Fokker D21 project in Malta

Nog een opmerking:
De replica in het MLM heeft hier en daar wat Finse kenmerken, omdat hij aan de hand van informatie uit Finland gebouwd is.
De opvallendste hiervan zijn de Finse poten. De Finse D.XXI moesten ook ski's kunnen voeren en de poten waren wat dikker dan de Nederlandse versie. Ook de wielkappen zijn anders. De zijkanten zijn wat bol, terwijl ze in Nederland plat waren.

Hoi Rene,

dank je voor de 'link'. Het is moeilijk om uit te vinden wat nu de 'werkelijke' kleuren waren die in die tijd werden gebruikt (het lijkt wel het zelfde als in de eerste wereldoorlog). Ik ben het met Arjen eens dat veel gepubliceerd met de kleuren van de replica (waar hebben replica bouwers dat op gebaseerd?).

Ondertussen zeer weinig tijd gehad om aan de hobby te besteden! Moet toch eens wat aan veranderen, teveel werk!

Groetjes, Edwin

Vergeet niet dat de replica al van voor 1990 is.
Pas daarna zijn een aantal partijen onderzoek gaan doen en is ook wat wrak materiaal boven water gekomen. Ook is door een aantal mensen naar frabrieksmodellen gekeken, welke nog altijd bestaan.
Veel publicaties zijn ook van voor de nieuwe opvatting die daardoor ontstaan is. En veel tekeningen en schilderijen ook.
Daaarbij: de meeste artiesten streven geen perfecte presentatie na. Ze willen een impresie geven en kijken wat lekker oogt. Daarbij wordt je beïnvloed door gevormde meningen, en die is bij het grote publiek dat de kleuren van de replica kloppen.

Hoi Ton,

Ik zit al een tijdje te piekeren over de vleugel met een instelhoek van 1.5 graad. Maar na jouw reactie heb ik de beslissing genomen om een nieuwe vleugel te bouwen :? . 1.5 graad instel hoek met een verdraaing 'washout' van 2 graden moet het denk ik doen ? :? Het stabilo is nul graden.

Ik heb redelijk wat foto's, maar het is moeilijk om de D21 in geheel goed te fotograferen in Soesterberg. Heb ook aardig wat foto's kunnen vinden op het internet, en heb 3 boeken. Stuur me PB tje, het wordt weer eens tijd om over de telefoon wat bij te praten. :D

Groetjes, Edwin

Ik zat me al af te vragen over hoe en wat met de invalshoek. De echte D.XXI had die draaing niet. Maar juist daardoor was de D.XXI gevoelig voor een highspeed stall. Verraderlijk voor de beginneling, maar hij scheen er goed uit te krijgen te zijn, dus een geliefde ontsnappings truuk voor de ervaren piloten.
Maar ik denk dus dat het een goede keuze is want je het niet veel aan een replica die onhandelbaar is.
In dit filmpje zie je D.XXI's opstijgen en zie je ze ook wat wiebelig reageren:
Nederlandse Luchtvaart - Dutch Aviation - Fotoboek - Fokker D.XXI

Laatst bewerkt door een moderator:
vleugelbouw vervolg

Goedenavond,

het is alweer een tijdje geleden, maar hier is het vervolg. Ondertussen bezig met de vleugeldelen. De foto's spreken voor zichzelf.

Groetjes, Edwin

'wing joiner tubes' installatie

Ondertussen het gedeelte tussen de liggers van rib 7 t/m 10 opgevuld met balsa 12mm. Vandaag de eerste pijp gemaakt van glasvezel mat en polyester. Wel, nu snel weer terug naar de hobbykamer.

Groetjes,Edwin

Goedenavond,

het vervolg. De rest van doosconstructie gemaakt. De pijp verlijmt met langzaam drogende epoxy. En nu laten drogen. Morgen ga ik beginnen met de linker vleugeldeel.

Groetjes, Edwin

DXXI

ik ben onder de indruk van dit model, ben zelf ook met de voorbereidingen bezig (research)
weet nog niet zeker of ik dit model ga bouwen. kan aan een tekening komen voor een model met SW 250 cm, met een 50CC. volg nauwkeurig dit draadje, steek er wellicht iets van op.
succes met dit project

Rechtervleugel tip

Dank je Curly voor je reactie. Vandaag veel wind, dus maar weer verder bouwen :celebrate: . Bezig geweest met de rechter tip en ook gelijk de linker tip onderdelen gemaakt voor later. Tip is gemaakt van 3mm balsa 'core' en bekleed met 2.5mm balsa (licht bouwen waar het kan :teacher: ). Daarna het gedeelte waar de flap komt bekleed.

Groetjes, Edwin

Volgens mij wordt het tijd dat ik ook maar 's een lijstje ga bij houden.
Deze fokker hoort daar zeker op.

Hele mooie kist...

b

Goedenmiddag,

Vanmorgen de tweede vleugel helft opgezet. Daarna de 2.5mm vulstukken aangebracht in het middenstuk waar de flap komt. Ook de voorlijst van de buitenvleugel 'ruw' in vorm gebracht.

Groetjes, Edwin

Goedenavond,

dank je Bramman voor je reactie.

Ondertussen weer een stapje verder met het rechtervleugel deel. Gisteren de tweede huls geplaatst. Vanavond de rolroer servo aangebracht en de bodem beplankt. Dat was het voor vanavond.

Groetjes, Edwin

Goedenmiddag,.

dagje vrij, met een paar uurtjes voor de hobby. De linkervleugeltip gemaakt. De voorlijst gelijmt, daarna de tip. De rechter vleugelhelft de 1mm triplex 'eind' rib met epoxy gelijmt aan de buitenvleugel, zodat de buiten vleugel mooi aan het middenstuk aansluit. Hiervoor gebruik ik 30 min epoxy om de kier op te vullen waar nodig. De volgende stap is het flap gedeelte te bekleden. Misschien zelfs vanavond een begin met het rolroer.....

Groetjes, Edwin

dag Edwin,

ik kan je meedelen dat je me "besmet" hebt, ik heb zojuist een tekening besteld van dit fantastische model. ik ben volop met research bezig en heb er echt zin in.
misschien plaats ik ook wel een draadje op dit forum.
jij in ieder geval succes verder en ik volg nauwkeurig je verrichtingen.

groeten john

hallo,

Nu ik de eerste stappen gezet heb op dit pad is alle info welkom over de Fokker D-XXI

groeten john

Geweldig jongens...

Robert (die nog een paar fokkers in 1/72 heeft liggen om te bouwen ;-) )

Hoi John,

van welke ontwerper heb je d.21 bouwtekening gekocht?

Wel, het gaat langzaam vooruit. Morgen kan de laatste achterlijst erop. Daarna de vleugel en rolroeren een grondige schuurbeurt geven. Daarna kan ik aan de flaps beginnen.

Groetjes, Edwin

wielkap opbouw

Goedenavond,

de flaps voorlopig even overgeslagen. Ben begonnen met de eerste wielkap. Ik heb besloten om ze zoveel mogelijk uit balsa op te bouwen met triplex waar nodig. Uiteindelijk zullen ze met glasmat worden bekleed.

Groetjes, Edwin

Back