Hoi Jeroen, jammer dat je er zo tegen opziet om met composieten te werken.
Het eigenlijk echt niet moeilijk maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten en daar kom je vaak achter uit ervaring en instructie door hars-leveranciers.
Het maken van mallen is een tak van sport op zich, het probleem is dat je veel materialen nodig hebt (dus duur) om een goede mal te maken.
Je kan het dan wel proberen met minder spullen maar je kan dan weer op problemen stuiten als de vorm complexer wordt.
Ik zelf lees vaak de instructies op de R&G site, ook omdat ik merk gebruik voor mallen of producten. Er staat een handboek op waarin een romp van model tot eindproduct
wordt beschreven met al de benodigde materialen:
http://download.r-g.de/handbuch_edition_06_09.pdf
Je moet wel een beetjes de praktische zaken er uit filteren want hoe epoxy moleculair opgebouwd is voor ons niet echt interessant.
Ik denk dat de problemen die jij ondervind met het loskomen van de glas mat zou kunnen komen door:
-De radius van de vorm te klein is (hoe dikker de glasmat des te groter de radius)
-Door het gebruik van Keper glas mat kun je complexere (3-D) vormen maken,
zie ook filmpje R&G over glasmat soorten (Weave types)
R&G Online - Movie Data Base
kijk ook even de andere filmpjes is ook interessant.
-Als je teveel hars gebruikt wil de mat ook eerder omhoogkomen door dat deze te nat wordt en als het ware gaat drijven in de hars.
-gebruik voor scherpe hoeken toevoegmiddellen in de hars zoals microballoons of katoenblokken om zo de scherpe hoeken op te vullen zodat de glasmat de radius kan volgen.
succes verder met je model(len)
groeten Michiel