fokker dr1 1:3 balsa usa

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 24 jun 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja het is zo een coreplaat zoals de drukkers gebruiken, maar idd ik kan hem nog uit hout maken, is nogmaar een kalibertje.

    de uitlaat wordt ook al ondersteund, binnenin de romp dus nog vanalles terugplaatsen en vooraan nog wat werk, moet lukken tegen zaterdag!!
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    alles 36x gecontroleerd en geoptimaliseerd, maar de motor wil niet starten, hij moet toch een serieuze duw gehad hebben door vast te lopen,
    motor open gedaan en segment zat vast, dichtingen lekken langs alle kanten, en toch wel enkele serieuze krassen her en der...
    nu heb ik het toch wel eventjes gehad, vliegt op zolder, volgende zomer wellicht wel ene update! bedankt toch voor de hulp!! greetz
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    een kleine vraag,

    is dit aangekoekte olie, of is dit normaal?het bovenste gat linksboven ( is een DLE carburator)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Motor er voor weg trekken en een andere cq nieuwe er voor. Althans dat is mijn gedachte. Vertrouwen in de motor is toch wel een dingetje. Loop momenteel ook met mijn Zg38 en vertraging te dubben omdat hij stationair niet altijd even lekker blijft lopen. De rest van de throttle range pakt hij mooi op, volgas rond de 2600 rpm.

    Waar ik wel benieuwd naar ben, is het brandstof verbruik bij jullie met deze setup. Nu staat mijn motor nog wat rijk ( relatief nieuw ) maar ik verstook toch gauw 250 ml binnen 10 minuten met de Sopwith Pup? Heb een 500ml tank aan boord.
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Das 20 min vliegen! Das toch meer dan genoeg?
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Jawel, ik vlieg meestal 5 a 10 min per vlucht. Echter vergeleken met andere benzine modellen die ik heb gevlogen ( 45- 80 cc ) vind ik het verbruik gevoelsmatig aan de hoge kant, omdat het maar een 38cc is maar ik heb geen referentie in hoeverre de vertraging invloed heeft op het brandstofverbruik. Vandaar mijn vraag aan jullie.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik probeer het volgend weekend opnieuw!
    heb nu een nieuwe motor en heeft zo op de bok nu een uur en half gedraaid, mooi geregeld en afgesteld, start ook zoals het hoort,...
    toch eerst wat problemen gehad met de bougie. ik heb verschillende nieuwe bougie's met zelfde nummer ( champion 2x toch verschillend/ Bosh,...)
    bij tests bleek dat er grote verschillen op zaten qua ontsteking, de ene gaf duidelijk veeel meer en beter dan de andere...

    vandaag monteren op de vertraging en op de fokker!
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    1van de riemen was gesprongen dus heb ik nieuwe besteld en ontvangen. maar wat is de beste manier om deze erop te krijgen.... ik krijg deze er momenteel niet echt op, of ik doe het ergens verkeerd. de as staat op zijn dichtste punt gedraaid...
    Groeten
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    als je de bouten verder losdraait kun je de as wat kantelen en dan heb je ruimte genoeg.

    groeten Willem
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmmm doe ik maar met man en macht is dat er niet rond te krijgen...hmm raar
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    er zijn 2 soorten TC vertragingen, de oude 1:2 en de nieuwere 1:2,5 overbrenging.
    de snaarlengte is verschillend, heb je zeker weten de goede?
    oude is Gates 5M300, nieuwe is Gates 5M355
    nummer staat op de snaar.

    groeten Willem
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Voor het vervangen van de riemen moest ik de hele steun met propas losbouten anders ging het bij mij ook niet.
    Dan lukt het beter hem erop te wurmen maar het blijft een strakke bedoeling.
    Het aanspannen van het excenter van de propas (zonder krassen) gaat goed met een stukje leer (riempje) hoorde ik.

    Groeten, Ralf
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de eerste is gelukt, de 2de is gewoon gesprongen... jujj wat een vooruitgang...
    heb nu 1 nieuwe en 1 oude erop... veel "bijspannen" is er in ieder geval niet mee te doen...

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    dat gaat niet werken, de oude snaar is wat versleten en zal dus minder strak staan.
    beide snaren moeten tegelijkertijd vervangen worden.
    als de snaren ook maar iets te slap staan slippen ze bij het aanslaan van de motor, dan heb je een zwakke vonk en zal de motor niet starten (heb ik ervaring mee :hammer:)
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    er zitten nu 2 nieuwe op (strutter jou stukje is ook eindelijk binnen! pm me maar jou adres dan stuur ik het nieuwe op!!)

    daarjuist proberen te starten, draait, maar....
    het stukje die de propellor meeneemt komt LOEIEND heet! dus hier klopt iets niet...
    ik heb de inbusjes los kunnen draaien(zaten goed vast met teflon) maar vanavond met een pollytrekker de rest eraf proberen te krijgen. aan de as te zien zat de meenemer toch niet 100%vast en slipte hij door... hopelijk krijg ik hem eraf en kan ik er een klein plat kantje aan vijlen...
    op de achterkant van de as zit er wel een clips tussen, dus die kan niet "slippen"

    nu kan ik het niet goed meer zien, maar de 2 rolletjes waarin de riem loopt die op de motor zit, zouden die nog kunnen slippen??

    wel vreemd vind ik voor zo een grote prop rond te draaien dat dit gewoon met 2 inbusjes op de as aangespannen wordt...
    fingers crossed, hierna geef ik het op
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Oke, na opnieuw een poging te doen, ditmaal de goede! hij vliegt!!! alles komt nog warm maar minder dan tevoren, en de power is toch enorm toegenomen(kan ook niet anders met een nieuwe motor en een andere uitlaat)
    koeling kan niet meer verbeterd worden denk ik, of het genoeg is zal de tijd uitwijzen denk ik.

    wat ik wel minder vind is de gedachte dat de propmeenemen en de prop feitelijk maar vast zitten op de as met die 2 inbusjes ( deze veroorzaakten dus de slip op de as)
    nu heb ik inbusjes met een punt gebruikt en heb ik terplaatse op de as een klein putje geboord, waardoor ze nu wel goed vast grijpen op de as... maar de gedachte....

    soit, hij startte zeer goed, en neemt goed op, gasregeling is goed, vliegen gaat nu ook veel beter stijgen kan sneller en op minder gasstand.

    geslaagd, was eerlijk gezegd de hoop verloren:)
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    voor komend weekend nog eens hier en daar wat boutjes controleren en waar nodig bijspannen, merk ik dat die prophub toch terug compleet los zit!! ik vermoed dat de inbusjes afgebroken zijn, ronddraaien op de as geen probleem, maar hem eraf krijgen....

    pffft nu heb ik het echt gehad met de fokker!! komend weekend gewoon als static zetten en daarna ver weg op zolder,
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Kom op!

    De aanhouder wint!

    Je laat je toch niet kisten door die prophub! :mad:

    ('Niets is onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.')

    Succes.


    jan.
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    kan je er geen spiebaan in laten steken bij een lokale metaalboer?
    en laten brootsen in de meenemer
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    als ik het goed heb doet clark de prophud met loctite op de as en de twee stelschroejjes


    gr. jacques
     

Deel Deze Pagina