fokker dr1 1:3 balsa usa

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 24 jun 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    ondertussen al wat vluchten verder en heeel wat tentoonstellingen.
    ik ga aan het motorgedeelte wat verandering brengen
    de motor loopt vrij warm en het toerental krijg ik niet optimaal.
    de uitlaat zit dan ook naast de motor en de uitlaatbocht loopt achter het motorschot door en keert terug naar voren ( niet optimaal dus)
    ik ga de uitlaat nu proberen te monteren ACHTER het motorschot (uitlaatpijpje komt dan wel aan de zijkant van de romp uit vermoed ik nu)
    nu zit er een 3w kelkje op de carbu, maar zet ik beter een langere op, of geen??
    de carbu vangt nu wel lucht rechtstreeks op de carbu, dus niet vanuit de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    uitlaat veranderd, deze hangt nu achter het motorschot, daarrond heb ik een "box" gemaakt die onderaan volledig open is...
    1van de luchtgaten van de cowl komt via een stofzuigerbuis in die box, de uitlaat koelt goed...

    MAAAAR.
    de motor krijgt nog steeds te warm, zeker met deze warme dagen.
    gisteren zakte de motor plots sterk in toerental, ik dacht landen maar!
    ik maak mn bochtje om te laden en direct erna(gelukkik erna) loopt de motor vast...
    ik heb hem mooi geland in de tarwe niets stuk

    maar de motor zat volledig vast . na een half uurtje kon je de motor terug mooi vrij ronddraaien...
    moet de motor opengedaan worden? bij het demonteren van de gloeiplug, heb ik deze gebroken...

    wat doe ik zeker al...
    kleine bogie vervangen door een gewone bogie (Welke neem ik het best? )
    nieuwe bogiekabel en dop (waar kan ik deze onderdelen vinden?)
    nieuwe benzine maken (andere kan mss al wat te lang gestaan hebben) (95 + juiste olie) welke olie best(tips kreeg ik al om mss grafietpoeder te gebruiken??)
    motorkap vullen met piepschuim, en de vorm van de motor uitsnijden zodat de lucht niet anders kan dan langs de motor gaan...

    wat speelt er ook in mn hoofd...
    ik moet ook veelal volgas vliegen om hem de lucht in te houden, ik heb geen power over... ik kan wel een rolletje en een loop maken als ik me erop voorbereid(schaal dus zeker haalbaar) maar minder ik de gas dan gaat hij snel zakken.
    het volgas vliegen doet ook niet goed aan de hitte natuurlijk...

    motorschot ga ik wat omhoog richten... in de hoop dat hij wat minder uitzakt. zwaartepunt is anders wel goe, hij zweefde zeer goed uit:)
    aan het power tekort kan ik denk ik niet veel gaan doen, een zwaardere motor gaat niet op de vertraging, en gewoon een zwaardere motor erop is ook niet echt een optie denk ik, tenzij de motor echt toch stuk is binnenin.

    suggesties, hulp, voorstellen, alles is welkom!
    Groeten Chris
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Kijk in de catalogus van Toni Clark voor spullen, zij helpen je zeer goed ook per mail

    https://www.toni-clark.com/ftp/Katalog_2_2015_web_en.pdf


    Bougie Champion RCJ-7Y
    Intake tube (aanrader) pag. 72 catalogus
    Bougiedop #3837 (ontstoringsmantel om kabel hoeft niet bij 2,4Ghz) pag.76
    Stukje bougiekabel is evt. gewoon bij de brommerzaak te verkrijgen.
    Olie Bel Ray H1R, exact zoals Toni voorschrijft 1:50, gewoon doen, werkt TOP

    RCXcel Mini bougie brak bij mij ook gewoon af (het kapje), werkt niet optimaal dus

    (in mijn SE5a draadje heb ik de terug-ombouw uitvoerig beschreven, lees dat eens rustig door)
    Zorg dat de aanzuiglucht voor de carb. koel is (uit de buurt van warmtebron) maak daar evt een duct voor, Intake tube Toni helpt al goed
    Motor zelf mag best warm worden.

    Mijn kist weegt 16 kg en heeft net voldoende power met dezelfde combi als de jouwe, ik zou eigenlijk ook graag net iets meer hebben, maar het vliegt er goed mee.
    Ik ben geholpen met een goede afstelling van de carb, dit scheelde gauw 100 toeren!
    Als jouw Dr1 13-14kg weegt moet hij echt goed met de ZG38 combi gaan.

    Groeten, Ralf
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Oke bedankt. Ik moet het eens gied bekijken. Best de carb ook 90 graden draaien zodat de lucht uit de romp kan aangezogen worden...
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    ik zie dat jij ook gebruikt maakt van de cannister uitlaat, ik heb de pitts style versie, mss moet ik deze eens gaan vervangen...
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Als je hem kwijt kunt in de romp is dat ook een optie.
    Hij is wel wat ongunstiger voor je zwaartepunt en ik vind hem persoonlijk iets minder stil dan de potdemper.
    Bij de juiste headerlengte geven ze 100 toeren meer op.

    Groeten, Ralf
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik wacht het antwoord af van tony clark en dan bestel ik de onderdelen...
    net de carbu er eens afgeschroeft.
    moet toch te warm geworden worden, aangezien de kunststoffen flens een stukje gesmolten is.
    deze moet dus ook vervangen worden( of hoeft dit niet met de 90graden bocht?)

    de motor zelf draait goed rond, ik zie op het eerste zicht geen schade, wel veel zwart in de motor...(teveel olie, of verkeerde olie??)

    [​IMG]
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    De 90 graden bocht past niet op de zijwaartse opstelling, deze gaat door het wiel van de snaar.
    Gesmolten, ja dan zou ik deze ook vervangen, wellicht wordt hier valse lucht aangezogen omdat je het had over minder vermogen?
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    alles is besteld enkel dit gesmolten stukje heeft hij jammergenoeg niet meer op stok tot oktober. mocht iemand me hieraan nog kunnen helpen??? dan kan ik in september toch nog een show of 2 meevliegen...

    groeten Chris
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    PM me je adres maar dan stuur ik hem op

    Groeten, Ralf
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    alles is binnengekomen, maar nu stoot ik op een probleem...
    met de zijdelingse vertraging zie ik geen mogelijkheid om de carb naar achter te laten gaan want dan zit de vertraging in de weg, klopt dit?
    en mag ik vragen hoe jullie de choke/opstartprocedure doen? dus hoe starten jullie de motor het best?
    ik moest altijd choken tot er genoeg brandstof uit de carb kwam om hem te starten, echter zal ik de motor nu met de cylinderkop naar beneden monteren zodat deze beter koelt, maar dan kan ik daar niet meer bij:)

    en als bougikabel kan ik wellicht de bestaande gebruiken?
    groeten en bedankt
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Die waarschuwing gaf ik je al in post 288:

    De 90 graden bocht past niet op de zijwaartse opstelling, deze gaat door het wiel van de snaar

    Starten, aanslaan met vol choke en vol gas. (dus niet eerst aanzuigen)
    Na de eerste pruttel choke weer open en gas stationair.
    Paar keer slaan en lopen.
    Je venturi trechter zal en stuk verschil geven, positie van de cilinder maakt niet uit.

    Bestaande bougiekabel is lastig uit de dop te halen zonder beschadiging van de veer die erin zit.

    Groeten, Ralf
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    sorry daar had ik overheen gelezen, maar ik kan hem nog wel gebruiken...

    de motor heb ik nu voorzien van de trechter en de uitlaat, straks eens een nieuw motorschot maken en hopelijk hoef ik de servo's niet te verplaatsen voor de uitlaat...die komt idd ver naar achteren uit, maar ik kan de tank en ontvanger +accus wel nog wat vooruit schuiven dan...

    de oude bougiedop is toch stuk, dus deze heb ik er gewoon afgeknipt, nu heb ik terug mooi stuk kabel en kan de nieuwe dop erop denk ik
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    op de laatste foto zie je dat de uitlaat tot net achter de piloot zou komen. ik kan hem in de rubbers hangen in de romp zonder koker errond( romp kan lucht afvoeren via de piloot?) en vooraan tussen het landingsgestel.
    met een beetje buig en plooiwerk moet de uitlaat net boven de servo's kunnen denk ik wel...
    op deze manier zit de cylindekop ook onderaan en vermoed ik dat hij beter zal koelen, boven de motor kan ik de motorkap volledig afsluiten binnenin om geen lucht te laten circuleren waar het niet moet...
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    en zou zou het het best zijn voor de koeling motor vermoed ik. nu hopen dat de uitlaat op die manier nog goed zit, zoniet moet de bocht aangepast worden, of de motor nog iets meer tegen de klok in draaien(minder goed voor de koeling) of de servo's verplaatsen(heel werk)

    ook de gasaansturing zal moeten bekeken worden! even proefmonteren denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het probleem met de keeling is dat er geen lucht door de koelribben geforceerd wordt. De koele lucht gaat wel globaal in de richting van de motor, maar wordt niet 'gedwongen' door/langs de koelribben te gaan voor een optimale koeling.

    Het klinkt misschien gek, maar als ik zo kijk, kn het nog wel eens beter koelen als je de motor rechtop zet, met de cylinderkop recht achter het rechter ronde gat in de motorkap. Vanaf het ronde gat maak je een buis of doosje van depron tot vlak bij de koelirbben (1a2mm afstand). De lucht die door dat ronde gat binnekomt, moet dan wel door de koelribben. Zie ook:

    Als je de onderkant van de motorkap dichtmaakt met een dummymotor (vertikaal), krijg je achter die dummy een mooie opening voor afvoer van de warme lucht (horizontaal).

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd, maar ik dacht met deze opstelling om eigenlijk de 2ronde gaten dicht te maken en dan op de horizontale ondeste lijn van de motorkap een "depron "plank" te maken zodat het gat erboven niet gevuld kan worden met nutteloze lucht, en dan rechts zo dicht mogelijk van de ribben de lucht te laten passeren.

    jou manier kan ook, maar het ontstekingsblok zit eerder voor het ronde gat, ik bekijk het nog eens.
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zo ziet het er nu uit:
    [​IMG]
    de witte plaat is een soort kunststof, deze is nu grofweg gesneden, maar er komt nog een uiteindelijke versie die beter aansluit nog en natuurlijk met de ronding van de motorkap. het is de bedoeling dat er boven de plaat zo weinig mogelijk luchtcirculatie komt, zo zal de aanzuiglucht voor de carb ook beter zijn vermoed ik.

    [​IMG]
    onderaan zie je nog na het motorschot een groot open gat, hier komen nou "louvres" op die de lucht "uit" de romp zouden moeten zuigen.

    [​IMG]
    hier zie je dit gat beter(je ziet het vleugeltje erdoor van het landingsgestel.
    ik heb de servo's toch 1cm lager moeten steken wat op zich geen probleem is, maar de uitlaat zit nu toch op een min van ongeveer 1cm van de stuurkabels. ik ga een spantje maken die de uitlaat zo veel mogelijk omhoog "duwt" gelukkig geeft de teflon nog wat mee nu en kan deze wel wat buiging aan...

    de uitlaat zelf is slechts 47gram zwaarder dan de andere, echter licht het zwaartepunt nu meer naar achter, maar ik kan de accu's tegen de achterkant monteren van het motorschot, en de tank kan ook iets naar voren, desnoods een beetje lood in de neus...
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er prima uit dacht ik zo !
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Zou je die plaat wel van kunststof maken ?
    Ik denk dat de plaat gaat vervormen door de warmte.
    Misschien toch voor hout kiezen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina