Fokker D21 project in Malta

Edwin,

Heb jij informatie betreffende de te gebruiken kleuren, voor de nederlandse uitvoering?

Ton,

Ik heb de replica op soesterberg ook gefotografeerd en kan de foto's eventueel naar je mailen, indien je interesse hebt.

Arjen,

Ja graag een fotoserie is altijd welkom.

Heb de Fokker ook op mijn lijstje staan maar dan Electro en met een spanwijdte van ongeveer 2 mtr.

Zal nog wel even gaan duren eerst maar zoveel mogelijk info verzamelen.

Stuur wel even een pb.

Ton

Hoi Arjen,

een beetje laat :( , maar dit is de kleur gegevens die ik heb.

FS20100 'Brown', FS 30257 'light brown', FS34138 "Olive Green' en FS2210 "Orange".

Ben begonnen aan de cockpit details. De cocktail sticks worden vervangen door betere 'controls rods'. De cocktail sticks zijn handig om de juiste maat te krijgen. De 'control column' en 'rudder pedals' zullen worden aangedreven maar zijn niet deel van de primaire aandrijving.
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
Snel even een stoel gemaakt (niet schaal) om even te zien hoe het eruit gaat zien :?
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]

Groetjes, Edwin

Hoi Allemaal,

weer een beetje gewerkt aan de cockpit. De stoel staat in de primer. Vanmiddag zal ik verven.

dscn1132xe8.th.jpg[/IMG][/URL]

Groetjes, Edwin

Gedeelte van het instrument paneel gebouwd. De basis is 2.5 mm balsa. Het paneel is zwart karton. Als 'instrument bezels' heb ik o-ringen en aluminium ringen gebruikt en op het karton gelijmt. Vervolgens zwart gespoten. Achter het karton een stuk doorzichtig plastic met de instrument schalen gelijmt. De 'ignition switch' had ik nog over van het Stearmanproject.

Voor de stoel moet ik nu de 'seatbelts' maken. Mijn vrouw maakt het kussenje binnenkort.

Goedenavond, Edwin

Het instrument paneel even tijdelijk erin gezet (Kon het even niet laten). Misschien later de tekst labels maken voor het paneel. Voor de 'closed loop' aansturing van de hoogteroer delen de achterste hevels geplaatst. Beide delen worden door een aparte servo aangestuurd (JR DS8411; 11kg digitaal). Van de hevel naar de hoogteroer deel via een M3 stuurstang. De kabels zullen over een paar messing pulleys lopen. De servo's worden voorin naast de tank ingebouwd.

Groetjes, Edwin

Hallo allemaal,

vanmiddag vrij en helemaal voor mijzelf. Dus: Bouwen. De hoogteroer en richtingsroer kabels en hevels aangebracht. De hevels die gister erin had gezet, erweer uitgehaald. Ze liepen tegen het stabilo aan. Pulleys niet gebruikt om dat ze niet nodig waren. Daarna het staartwiel aangebracht.

Groetjes, Edwin

Ehhhhhhhhhh..................vraagje, Edwin.

Hoi Arjen,

een beetje laat :( , maar dit is de kleur gegevens die ik heb.

FS20100 'Brown', FS 30257 'light brown', FS34138 "Olive Green' en FS2210 "Orange".

Groetjes, Edwin

Edwin; bedankt voor de nummers! Maarrrr ehhhh....wat doe ik nu met die nummers? Kan je me een zetje in de goeie richting geven? Alvast bedankt!
Overigens heb ik even wat fotos van je bekeken en het is me wel duidelijk dat je in de eredivisie speelt! Grandioos, dit soort fotos doen me beseffen dat ik (gelukkig(!)) nog jaren vooruit kan in deze hobby!

Arjen,

FS nummers komt van Federal Standard en is terug te leiden naar een andere bestaande kleur. Toevallig zag ik elders op de site (de jongens, die met airbrushen bezig zijn, een lijst waar humbrol e.d. in werd omgerekend.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Bert

Dit is zeker de eredividie van de schaalbouw! :p

Wederom petje af. :thumbsup:

Overigens: heeft ene Hans van Waasdorp ( :confused: ) niet ooit met zo'n kist deelgenomen aan de WK schaal?

Die zou nog het nodige moeten hebben.

(Of laat m'n geheugen me nu helemaal in de steek?:hammer: )

jan.

FS595a kleur info

1. Hoi Arjen,

Federal Standard FS595a/b wordt veel gebruikt als een kleur standaard voor vliegtuigen. In Europa is moeilijk om iets te doen om kleuren te laten mixen met deze standaard. De kleuren 'waaier' is nog steeds te koop, zelf heb ik niet maar denk er wel aan om er een aan te schaffen. Conversies van FS595a/b naar RAL is moeilijk te vinden.

http://www.seatejectcolor.com/seat/colorazioni/fs595.htm

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_fs.htm

http://www.colorserver.net/

Vond dit over de KLU:

http://ipmsstockholm.org/magazine/2005/06/stuff_eng_dutch_af_colours_01.htm

(kleuren wijken af van de D21 in soesterberg), Ik heb ergens gelezen dat de kleuren gebruikt op de replica niet kloppen met het orgineel??? Help?

Zoals altijd met kleuren voor dit soort projecten, vindt jezelf tussen opinies van anderen als de originele nummers niet terug te vinden zijn.

Jan, Arjen,

Bedankt voor jullie reacties, maar ben echt nog ver-ver weg van de echte eredivisie (Pete Mcdermott, Brian Taylor, Dave Platt en vele anderen). Zoals ik het ondervindt, is elk schaal project een uitdaging en een leer proces. Niet bang om te proberen en veel lezen van andere schaalbouwers (en plastic modelbouw).

Het zou leuk zijn als Hans Waasdorp wat op de forum zet over zijn D21?

Groetjes, Edwin

Hoi Allemaal,

vanmiddag verder gegaan met het linker hoogteroer. Het richtingsroer bekleedt met oratex.
De volgende stap in het project is het afmaken en bekleden van het stabilo en hoogteroer, voordat de staart aan de romp kan worden gelijmt. Daarna kan de 'fairing' voor het kielvlak worden gemaakt.

Goedenavond, Edwin

Alweer een week geleden, druk met werk maar toch iets kunnen doen. Het weer hier is niet goed voor vliegen. Veel regen en wind, dus maar weer bouwen. Verder gegaan met het afbouwen van de staart. Later in het project wordt the 'stitching, rib en L.E. / T.E. tapes' aangebracht.

Doei, Edwin

D21 kleuren

(kleuren wijken af van de D21 in soesterberg), Ik heb ergens gelezen dat de kleuren gebruikt op de replica niet kloppen met het orgineel??? Help?
Groetjes, Edwin

Edwin,

De kleuren FS24077, FS26260 en FS20059 worden ook genoemd in de uitgave van Dutch Profile, Fokker.XXI. Als bron wordt genoemd "De geschiedenis van Camouflage en Kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten", J.H.N. Greuter e.a. Bonneville (1997). Misschien kan je er wat mee................
Nog bedankt voor je info. Verder kan je je afvragen in hoeverre de D21 inderdaad met deze kleuren in de praktijk gespoten is, want als ik al zie hoe moeilijk het is om onze heli's in uniforme kleuren te spuiten: onze AW 139's die in Italie zijn gespoten hebben een duidelijke andere kleur rood dan de EC155's die we met de zelfde kleur specificaties in Den Helder hebben gespoten!

OEI! ik heb de nummers eens naast elkaar bekeken op www.colorserver.net maar daar zitten dus stevige verschillen tussen! Ik dacht dat de kleuren in de publicatie afweken tgv de drukmethode, maar dat blijkt dus niet zo te zijn! Zodra ik heb uitgepuzzeld hoe ik een foto kan uploaden, post ik de tekening.

En eenieder nog een goed uiteinde................................

Laatst bewerkt:
D21 kleuren

Hoi Arjen,

Dat boek heb ik ook (zie post no.20 voor een foto van de drie boeken die ik heb over de D21). De kleur nummers die ik op dit draadje heb gezet komen uit Monograph no. 1 Fokker
D XXI Dutch & Danish Service. Die kleurnummers komen redelijk overeen met 221 in Soesterberg.

Ik heb van de week een emailtje gestuurd naar warbirdcolors, om te vragen of die kleuren ook kunnen leveren. Tot nu toe heb ik nog geen beslissing genomen over de uiteindelijke kleurnummers.

Voor het plaatsen van foto's, gebruik Imageshack zoals voorheen. En dan 'copy en paste' in het bericht. Elk stuk info is welkom.

Op dit moment even de bouw van de Fokker stilgezet, om de Stearman af te maken.

Ik wens ieder een gelukkig 2008,

Groetjes, Edwin

D21 Kleuren

Edwin,

Ik had het kunnen weten dat je de info allemaal al had. Hier toch nog de beloofde plaatjes (omdat het "eye candy" is). Ik zie wel dat de kleuren er op mijn laptop scherm weer helemaal hopeloos uitzien, terwijl de scan er prima uitzag in photoshop.

Het is me wel opgevallen dat alle schilderijen en publicaties dus de "replica" kleuren aanhouden en alleen de "profile" publicatie voor de andere kleuren gaat. Moeilijk hoor....

22354778f7c02ee2d.jpg

22354778f7c048471.jpg

22354778f7c05c8eb.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugel middenstuk

Hoi allemaal,

ik was niet blij met de eerste vleugel die ik aan het bouwen was voor de D21. Dus maar weer opnieuw begonnen. Ik heb gekozen voor een NACA2415 profiel met een wash-out in de vleugel van 2 graden. Alle ribben zijn met de hand uitgetekend. Alle ribben uitgezaagd, en begonnen met het middenstuk op te bouwen.

DSCN1762.jpg
DSCN1763.jpg
DSCN1766.jpg
DSCN1767.jpg
DSCN1768.jpg
DSCN1773.jpg

Het vleugelmiddenstuk komt permanent aan de romp vast te zitten. De onderkant wordt beplankt nadat het onderstel is bevestigd.

Groetjes, Edwin

Goedenavond,

weer wat verder gebouwd aan het vleugelmiddenstuk. Ondertussen bezig met de installatie van het onderstel. De 'stuts' zijn van Robart voor de Ziroli Stuka. Een jaar of twee geleden gekocht voor dit project. Kon het even niet laten om de romp op het middenstuk (tijdelijk) te plaatsen. Geeft een idee van de voortgang en de energie om verder te bouwen.

DSCN1777.jpg
DSCN1779.jpg
DSCN1781.jpg
DSCN1787.jpg
DSCN1785.jpg

Groetjes, Edwin

Onder de Fokker liefhebbers, zal ik maar zeggen, zijn dat wel de geaccepteerde kleuren. En ook mij lijken de kleuren van het MLM erg fel.
Basis voor die kleuren zijn: wrak materiaal uit de ground, een fabrieksmodel van fokker en overig onderzoek.
Hier is ook een discussie over de kleuren te vinden met wat voorbeelden: Toegangsdeur Fokker T-V / Entrance door Fokker T-V - Pagina 3 - Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation
Daar worden ook de RAL versies van de FS595 kleuren genoemd. Mogelijk is dat iets voor jullie? Verfwinkels kunnen n.l. allemaal RAL kleuren menhgen. Maar ook wordt een speciale serie verf voor modelbouw genoemd en Humbrol kleuren. Maar die potjes lijken mij wat klein voor die grote modellen. :rolleyes:

In elk geval leuk om te zien dat mensen hiermee bezig zijn :)

Edwin,

De kleuren FS24077, FS26260 en FS20059 worden ook genoemd in de uitgave van Dutch Profile, Fokker.XXI. Als bron wordt genoemd "De geschiedenis van Camouflage en Kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten", J.H.N. Greuter e.a. Bonneville (1997). Misschien kan je er wat mee................
Nog bedankt voor je info. Verder kan je je afvragen in hoeverre de D21 inderdaad met deze kleuren in de praktijk gespoten is, want als ik al zie hoe moeilijk het is om onze heli's in uniforme kleuren te spuiten: onze AW 139's die in Italie zijn gespoten hebben een duidelijke andere kleur rood dan de EC155's die we met de zelfde kleur specificaties in Den Helder hebben gespoten!

OEI! ik heb de nummers eens naast elkaar bekeken op FED STD 595 Federal Standard 595 Color Server maar daar zitten dus stevige verschillen tussen! Ik dacht dat de kleuren in de publicatie afweken tgv de drukmethode, maar dat blijkt dus niet zo te zijn! Zodra ik heb uitgepuzzeld hoe ik een foto kan uploaden, post ik de tekening.

En eenieder nog een goed uiteinde................................

Back