big-scale)modellen gebouwd.
Voor mij is het de eerste keer.
verwacht geen dagelijkse update van dit draadje, ik heb er meerdere jaren voor uitgetrokken!
De bouw is inmiddels begonnen.

de titel is overigens gekozen met een knipoog naar mijn "collega" Edwin van der Maat uit Malta...kijk vooral even naar zijn draadje ---Fokker D-XXI project Malta---

later meer

groeten john
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd. Die van Edwin ziet er in ieder geval al goed en veelbelovend uit.

Ik denk dat wij hier wel wat foto's van de tekeningen en de opzet willen zien!
 
Succes met de bouw, ik kijk reeds uit naar de eerste resultaten van je meerjarenproject ;)

Groetjes Jeroen
 
best, meende echt dat het in groningen ligt.......maar ja iedereen denkt ook dat dirksland in zeeland ligt, is toch echt zuid-holland..........

groeten john
 
Er is een begin!

Hoi John,

Mooi dat je begonnen bent. Het is hobby..dus ook al is het 5 min een week, het is goed. Ben benieuwd naar de eerste foto's. Geniet van de bouw want het is 'iets' om een vliegtuig van Nederlandse afkomst te bouwen.

Als je info nodig hebt, laat het me weten.

Veel succes,
Edwin
 
d21

hoi curly
je hebd een mooi model gekozen van yke
ik ken het model zeer goed heb er zelf mee gevlogen en hij vliegt geweldig
ik raad je aan een 50 cc te plaatsen
ik weet een adresje waar je een zeer goede 50 cc kunt kopen
die goedkoper is dan de thor 45
maar wel ruim een pk mee
zet hiet vanavond de u r l wel op
ik ben mijn d21 aan het herbouwen want die was gekrast
zodoende ben ik ook met mallen bezich voor de wielkappen
ik heb geen iedee wat voor wielpoten je gaat gebruiken
ik maak ze zelf mocht je dat nog nooit gedaan hebben
kan ik je vast helpen
ook de neuskapmal ga ik maken
heb het orgineel nog maar das beschadicht
dus die herstel ik en dan trek ik er een mal van
groetjes j.weel
 
nou jongens,

bedankt voor jullie reacties, heb al wel foto's maar weet even niet hoe ik ze moet uploaden.

Edwin, ik heb behoefte aan detailtekeningen van de cockpit, ik heb wel foto's (ook die van jou) in een mooi album zitten maar dat dat is moeilijk te schalen....hoe heb jij dat gedaan?

Jeroen: ik denk de wielpoten van gasveren te maken (zonder gas maar met een drukveer, op mijn werk heb ik ze in diverse maten.), de poten van edwin zijn natuurlijk ook erg mooi maar je ziet er straks niks meer van.ze moeten dus vooral stevig zijn.
verder moet ik opmerken dat de tekening die ik heb niet erg maatvast is, de diverse aanzichten wijken qua maatvoering nog al af, met name het bovenaanzicht en de doorsnedes van de rompspanten, aanpassen dus.
als je toch kappen gaat maken, doe maar een voorstel.......mits je ook in 1:4,5 aan het bouwen bent.

nou, ik ga nog wat doen.

groeten john
 
nou jongens,

bedankt voor jullie reacties, heb al wel foto's maar weet even niet hoe ik ze moet uploaden.

Edwin, ik heb behoefte aan detailtekeningen van de cockpit, ik heb wel foto's (ook die van jou) in een mooi album zitten maar dat dat is moeilijk te schalen....hoe heb jij dat gedaan?

Jeroen: ik denk de wielpoten van gasveren te maken (zonder gas maar met een drukveer, op mijn werk heb ik ze in diverse maten.), de poten van edwin zijn natuurlijk ook erg mooi maar je ziet er straks niks meer van.ze moeten dus vooral stevig zijn.
verder moet ik opmerken dat de tekening die ik heb niet erg maatvast is, de diverse aanzichten wijken qua maatvoering nog al af, met name het bovenaanzicht en de doorsnedes van de rompspanten, aanpassen dus.
als je toch kappen gaat maken, doe maar een voorstel.......mits je ook in 1:4,5 aan het bouwen bent.

nou, ik ga nog wat doen.

groeten john
 
Hoi John,

Een echte schaal tekening van de cockpit heb ik niet. Mij advies is eerst om de romp zover op te bouwen dat het originele frame werk erin aangebracht kan worden. Omdat ik de mijne van geen modeltekening heb gebouwd (Ik weet niet hoe goed en wat voor constructie jouw tekening heeft), heb ik zover als mogelijk de romp constructie rond het originele frame werk
gemaakt. Om een 100% schaal cockpit te bouwen is heel moeilijk, maar het is redelijk goed te benaderen.

Het verend onderstel wat ik gebruik is voor de Ziroli Stuka, die ik moest verlengen voor mijn D21 (1:4). De jouwe wordt iets kleiner dus past ie zeker.

Groetjes, Edwin
 
het militaire luchtvaartmuseum in soesterberg heeft een echte d21 staan tis wel een toestel dat pas in de jaren 90 gebouwd is maar wel volgens de orginele tekeningen metodes etcetera
als je daar nou foto,s van de kokpit neemt dan zit je aardig goed
maar ik zal yke vragen of hij die niet al heeft want mijn d 21 had ook alles erop en eraan o ja de poten kan ik ook maken voor je tis namelijk een heel simpol sisteem wegens de wielkappen is het niet handig om met een triangol te werken maar met een sleuf sisteem dit wegens het monteren van de wielkappen
 
eerste foto's van de "boreling"

heren,

dit is wat ik nu even probeer, afbeeldingen dus...........moet het zelf nog even testen.
geduld dus nog even.

groeten john


full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, dat zijn ze dan, jammer dat de tekst er niet bij staat maar dat gaan we de volgende keer dan maar proberen (bastiaan bedankt tot zover!)

groeten john
 
heren,

dit is wat ik nu even probeer, afbeeldingen dus...........moet het zelf nog even testen.
geduld dus nog even.

groeten john
Hoi Curley.

Geweldige kist.
Overigens heb je de foto's wel goed in de draad staan, maar de linkjes doen het niet. Ik kon ook geen fotoalbum van je vinden.
als je je bericht quote dan zie je vanzelf de (foute) linkjes staan.

Grtz

b
 
Laatst bewerkt:
oké dan, ik wordt te oud voor dit soort werk.
zal proberen dat fotoalbum openbaar te maken, staat overigens niet veel meer in dan dit.

groet john
 
bedankt voor jullie "mentale" ondersteuning, ik begin er ook al een beetje moet op te krijgen dat dit project tot een goed einde komt........je kan veel als je maar wilt!
ik begin ook steeds meer de charmes en lijnen van dit Nederlandse product te waarderen.
Ik ben zelf ook een oud Fokkeriaan (zo heet dat nou eenmaal) en vind het nog steeds jammer dat Fokker ter ziele is gegaan........had denk ik niet nodig geweest.
mede daarom de keuze voor dit model,dat in de meidagen van 1940, natuurlijk met inzet van de vliegers , toch nog resultaten geboekt heeft. jammer dat er geen voor het nageslacht (wij dus) bewaard is gebleven.

groeten john
 
Back
Top