Fokker D.XXI

Hallo Beste allemaal,

Ik heb helaas al lange tijd niet echt meer een bouwdraadje op het forum kunnen posten.

Omdat ik er simpelweg de tijd niet voor heb (2 kinderen resulteert toch in vrijwel NUL bouwuren)
en dus helaas geen bouwverslagen van mijn kant.......

Ik volg alle bouwdraadjes echter nog op de voet, lang leve de tablets en smartphones!!!!!!

Uiteraard ben ik in alle stilte en alle schamele uurtjes die ik heb ook nog aan het prutsen,
Dit tot grote woede van de wederhelft want die krijgt dus nog minder tijd van mij...........

Ik ben aan een aantal afbouw projecten tegelijk bezig,

Namelijk de tony Nijhuis spitfire mk1 , de Fokker s.11, en uit nieuwsgierigheid was ik maar begonnen aan een hoopje hout wat in de hoek van de zolder stond (we praten dan alweer over 8 jaar geleden).

Dit hoopje hout werd langzaam maar zeker een Fokker D.21 nooit foto's gemaakt van de bouw .....
Aangezien ik het bouwen als een noodzakelijk kwaad zie (je moet toch met iets authentieks op het veld komen), ben ik meer van het detailleren van de kist dit vind ik ook het leukste proces van de bouw

De fokker D.21 staat inmiddels in haar basis kleur (bruine kleur) op mijn werkbank te pronken.

pm0j.jpg

ga nu bezig met de landingslampen en de tiplampen die NIET werkend zullen worden.

Daarna zullen de overige 2 kleuren ,beige en groen op de kist worden toegevoegd

lvtg.jpg

Daarna kan aan het interieur gewerkt worden.

Motor is een Magnum 15 cc 4 takt met glowstar,
Spanwijdte van de kist is : 155cm
Gewicht : laat nog even op zich wachten

rd3q.jpg

(ga er vanuit dat mn dochters niet op dit forum komen want achter de fokker ligt het sinterklaas cadeau)

Kist wordt uiteindelijk uitgevoerd in mobilisatie kleuren dus met oranje driehoeken (het rood wit blauwe richtingsroer was een try out met waterverf)

Nou ik ga proberen met regelmaat iets te posten met betrekking de voortgang van de D.XXI

Groetjes pascal

Hoi Pascal ,

Erg leuke kist en leuk dat je er wat over post. Ik blijf dit volgen.

Heb je de D.XXI van eigen ontwerp gemaakt ?

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
mooi nog een D21 is altijd leuk om te zien
ik heb jaren geleden ook een d21 van deeze grote gehad
heb er nooit mee gevlogen
ik had imers ook de grotere van Yke indertijd

Ziet er al mooi uit! Ga je ook wat panel lines/rivet erop maken?
Een dummy engine zou ook zeker niet misstaan. :)

Ben ook wel benieuwd waar je deze tekening kan krijgen, wil al een tijdje een D21 van dit formaat bouwen.

Laatst bewerkt:
@Bart83 en 13048

De tekening tja dat is een anders verhaal, Ik heb mijn luchtvaart technische opleiding gevolgd op de AMTS op het terrein van Stork/Fokker.

Daar hadden ze in een koker een zelf getekende tekening liggen (van de vroegere leraar technisch tekenen).
Deze mocht ik meenemen omdat niemand er wat mee deed, achteraf weet ik ook waarom.........
De tekening is heel erg basis (in feite gewoon een 3 zijden aanzicht met de maten van de spanten en ribben)
Ik heb alles samen met mijn vader dus uit moeten zagen en snijden een enorme kl*te klus.

De motorkap heb ik gemaakt van vliegtuig aluminium (eindopdracht voor het vak vliegtuig plaatwerken).
De voorste ring "de Collector ring" bij de echte D.XXI zit met kleine treknageltjes vast aan de cowling.

De collector ring is via de oude methode rond geslagen met een bolkop hamer,
Dit geeft het effect van een echte collector ring uit die tijd.

groetjes pascal

Laatst bewerkt:
@Bart83 en 13048

De motorkap heb ik gemaakt van vliegtuig aluminium (eindopdracht voor het vak vliegtuig plaatwerken).
De voorste ring "de Collector ring" bij de echte D.XXI zit met kleine treknageltjes vast aan de cowling.

De collector ring is via de oude methode rond geslagen met een bolkop hamer,
Dit geeft het effect van een echte collector ring uit die tijd.

WOW ( kaak op de grond ) zou je hier eens wat detail foto' van kunnen maken ?

Mvg,

Bart

Bij deze de foto's van de zelf gemaakte motorkap met collector ring
Binnenzijde van de motorkap
k98q.jpg

Buitenzijde van de motorkap
clar.jpg

Helaas is het met flits niet goed te zien (naar mijn mening).
Zal als ik er tijd voor heb overdag een keer foto's ervan maken .

Maar bij deze het bewijs dat het maken van een aluminium motorkap dus mogelijk is ;)

greets pascal

kleuren schema fokker D.XXI

Zucht de kleuren,

Hierover heb ik en misschien andere WW2 fokker bouwers een aantal nachten over wakker gelegen!

Wat moeten we doen, welke bron moeten we geloven?
En vooral hoe zit het met het schaalgetrouw maken van je D.XXI de camouflage verf werd in die tijd immers met de kwast aangebracht en ondanks dat er een standaard camouflage patroon bestaat namelijk onderstaand aanzicht zat er wel degelijk verschil tussen de kisten.

tyzq.jpg

Ik ga voor de camouflage van het 1e patroon(linker)
Dit betreft de kistnummers :212 tot de 229

2e patroon is beige en groen omgedraaid
en zaten op de kistnummers:230 tot de 247

Echter als ik dan weer kijk naar 2 kisten uit die 212 tot 229 serie

zie ik wederom weer verschil tussen die 2

namelijk
neemt men de 223 van wachtmeester van Zuijlen
ihru.jpg

Zie je weer verschil met de 229!
sqnx.jpg

Als ik hier nu nog een andere kist uit die eerste serie onder plak zie je wederom verschil.

Wat is waar en wie heeft gelijk?

Ik vermoed dat het camouflage patroon door elke schilder vrij geïnterpreteerd mocht worden zodra het maar enigszins op de eerste afbeelding leek.

dus hopelijk kunnen jullie me helpen

groetjes pascal

Laatst bewerkt:
.
Ha Pascal,

Mooie Fokker DXXI! Foto`s zijn vaak beter bruikbaar dan tekeningen en aanzichten, maar helaas zijn goede foto`s moeilijk te vinden (en dan vaak ook nog in zwart-wit...) ;)

Succes ermee, het wordt een gave kist!
Groeten, Ramses

ik heb de juiste kleuren
ik heb ook een stuk plaatwerk van een echte d 21 uit de meidagen
was er uitgeknipt door een souvenierjager
maar er zijn ook mensen die kleiren denken te kunnen onderschijden uit zwart wit foto,s
en dan krijk je rare dingen
Grijs is nooit gebruikt door Nederland bijvoorbeeld
tog zijn er die zeggen dat de lichte vlakken grijs zijn
ook al spreken schilderijen uit de oorlog dat tegen

maar er zijn ook mensen die kleuren denken te kunnen onderschijden uit zwart wit foto,s

Dat is in beperkte mate mogelijk. Met enige kennis van de orthochromatische en panchromatische film van destijds kan je met enig gepuzzel wel enige conclusies trekken, maar je kan nooit zeggen "deze grijswaarde was deze kleur". Zo'n grijswaarde werd namelijk niet alleen bepaald door de kleur van de verf, maar ook door textuur van het materiaal (glans, dof, ...) en belichting (zon, mistige ochtend, ...).
En je moet dan echte foto's hebben die je in detail kunt bestuderen, geen plaatjes uit een boek of van internet.

daarom zeg ik ook denken
kleuren kunh je maar op 1 maniet met zekerhijd bepalen
en dat is als je de echte kleur voor je hebd liggen
en dat heb ik

.
ik heb de juiste kleuren
ik heb ook een stuk plaatwerk van een echte d 21 uit de meidagen
was er uitgeknipt door een souvenierjager
maar er zijn ook mensen die kleiren denken te kunnen onderschijden uit zwart wit foto,s
en dan krijk je rare dingen
Grijs is nooit gebruikt door Nederland bijvoorbeeld
tog zijn er die zeggen dat de lichte vlakken grijs zijn
ook al spreken schilderijen uit de oorlog dat tegen

Pascal gaf aan dat diverse tekeningen en 3-views niet met elkaar overeenkomen qua camouflage (niet alleen qua kleur). Een foto is dan beter bruikbaar omdat die de werkelijkheid weer geeft, ook in zwart wit.

V.w.b de gebruikte kleuren: vergis je niet,... zelfs de orginele kleuren op een stukje bekleding van ruim 70 jaar oud is niet dezelfde kleur als het 70 jaar geleden was. Kleur (verf) is erg onderhevig aan UV-straling en verkleuring door andere oorzaken.

Mijns inziens heb je het meeste aan een kleurcode van de gebruikte verf, die zou je dan nu kunnen laten (na)maken.

Groeten, Ramses

Dat weet ik
maar het stuk linne wat Yke ter beschiking had zat opgerold in een koker
en heefd het daglicht nietmeer gezien sins het uit de kist geneden is
ook het stukje plaat heefd geen daglicht meer gezien

maar ook in amerika zijn er vliegtuigen bested en die warden gespoten afgeleverd in de door de onze luchtmacht gevraagte kleuren
daar zijn de nummers ook nog van bekend
en die kleuren komen weer overeen met wat ik heb liggen

D.XXI kleuren

Hallo allemaal,

Aardig dat jullie met me mee denken,
De kleuren vroeger zijn door de firma Sikkens verf aan de LVA geleverd.
Inmiddels heb ik van die kleuren de RAL nummers mede door Jeroen in mijn bezit.
Heb ze ook al laten mengen,
Dus dat is in kannen en kruiken.
Het gaat mij echter om het camouflage PATROON.
Welke moet ik aanhouden om mijn Fokker redelijk te laten lijken
En ik begrijp dat Foto's de beste optie zijn...
Echter heb ik niet die kunde om in een zwart-wit foto het verschil te zien tussen het bruin en het groen.(het is immers allemaal donker)

Wel kan ik uiteraard zien waar de beige kleur hoort,En helaas wijkt ook dit per kist af.
Op de zwart-wit foto's
Dus vandaar de vraag is er een vast camouflage patroon of werd dat per verf beurt anders op de kist geverfd?

ben benieuwd

Greets Pascal

.
@ Jeroen: Da`s heel mooi, met die codes kom je ver en de orginele delen die jij hebt zijn dan een mooi controle middel! :thumbsup:

@ Pascal, heb je een definitieve kist gekozen?

Ik ga voor de camouflage van het 1e patroon(linker)
Dit betreft de kistnummers :212 tot de 229

Groeten, Ramses

Back