Fokker D21 no 213

De mallen zijn tog aardig goed gelukt
hier wat foto,s
i heb gekozen woor een losse voor ring zodat ik de hoofdkap deelbaar kan maken op het orginele punt

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HAHAHAHAHA ik moet eerlijk seggen
ik heb nog nooit van vormhars gehoord maarja mijn kennis over epoxsie is ook niet echt groot te noemen
eerder klein
 
Hoi Jeroen, jammer dat je er zo tegen opziet om met composieten te werken.
Het eigenlijk echt niet moeilijk maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten en daar kom je vaak achter uit ervaring en instructie door hars-leveranciers.
Het maken van mallen is een tak van sport op zich, het probleem is dat je veel materialen nodig hebt (dus duur) om een goede mal te maken.
Je kan het dan wel proberen met minder spullen maar je kan dan weer op problemen stuiten als de vorm complexer wordt.
Ik zelf lees vaak de instructies op de R&G site, ook omdat ik merk gebruik voor mallen of producten. Er staat een handboek op waarin een romp van model tot eindproduct
wordt beschreven met al de benodigde materialen:
http://download.r-g.de/handbuch_edition_06_09.pdf
Je moet wel een beetjes de praktische zaken er uit filteren want hoe epoxy moleculair opgebouwd is voor ons niet echt interessant.

Ik denk dat de problemen die jij ondervind met het loskomen van de glas mat zou kunnen komen door:
-De radius van de vorm te klein is (hoe dikker de glasmat des te groter de radius)
-Door het gebruik van Keper glas mat kun je complexere (3-D) vormen maken,
zie ook filmpje R&G over glasmat soorten (Weave types) R&G Online - Movie Data Base
kijk ook even de andere filmpjes is ook interessant.
-Als je teveel hars gebruikt wil de mat ook eerder omhoogkomen door dat deze te nat wordt en als het ware gaat drijven in de hars.
-gebruik voor scherpe hoeken toevoegmiddellen in de hars zoals microballoons of katoenblokken om zo de scherpe hoeken op te vullen zodat de glasmat de radius kan volgen.


succes verder met je model(len)

groeten Michiel
 
Voor de voor rand heb ik inderdaat keper gebruikt zo ver was ik dan al wel
maar naar blijkt heb ik eigelijk verkeerde hars
de droogtijd is erg lang
daartegenover is de kwalitijd wel erg goed
deeze hars word gebruikt in de ofsjore op boorijlanden voor reparaties
maar ik ga tog een partij nieuwe spullen bestellen
welke kepervezol is aan te raden
80 of 160 grams per vierkante meter
microbaloons heb ik vaker van gehoord en die zal ik ook zeker mee bestellen voor de neusrand heb ik die zeker nodig
Ik zit er ook aan te denken een roofmate kern in de neusrand te maken dit omdat de binnenkant ijgelijk als een veturie hoort te lopen
ik ben er zeker van dat het me wel lukken gaat ik heb al eerder mallen en kappen gemaakt maar nog niet echt veel
Ik hou er gewoon niet echt van
 
eerst een laagje 25 0f 50 grams weefsel in stukjes in de ring en dan 160 grams keper 2 lagen en dat is voldoende.
je zult het in stroken moeten doen en overlappen .
Je hebt dan geen microballoons of zo nodig.
zorg wel dat je goed je mal in de lossing zet zeker omdat je geen vormhars hebt gebruikt en hij ruwer is dan een mal gemaakt van vormhars.
Roofmate?
je kunt toch die rand naar binnen ook in de mal maken. je had de neusrand ook niet deelbaar hoeven maken.

Als hij maar lossend is en dat is hij zeker , gewoon lamineren en geen roofmate.
 
De mal was niet losend ontworpen er zit een rand in voor het aansluiten van de hoofdkap
losingsmidel soals losingswas en pca film gebruik ik zeker
bedankt voor de info
topi
 
die rand was makkelijker geweest in de grote mal gezien het lossen.
Kwestie van andersom denken.
als je nog vragen hebt?
 
Daar had ik ook aan gedacht maar dat ging niet werken
De grote kap sluit op die rand die kap word deelbaar
het was dus een beetje puzolen
maar er is over na gedacht
ik heb een hoop opgestoken van je
vormhars hoe werkt dat wat moet ik me daarbij voorstellen
Daar ben ik erg nieuwschierig naar
ik moet de mallen van de wielsokken nog maken
 
eerst positief maken en als deze gespoten is en gepolijst pas maken in een deelplaat.
Daarna in de lossing zetten en de rand van de deelplaat in de polyesterplamuur zetten en het positief erin drukken. deelplaat voorzien van gaten voor de bouten om de mal te sluiten.
Je kunt ook een paar kogels erin laten verzinken om te centreren.
uit laten harden en dan positief lossen.
De deelplaat glad schuren en je hebt een super strakke naad.
Daarna weer alles in de lossing enhet positief er weer in leggen met wat pva.
Daarna vornhars klaarmaken en rustig erop kwasten.
Dunne laag.
dan klein uurtje of zo wachten en als hij nog net plakkerig is de 2e laag doen.
Deze mag een weinig dikker erop.
Weer laten gelleren en dan glassnippers erop strooien.
overtollig eraf zuigen.
dan de hoeken met ingedikte hars met tixotropeer of katoen vezels met wat glassnippers mooi over laten lopen.
vervolgens beginnen met glasweefsel opbouwen.
evt keramiek is ook mogelijkheid maar voor deze grootte is voldoende glaslagen ook goed.
.
Daarna deelplaat lossen na uitharden. Schoonmaken en positief laten zitten.
vervolgens alles herhalen vanaf lossingsmiddel en vormhars.
als je meer vragen hebt kun je me ff pb sturen
 
Komende week ga ik weer verder met de D21 ik had de afgelopen tijd erg wijnig tijd om wat te doen
Ik had een paar bouw opdrachten af te ronden en ik moest hard op zoek naar een goede bedrijfsbus
Dat is nog een leuk verhaal geworden
De eerste die kocht daar bleek de dag nadat ik hem had opgehaald tog iets aan te mankeren
Tijdens de eerste lange rit liep de motor in de soep
Dus die is terug gegaan
Nu heb ik een busje wat wel goed loopt
Eindelek een goede auto om men modellen in te vervoeren
 
De nieuwe epoxsie en glasvezol is binnen
ik kan dus weer verder
maar nu heb ik een vraag
bij de echte D21 is de neusring aluminium kleurig gewoon blanke aluminium
Dit wil ik graag zo krijgen maar niet door te spuiten
heeft iemand sugesties
 
Daar had ik aan zitten denken ja
alles afgezocht naar een koekepan met de juiste diameter
maar helaas niet voor de 1op4,5 geen koekepan die bruikbaar was dus gewoon een epoxsie neusring
morgen ga ik de neuskap maken
ik ga de neusring dus maar gewoon aluminium spuiten
 
Daar had ik aan zitten denken ja
alles afgezocht naar een koekepan met de juiste diameter
maar helaas niet voor de 1op4,5 geen koekepan die bruikbaar was dus gewoon een epoxsie neusring
morgen ga ik de neuskap maken
ik ga de neusring dus maar gewoon aluminium spuiten

Hoi Jeroen, wat je ook eens kan proberen als je je effe verveeld.....:cool:;
Oracover chrome. Deze krimp folie is ook redelijk goed op epoxy/polyester te verwerken en kan een hele mooie look geven maar je moet wel effe wat uitproberen. zowiezo in meerdere stuken delen en als een stukje verfrommeld trek je het er gewoon weer af. Op maat snijden kun je ook op de kap als het eenmaal zit met behulp van een flexibele lineaal. Zo heb ik ook het achterste gedeelte van mijn F15 gedaan, dit moest op verouderd titanium plaat lijken. Eerst die chrome erover en daarna heb ik een paar druppels zwart en geel in blanke lak erover gespoten. Voor aluminium kun je datzelfde misschien proberen met paar druppels zwarten wit? Het zit er inmiddels al bijna 11 jaar op dus ook redelijk slijtvast. Ik heb het bij Hobby-in gehaald.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-YQSEWD6H.jpg
 
Dank je dat is een goed iedee dat ga ik proberen
Ik ben nu bezich met het maken van de kappen
2 stuks maak ik er
 
Hoeveel lagen glasmat is aan te raden ik heb 160 grams keper ik heb nu 4 lagen leek mij voldoende
 
Laatst bewerkt:
neuskap

Nou hier dus de neuskap in de mal eve lekker tot morgen laten uitharden

Is 4 laagen 160 grams genoeg
Ik heb in de neusring voor het eerst gebruik gemaakt van microbaloon,s
Dat is wel leuk spul aleen denk ik dat ik de volgende keer de epoxsie op de microbaloons moet gieten en dan mengen
Ik had nu dus andersom gedaan en dan is het best lastig onder te roeren
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan hier her resultaat
De kap met de losse neusring
Hier en daar wat kleine beschadigingen maar verders wel aardig gelukt

Blijft een lastig klusje

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kap is nu bijna spuit klaar
Ik moet aleen nog de uitlaatpijp maken en dak ga ik hem spuiten
Hier het resultaat tot nu toe

full


full


Het is wel een nette kap geworden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top