maiden Fokker D.XXI Fail
hallo allemaal,
Ik zal eens even reageren op de maiden van de fokker.
Toch ergens even de tijd gevonden om naar het veld te kunnen volgens leden van de club zou er maar 1mm regen vallen!!!
Ik denk dat die hun app gratis bij een pakje boter hebben gekregen, want het was wel meer dan 1mm regen.
Toch nog n gaatje tussen de buien door gevonden en de D.XXI gestart voor de maiden (het moet er toch maar een keer van komen) van uitstel komt vrijwel altijd afstel.
De D.XXI naar de start positie gereden en opgelijnd voor de takeoff.
Het gas er geleidelijk op gezet ,dus snelheid laten opbouwen. en een tikje up.
Op een hoogte van ongeveer anderhalve meter een klap naar rechts ,gecorrigeerd met ailerons .
En de hartslag zakte weer enigszins....
Ding klimt als de ziekte en blijft om de roll as een handvol links en rechts waggelend naar een (relatief) veilige hoogte gebracht.
Eric die eerst aan het filmen was ,was ondertussen bij me komen staan en hielp me met trimmen van de kist.
ik had mn handen immers vol aan het sturen, van de D.XXI
de kist enigszins stabiel gekregen ben ik gaan kijken naar de stall eigenschappen.
En die waren ronduit triest!
vol gas(nog steeds klimmende) en als ik het gas er maar een beetje afhaalde viel ze (de D.XXI)
over rechts weg dit was natuurlijk te corrigeren met ailerons.
Maar ik zou en moest toch naar beneden komen!
Nou weet ik dat je een warbird met gas erop moet binnen halen...
Maar aangezien de fokker met volgas nog steeds klimmende was kreeg je dus een jojo effect.
De kist laag bij het veld gekregen (en ondertussen een hele hoge hartslag).
Was met volgas landen geen optie , dus moest toch het gas er een beetje af.
zo gezegd zo gedaan ,Toen bleek Of de fokker toch een groot zweef vermogen te hebben Of ons veld te kort !!!!! Wat me sterk lijkt
Maar ik kwam gras te kort ,dus weer gas erop voor nog een ronde ,
Toen het gas er op was gezet (leek het net of ze door een ME109 werd neergeschoten) en dook ze weer over rechts weg dit gecorrigeerd met linker aileron uitslag en toen viel ze over links weg waar de grond erg dichtbij was en neer plofte " IN DEN HOLLANDSCHE KLEI ''
Zoals veel van haar echte voorbeelden lag ze er vredig bij.
AMEN!
De romp is relatief heel alleen de motor en de kap hebben een flinke tik gehad, vlieger is van schrik onder het instrumenten paneel gedoken.
De vleugel is een total loss geval en die zal opnieuw gebouwd moeten worden .
Gelukkig zijn mijn landings poten nog heel.
Wordt vervolgd dus !!!!
Iedereen bedankt voor het volgen van mijn bouwdraadje over de fokker .
Hopelijk zijn mensen wat meer de charmes gaan zien van onze gevechtsvliegtuigen van vaderlandse bodem
greets pascal