Fokker D.XXI

Hallo michiel,

Gaat als een lopend vuurtje binnen de club ;) pascal vliegt ook eens iets aan barrels!!

V.W.B het zwaartepunt deze overgenomen van de tekening en i.p.v lood in de neus een zware motor in dit geval een 15cc 4 takt voor een kistje met een span van 155cm
(overpowered wellicht).
volgende met giro en meer down thrust en side thrust?

Geen idee toekomst zal het leren ,wellicht een herbouw van de vleugel of een groter exemplaar van de mooie Fokker D.XXI

elk nadeel heeft zijn voordeel: er is weer ruimte voor een nieuwe kist ;)
greets pascal
 
Overpowered zou kunnen, ze zeggen wel, je motor is het hoogte roer. Zeker downtrust geven er vanuitgaande dat alles stabilo/vleugels recht gebouwd zijn en in het midden stonden. Om teveel stijgen te voorkomen is de downtrust bedacht, paar graden naar beneden richten en je vliegt recht, maar dat is achteraf.

Met gyro geen ervaring, zonder moet hij ook kunnen vliegen.
 
Hallo Pascal,

Wat jammer. Een 15cc viertakt voor 155cm kist is zeker geen probleem. Heeft de vleugel tip verdraaing 'wash-out' (Bij een tapse vleugel als de D21 heel belangrijk)? Was het hoogteroer 'gevoelig'?

Edwin
 
Hallo edwin,

geen tip-verdraaiing idd en erg gevoelig op het hoogte roer en rol.

Zou het daaraan kunnen liggen?

groetjes pascal



Hallo Pascal,

Wat jammer. Een 15cc viertakt voor 155cm kist is zeker geen probleem. Heeft de vleugel tip verdraaing 'wash-out' (Bij een tapse vleugel als de D21 heel belangrijk)? Was het hoogteroer 'gevoelig'?

Edwin
 
Dat over links en rechts wegvallen klinkt als tipstall. Als je tipverdraaing maakt zorg je dat toestel op het middenstuk eerst overtrekt wat minder fel gebeurt en eenvoudiger te corrigeren is
 
Dat over links en rechts wegvallen klinkt als tipstall. Als je tipverdraaing maakt zorg je dat toestel op het middenstuk eerst overtrekt wat minder fel gebeurt en eenvoudiger te corrigeren is

Hallo Femmo en Pascal,

Waarschijnlijk een combinatie van geen tipverdraaing en achterliggend zwaartepunt.

Pascal, veel succes met de her-opbouw. De D21 is en blijft een prachtige kist.

Groetjes,
Edwin
 
Een D21 zonder tipverdraaing is niet te vliegen
de echte had ook geen tipverdraaing en die was al zeer overtrekgevoelig
wat toen als een voordeel werd gezien want dat maakte de d21 zeer wendbaar
maar op een schaalmodel heefd I 2 graden tip verdaaing nodig
ook licht het zwaartepunt bij de d21 best ver naar voren 28%

mocht je een grotere willen bouwen stuur me maar een PB dan stuur ik je een set tekeningen van een D21 die bewezen goed vliecht
maar zelfs dat kan een draak zijn daar vkwamen ze bij PHIB achter die hadden de tekeningen van yke gebruikt maar hem verklijnd naar 1/5
en dat pakte niet goed uit
 
.
@ Pascal: Balen man! :mad: Inderdaad wash-out inbouwen en de staart licht houden. Zwaartepunt liever wat te ver naar voren dan iets te ver naar achteren, maar dat weet je zelf ook wel. Succes met de her- of nieuwbouw! :thumbsup: Kijk eens op rcsb naar bouwdraadjes van de Jerry Bates D-XXI, is dat geen mooie maat voor je? (kan je ook benzine op zetten, zie onderste twee filmpjes)

@ Jeroen: Ik lees erg positieve verhalen over de Jerry Bates 1/5 Fokker D-XXI.

Maiden flight Fokker D.XXI, designed by Jerry Bates. 1/5 scale, 85 inches span, powered with a Skyshark 300 Lightning motor. Runs with a 10 cells LiPo, 5000mAh and a 80A ESC.

Maiden flight of my Jerry Bates Fokker D.XXI. 86" wingspan, 23.5 lbs, Zenoah G-38 with a Xoar 20x8 prop.

Flight of my Jerry Bates Fokker D.XXI. 86" wingspan, 23.5 lbs, fitted with new RCGF 50cc engine.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet dat de d21 van bates niet slecht vliegt
maar er zitten een paar fouten in dat model
maar ook de bates d21 dien je met sleepgas binnen te brengen
en flink snel te landen
dit komt omdat de 1/5 d21 van bates 2,5 kilo zwaarder is dan de 1/4,5 d21 van yke bates d21 15 kilo yke zen d21 woog 12,5 kilo
ook moet je voor de tekeningen van de bates flink geld neertellen
en die van yke zijn gratis
 
Pascal,

Zonde man! 'k hoop dat het je met de Fokker S.11 beter vergaat.
Jij gaat je deze winter op Woensdrecht in ieder geval niet vervelen.

Groeten, Anne
 
Wat zonde van je prachtige kist Pascal :(

Geen idee toekomst zal het leren ,wellicht een herbouw van de vleugel of een groter exemplaar van de mooie Fokker D.XXI

Wat hebben we toch een rare hobby, weken, maanden (soms jaren) ben je zoet met het bouwen en detailleren van een model, je steekt er al je liefde in en zomaar ineens kan het over zijn 8O
Ik hoop dat je de moed kunt hervatten er weer een te bouwen, zonde dat het zo gelopen is, wellicht bij de volgende meer succes :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Jammer

Hallo Pascal,

Wat jammer dat het niet is gegaan zo hoe je wilde, hopelijk dat je nog achter het probleem kan komen wat de oorzaak zou kunnen zijn,
Maar je moet niet laten zakken en opbouwen volgende vlucht heb je minder zenuwen en gaat het waarschijnlijk beter af,
Ik ben er ook nog niet, ik ben nog in een prille bouwfase van de D-21

Groetjes
Louis
 
Back
Top